Waar blijft de pakjesboot uit VS?
De Tesla Model 3 is op dit moment geschiedenis aan het schrijven. In navolging van de Volkswagen Polo BlueMotion en Mitsubishi Outlander PHEV heeft Nederland een nieuwe favoriete leaseauto. Zoals we al enkele malen hebben mede kunnen delen: het is de best verkochte auto van Nederland.
Verkopen Telsa kelderen
Maar hoe gaat het er nu mee? Welnu: niet al te best. We hebben de verkoopcijfers van Aumacon binnen en die zijn wat Tesla betreft niet zo goed als verwacht. Tesla staat op dit moment níet op nummer 1 in de de lijst met bestverkochte merken Ook niet in de top 5, niet in de top 10 of zelfs de top 20. Werden er in september nog 5.890 Tesla’s verkocht, in oktober verkocht Tesla slechts 322 auto’s. Let wel: het gaat om alle Tesla’s. Tesla staat op dit moment op plaats 21. Dat is een flinke duikeling op de lijst die normaal voorbehouden is aan D66-bewindslieden. Of het komt door plotseling gebrek aan interesse of dat er een boot met auto’s die moet arriveren, is nog niet bekend.
(Gemanipuleerde) stijging autoverkopen
Ten opzichte van dezelfe periode vorig jaar werden er dit jaar flink meer auto’s verkocht: 34.101 personenauto’s ten opzichte van 29.763 exemplaren vorig jaar. Dat kwam overigens doordat er vorig jaar nog een run was om NEDC auto’s te registreren, waardoor de verkopen in de maanden erna stagneerden. Zowel in september als in oktober dit jaar lijken de verkopen relatief hoger te zijn dan daadwerkelijk het geval is. Volkswagen was het populairste merk.
Bedrijfswagens
Dan zijn er nog twee opvallende trends. De eerste is dat de bedrijfswagenverkoop eveneens keldert. Wederom is dit het gevolg van politieke inmenging. De WLTP voor bedrijfswagens werd in eind 1 september ingevoerd, waardoor heel veel auto’s nog even snel in augustus geleverd werden en dientengevolge de maanden erna het wat rustiger is qua bedrijfswagenverkoop. Ook bij de bedrijfswagens was Volkswagen het populairst.
Tekort aan diesels
Een ander punt dat opvallend komt bij Autorola vandaan. Dit databedrijf voorziet een enorm tekort aan, jawel, auto’s met een dieselmotor! Nieuw zakken de verkopen van diesels natuurlijk enorm in in Nederland. Met alle wetgevingen en besluiten van diverse gemeenteraden wil niet iedereen een groot financieel risico te lopen door veel geld in een auto te steken, waarmee je vervolgens nergens meer kan komen. Daarbij zijn er ook nog eens veel dieselauto’s geëxporteerd naar Zuid-Europa, waar de diesel meer geaccepteerd is. Door het tekort aan diesels is het nu het geval dat de gemiddelde statijd van een benzineauto en dieselauto gelijk is. Als deze trend zich doorzet, en dat verwacht Autorola, dan zal er een nakend tekort aan diesels optreden.
dijan zegt
Zoals door de meeste verwacht.
maxhunter zegt
@dijan: klopt. Zo werkt dat inderdaad als je in oktober nauwelijks aanlevering verwacht vanuit Amerika. Als je even zoekt op hoeveel M3’s er nu onderweg zijn per boot naar Zeebrugge kun je de verwachting voor november en december ook alvast typen. #nieuwrecord
dawwg zegt
@maxhunter: Het gaat toch over verkopen, niet leveringen ?
maxhunter zegt
@dawwg: Tesla telt de kentekenregistratie bij aflevering
birdnerd84 zegt
@maxhunter: Precies. Misschien had @willeme even bij de concurrentie moeten lezen. AW had ook al zo’n bericht er over geschreven en de reacties er onder maakten alles al veel wijzer. Eén slechtere maand bij Tesla zegt dus niks
sollie1984 zegt
@maxhunter: de benaming M3 behoort het topmodel van BMW’s 3 serie, dus gelieve dat ook alleen toepassen op de legendes en geen kermis auto.
evdw zegt
@sollie1984: De Model 3 is natuurlijk ook een legende, nu al. En over pak hem beet 40 jaar zeker.
sollie1984 zegt
@evdw: de Model 3 was geen legende, is geen legende en zal het ook nooit worden.
