Komt die turbo!
Misschien is het een beetje oneerbiedig om een Volkswagen Golf 7 R met 300 pk te bestempelen als een ‘Golfje’, maar feit is dat de Duitse hatchback geen nekkendraaier van jewelste is. Deze specifieke Golf fronst ongetwijfeld wel de wenkbrauwen bij een stoplichtsprintje. De bekende Nederlandse VAG-tuners bij JDEngineering wisten 519 pk en 580 Nm aan koppel uit deze Golf R te peuteren. Dat komt neer op bijna 260 pk (!) per liter.
De Duitser kreeg een geupgrade turbo, versnellingsbak, intercooler, brandstofpomp en een carbon airbox zodat de bizarre krachten correct verwerkt kunnen worden zonder dat de boel in elkaar draait. Verder werd de R onder andere voorzien van een downpipe zodat de Golf nét even wat indrukwekkender klinkt. Want laten we eerlijk wezen, een standaard Golf R 2.0 klinkt bij lange na niet zo bruut als de Golf 5 R32 met die rauwe 3.2 zespitter.
Middels de geïnstalleerde componenten werd een software op maat samengesteld met bovengenoemde vermogen tot resultaat. De nieuwe prestaties zijn helaas niet bekendgemaakt, maar een reguliere Golf R sprint in zo’n vijf tellen naar de 100 km/u.
Foto’s via JDEngeering
jbspots zegt
Heeft iemand misschien een idee waar je een soort van ‘agenda’ kunt vinden voor super car events in Europa?
danielj zegt
@jbspots: Op Google
thomcarspotter zegt
@jbspots: autoevenementenagenda.nl voor de Nederlandse events.
mennok zegt
Wat doet een carbon airbox precies? Waarom (los van gewicht en sterkte) is dit beter dan een airbox van een ander materiaal?
Jochempie zegt
@mennok: Het is eenvoudig te produceren op kleine schaal, de afwerking is beter dan van polyester, het kan de hitte beter hebben en het ziet er beter uit.
menbren zegt
@mennok: carbon an sich doet niets, maar gok dat dit exemplaar een grotere diameter en een geoptimaliseerde luchtstroom heeft.
ricksmits zegt
@menbren: en verbeterde isolering tbv warmte
awesome zegt
@menbren: oh, de standaard airbox is natuurlijk niet geoptimaliseerd. Zijn ze dan vast vergeten in de fabriek…
kutjong zegt
@mennok: Door de grotere turbo word er meer lucht aangezogen. Een grotere oppervlakte van het luchtfilter zorgt voor minder weerstand.
peug206 zegt
@mennok: verbeterde airflow – meer lucht – hogere performance. Daarnaast kan ook de aanzuiging veranderd worden. (Indien race airbox). Reguliere carbon intakes zijn alleen voor looks (gewicht maakt bijna niets uit)
griffendahl zegt
@peug206: en geluid, elk materiaal heeft weer zijn eigen specifieke geluid :)
sanderm3 zegt
@mennok: het aanzuiggeluid veranderd ook. Krijg je zo’n mooie snerp van in de hoge toeren. Het is namelijk ook een soort van klankkast, vergelijkbaar met luidsprekers. Het soort materiaal bepaald ook de klank van de muziek.
awesome zegt
@sanderm3: het enige juiste antwoord!
sanderm3 zegt
@mennok: vergelijk maar eens een BMW e46 m3 en de e46 m3Csl. Qua motorgeluid. Megaverschil
oemplus zegt
Stukje vakmanschap!
E550 zegt
@oemplus: ja, kan mij alleen niet voorstellen dat deze Golf na die 519 pk nog 100k gaat rijden. De levenscyclus van zo’n Golf met zo veel PK worden hierdoor behoorlijk ingeperkt, lijkt mij.
oemplus zegt
@e550: kan wel wezen, maar zo’n auto gebruik je dan ook niet als dagelijkse auto… en JD kan ook een schakelaar inbouwen dat je hem op vermogen kan begrenzen als je dat zou willen..
ivofga zegt
@e550: die 100k km reden ze toch al niet, tenminste niet zonder drie nieuwe motoren, minimaal 1 nieuwe dsg en een turbo hier of daar. Maar verder een topproduct??
