Even opladen en weer door. Dat ‘even’ was er niet bij voor Tesla-rijders die bij deze Supercharger stonden.
Op vakantie met de elektrische auto. Het is geen issue in vergelijking met een auto met een verbrandingsmotor. Het verlang wel een ander rijgedrag en mindset. Het opladen van de auto duurt nu eenmaal wat langer dan je auto voltanken. Het kan nog langer duren als je geen plek hebt om je EV op te laden.
Met de Tesla op wintersport, hoe zou dat bevallen? Tientallen Nederlandse Tesla-rijders kunnen je op die vraag antwoord geven. Een nogal hilarisch beeld werd vastgelegd bij een Tesla Supercharger op Westerwaldpark Gierenderhöhe in Duitsland. Facebook-gebruiker Stefan BeDonk deelde een video op het sociale netwerk van tientallen Nederlandse Tesla’s die in de rij staan om op te laden.
Volgens de Facebook-gebruiker is er in een straal van 30 kilometer geen andere Supercharger te bekennen. De meeste Tesla’s die hier in de rij staan hadden vermoedelijk niet genoeg range meer om door te rijden naar een andere Supercharger. Er zat niets anders op dan aansluiten in de rij. Een bizar lange rij.
In je Tesla kun je zien of een Supercharger beschikbaar is of niet. Al deze rijders hadden vast wel gezien dat er geen plekje vrij was, maar dachten “ik kom zo wel aan de beurt”. De automobilisten kwamen van een koude kermis thuis bij aankomst van de Supercharger. Tientallen andere Tesla-rijders dachten precies hetzelfde.
Video: Stefan BeDonk via Facebook
UPDATE: we hebben een reactie van een woordvoerder van Tesla, die zegt het volgende:
Tijdens ‘zwarte zaterdag’ afgelopen weekend kon het bij twee van de vijfhonderdtwintig snellaadlocaties in Europa tijdens piekuren druk zijn. Dit was het geval bij drukke verkeersaders op wintersportroutes in Duitsland. Anders dan bij een tankstation voor auto’s met een brandstofmotor zijn er bij een elektrische auto veel mogelijkheden om ‘s nachts wanneer de auto stil staat bij hotels (zogenoemde ‘destination charging’ locaties) te laden.
lekkerlinksrijden zegt
Het is carnaval, met z’n allen achter elkaar
rhellema zegt
@lekkerlinksrijden: carnaval is idd net zo’n belachelijke optocht. Zullen al deze mensen heel hard hoempapa muziek met Elon teksten uit de speakers laten komen?
por100 zegt
Achteraf makkelijk praten, maar zou een goede zet van Tesla zijn geweest om dergelijke zwarte accu zaterdagen te ondersteunen met eerlijke wachtrij-management en een gratis kop koffie o.i.d.. Als autobedrijven deze nadelen van EV’s weet te verzachten dan maken ze een grote stap in de acceptatie van EV’s.
Niet dat ik er dan in ga rijden, maar dat is een ander verhaal.
flutterby zegt
@por100: met een beetje plannen kan je dit makkelijk omzeilen. Als je de drukste tijden niet kan omzeilen zorg dan dat je bij 50% stopt en vol laad want iedereen rijdt hem leeg.
Als YOLO autoblog tip: rijd zo hard mogelijk tot de eerste Supercharger. Je accu is eerder leeg, maar je valt uit het ritme van de standaard Tesla rijder.
verplicht zegt
@flutterby: Is de rij korter als je met 50% gaat laden?
bischero zegt
@verplicht: als je er voor het gemaakt van uit gaat dat je in (spreekwoordelijke) tegenfase gaat laden dan iedereen doet, dan werkt het wel. Beetje net als de laatste pomp in Luxemburg en de eerste pomp in Venlo (waarbij iedere MTC houder zijn tank weer vult na hem uitgekiend leeg gereden te hebben.
flutterby zegt
@verplicht: nee, maar de meeste rijden door tot 10 á 20%. Bij die supercharger waar jij stopt met 50% is dus geen rij en waar wel een rij staat rijd je voorbij.
wetdualclutch zegt
@flutterby: als iedereen hetzelfde startpunt zou hebben werkt dat, maar ik denk niet dat iedereen vertrekt vanuit Utrecht of zo ;-)
flutterby zegt
@wetdualclutch: nee maar de meeste komen wel uit de randstad. Even voor de grens opladen zorgt er dan voor dat je niet bij dezelfde superchargers uit komt. Als je dicht bij de grens vertrekt doe je er juist verstandig aan om iets rustiger te rijden en de bulk voorbij te rijden.