frank2b zegt
@sollie1984: Och guttekie toch.
stfu zegt
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Althans, ik kan het wel iets genuanceerder uitleggen. Iedereen wil een Model 3 dit jaar op kenteken, dus er zijn nog waarschijnlijk 15-20.000 auto’s onderweg naar Nederland. Tesla communiceert niet zozeer met verkoopcijfers maar leveringen (zonder gesjoemel wat merken als VW en Opel doet, die ook nog eens duizenden auto’s zelf maar op kenteken zetten). Afijn, als je dit jaar nog een Tesla wil hebben, ben je nu vrij laat, dus logisch dat er minder vraag naar is. Betekent niet dat Tesla niet nog bizar veel auto’s gaat leveren, plus dat komt meestal altijd pas einde van een kwartaal. Een merk als VW levert constant auto’s, Tesla altijd in grote bulken. Dus niet zo gek dit.
fanboy zegt
@stfu: Zie hier een Excel sheetje met de boten van Tesla: http://bit.ly/TeslaCarriers
2, 8 en 11 November komen er boten aan met Tesla’s in Zeebrugge. In Oktober is er geloof ik maar 1 geweest.
galgootje zegt
@fanboy: ik moet mijn Model 3 afhalen in Amsterdam, waarom zouden die boten dan nog naar Zeebrugge moeten? Wat snap ik niet?
clubbtraxx zegt
@galgootje: Dat Tesla’s niet in Amsterdam van de boot komen maar in Zeebrugge snap je niet?
stfu zegt
@clubbtraxx: Ze gaan hoogstwaarschijnlijk allemaal gedropt worden in Amsterdam, niet meer Zeebrugge. Maar wellicht geldt dat vooral over een tijdje pas.
galgootje zegt
@clubbtraxx: wat ik niet begrijp is dat als er boten naar hier varen dat die in Zeebrugge lossen om middels ander vervoersmiddel die dingen in de haven (da’s dus waarom ik zeg goh dat snap ik dan niet) van Amsterdam te laten uitkomen. Waar ik m ophalen moet dus. Was het Tilburg of Groningen (de twee gebruikelijke ophaal locaties) dat begreep ik het nog wel. Maar Amsterdam kan zo’n schip toch ook hebben in de haven lijkt me.
fanboy zegt
@galgootje: Ja volgens mij is het een parkeerplek in de Haven in West, vlakbij waar er wel vaker roll-on-roll-off boten aankomen. Die heb ik namelijk wel eens gebruikt.
Misschien huren ze toch alleen een parkeerplaats, of vaart de boot door naar Amsterdam vanaf Zeebrugge.
galgootje zegt
@fanboy: iemand van Tesla vertelde dat er 3800 auto’s in mijn shipment zat. Bizar… :-)
flutterby zegt
@stfu: precies en iedereen met interesse die niet de aankoop naar voren kan halen zal er volgend jaar achter komen dat 8% bijtelling nog steeds een koopje is.
kobus1967 zegt
@flutterby: tot 45000 8% daarboven 22 en de meesten zullen gauw richting de 60 gaan als je autopilot aanvinkt en een andere kleur dan zwart wil..
nissanfairladyz zegt
@kobus1967: wit is default. Maar dan bieden ze gewoon een 45k versie aan. En kan je de opties later bij nemen. ;) gewoon wat financiele truukjes gebruiken.
wimof zegt
@nissanfairladyz: Misschien is morgen wit de basis kleur niet meer, ze rammelen er nogal mee.
flutterby zegt
@kobus1967: beter dan wat de concurrentie te bieden heeft tot 60k en dan betaal je over de eerste 45k ook 22%.
wimof zegt
@stfu: Ik heb bij VW en Audi geen wagens moeten inschrijven om de cijfers op te krikken.Eerder andersom, wagens te weinig.
ghost zegt
Het is eigenlijk raar dat Diesel het niet meer goed kan doen, terwijl de nieuwste diesels, vanaf circa begin 2018 echt dikke prima zijn. Het hele beeld erbij is helemaal kapot gemaakt. En dan is er nog het beleid dat krom is. Je geeft subsidie op EV’s en vraagt BPM op nieuw met verbrandingsmotor, terwijl alle (oudere) bestaande voertuigen op de weg veel smeriger zijn dan al het nieuwe dat je kan kopen. Schaf de BPM dan af, zorg dat mensen hun oude frituurpannen inruilen voor nieuwe airfryers…
Oh nee wacht Den Haag..en alles wat ze doen en roepen is een parallelle wereld.
