De Death Valley-toestanden in ons land zijn nu ook merkbaar bij de pomp.
Naar het tankstation rijden en geen peut uit de slang krijgen. Het is de werkelijkheid bij sommige brandstofpunten in Nederland. Het tekort aan brandstof heeft een aantal redenen. Allereerst de aanhoudende droogte. Schepen varen over rivieren naar brandstofdepots om peut te leveren. Echter, omdat veel rivieren een lagere waterstand hebben, worden schepen minder zwaar beladen. Truckers kunnen vervolgens niet voldoende brandstof leveren aan tankstations als ze benzine of diesel komen halen bij deze depots. Ze kunnen niet afhankelijk zijn van de schepen en rijden dus zelf naar Rotterdam om brandstof op te halen, wat extra tijd kost.
Een andere belangrijke reden is het tekort aan chauffeurs. Er is te weinig mankracht om de tankstations in ons land te kunnen bevoorraadden. De chauffeurs die rijden maken vervolgens weer veel overuren.
Wim van den Dool van transporteur Van Waveren zegt tegenover de NOS dat chauffeurs momenteel 20 procent meer ritten rijden dan normaal. Een andere reden is de vakantie. Veel Nederlanders trekken erop uit en tanken voor vertrek de auto af, waardoor er over het algemeen meer getankt wordt. Het zijn vooral de onbemande pompen die geregeld met tekorten kampen. Oliemaatschappijen hebben aangegeven dat ze de tekorten zo snel mogelijk proberen weg te werken.
Foto: Aventador SV bij de pomp via @shelldewetering op Autojunk
henkhekje zegt
uiteraard gaat de klant die weer merken in de portemonnee… minder aanbod, vraag blijft hetzelfde of meer..
mashell zegt
@henkhekje: vraag zakt binnenkort juist hopeloos in, de gemiddelde Nederlander vertrekt zo’n beetje nu met een half volle tank op vakantie en hoopt dat ze in Luxemburg nog genoeg goedkope brandstof hebben.
B00G1E zegt
@mashell: de gemiddelde nederlander rijd met zijn leaseauto en gooit die nog even lekker vol met v-power op hazeldonk want tankpas
jaapies zegt
@B00G1E: ik weet niet wat jij onder gemiddeld verstaat? Maar niet veel meer dan 10% van alle auto’s in NL wordt geleased…
B00G1E zegt
@jaapies: Zo voelt het iig als ik tijdens feestdagen/vakanties bij Hazeldonk sta te tanken zodat ik nog net even wat verder in Frankrijk uit kom met de gratis peut;)
jaapies zegt
@B00G1E: haha, dus je bent zelf zo’n ‘gemiddelde’ Nederlander..!
olivier420 zegt
@B00G1E: en de gemiddelde tankpas laat ook echt vpower toe..
frisian zegt
@olivier420: mijn tankpas laat vpower gewoon toe hoor tanken in het buitenland overigens ook.
Al pak ik hazeldonk altijd eventjes mee.
janmetdelangeachternaam zegt
Binnenkort Mad max taferelen op weg naar het kantoor
G-Ammo zegt
”1e wereld land”… en dan dit. Echt r*t toch op. Ze vinden altijd wel iets om straks alle prijzen omhoog te gooien. Dit heet zomer. Volgens mij komt dat ieder jaar toch?
rrk147 zegt
@G-Ammo: Nou het argument van de droogte vind ik ook wat gek. Het probleem van te weinig chauffeurs is volgens mij een grotere uitdaging. Ik werk zelf bij een logistiek dienstverlener, en wij hebben ook moeite met vinden van personeel. En dat zie ik ook bij veel bedrijven om mij heen, die bijvoorbeeld supermarkt bevoorrading verzorgen. Nu kan ik mij voorstellen dat aanvoer van benzine e.d. Ivm Adr nog lastiger is om te verzorgen, want niet elke chauffeur heeft z’n Adr papieren. En een chauffeur uit het Oostblok heeft die papieren vaak ook niet. Of hij heeft ze gekocht ?
royaledeluxe zegt
@rrk147: Dit is gewoon een algemeen logistiek probleem! De concurrentie onderling is te groot waardoor de grote bedrijven zichzelf kapot prijzen, hierdoor moeten de lonen naar beneden en is het beroep voor heel wat mensen niet meer aantrekkelijk. Je ziet dat ze nu veelal Oost-europeanen aantrekken, die aanmerkelijk goedkoper, zijn om toch nog te kunnen blijven leveren aan dezelfde prijs ipv de kosten omhoog te gooien.