dedon zegt
@oemplus: Is niet nieuw. Hij had eerder ook al eens een Golf 5 GTI naar 500pk getild. Die had JD echter op Assen afgeschreven bij een crash.
peug206 zegt
Als ze nu de body volledig standaard laten, en niet verkopen aan zo’n petje dan is het ook nog serieus lachen bij het stoplicht
Okkii zegt
@peug206: een pet gaat geen 2x golf r betalen he…
steiger zegt
@okkii: Of je een petje bent, heeft niets te maken met hoeveel geld je hebt.
hplh zegt
@steiger: nou……
potjak zegt
@steiger: een petje hebben heeft niets met geld te maken. Een petje zijn wél.
Jochempie zegt
@peug206: Ik vind een standaard Golf R al aardig onderscheidend, met die dikkere bumpers, die sideskirts, 19 inch wielen en vier uitlaatpijpen…
autodrome zegt
Das knap bruut, hoe krijg je al dat koppel weg op de vier wielen zonder wielspin?
jpoers zegt
@autodrome: ja want het is meer dan bijvoorbeeld een chiron op 4 wielen loslaat. En die heeft er al heel veel moeite mee. #sarcasmemodus.
Een standaard mondeo 2.0d (200pk/410Nm) laat dit alleen op de voorwielen los.
martinus zegt
Het blijft natuurlijk een gigantisch ondersturend ding.
Rechtdoor zal hij het wel winnen, maar op circuits denk ik dat veel lichtere auto’s met maar 2/3 of de helft van het gewicht een stuk sneller zullen zijn
dawwg zegt
@martinus: Het is dan ook geen track-minded auto he. AWD, leer, airco;ding is gemaakt voor stoplicht-sprintjes en lange autobahn-/bergritten …
87sandyd zegt
@martinus: Denk dat je nog eens tracktests moet kijken. Hoewel het geen hardcore auto zoals een megane RS is, staat deze golf R weldegelijk z’n mannetje op het circuit
willeme zegt
@martinus: Daarmee doe je de Golf R toch iets te kort. Het schijnt dat de huidige zowaar erg goed stuurt:
https://www.youtube.com/watch?v=-3jWVTKYcP0
Onehp zegt
@martinus: Golf R is 100kg lichter dan een Focus RS. Getankt 1425kg. Erg ondersturend is dat ook niet, je verwart het met een RS3 die zwaar op de neus is. Verder moet je geen nostradamus zijn om te weten dat een auto van 940kg sneller is op circuit, maar dat is dan wel een totaal andere soort wagen…
Arno's zegt
@martinus: onderstuurd laat ik in het midden maar eerlijk gezegd verwacht ik juist niet dat hij zwaar onderstuurd is.
Wat je trouwens zegt over iets met dehelft van het gewicht ben ik helemaal met je eens. Alleen kun je in dergelijke track auto’s niet je schoonmoeder wegbrengen en daarna een stapel kasten inladen bij de Ikea. Dat is juist de sterke kant van de Golf. Een echte allrounder.
Jochempie zegt
Ik ben benieuwd wat er aan het koelsysteem moet gebeuren als je zo’n monster op een trackday wilt gebruiken. Lijkt me wel vet, vooral in de Variant-variant!
rrvliet zegt
@Jochempie: I see what you did there ?
moveyourmind zegt
519 pk…
Ik zou veel blijer zijn met 159.
dsdh zegt
@moveyourmind: die trend is nu wel een beetje voorbij
FieRo zegt
@dsdh: mooi, als de prijzen nu gaan zakken koop ik er 1
Arno's zegt
@moveyourmind: move your mind
moveyourmind zegt
@asmulders: +1! Mooi gevonden!
misterdrogba zegt
Tja.. Daar sta je dan met je AMG, M, RS model. Moet je plaats maken voor een bumperklevende Golf.
stanny zegt
@misterdrogba: behalve als die ook weer getuned zijn…
stgp zegt
@misterdrogba: en toch heb ik eerder genoemden stuk voor stuk liever
misterdrogba zegt
@stgp: ik ook hoor! Mijn reactie was eerder bedoeld om aan te tonen dat het een bizar hoeveelheid vermogen is in een Golf en dat je een standaard RS/M/AMG model zonder moeite kan bijhouden of zelfs voorbijvliegen.
pinut187 zegt
Dat is een dikke Golf!
baasbas zegt
Zozo.. voorzien van een downpipe voor het betere geluid.