Wat voor wie het beste werkt verschilt, maar fundering blijft ontwijk de massa.
rhellema zegt
@flutterby: de meesten komen uit de randstad, of denk je dat de meesten uit de randstad komen en breng je dat als een feit?
lekbak zegt
@rhellema: in de randstad wonen de meeste mensen en wonen verhoudingsgewijs meer mensen met een hoger inkomen. Logica maakt daar dus van dat de meeste mensen uit de randstad komen.
macchina zegt
@flutterby: dat zou je dan moeten zien met hoeveel laadpunten er vrij zijn bij die supercharger, of heeft tesla dat niet real time?
flutterby zegt
@macchina: jawel, maar niet wat de rij is. Plus als je de volgende Supercharger niet red heb je geen keus.
Gulli zegt
@verplicht: ligt eraan of de voorste helft of de bovenste helft eerder leeg is
sprankel zegt
Ja want dan heb je nog bereik en dus opties. Iedere publieke laadpaal is opvraagbaar wat zijn status is, zo is er in Antwerpen centrum 2x 50kW vrij, in de Lidl in Kappelen ook 2 keer 50 alsook aan een Lidl aan Bergen Op zoom. De Nissan in Dordrecht is defect e aan de eneco World in Rotterdam is 2 x 50 te krijgen.
Oké, dat is minder dan de 150kW aan de 3 superchargers dat je tussen Antwerpen en Rotterdam tegen komt maar die 150 is piek, een model 3 doet maximaal slechts 120 maar die stations kunnen niet 150 geven als ze volledig bezet zijn (die 150 is een piek getal). Dus in de praktijk zal die 50kW lader ergens slechts 50% trager zijn met als voordeel dat je daar kan doorladen tot 100 terwijl de supercharger je eraf gooit aan 80 (laatste 20% duurt te lang)
Echter als je ziet dat het supercharger station volledig volzet is, en al helemaal dat de volgende en die daar achter ook volzet is terwijl je in de vakantieperiode zit, dan is een 50kW lader een veel betere optie. Je ziet niet dat er een rij staat maar dat kan je wel gaan raden.
Wat wel een probleem is, ahum Europa? is het totaal versnipperde aanbod van publieke laadpalen, sommige zijn door Tesla betaald, sommige door de Duitse merken, andere door energieleveranciers en andere weer privé. Ik zal het anders zeggen, er zijn ook “gratis” laadpunten, lees heel trage laders aan een winkelketen zodat je die laadsessie dik terug betaald, maar die zijn zelden te zien op de app’s gemaakt door de aanbieders of ingebouwde systemen want die willen helemaal niet dat jij gratis laad, die willen dat je bij hun komt opladen zodat zij aan je verdienen.
Dan heb je daar nog een laadpas systeem achter dat totaal versnipperd is omdat iedereen zijn eigen merk of service wilt pushen en dan krijg je van die hele dure snellaadpalen tenzij je een abbonement hebt wat je toevallig enkel kan krijgen als je met merk X rijd maar de superchargers hebben afwijkende stekkers waardoor een niet-Tesla er niets kan komen doen. Ok die hebben ze nodig om 150kW piek te kunnen geven maar zelfs al kon je die afwijkende stekker aansluiten, dan nog krijg je die paal niet actief.
Het is een nieuwe markt waar de consument nog aan moet wennen in plaats van idioot uren te gaan aanschuiven en waar Europa reeds gisteren had moeten verplichten dat laadpalen niet mogen discrimineren en dat de auto navigatie ook niet mag discrimineren. Tevens regels voor laadpassen en hun tarieven want dat is daar ook een feest aan het worden waar niemand nog aan uitgeraakt.
petrolcarsfirst zegt
Heerlijk! Nee dit gaat mij echt overtuigen eenzelfde tesla te kopen!
Maar voor een luxe tripje zoveel energie gebruiken en dus klimaat verpesten? Foei!
Doet me aan 2 dingen denken :
– T-Ford 100 jaar geleden, was ook maar 1 versie van!
– De optocht van trabantjes toen de muur in Berlijn viel!
viezefreddyw zegt
Ah joh, toch lekker de beentjes strekken?
boomhauwer zegt
@viezefreddyw: hehehe
Jochempie zegt
Dit ging natuurlijk gebeuren.
dper4mance zegt
Leuk gekozen locatie ook met die steenkoolmijn op de achtergrond… Ik blijf nog lekker even in mijn ouderwetse en achterhaalde (volgens de jongens en meisjes in bovenstaande polonaise) plofmotor rijden.