Het kan toch niet zijn dat alles duurder wordt maar dat de kost van levering omlaag gaat in de laatste 10 jaar?
camber24 zegt
@G-Ammo: niet ieder jaar is er zoveel dagen van extreme hitte en vooral ook aanhoudende droogte achtereen. Staat zowel in de tekst als in de kop van het artikel.
lekbak zegt
@camber24: Ze noemen de droogte ivm de waterstand op de rivier. En dat is echt bullshit want zo laag is de rivier helemaal niet. Daarbij kunnen ze gewoon meerdere schepen lossen op een dag als dat nodig is.
notsobig zegt
@lekbak: De rivier? Sinds wanneer heeft Nederland maar één rivier? Of denk de waterstand van alle rivier in Nederland te kunnen bepalen door het pijl van één rivier?
lekbak zegt
@notsobig: De meeste rivieren waar waterstand een dingetje is zijn verbonden met de rijn en halen daar hun water vandaan. De maas heeft een geregelde waterstand met sluisen en stuwen en is daardoor geen probleem. Dus ja, alles komt van één rivier. Alles wat ongeregeld is en niet afhankelijk is van de rijn heeft geen noemenswaardige scheepvaart. En de rijn is momenteel redelijk laag maar zeker niet extreem. Dit komt jaarlijks voor en soms zelfs meerdere keren per jaar.
notsobig zegt
@lekbak: “De maad heeft een geregelde waterstand met sluizen en stuwen” Aha en het is dus totaal onmogelijk om me de sluizen en stuwen het waterpijl van aftakkingen lager te houden, om het waterpeil van de maas hoog te houden?
realhustler zegt
@camber24: Veel internationaal chauffeurs zijn zonder werk gekomen door de goedkope chauffeurs uit het oostblok. Waar zijn deze mensen gebleven? Allemaal een code 95 verlopen? Lijkt me dat binnenlands transport ‘officieel’ aangewezen is op Nederlandse chauffeurs, daar is toch geen gebrek aan? Of zijn de marges zo dun dat het salaris een probleem is?
rrk147 zegt
@realhustler: ik denk dat salaris een klein ding is, maar de veiligheideisen voor adr (gevaarlijke stoffen transport) zijn net ff wat strenger dat je niet elke chauffeur met een rijbewijs met zo’n ding wegstuurd. Dan is een geldig adr diploma en een beetje ervaring wel vereist… Dat is bij blokvrachten die door Oostblokkers veelal worden gereden wel iets simpeler.
dirkv zegt
Ach nog even en dan zit half Nederland vakantie te vieren in het buitenland. Dan blijft er vast wel voldoende peut over voor de thuisblijvers.
frank2b zegt
Gewoon je Toyota CHR matzwart spuiten en twee gatling-guns op de flanken een gáán voor je peut!
berlinetta zegt
Wordt er niet juist minder getankt als meer mensen op vakantie gaan?
007 zegt
‘Het zijn vooral de onbemande pompen die geregeld met tekorten kampen.’
M.a.w. bij de duurdere bemande stations (al dan niet van een oliemaatschappij) is nog volop peut te verkrijgen.
w0o0dy zegt
@007: waarom zou dat nou zo zijn?