406_v6 zegt
@ghost: de Mercedes C220d is zelfs uitgeroepen tot schoonste diesel en staat ergens tussen de e-auto’s.
flutterby zegt
@406_v6: tja, mijn wc pot is misschien ook wel de schoonste, maar toch ga ik er niet van eten.
karhengst zegt
@406_v6: En toch was er een flinke terugroepactie zodat er nieuwe software geïnstalleerd kon worden.
wimof zegt
@karhengst: Die update was nodig opdat ze de wensen van de klanten niet meer mochten volgen!
Loek zegt
@406_v6: niet helemaal waar. Dat was puur gericht op NOx en dat stoot de C220d weinig tot helemaal niet uit. Maar dat betekent niet dat er gebakken lucht uit de auspuff komt.
mashell zegt
@ghost: je zou verwachten dat als ze van de (stikstof)uitstoot af willen ze de bijtelling voor elektrische auto’s helemaal zouden afschaffen in plaats van verhogen. Maar goed de politiek wil het jaloerse electoraat dat geen auto van de zaak krijgt en zich geen nieuwe auto kan veroorloven een plezier doen.
thomassnelweg zegt
@mashell: Benzinemotoren stoten tegenwoordig maar erg weinig stikstof uit en electriciteit wordt nog voor zo een 14 procent met hout en met steenkool opgewekt, wat voor veel stikstof (nox) emissie zorgt dus ik vrees dat afschaffen bijtelling elektrische autos een avenrechts effect zal hebben.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Met blauwe diesels is de uitstoot zelfs lager dan die van elke hybride, let wel, praktijkuitstoot TOV theoretische uitstoot hybride! Maar daar wil Den Haag niet aan….
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Er zijn namelijk genoeg blauwe diesels die buiten hun thermal helemaal niet zo schoon zijn.
Dutchdriftking zegt
@baidu: Ik bedoel de nieuwe brandstof he, geen blue diesel label van een fabrikant…..
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: ik ken enkel “rooie” Diesel ;-)
Dutchdriftking zegt
@baidu: even googlen, als onze overheid de klimaat doelen van 2050 wil halen moeten ze dit gebruiken en twee kerncentrales neerzetten. Dan zijn we klaar.
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: dat wordt veel friet eten!
wimof zegt
@baidu: En daar rij je mee?
kobus1967 zegt
@ghost: het enige wat in Den Haag telt is geld?
joejojo2012 zegt
Hoe ging dat liedje ook al maar weer? One day fly… Subsidies zijn je grootste vriend :P
fanboy zegt
Per maand bijhouden werkt echt slecht voor auto’s die iedere twee maanden per gigantische boot aan komen.
Voorspelling: in November weer een GIGANTISCHE stijging!!1!
Als ik het goed begrijp, na 5 minuten googelen, zijn er 3 boten onderweg die in de komende 10 dagen aankomen in Zeebrugge.
barendbotje zegt
@fanboy: Zijn die boten gevuld met koelcontainers met loempias?
kennone zegt
@barendbotje: ik hoop het!! #loempiafanboyhiero
fanboy zegt
@barendbotje: Dat gaat wat lastig op roll-on-roll-off boten. Krijg er wel trek van.
viezefreddyw zegt
Goede D66 grap. Ik wist wel dat @willeme zelfspot heeft.
moveyourmind zegt
Nogal wiedes dat de verkopen van Tesla’s in oktober zo sterk gekelderd is…
Dat komt simpelweg door Autoblog met de EV-tiendaagse…
Waardoor de liefhebbers van electrische auto’s tien dagen lang zowat 24 uur per dag
non-stop bezig gehouden zijn en daardoor geen tijd meer over hebben gehad om een Tesla te kopen…
En ondertussen hebben de echte petrolheads tien dagen Autoblog op een laag pitje gezet. Ik durf te wedden dat die van ellende ieder vrij uurtje hebben besteed aan het zoeken op Marktplaats en Autoscout naar de meest dik gemotoriseerde benzineslurpers en dieselstokers die er te vinden zijn…
En zelfs op hun vrije zaterdag massaal erop uitgetrokken zijn voor een proefrit met een dikke zes- of achtcilinder en velen zullen de verleiding er één te kopen niet hebben kunnen weerstaan…
Zou me niet verbazen dat die EV-tiendaagse gewoon een complot van Autoblog en de oliemaatschappijen is om de EV uit te bannen…
Toch wel een geruststellende gedachte, dat Autoblog er nog steeds voor de petrolhead is!