993carrera4s zegt
Ik heb een 3, maar ga volgende week nog met mn oude Volvo station op wintersport, precies omdat ik hier geen zin in had. Misschien volgend jaar wel, maar dan woensdag of zondag rijden.
bischero zegt
@993carrera4s: je bent niet de enige, meerdere voorbeelden vorige week persoonlijk gesproken; de Model 3/S blijft op de oprit, de Fiesta, A3 gaat met het gezin met pubers naar de wintersport.
noodlesoup zegt
@993carrera4s: Ik ben op zondag gaan rijden, sowieso lekker rustig. Stopte bij een tankstation waar ze toevallig ook Tesla superchargers hadden. Allemaal vrij. Overigens tanken is ook niet altijd een feestje. Vrienden moesten tanken, eerste 3 stations gepasseerd vanwege de rijen. Uiteindelijk bij nr 4 in de rij. 40 min wachttijd. Zal overigens nog steeds stukken minder zijn dan de rij met Tesla’s
noodlesoup zegt
@noodlesoup: Dat was overigens op zaterdag
imaginenl zegt
First world problems… 19 superchargers en er staan iets van een dozijn auto’s te wachten. Ik heb wel eens langer in een rij gestaan voor een beetje peut.
flutterby zegt
@imaginenl: na een half uurtje zijn de meeste toch weer weg. Dus hooguit een uur vertraging.
marcus1963 zegt
@flutterby: half uur per wachtende auto voor je..?
sandervzanten zegt
Er staan genoeg superchargers dus dan moet je 1-2 ladingen wachten. Als je iedere maand dikke voordelen qua bijtelling kan pakken, is een uurtje de beentjes strekken of Netflix aanslingeren toch te overzien,
imaginenl zegt
Dat lijkt mij dus niet met 19 superchargers…beetje afhankelijk hoe lang iedereen daar staat te “tanken”
sjors99 zegt
Verdiep je eens in de materie..
stel, 10 mensen voor je bij de supermarkt. 9 kassa’s
A- je wacht op alle 10 mensen voor je start?
B- er kunnen mensen gelijk geholpen worden.
C- je hebt geen idee wat een kassa is dus begrijpt ook dit niet.
leaper035t zegt
Hilarisch!
baklava zegt
Wintersporters en Tesla rijders, van zichzelf al verschrikkelijke mensen, Tesla rijdende wintersporters gaan me nekharen van overeind staan
EdGaR zegt
@baklava: lekker weekend gehad? ?
baklava zegt
@edgar: jazeker!
enjoypunani zegt
@baklava: lekker wezen skiën zeker? ?
P1m zegt
@baklava: precies. Ik ben vorige week met mijn Tesla naar Oostenrijk geweest, nergens hoeven wachten. Terwijl er langs snelwegen wachtrijen bij tankstations stonden. Als je afgelopen zaterdag ging rijden had je dit kunnen verwachten. Wellicht was er ook flinke drukte op de snelwegen richting de wintersportgebieden.
gregorius zegt
En dat snap ik ook niet: wachtrijen bij de tankstations. Dat zijn allemaal mensen die niet denken het verdienen.
Als je nog 100km aan peut hebt, ga je toch even denken? Zie je dat er veel stations vol staan, kijk even waar een afslag is met een normaal dropje / stadje gelijk eraan in de komen 30-50 km. Je kan er zeker van zijn dat er een paar benzine stations zijn daar en dat staat allemaal op google maps. De peut is er goedkoper en je rijdt misschien 1-2 minuten om.
b00st zegt
Maar die driehoekige broodjes zijn daar zo lekker! *kuch*
wimof zegt
Dat was vorige week, nu is het krokusvakantie.
sudbina zegt
@wimof: vorige week ook hoor, in t noorden van t land. Deze week is t midden aan de beurt.
rutgerg zegt
@baklava: mijn nekharen gaan overeind staan van mensen die me gebruiken als bezittelijk voornaamwoord. Sorry voor het uithangen van de taalnazi!
racerx zegt
@rutgerg: same here.
baklava zegt
@rutgerg: excuses, ik was nog niet helemaal wakker. Helaas geen edit knop aanwezig op de app. Ik deel je frustraties als het op grammatica aankomt.