ಠ_ಠ
Crosscabouter zegt
@baasbas: staat jou downpipe al open dan?
406_v6 zegt
@Crosscabouter: Gisteravond stond mijn downpipe vol open en aan het geluid van m’n vriendin te horen, naar volle tevredenheid van ons beiden.
draadloos zegt
@406_v6: ah dacht dat je vriend in jouw downpipe zat.
smadb zegt
@draadloos: shots fired
wiellem zegt
Typische petjes golf
oemplus zegt
@wiellem: jaloers? Typische pauperreactie weer.
wiellem zegt
@oemplus: jaloers? Op zo’n knakenproject? Tsss
oemplus zegt
@wiellem: knakenproject? Lol, zegt al weer genoeg.
awesome zegt
@oemplus: fan/werknemer van JD engineering?
oemplus zegt
@awesome: Mijn eigen auto is ook door JD onderhanden genomen, maar los daarvan vindt ik het gewoon een sneue reactie.. Dit is alles behalve een knakenproject.
smoked zegt
Een Alfa Romeo?
turbotoll zegt
Heb die gasten destijds m’n cupra laten doen.
Met 350pk en 450Nm was dat al bizar snel.
Nooit warmgelopen, bougie kapot gehad o.i.d. Alleen de (standaard) koppeling hield het niet.
Die downpipe is vooral omdat die geen primaire kat meer heeft waar de motor serieus last (hitte) van heeft als je gaat tunen, en een secundaire kat met veel meer flow.
martijn11 zegt
Kun je laggen bij het stoplicht
awesome zegt
Die Golf7 R kan ik echt totaal niet mooi vinden.
Waar de 5R32 en de 6R dikke apparaten waren, komt dit echt over als een Golfje met een andere bumper.
Een Polo met R-pakket ziet er spannender uit.
E550 zegt
@awesome: totdat je de achterkant ziet, 4 uitlaten jonge
awesome zegt
@e550: al had ie er 40, dan nog keek ik niet om ;)
I like big butts, en die Golf7 heeft gewoon geen butt.
wiellem zegt
Petjes golf
hplh zegt
Knap werk.
Vraag me af wat zoiets nou kost. Weet iemand dat?
crackdavid zegt
@hplh: Tussen de 10-15k gok ik.
elias zegt
Een vriend van me heeft een Standaard Golf 7 R en die gaat al als sting, wat moet dit monster dan niet doen?! ?love it!
thefmanl zegt
En nog steeds is de golf 4 r32 de beste. De laatste golf waar ik nog van kan genieten
awesome zegt
@thefmanl: je lokale benzineboer ook.! Met die 6 cilinder reed je met gemak – op 6.
Een GTI Golf6 is sneller en nog zuiniger ook.
rufctr01 zegt
Knappe prestatie!
aadnus zegt
Zit er in de instaper nog steeds een grote klok op de plaats vd toerenteller? Zijn hoofdsteunen nu wel standaard bij dit kdf voertuig?
stj88 zegt
Moet altijd lachen om dit soort halve werk tuning, dat ding houdt het nog geen 10km vol en response zal vast ook shit zijn. Waar zijn de hogere cams, valve porting, valve shim, stroken van motor voor meer cc’s! En zeg me niet dat standaard olie pomp het lang vol houdt?? Ja doei, dit kan iedereen doen, ben pas onderindruk als ik het 20 rondjes op Tsukuba heb zien rijden zonder te ontploffen!
hplh zegt
@stj88: waarom zou een standaard oliepomp het niet volhouden?
stj88 zegt
@hplh: Standard olie pomp is niet gemaakt voor zo veel pk of de 15w55 olie die er nu wel in moet zitten. Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar kan dit niet serieus nemen. 1e wat je moet doen is andere cams in doen, standaard profiel is totaal niet geschikt voor zo veel pk.
ej20g zegt
@stj88: ik ken genoeg auto’s waarvan de standaard oliepomp prima voldoet voor een vermogen dat twee of soms zelfs drie keer zo hoog is als het standaard vermogen.
Je reacties laten zien dat je, op zijn minst, niks weet van het tunen van VAG-producten. Weet je wie daar wel verstand van hebben? Juist ja, de mensen bij JD Engineering!