#allesvoordemarge
ttr6 zegt
Tja….voorraadminimaliseren. Doen “ze” overal en als er dan iets een beetje tegenzit, heb je wat tekorten. Niks bijzonders. Zegt meer iets over de (letterlijk) geöliede samenleving waarin wij leven. Dat zo’n onbenulligheidje al tot een artikeltje leidt. Gave bestickerde Lambo, overigens!
widodh zegt
@ttr6: We hebben een just-in-time samenleving met zijn allen. Buffers zijn er praktisch niet meer, die zijn te duur geworden.
Dat maakt een samenleving fragiel en daar moeten we op blijven letten. Zie nu dus bij brandstof.
cpp1 zegt
Ik tank juist zo min mogelijk als ik naar het buitenland vertrek. Net voldoende om Duitsland te halen en dan in Duitsland van de snelweg af om in een of ander dorp hem vol te gooien…je bent NLer of niet he ;)
wilbertg zegt
@cpp1: en dan hetzelfde als je bij Oostenrijk de grens over gaat. En precies het tegenovergestelde natuurlijk op de terugweg.
crashingduke zegt
@cpp1: als je zakelijk een auto rijdt, is het interessanter om voor de grens nog te tanken ivm BTW aftrek.
karhengst zegt
@crashingduke: Of omdat je werkgever te vrekkig is een internationale kaart ter beschikking te stellen…
frisian zegt
@crashingduke: buitenlandse btw mag je ook gewoon aftrekken hoor. Zeker als je een tankpas gebruikt
marinepower zegt
@cpp1: nou, nou, op een vakantie van €2500,- toch mooi weer €27,80 verdiend!
lekbak zegt
Ze noemen de droogte als excuus van hun eigen blunders. Die lui op de kantoren kunnen gewoon niet plannen. De rivier is elk jaar wel eens zo laag, en vaak nog veel lager. Alleen niet in juli. Ze moeten gewoon de knip trekken en wat meer schepen laten varen, dan heb je uiteindelijk je product ook.
w0o0dy zegt
Waarschijnlijk wachten ze op basis van dit gelul op prijsstijgingen zodat ze wwt extra marge kunnen maken. Het zijn net banken of boeren. Altijd klagen en ondertussen prijzen verhogen als er een mogelijk potentieel risico aan de horizon lijkt te gaan opduiken en de prijzen pas weer verlagen als er een totaal scheve situatie lijkt te ontstaan en er onrust ontstaat.
pomoek zegt
Mensen gaan op vakantie en tanken dan meer. Maar ze werken toch 2-4 weken niet waardoor er minder getankt wordt? Of rijdt iedereen zijn lease-slet vooral privé?
realhustler zegt
Gelukkig rij ik diesel. Niet zo veel van nodig, om heel ver te komen.
HyperTeHK zegt
@realhustler: jammer dat diesel als eerste op is.
Gelukkig rij ik lpg 2 brandstoffen om te tanken en beide tanks bij elkaar een range waar de dieselrijders van zouden watertanden.
En dat zonder de smerige stank, vervuiling, rotgeluid en blokkades in steeds meer steden. Om meer vermogen en koppel niet te vergeten want lpg + dubbele motorinhoud is nog steeds goedkoper als diesel.
karhengst zegt
Staan de Tesla’s ook reeds “droog” of is er nog geen waarschuwing uitgegaan omdat het stroomnet de hitte niet aan kan?
kennone zegt
Ik snap dat tanken voor vertrek echt niet. Lekker een dikke middelvinger naar de overheid en de eerste beste pomp in het buitenland pakken. Is nog goed voor je portemonnee ook!!
Dutchdriftking zegt
@kennone: als de vrouw lekker slaapt op de bijrijders stoel lekker de eerste 450km weg trappen, daarom tanken voor vertrek…. Ja, na 450km mag ik er weer 45 liter in doen….
kennone zegt
@dutchdriftking: haha ik mag er gelukkig 500km op de 55liter!! Ow wacht..??
Dutchdriftking zegt
@kennone: haha ach en liever de Nederlandse overheid sponsoren dan de Franse.
Dutchdriftking zegt
Euro 98 is gelukkig nooit op bij BP.
maotje zegt
Ze he hebben weer wat gevonden om de prijs kunstmatig op te drijven……