rutgerg zegt
@baklava: overigens ben ik het verder helemaal eens met je betoog;-). De halve wijk bij ons heeft ondertussen een model 3 en ze voelen zich helemaal het mannetje hoor….
mashell zegt
@rutgerg: dat is wat 4% bijtelling met je doet.
rutgerg zegt
@mashell: zelfs mijn vrouw die niets met auto’s heeft vroeg mij. Waar komen al die Tesla’s toch ineens vandaan, zijn ze gratis ofzo ;-)
trasimo zegt
@rutgerg: da’s niet heel gek toch, zo’n 375pk 4wd krijg je écht wel een grijs van op het gezicht hoor! Maargoed, het kan ongetwijfeld niet op tegen wat u zelf rijdt…
iphonistvongates zegt
@baklava: Bent u toevallig familie van de klaagsmurf? Dat lichtblauwe manneke heeft aan alles een grondige hekel en hij spreekt het ook nog om de haverklap uit! ?
bitd zegt
Check het is nu al gebeurd, range is niet het probleem, maar laden…
pomoek zegt
Was toch voorspeld?
Dutchdriftking zegt
Was van te voren al voorspelt natuurlijk…. Als ik een Tesla had gehad dan had ik voor de wintersport toch even van auto geruild met een collega, vriend of familielid….
lekbak zegt
@dutchdriftking: als ik een tesla had (en op wintersport zou gaan) dan had ik gewoon iets logischer nagedacht. Dit valt zo makkelijk te voorkomen door niet met de massa mee te rijden…
olivier420 zegt
@lekbak: Zelfde als al die lui die ondanks de berichten zwarte zaterdag de illusie hebben dat het hen niet overkomt. Ze gaan namelijk 2uur eerder rijden dan normaal.
alfapeter zegt
Een beetje vooruitziend mens had dit kunnen verwachten. Allemaal auto’s met hetzelfde bereik rijden tot ze niet meer verder kunnen ipv een laadstation eerder te stoppen. Volgend jaar staat de wachtrij waarschijnlijk daar.
pier zegt
Zoals hierboven al gezegd, ik zie 12 auto’s in de rij en er zijn 19 opladers beschikbaar. Beetje sensatiebelust artikel met je ‘bizar’ lange rij..
406_v6 zegt
Ach ja, dat waren vast dezelfde mensen die een aantal jaren geleden nog in de file stonden in Luxemburg om op weg naar zuidelijke bestemmingen, nog ff goedkoop te tanken en drank In te slaan. Zijn ze voor het gemak maar ff vergeten.
Robert zegt
Sommige leasemaatschappijen bieden hun klanten een ruilauto aan voor een X aantal weken per jaar, juist om deze toestanden te voorkomen.
Want laten we eerlijk zijn, bij 20 minuten laden = 80% volle accu, met elke drie auto’s vóór je ben je dus minimaal een uur langer onderweg. Da’s ook geen reclame voor Tesla.
#leedvermaakblijftleuk
Richmond zegt
@RRRobert: ligt aan het poppetje in de Auto. Die kiest ervoor om achteraan de rij aan te sluiten.
enjoypunani zegt
@RRRobert: als er maar 1 lader is wel ja..
kennone zegt
Toch wel prachtig dit?
sjors99 zegt
Oef, best lullig, zijn daar veel palen.
Wat de grap wel bizar maakt is dat het lijkt of niemand bij de andere palen staat.. daar moet je wel betalen voor je stroom, maar toch..
(3 merken snalladers daar, met een model 3 betaal je toch al, dan ga je toch niet in de rij staan ?)
wimof zegt
So British, Queue’ing for (een laadpaal)
b00st zegt
Maar die andere zijn wss geen +150kw laders? Kan je wel direkt beginnen laden maar duurt het wss toch nog langer om vol te laden…
sjors99 zegt
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.. maar als alle tesla palen vol zitten haalt die ook geen 150..
google zegt 135kw bij die andere..
sjors99 zegt
3 auto’s voor je betekend overigens niet 1 uur wacht tijd.. er zijn daar 19 tesla palen ofzo.
Er is er bijna altijd eentje klaar met laden. Maar met 19 mensen in de rij ben je wel minstens een half uur tot een uur aan het wachten.
racerx zegt
De liefhebbers kunnen roepen wat ze willen, maar dit is gewoon best wel een nadeel aan dit soort auto’s. Alleen early adopters gaan extra moeite doen om hier zoveel mogelijk omheen te plannen… voor de rest van de automobilisten is dit gewoon echt extreem k*t. Even de benen strekken en een bakkie doen gaat hier ook niet meer op… de meeste mensen die zo’n S of X hebben zitten volgens mij voldoende in de slappe was om gewoon een ICE auto te huren, ik snap dit echt niet.