Zoek eens rond op het internet. Je zult genoeg bewijs vinden dat ze bij JD echt wel weten wat ze doen.
hplh zegt
@stj88: door meer pk wordt je oliepomp niet zwaarder belast.
Wel door meer rpm.
E34M5Touring zegt
@stj88: Half werk tuning….hahahahahahahahahahahahahahahaha ga je eerst maar eens verdiepen in JD Engineering voordat je van die onzin op internet plempt. Die man heeft z’n strepen wel verdiend in die wereld. Kijk maar eens op z’n site wat ze allemaal aanpassen bij dergelijke projecten. Dat autoblog niet de volledige speclist afdrukt betekent niet dat dat niet uitgevoerd is. Daarbij, de dingen die jij opnoemt zijn van belang bij een ouwe V8 maar veel minder bij een turbogeblazen motor.
m-tfsi zegt
@stj88: t is maar duidelijk dat je niet weet waar je over praat.
JD zijn dé VAG tuners in NL en ze gooien er niet simpel een chipje op en gaan zoals bij sommige tuningboeren.
Een paar technische termen gooien zoals jij doet, kan ook iedereen.
nigelbennisphotography zegt
@stj88: Zo’n reactie als die van jou moet ik ook altijd om lachen. Denken te weten ergens iets van af te weten en dat dan vervolgens in de wereld gooien, waar niemand dan vervallens iets aan heeft aangezien het nergens op slaat.. Verdiep je eerst maar eens goed in de mannen van JD! En als je zo alles goed denkt te weten, dan was je ongetwijfeld opgevallen dat ze het koppel begrensd hebben, want de Nm lijn loopt al heel snel horizontaal om alles heel te houden! Dan rest mij nog te zeggen, nu ben ik heel benieuwd of jij 20 rondjes Tsukuba volhoudt met de denkwijze van jou..
stj88 zegt
@nigelbennisphotography: Mij RB26 die gebouwd is door JUN Auto Mechanic vertrouw ik wel stuk meer dan zo een Golf van een Tupper ware tuner!
Beetje rondgekeken op hun site, en zie niks over echte engine tuning, kleppen, veren, head polish, piston and crank balancing. Enige wat ze doen is chippen en boost up. Dat kan een 5 jarige kind ook!
dedon zegt
@stj88: Als je maar een klein beetje thuis was in de Tunings-wereld, dan zou je JD geen Tupperware tuner noemen. Dus bewijst dit alleen maar dat jij totaal niet weet waar je het over hebt.
We kunnen je misschien wel enigszins tegemoet komen in je verhaal omdat JD van origine een Chiptuner en geen Mechanische tuner is, maar hij heeft ook nog een heel team en goede contacten van bevriende (mechanische) tuners die altijd nog kunnen helpen als er wel meer mechanische tuning gewenst is.
Ook kan je er vanuit gaan, dat Gechipte auto’s van JD juist minder snel stuk gaan, aangezien hij weet hoe en wat je het beste kan doen met bijvoorbeeld het begrenzen van de opbouw van het koppel, zodat koppelingen heel blijven.
Zou heb ik toen de tijd mijn 1.9TDI bij hem laten chippen, waarvan bekend was dat de koppeling niet de beste was, maar bij mij is die daarna gewoon heel gebleven, terwijl degene met een ABT-chip regelmatig stuk gingen. Hij weet dus echt wel waar hij mee bezig is!
stj88 zegt
@dedon: Oke ik begrijp het wel… JD is de beste tuner was NL heeft concerning VAG! Wel beetje triest dan gezien ze niet eens motor onderdelen produceren, en dat chip tunen is ook maar halve werk. Iedereen weet dat zo een ECU reflash niet tegen op een Stand alone kan zo als van Haltech, Motec of HKS F-con.
nigelbennisphotography zegt
@stj88: Alleen al het feit dat je dit een Tupperware tuner noemt zegt genoeg over jou. Ik denk dat je je toch nog maar eens moet verdiepen in de basis van tunen, en in dit geval chiptunen. Iedereen kan inderdaad de turbodruk verhogen maar dan is de vraag blijft het heel op die manier? Als je dus wilt dat het allemaal heel blijft dan klop je onder andere bij JD aan. Maar goed, ik begrijp van jou dat alleen mechanische tuning telt, best wel een vreemde denkwijze. En dan mag je een RB26 rijden die door een Japanse firma is aangepakt, je verlaagd je gewoon enorm met zo’n opmerking. Verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens, dus er is nog hoop! Succes met je JUN RB26 en de 20 rondjes Tsukuba!
