Dankzij het aanhoudende succes van de Mitsubishi Outlander PHEV zou je het wellicht niet verwachten, maar in 2014 werden bijna de helft minder stekkerhybrides verkocht dan in 2013.
Mitsubishi was ook in 2014 weer de onbetwiste koning van de plug-inghybrides, ondanks dat de verkopen van de Outlander PHEV met zo’n tien procent afnamen naar 7465 verkochte exemplaren. Desalnietemin goed voor een plaatsje in de Nederlandse verkoop-top10. Ook de Volvo V60 Plug-In bleef onveranderd populair terwijl Volkswagen in het laatste kwartaal succesvol de Golf GTE introduceerde op de Nederlandse markt. Toch daalde het aantal verkochte plug-inhybrides van zo’n twintigduizend naar twaalfduizend exemplaren.
Grote verliezers zijn de Opel Ampera en de Toyota Prius Plug-in. Werden er in 2013 nog 2207 Ampera’s en 745 Chevrolet Volt’s verkocht, in 2014 bleven die aantallen steken op een schamele 41 Ampera’s en 6 Volt’s. Tegenover de 2699 Prius Plug-in’s die in 2013 op kenteken werden gezet, weet Toyota er dit jaar slechts 87 te zetten. Ter vergelijking: er werden in 2014 meer Porsche Panamera S E-Hybrid’s verkocht dan Ampera’s, Volt’s en Prius Plug-in’s bij elkaar.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.