Paul58 zegt
@racerx: ik snap de ophef juist niet. Je gaat ook niet op zwarte zaterdag richting wintersport met een brandstofauto. Dan sta je geheid in de file of mag je wachten bij een druk tankstation. Als je slim bent ga je een dag eerder of later. Ook staan er genoeg laders zo te zien, waardoor je waarschijnlijk met een half uur wachten aan de buurt bent (gemiddelde laadtijd). Tevens lijkt Tesla op drukte in te spelen bij locaties dus zullen er wel stations bij worden geplaatst (zie ook vd valk in Eindhoven waar de laders zijn verdubbeld). Ik vind het maar overdreven en het is voor de meeste mensen maar eenmaal per jaar dat ze op wintersport gaan. Het nu net een praktisch probleem waar je dagelijks last van hebt.
bertham zegt
Wat een leugen verhaal alsook de video, deze kwam al langs in December 2019.
Het stemming maken houdt maar niet op, wanneer stopt het nou eindelijk.
Laat eens een echte video zien van zwarte zaterdag.
Vrienden zijn in deze periode op wintersport vakantie geweest met Tesla en nergens een probleem, heerlijk relaxed rijden i. p. v racen om maar snel op je bestemming te zijn.
jeroenm83 zegt
Je tijdperk komt er weldra aan in Nederland! Nog een paar weekjes geduld.
406_v6 zegt
@bertham: lees ff de reactie van @jag1960 voor je gaat blaten…
sjors99 zegt
Kan je een link posten van originele video? Dan like ik die….
jag1960 zegt
Wij stonden in deze file. Niet leuk natuurlijk maar wachten duurde zo’n 30 min, waarna 45 min laden. Volgende keer op een andere dag rijden.
deredactie zegt
@jag1960: jokkebrokje dat je bent!
flutterby zegt
@jag1960: je kan moeilijk volgend jaar op dezelfde dag rijden.. Dat was dan vorig jaar.
Kvgorp zegt
Maakt toch niet uit…. want hey.. 4% bijtelling jonguh. lekker goeiekoop!
superfunky zegt
Mooi hoor, al die “goed-praat” reacties. Niemand die erbij stilstaat dat bij 19 bezette laadstations, de capaciteit significant daalt en je dus nog veel langer staat dan volgens de specs. Niks 80% in 20 minuten.
Anyway, maatgevender vind ik een vriendje van me. De krentenkakker wilde geen auto huren (want 4% is al te veel), maar rijdt ook gewoon met normale “wintersport” rijstijl naar Oostenrijk. Hij wilde het eens proberen. Dus, box op het dak cc op 180 en gaan. Nou, we doen ff een pooltje, hoeveel laadbeurten en in hoeveel uur was hij op plaats bestemming? 100kwh Model X. 1.000 km meen ik.
superfunky zegt
@superfunky: kleine aanvulling: zijn conclusie was: 1x en nooit meer met de EV maar de Alpen.
sanderz28 zegt
@superfunky: ik hoop eigenlijk dat hij nog steeds onderweg is..
Paul58 zegt
@sanderz28: omdat? Wat een stelletje droeftoeters in sommige reacties. Wat voor een leven heb je dan? Prima als je EV’s of ICE auto’s niks vind maar het is toch niet zo moeilijk om elkaar een beetje in waarde te laten ipv telkens extreem positieve of aan de andere kant negatieve ‘ervaringen’ te delen. Lijkt soms wel te goed om waar te zijn of juist zo negatief dat er azijn aan te pas is gekomen. Fijne week allen:)
lekbak zegt
@kevin1989: als je een model x rijdt ben je al een egoïstische drol (want loodzware suv), als je domweg 180 op de cc rijdt met een skibox op het dak ben je al helemaal een klootzak. Daar is zoiets helemaal niet voor gemaakt.
Als je vervolgens ook nog eens verwacht dat je dit kunt doen en toch nog fatsoenlijke range over kunt houden heb je toch echt bewezen niet alleen een egoïstische respectloze klootzak te zijn maar ook dat je echt niet na kunt denken. Het is bijna het toppunt van hersenloos gedrag.