Design_Driven zegt
Kleinigheidje: “Nieuw zakken de verkopen van diesels natuurlijk enorm in in Nederland” Dat moet Opnieuw zijn natuurlijk.
willeme zegt
@sketcher: het gaat in dit geval om nieuwverkoop ;) tweedehands is de diesel al wat meer in trek
Design_Driven zegt
@willeme: Ah sh*t natuurlijk. *gaat snel koffie halen*
sboo zegt
Wat een belachelijk slecht en kortzichtig geschreven stuk. Met een beetje research kom je er achter dat er meerdere ladingen Model 3’s onderweg zijn.
mashell zegt
@sboo: wat een slechte en kortzichtige reactie. Het artikel gaat gewoon over kille statistiek en die klopt gewoon. Dat Tesla nog wat boten onderweg heeft (en blijkbaar nog steeds niet in staat is een constante aanvoer te verzorgen, maar dus telkens tussen neusvreten en stressen bij het uitleveren wisselt) is helemaal niet relevant.
birdnerd84 zegt
@mashell: Lees anders de test nog eens… niet de eerste keer dat @willeme niet echt op de hoogte is. Misschien kan ie zich beter bezig houden met nietszeggende artikelen ipv autonieuws
nissanfairladyz zegt
@mashell: daarvoor moet hier een model 3 fabriek komen. Die is er niet…..
Design_Driven zegt
Is er iemand die wel weet waarom Tesla het plots niet meer goed doet in NL? Werden alle voorgestelde wagens plots geleverd of zo in het kwartaal hier voor?
Design_Driven zegt
@sketcher: Reactie van stfu maakt een hoop duidelijk.
sjonniedeluxe zegt
@sketcher: iedereen test in duister, gezien de reacties boven je. Iets met 3 boten.
stephane8200 zegt
@sketcher: ik denk dat er een verschill is tussen verkoop en afleveringen.
Auto’s die eerder verkocht zijn worden nu afgeleverd. Dat is resultaat voor Tesla en dus goed voor Tesla.
Zowel in Nederland als België veranderen de belastingmaatregelen dus natuurlijk heeft dat invloed op de verkopen. Dus die zullen omlaag gaan.
Ik vermoed dat mensen in NL een trapje lager gaan kijken dus de goedkopere EV modellen van Peugeot en Citroen zullen meer gekozen worden.
fanboy zegt
@sketcher: Er zijn geen boten (of maar eentje) in Europa aangekomen vanuit VS, in heel Oktober. Dus ja, dan kan je ook geen verkopen registreren. In November dus weer wel.
thomasthomas zegt
Kan het niet zijn dat de dealers even ‘rust’hebben gepakt ze moesten nog 6000 autos afleveren vorige maand. Als dat goed is gegaan begint de volgende serie die ze verkocht hebben.
flutterby zegt
@thomasthomas: Tesla heeft geen dealers om cijfers te manipuleren.
olivers zegt
Wat een slecht artikel. Verkopen is niet hetzelfde als leveringen. Als je een Tesla bestelt dan wordt deze in Amerika geproduceerd en komt deze vervolgens via de boot naar Nederland. In oktober is er slechts 1 boot deze kant op gekomen met een honderdtal auto’s, vandaar dat er weinig op kenteken zijn gezet. Deze maand zijn er echter 3 boten die deze kant opkomen, waarvan de eerste alleen al naar schatting zo’n 4000 Tesla’s bevat.
In november (en december waarschijnlijk ook) zullen er dus een recordaantal Tesla’s op kenteken komen…
Tesla heeft 7 en daarna 14 oktober opgegeven als bestel-deadline voor diegenen die de auto nog dit jaar willen ontvangen. Daar is groot gebruik van gemaakt. Oktober zal dus waarschijnlijk de maand zijn met de meeste bestellingen ooit in Nederland (in tegenstelling tot wat de titel van dit artikel doet geloven).
