
Er komt een Nederlandse subsidie voor elektrisch rijden. Wat dit betekent en hoe het werkt lees je in dit artikel.
De kogel is door de kerk. Na een eerdere aankondiging is de Nederlandse subsidie elektrisch rijden nu definitief. In minder dan een maand, per 1 juli 2020, kun je naar de dealer rennen voor een EV en subsidie opstrijken. Mits de auto aan de voorwaarden voldoet.

Spelregels
De subsidieregeling voor elektrische personenauto’s is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant, en daarmee dus definitief. Tijd om de spelregels met je door te nemen. Alleen volledig elektrische auto’s komen in aanmerking voor de subsidie. Het gaat hier om een aanschafkorting van 4.000 euro op een nieuwe EV en 2.000 euro korting voor een tweedehands EV. Bij Private Lease wordt het subsidiebedrag gedurende de looptijd verrekend in het maandbedrag.
Er gelden een aantal belangrijke voorwaarden:
- Alleen 100% elektrische personenauto’s met een WLTP-actieradius van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs is niet lager dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro.
- De auto is als elektrische personenauto geproduceerd. Een auto omgebouwd tot EV komt niet in aanmerking.
- Aankoop via dealer of een erkend autobedrijf. Particuliere verkoop onderling betekent geen subsidie.
- Elektrische auto’s uit de voertuigcategorie M1.
- De koop- of leaseovereenkomst moet op of na 4 juni gesloten zijn.
De overheid heeft een speciale webpagina in het leven geroepen met alle informatie over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Evaluatie na een jaar
Op 5 maart kwam staatssecretaris Van Veldhoven met een conceptregeling over deze aanschafkorting. De afgelopen maanden zijn er 380 reacties binnengekomen. Onder meer van burgers, bedrijven, organisaties en adviesorganen van de overheid. Er komt daarom een tussentijds evaluatiemoment om te kijken hoe de regeling uitpakt. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025 en het evaluatiemoment is over een jaar.

Hoe werkt het?
Goed, je hebt dus een EV gekocht die aan de voorwaarden voldoet. Maar hoe krijg je die Nederlandse subsidie voor elektrisch rijden? De subsidie kan vanaf 1 juli online aangevraagd worden. Dit kan op de website van de RVO.
De overheid heeft een maximaal budget ingesteld voor deze vorm van subsidie. Voor 2020 is er een bedrag van 17,2 miljoen euro uitgetrokken. Daarvan is 10 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 7,2 miljoen voor gebruikte. Het is nog niet bekendgemaakt wat de jaarbudgetten voor 2021 en later gaan worden.
Welke auto’s?
Je hoeft niet zelf te gaan uitrekenen welke elektrische auto’s in aanmerking komen voor de subsidie. Dat heeft een ambtenaar voor je gedaan. Daar is de Autolijst SEPP 2020 uit voortgekomen. Op de autolijst zijn alle merken en modellen opgenomen die in aanmerking komen. De lijst zal door de overheid up-to-date worden gehouden. Je kunt de huidige lijst (de lijst van 02-06-2020) als PDF downloaden. In de praktijk betekent het dat elektrische auto’s uit de voertuigcategorie M1 in aanmerking komen. Subsidie voor een Biro of andere voertuigen die binnen de categorie L (Light Electric Vehicles) vallen kun je dus vergeten.
Inclusief een gratis overheids blackbox ..
Voor je eigen veiligheid uiteraard ..
Subsidies lijken immers gratis ..
Maar zijn er niet voor nix ..
Maximaal 10.000.000 Euro dit jaar gedeeld door 4000,00 subsidie per auto betekent dus dat alleen de eerste 2500 auto’s die subsidie gaan krijgen.
Het klonk eerst behoorlijk indrukwekkend, € 4000,00 per auto maar of dit zoveel zoden aan de dijk gaat zetten??
@basman147: die pot gaat heel snel leeg. Overigens geeft Renault en MG nu ook €4000 korting, dus als je er snel bij bent heb je voordelig een prima EV.
Echt fout dit. Ff voorbeeldje. Je kiest een private lease benzine auto uit, zeg ff een ford focus benzine, 354 p/m voor 5 jaar. of een e-golf is 439 p/m voor 5 jaar.
Echter, vanaf 1 Juli krijg je subsidie. 4000/60 is 66,66 p/m zonder rente. Dus betaal je plotseling voor de e-Golf 372 euro of zelfs minder.