Paul58 zegt
@lekbak: precies daarom vind ik het maar een vreemd en ongeloofwaardig verhaal. Lijkt me sterk dat iemand die +100.000 euro aan een auto uitgeeft zo beredeneerd. Ik denk dat je met een skibox wel veel range verliest maar schijnbaar is voor een Model 3 de beste snelheid 170km per uur om zo snel mogelijk op bestemming te raken inclusief laadstops. Je hebt dan veel korte laadstops. Zo ver mogelijk leeg rijden en dan tekens tot 50% laden en weer een korte stop van 10min. Iets in die richting althans (hier is een test van te vinden op YouTube)
lekbak zegt
@kevin1989: genoeg domme schapen met een hoog inkomen. Goed kunnen lullen is tegenwoordig al genoeg. Goed gekleed, welbespraakt maar egoïstisch tot in de puntjes van de tenen.
b00st zegt
Natuurlijk erg dom om met een EV + skibox aan 180 te gaan rijden.
Maar goed, 5x laden, 12u onderweg? Er vanuit gaande dat er gebruikt werd gemaakt van superchargers.
superfunky zegt
@b00st: hij reed grotendeels s’nachts. 4x laden, 13 uur. I.t.t. tot de gebruikelijke 1x tanken en 8 uur.
Overigens was zijn grootste ergernis het zweet in de naad, want het verbruik is zo hoog en de range daalt zo hard, dat hij telkens bij 150km al begon te druppelen.
Terug heeft hij de “Tesla-rijstijl” geadopteerd en viel toen 3x bijna in slaap, maar dat schijnt te mogen. Scheelde 1x laden en een uur.
Conclusie van dit experiment (waarvoor hartelijk dank, Maurice!) is dat het allemaal prima is voor korte afstanden en binnen NL (zeker vanaf maart met max 100 km/h), maar voortaan wordt er gewoon met de X5 van zijn vrouw op vakantie gegaan.
Had ‘m het al voorspelt, maar nu weet hij het ook.
sjors99 zegt
Je verhaal klopt van geen kant…
1- een Model X kan geen box op het dak. (Falcon doors)
2- een Tesla kan niet boven de 150 op de CC.
Maar stel dat hij dat deed dan heeft die er lang over gedaan, want waarschijnlijk ook gedacht dat het dan slim was om elke keer tot 100% te laden.
eelco74 zegt
Wij gaan meestal in de vroege en late zomer op vakantie. Buiten de drukte om. Ook toen al stonden er mensen in de rij op de peage om bij te laden. Dus op zo’n druk weekend in de voorjaarsvakantie had je dit kunnen weten.
kempenaer zegt
Dat krijg je ervan als de overheid de markt gaat verstoren middels extreme beprijzing via fiscale bevoordeling, subsidies (bev) en excessief fiscaal straffen (diesel).
Daarbij is er geen bewijsbaar milieuvoordeel of nadeel. Het is allemaal speculatief.
De CO2 global warming stelling is een stelling gebaseerd op drijfzand.
http://www.clintel.nl
De productie en sloop van accu’s is ook milieubelastend.
Hoe alles zich tov elkaar verhoudt qua schadelijkheid is eigenlijk niet of nauwelijks te becijferen.
lekbak zegt
@kempenaer: er is zeker wel een bewezen milieuvoordeel. Maar van iemand die het verschil tussen milieu en klimaat niet snapt kan ik natuurlijk niet verwachten dat die zover na kan denken…
kempenaer zegt
Nee joh, lekbak, dat is er niet. Jij hebt je gewoon laten misleiden.
Wees niet te hard voor jezelf. De rest van de kudde ook.
Klimaatvoordeel is er waarschijnlijk niet.
Milieuvoordeel evenmin. Hoe ga je het allemaal wegen? Afrika overhoop gegraven voor kobalt. Honderden chemische kilo’s accu per auto die straks allemaal gesloopt moeten gaan worden. Wat doet dat met het milieu denk je?