Conclusie: Er is geen sprake van een keldering in verkopen, het tegendeel is juist waar. De titel zou moeten zijn “In oktober weinig Nederlandse Model 3’s op kenteken gezet”.
siemi zegt
@olivers: het werkt niet helemaal transparant bij Tesla, maar voor zover ik begrepen wordt er bij Tesla niet op bestelling geproduceerd. Er worden auto’s in verschillende configuraties gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met wat er bestelt wordt. Vandaar dat iemand die een witte model 3 bestelt al na 2 weken kan rijden en iemand die een ongewone combinatie bestelt pas na maanden. Ik ben benieuwd of het goed gaat qua leveren van de op tijd bestelde auto’s, of dat er toch nog mismatches zijn.
willeme zegt
@olivers: Er wordt traditioneel gesproken van ‘verkocht’. Dat zijn inderdaad de auto’s die op naam zijn gezet. Orders heb je niets aan, het gaat inderdaad om leveringen. En daar heeft Tesla er niet al te veel van gedaan deze maand. Het is wat is ;-).
billymobiel zegt
@willeme: Verkocht is verkocht. Verschil is alleen moment van registratie. Bij tekenenen contract of levering auto?
willeme zegt
@billymobiel: Met deze overzichten gaat het om kentekenregistraties. Anders moet je ALLE dealers langs gaan en vragen wat de orders zijn. Zeker bij merken waarbij de levering niet 100% verloopt, is dat onmogelijk en moet je uitgaan van de eerlijkheid van de importeur en dealers.
Daarom spreken we met verkochte auto’s de auto’s die daadwerkelijk zijn geleverd. En niet anders ;-)
olivers zegt
@willeme: Het is zeker wat haha ;). De manier van schrijven van dit artikel impliceert dat Tesla een ontzettende slechte maand heeft gehad. Met wat huiswerk had de auteur eenvoudig kunnen leren dat dit een stelling van niks is, maar ja, er moeten spraakmakende artikelen geschreven worden..
@siemi, klopt inderdaad. Ze produceren in batches op basis van statistieken/verwachtingspatronen. Pas na bestellen word je gekoppeld aan een auto die op dat moment al op de boot richting Europa staat, of nog geproduceerd moet worden.
willeme zegt
@olivers: qua afleveringen hebben ze ook een slechte maand gehad ;-).
birdnerd84 zegt
@willeme: Geef gewoon je fout toe, zeg… iedereen maakt fouten
willeme zegt
@birdnerd84: het STAAT letterlijk in de tekst…
birdnerd84 zegt
-dEDIT: dat kan veel vriendelijker. Dank. –
RiKe zegt
Subsidies nemen af, bijtelling gaat omhoog, verkoop stort in elkaar. Oorzaak -> gevolg. Zo simpel is het. De meeste Tesla rijders doen het niet voor het milieu, maar voor hun portemonnee.
mashell zegt
@rike: het zijn dus gewoon rationeel denkende mensen die best tot een offer bereid zijn om bijtelling te ontlopen.
stephane8200 zegt
@mashell: ik heb net een stinkende diesel besteld met zo’n ronkend 3 cilinder blok met wel 70pk. Alternatief was een 3 cilinder BMW van €45K. Die had wel 150pk dan maar koppel van een Miele stofzuiger uit 1978. Telt wel mee.
Dat is wel stoer en mooi dan toch?
Betaal net zo veel bijtelling daarvoor als een Tesla maar dan tel ik wél mee op Autoblog. Dat is zó belangrijk. Of toch niet?
nissanfairladyz zegt
@stephane8200: helaas denken veel mensen hier dat ze petrolhead of auto liefhebber zijn met hun 3 cilinder. :)
Ben van een V6 naar een plug in hybride gegaan. Maar wel even 4 cilinders en dus meer als mening gemiddelde mens haha. Je rijdt met een simpele elektrische auto tegenwoordig al die nep petrolheads met hun 3 cilinder stofzuigers er zo uit. Easy peasy
RiKe zegt
@mashell: Dat punt snap ik volledig. En ik zou exact hetzelfde doen als ik de mogelijkheid had. Het toont echter wel aan waar men meer interesse in heeft en wat de stimulans is.
stephane8200 zegt
@rike: Dus als jij €3-400 per maand minder belasting mocht betalen om de vleesproductie omlaag te brengen door minder of geen vlees te eten zou jij het niet doen? Gewoon stug door eten en gewoon lekker belasting blijven betalen natuurlijk. Heel logisch.
jeroenh zegt
Dit is wel echt journalistiek van de goot.. Wat een bedroevend slecht artikel is dit.