Dus iemand die zijn keuze net gemaakt heeft en op zijn auto zit te wachten, die wordt ff 4000 genaaid. Alsof je iets koopt en de volgende dag krijg je een foldertje met nu is het 15% goedkoper. Of die auto die eerst 20% goedkoper was, is nu nog maar 5% goedkoper. Was de keuze misschien toch anders gevallen.
En heb je net voor 35 mille een auto gekocht, is hij gelijk 4000 euro afgeschreven naast de altijd hoge afschrijving die je toch al hebt bij nieuw.
@realhustler: Deze subsidie komt niet opeens uit de lucht vallen. Het is al met prinsjesdag aangekondigd.
Precies dit. Iemand die “net zijn keuze heeft gemaakt” heeft dan het afgelopen jaar onder een steen geleefd.
@realhustler: wat was dan een beter alternatief, ingangsdatum vanaf 1-1-2021?
Tesla heeft enige tijd geleden hun klanten zelf keihard genaaid door even tientallen duizenden euro’s van de aanschafprijs te halen. De duurste Model X was ineens 40-50k goedkoper..
genaaid? je kon het waarschijnlijk dan al prima betalen. de voorwaarden waren toen de voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan. en op prinsjesdag was dit al duidelijk.
@realhustler: typisch, mensen die klagen maar zelf niet met een beter alternatief komen…..
Een e-golf (een kale dan wel) was begin dit jaar €299,- per maand. Trek daar die €66,- vanaf en het wordt ineens best wel interessant vóór sommige.
@Donstil: ja maar die 299 gold tot eind december 2019. Daarna werd het al snel weer 399
@realhustler: Mooie vergelijking met de folder, maar gaat het nu eenmaal. We zullen speciaal voor jou de acties allemaal een jaar van te voren aankondigen…
Black Friday komt er dit jaar ook weer aan trouwens….dan weet je dat alvast.
@realhustler: heb je een koophuis? Rente?
Btw, ff een vraagje, hoeveel van jullie heeft een oprit, zodat je thuis kan laden?
Wanneer komen de accijns op de stroom bij publieke laadpalen?
Ik heb m’n wallbox in de tuin staan, de auto kan ik meestal voor het huis parkeren (file parkeerplaatsen) met een stoep ertussen. Ik heb netjes een kabelgootje over de kabel heen liggen als ik hem oplaadt. Ik probeer hem er ook direct van het stroom af te halen als hij voldoende lading heeft. Tot nu toe geen klachten gehad.
Accijns op stroom? Die is er al, heeeeeeel veel. Heet Energie Belasting.
Een kale KiloWattUur (kWh) kost rond de 5 a 6 cent. Daar bovenop komt 11 cent energie belasting en daarna 21% BTW.
Procentueel gezien zit er op electriciteit meer belasting dan op brandstoffen.
@realhustler: Als Den Haag nu eens naar mij gaat luisteren (haha!) dan gaan ze juist die palen subsideren en dit soort idiote aanschaf subsidies afschaffen. Met die gesubsidieerde palen kunnen ze gelijk laadpaalklevers aanpakken door na 12 uur niet laden een (parkeer)tarief per minuut te gaan rekenen.
Het probleem zit in gereden kilometers en niet in aantal auto’s, toch?
@realhustler: ik heb een riante oprit, maar geen wallbox en ook geen elektrische auto. Wel een e-book, dat dan weer wel
@nautique206: e-bike
Weer een run op Kia Niro / Hyundai Kona. Grootste auto en meeste range van de lijst!
Waarom staat de Mia Electric in die PDF? Mia Is toch failliet sinds 2014?
@albion: kan je toch tweedehands kopen?
Ik vind het een grof schandaal dat de Particulier de Tesla onthouden wordt, het automerk dat elektrisch rijden populair heeft gemaakt en het merk dat de zakelijke rijder wel gegund is. Een rechtsongelijkheid! Bovendien is de Model-3 de zuinigste van allemaal, de meest innovatieve. De Overheid zadelt de Particulier op met goede wagens met wel de B-klasse. Kortom, voor de introductie alweer een ingehaalde subsidie-regeling waarin niet de beste techniek geïnvesteerd wordt. Als ik elektrisch ga rijden, koop ik het meest vooruitstrevende zodat ik er ook lang van kan genieten. Het is net als met computers en IPhones, koop het beste want morgen is dat alweer oud en updates maken uiteindelijk het gebruik onmogelijk.