Lokaal weliswaar wat minder uitstoot van stoffen die in hoge concentratie schadelijk kunnen zijn, maar die snel verdunnen naar hele lage concentraties. Dan is de schadelijkheid lastig meer aan te tonen, als die er al is. Mensen worden gemiddeld ouder dan ooit. Een hele harde indicator dat er veel de goede kant op is gegaan qua gezondheid.
trasimo zegt
@kempenaer: hoe een EV zich ‘cradle to cradle’ verhoudt tot een ICE is al best lang bekend hoor, maar aan je reacties te zien zint de uitkomst je gewoon niet. Daarom haal je er gauw wat andere dingen bij die wel moeilijk te meten zijn en betrekt EV’s daar voor ‘t gemak ook in. Goed verhaal!
koeberg zegt
Wachtrijen zou je ook hebben zonder overheidsstimulering. Want weliswaar reden er dan minder Tesla’s op de weg, er zouden ook minder laadpalen staan. Waarom zou Tesla immers 19 laadpalen neerzetten wanneer er weinig auto’s verkocht zijn. Dan stonden er 4 Tesla’s voor 4 laadpalen in plaats van 19 Tesla’s voor 19 laadpalen. De wachttijd is hetzelfde.
De rest van je betoog ga ik geen energie aan verspillen.
nautique206 zegt
Ach jo, even een kopje koffie. In 8 uur naar Oostenrijk rijden is levensgevaarlijk, doe er liever 12 uur over
olivier420 zegt
@barendbotje: Jij moet wel ooit zijn aangereden door een tesla. Man wat zit het diep. Was nou maar op die boot gebleven naar Amerika.
mr3108 zegt
@olivier420: nou nou, een Tesla-rijder is op zijn teentjes getrapt hoor
olivier420 zegt
@mr3108: oef nee die sticker wil ik niet op mn rug hebben.
Even wat context: Het boeit me geen reet wat iemand van tesla vindt. Ik vind het zelf verre van een sexy merk en rij qua merkbeleving liever BMW (die ik ernaast heb als 2e auto).
Waarom ik het heb gekozen? Performance, infotainment en geld. Vind m zelf lelijk maar het is een heerlijk woon werkverkeer vervoersmiddel en ik kan die 300 piek per maand tov mijn vorige lease auto (BMW 320i) als kersverse papa goed gebruiken. Ben ik heel eerlijk in.
Waar ik me aan stoor is het stelselmatig huilen over één bepaald merk zoals mijn vriend @barendbotje doet. Ik vind dat enorm kinderachtig en eigenlijk zelfs zielig.
trasimo zegt
@olivier420: nergens voor nodig die context, barendbotje wil gewoon graag flauw doen anders sloeg hij de EV-topics wel gewoon over in plaats van ze vol te schijven met poep. Ondertussen ziet de Model 3 er objectief beter uit dan zo’n 80% van al het andere lease-schroot wat er rondrijdt, rijdt het 95% van de leasebakken met gemak zoek en als jouw BMW echt beter stuurt dan zal je daar nog een verdomd leuke voor moeten meebrengen ook. Bijzonder weinig mis mee weet ik uit ervaring.
olivier420 zegt
@barendbotje: huh? Heb ik iets gemist? Stuur even linkje waar ik je dat verwenste, kan ik niet zijn.
Ik zei wel dat ik een duim opstak als ik eens een RS5 zie , daar ik weet dat je er eentje hebt gekocht
ger_dekker zegt
Dat kan ook “proefkonijn” zijn geweest, die is als een wesp gestoken als het over zijn heilige Tesla gaat.
Maar, terugkomend op het onderwerp, ik heb dit artikel gelezen met de slappe lach en idd Ronald Plasterk heeft volkomen gelijk wanneer hij die Tesla rijders asociaal vind. Ik ben 53 en zal nooit van mijn leven op electra gaan rijden…..lekker bezine ipv kolen…
olivier420 zegt
@ger_dekker: Dat zou kunnen. Ik hou het niet bij wie/wat. Het valt me alleen op dat mijn vriend uit Zuidlaren gewoon pertinent de internet trol uithangt.
En prima toch dat je niet elektrisch wilt rijden. Ieder z’n ding, zolang we de afkeur maar niet door elkaars strot heen douwen (wat hier beide kanten op gebeurd).
trasimo zegt
@barendbotje: de grootste anti-EV frustie plaatst weer het zoveelste kansloze bericht onder een willekeurigTesla-topic, iemand signaleert terecht die frustratie, en vervolgens wordt de boel zo omgedraaid dat de signalerende persoon ineens snel op z’n teentjes getrapt zou zijn…. ik vind helemaal mooi! :)
lithiumion zegt
@olivier420: meestal met mensen die ontwikkeling als een gevaar voor hun bestaanswereld zien. Ze gaan dan of vluchten, of bevriezen, of vechten. In zijn geval het laatste en dan vanachter het toetsenbord.
olivier420 zegt
@lithiumion: Dat kan. Het doet me denken aan het gedrag wat je ziet als mensen het over VAG hebben. Komt ook een beerput aan clichés naar boven.
jag1960 zegt
Nogmaals, het wachten duurde zo’n 30 min (er zijn daar 20 snelladers), daarna 45 min laden (normaal 20 min). Lullig voor de mensen die Tesla alleen maar om lage bijtelling rijden, maar welcome to electric reality. Zelf kon ik er niet zo mee zitten.
willemveenstra zegt
Ik knal op 1 tank in 1 keer door naar de wintersport heerlijk!