Als Autoblog gewoon even zou kijken naar het verleden, dan zie je dat Tesla altijd met hele slechte en hele goede maanden werkt. Dat komt doordat Tesla in 1x alle auto’s op de boot zet, en die hebben een paar weken nodig om hier te komen.
Als je kijkt naar:
http://iserv.nl/files/elektrisch/
En dan het kolommetje “Populaire ELektrische modellen lopende jaar” dan zie je dat het grijze gedans de Tesla Model 3 is. In September stond die hoog, in oktober laag. In juni stond die ook hoog, in mei stond ie laag.
En zo gaat het altijd met Tesla.
subzero079 zegt
@jeroenh: maakt AB niks uit joh, Tesla is het beste clickbait voor dit soort sites. Altijd goed voor veel views en comments. Geld moet rollen..
willeme zegt
@jeroenh: Boot staat gewoon vermeld in de tekst :-D
mashell zegt
@willeme: je bent nu (onterecht) slachtoffer van het fanatisme van de volgelingen van de Muskias.
jeroenh zegt
@willeme: Dat weet ik, maar als ze ook weten dat Tesla’s verkopen kwartaal gebonden zijn, waarom dan dit artikel?
baklava zegt
Iedereen komt er achter wat een slechte auto het eigenlijk is
iphonistvongates zegt
Sint VanDerKlaas stapt binnenkort op z’n boot richting Zeebrugge…..heb ik uit extreem betrouwbare bron (Google Earth Alert) vernomen. Zero Tesla’s aan boord, wel 2 echte PK’s. Schimmel A & Schimmel A2.
mcshine zegt
Kwartaalleveringen…. is de eerste drie kwartalen gebeurt, dus waarom zou dat het vierde kwartaal anders zijn…..
niels_keurentjes zegt
@mcshine: correctie, de afgelopen 7 jaar. Tesla werkt al sinds het begin zo.
alloallo zegt
Mijn collegae (3x) en ik hebben een tesla3 in bestelling staan. De oudste bestelling is meer dan 8 weken oud en de jongste bestelling is een maand oud.
Deze bestellingen worden allemaal gelijktijdig geleverd in November.
rogers zegt
Ik heb nog een nieuwtje over Tesla. Het schijnt dat de verkoop en leveringen op zondag altijd dramatisch slecht zijn……
j05b zegt
Treurig artikel enkel voor views. Ik dacht dat dit een site was met kwalitatief hoogwaardige content. Gaan jullie nu elk kwartaal een artikel schrijven over een recordmaand om vervolgens weer te schrijven dat de verkoop is ingestort.
Vandaag mn tesla opgehaald, met mij nog een paar honderd anderen. Staat jullie artikel over de verkoop aantallen van november alvast klaar??
niels_keurentjes zegt
Lekker dom artikel weer, net zo intelligent als CNBC die gesponsord door Exxon roepen over dat de Tesla verkopen in de VS enorm zijn ingekakt in Q3.
Tesla is PRODUCTION constrained. Alles wat ze maken wordt verkocht. Dus als ze in Q3 alles naar Europa gooien verkoopt de VS minder. Joh. En als ze daarna in oktober weer de thuismarkt even voorrang geven terwijl de bootladingen weer 40 dagen onderweg zijn naar Europa verkoopt Nederland slecht. Joh.
Als je wilt doen alsof je iets journalistiekachtigs doet hoort daar ook een beetje research bij jongens.
niels_keurentjes zegt
Oh kijk elders kunnen ze het wel, met plaatjes zodat Autobloggers het ook zouden kunnen snappen: https://www.businessinsider.nl/tesla-model-3-oktober-2019/
sollie1984 zegt
Dit komt allemaal door de Golf 8. Mensen hebben hun EV gecanceld om dr nieuwe lease topper aan te vragen. Whooohooo go VW!!!
wimof zegt
@sollie1984: En een zuinige, propere diesel is beschikbaar.
Terloops, die boot van America naar hier, hoeveel uitlaatgassen moeten we daar in rekening voor nemen?
Zelf heb ik geen idee, maar het zou wel de moeite kunnen zijn.
jeroenh zegt
@wimof: Ja zouden we misschien eens moeten bekijken, wat al die olietankers vol met ruwe olie voor de nederlandse benzinepompen precies aan uitstoot genereren.
Citrofiel zegt
Eerste update na die bewust slappe eerste maand van het kwartaal: Op 1/11 zijn alweer 249 Model 3’s op kenteken gezet.