Dutchdriftking zegt
@stj88: je hebt echt totaal geen idee wie JD is. Neem van mij aan, de beste VAG tuner van NL. MTM in Duitsland is beter, maar je kan ze qua kwaliteit op ABT en Oettinger niveau inschalen. Ze hebben mijn auto ook gedaan, en de software is geniaal!
stj88 zegt
@dutchdriftking: Voor als je af vroeg hoe je echt een golf tuned hier is een link van HPA motorsports, die testen hun producten ook echt uit om de track! http://www.hpamotorsports.com/20t.html
Dutchdriftking zegt
@stj88: JD heeft een eigen raceteam….
87sandyd zegt
Voor alle klagers over of deze motor het wel volhoudt: JDengineering is al jarenlang hét tuningmerk van VAG in Nederland. Jeroen Dik weet prima wat wel en niet kan in een Golf.
Als je ooit je VAG wilt laten (chip)tunen, ga naar JD en echt nergens anders heen.
eefie zegt
@87sandyd: heb je aandelen?
Dutchdriftking zegt
@87sandyd: amen, heb k dan ook gedaan
MARS zegt
519pk, maar ’t blijft een golf! ?
Arno's zegt
@MARS: Daarom nou juist
nigelbennisphotography zegt
Heerlijk zoveel vermogen, dat moet menig sportwagen eigenaar toch verbaasd laten kijken als dit achter je blijft plakken! Puik werk dus ook wederom van JD!
kingjoop zegt
Nice.
*googlet wat is een downpipe?*
aadnus zegt
VAG motor is sowieso slecht uitgangspunt om te tunen. Zelfs af-fabriek mankeert er om de haverklap iets aan. Dus het laat zich raden wat er gebeurt na deze behandeling.
spylegion zegt
Niets verandert aan de internals..
Moet het in de basis toch een erg sterk blok zijn?!
Arm Golfje weet niet wat het overkomt.. Böser Golf.
oemplus zegt
@spylegion: klopt, de basis is erg sterk.
mrmiyagi1982 zegt
Echt niet mijn ding. Zon knakengolf
Dutchdriftking zegt
@mrmiyagi1982: knakengolf die met een paar opties 65/70k kost….
Dutchdriftking zegt
Heel mooi resultaat. Al zou ik ten alle tijden een golf 4 r32 met HGP bi-turbo prefereren.
Onehp zegt
Lekker sleeper met kleinere velgen en beetje vies
ivtecje zegt
Deze mannen heb mijn Audi ook gechipt. Mooi bedrijf, veel kennis in huis.
mrmiyagi1982 zegt
@dutchdriftking
En daarmee wil je zeggen??
Voor 65k kun je heel wat leukers kopen of zelf bouwen
Een golf blijft een golf en dat is niet mijn ding. Is dat wel jou ding prima. Ik zou zeggen koop dat ding voor 65k en beleef je 2de jeugd.
oemplus zegt
@mrmiyagi1982: iets leukers? Zoals? De ene vind dit leuk, de ander weer wat anders. Ik vindt dit veel mooier dan een AMG Kamper/turkenbak. Iedereen heeft zo zijn eigen mening.
ehnl zegt
‘Deze specifieke Golf fronst ongetwijfeld wel de wenkbrauwen bij een stoplichtsprintje.’
Als ik dit soort zinnen zie, hoef ik niet eens te kijken wie de auteur van het stukje is…
Er staat iets anders dan je bedoelt te zeggen, dus check je eigen hersenspinsels eens voordat je ze verstuurt!
hplh zegt
@ehnl: bel slachtofferhulp.
ehnl zegt
@hplh: LMBR
hplh zegt
@ehnl: gjkh
mrmiyagi1982 zegt
@oemplus
Iets leukers zoals alles behalve een golf of iets anders van vag wat allemaal op elkaar lijkt.
En idd iedereen heeft zn eigen smaak. En dit is niet mijn smaak.