De enige electrische auto’s die ik in duitsland heb gezien hadden nederlandse kentekens. Wat een stelletje subsidie schrapers die hollanders:)
bmw1cabrio zegt
Telkens die jaloerse/flauwe opmerkingen over Tesla rijders die goedkoop zijn. Iedereen schaft een auto aan obv eigen criteria. Of dat nu rationele of emotionele criteria zijn, maakt niet uit.
Er zijn hier legio reageerders die een Ford, Skoda of ander economisch verantwoorde auto heeft. Is dat beter dan electrisch omdat er geen subsidie op zit?
OT: ik kan mij nog zat berichten herinneren van ellenlange files bij tankstations over/voor de grens.
johnwaters zegt
Koop een Tesla, dan is jouw vakantie ook stress en gedoe!
scrmeagle zegt
Ik zit momenteel voor een paar weken in Zuid Afrika, daar kunnen ze de bewoners nog niet eens van stroom voorzien. Een paar uur per dag gewoon niet voldoende stroom. Dat noemen ze load shedding. Ik ben hier nog geen EV tegengekomen wel veel AMG GT en M5 Oh en benzine kost hier ongeveer € 0.90 Ik verwacht dit probleem ook in ons land als de vraag naar eenheidsworst toeneemt!
911targa zegt
Nice!
deredactie zegt
@barendbotje: we worden niet gesponsord door Tesla, grapjes mogen, maar met jouw humor wel ff erbij zetten dat het een grapje is, grapje!
ototaal zegt
Het is natuurlijk ook wel iets typisch Hollands…… met z’n allen naar de Tesla supercharger omdat het daar GOEDKOOP (en soms zelfs gratis) laden is. Dat is voor een deel de verklaring van zulke rijen…. Als alle olieslurpers op wintersport besluiten om met z’n allen naar dat ene Agip-tankstationnetje in Zuid-Frankrijk te rijden, krijg je daar ook files…..
Maar ja… dan heb je die 4% bijtellings Tesla… dan ga je op vakantie natuurlijk niet € 35,- privé betalen om bij Ionity of Corri-door te “tanken”… nee dan sluiten we liever aan in de rij (en hebben de kranten weer iets om over te schrijven).
dwfc zegt
De oplossing voor op wintersport … geniaal toch !
https://www.hln.be/auto/rijden-we-binnenkort-allemaal-rond-met-een-powerbank-achter-onze-elektrische-wagen~a630f37e/
dwfc zegt
Als ik dit allemaal lees is de moraal van dit verhaal, een veel performante batterij zou al deze ellende oplossen.
Misschien is dit dan binnen 10 jaar geen aandachtspunt meer.
gromit zegt
Als je al zou moeten aanschuiven aan een tankstation zie je er met wat geluk nog een paar leuke auto’s tussen staan. Even een praatje maken. Maar in dit geval wordt het saai:”Hey hallo, wat een mooie Tesla hebt u daar, meneer. Fijne reis nog.” Volgende:”Hey hallo, wat een mooie Tesla hebt u daar, meneer. Fijne reis nog.” Volgende:”Hey hallo, wat een mooie Tesla hebt u daar, meneer. Fijne reis nog.” Volgende:”Hey hallo, wat een mooie Tesla hebt u daar, meneer. En net dezelfde prachtige kleur als de tien die er voor u staan. ‘Grey Dawn’ heet die toch, wat? Fijne reis nog.” Geeuw…
jeroenm83 zegt
En zie die prachtige kleuren ook eens van die creatieve Nederlanders! Nog een reden om binnenkort (vanaf half maart) een kantelkenteken te nemen, want je schaamt je toch rot voor je eigen landslui.
991abc zegt
Grappig, ik kijk net die video even in slow motion en zie dat het niet alleen Nederlanders zijn in de rij Tesla’s. Ook een Luxemburger en een Brit. Die hebben ook gele kentekens (achter in geval van UK). Voor wat het waard is…