Onze Overheid gaat kortom voor kortzichtigheid
Hekkie? Als je een tesla wilde met korting had je dat de afgelopen jaren moeten doen, dat voordeel paradijs is bijna ten einde. Als je toch zo graag vooruitstrevend bent koop je er toch een zonder korting, 4000 op 30000 is aardig wat, maar 4000 op 80000 valt mee. Juist nu de rijkere al lang hebben kunnen profiteren van de regels is nu het lagere segment aan de beurt, de overheid doet hier beter aan dan al het fortuinlijke volk te spekken voor hun elektro bakkie ;)
@barendbotje: dat de Overheid binnen het elektrische autorijden wil sturen met wat ik zou moeten rijden vind ik vreselijk. Inderdaad, de rijken die zakelijk een auto van meer dan een ton konden betalen, zijn wel jaren door de overheid gesubsidieerd, klopt helemaal, ook niet erg eerlijk.
Ik zou graag een Model-3 kopen, maar hik aan tegen de 56.000 Euro. Ik ben kortom maar een half rijke die tussen wal en schip valt. Daarnaast wil ik helemaal geen slagschip als de Model S.
Nee de NLse Overheid en auto’s is een bijzonder slechte combi met zijn bijzonder hoge wegenbelasting, benzineprijzen en illegale bpm.
Deze regeling zet ook weer weinig zoden aan de dijk. En wat is bv. je elektrische 208 nog waard na 6 jaar? Tegen die tijd is die auto hopeloos verouderd. Gaat ie dan net als alle Priussen naar het buitenland? Een subsidie voor wederom slechts een paar jaar vergroening?
@caprio: Ik vind dat die subsidie niet moet gaan naar mensen die überhaupt een Tesla kunnen betalen. Het lijkt mij dat deze subsidie gericht is op de mensen die VW Golf o.i.d. op ogen hebben. A.u.b. niet nog meer handouts aan de hogere middenklasse…
@caprio: wat een onzin. Subsidies zijn niet voor luxe goederen. Tesla’s verkopen ook wel zonder.
Daarnaast wordt de zakelijke rijder ook niet meer gestimuleerd om dure Tesla te rijden door de korting op bijtelling te beperken tot 50/45/40k. De Model Y volgend jaar kost mij hetzelfde privé als zakelijk, fair enough.
Leuk voor mensen die het wel kunnen betalen. Die genieten weer van de voordelen terwijl het juist voor de gewone burger interessant en haalbaar gemaakt moet worden. De gewone burger gaat dus weer lekker betalen voor de mensen die het geld voor dit soort auto’s sowieso al hebben. Ik wil ook wel in een Tesla rijden hoor, bij wie kan ik aankloppen dat zij de rekeningen betalen zoals met deze subsidies gebeurt?
@rike: troost je met de gedachte dat Tesla niet mee feest in deze regeling.
@eklasse: Was een voorbeeld. Een elektrische Peugeot 208 is ook al ruim €34.000 zonder opties.
@rike: ok, dan troost je met de gedachte dat je voor minder dan de helft van dat bedrag auto’s kunt kopen die dubbel zo leuk zijn.
@rike: wat zou je suggestie zijn? 20k subsidie op die krengen. Elektrisch rijden wordt met de jaren aantrekkelijker voor mensen met een smalle beurs. Eerst hoog segment, nu midden-hoog en op den duur laag icm aanbod tweedehands (als ze niet naar het buitenland gaan..)
En wat te denken over de prijsstelling van de electrische DS3.
Wist Citroën net op tijd van de subsidie zodat ze de prijs konden aanpassen (naar boven, uiteraard).
@rike: “de mensen die het kunnen betalen” betalen elke maand een hele klap belasting, zodat “de gewone burger” elke maand z’n huur- en zorgsubsidie kan ontvangen.
@bernoulli: je bedoelt de kosten die door kunstmatige inflatie zo erg zijn gestegen dat steeds meer mensen aanspraak moeten maken op die subsidies?
Als je het hebt over de gewone burger, wie bedoel je dan? Met wat voor inkomen?
@jelmer: ik doel dan op de regulier werkende persoon, dus zeg dan tussen de 25 en 30.000 per jaar
@rike: het prijsverschil tussen een ev en een verbrandingsmotor is niet zo groot meer. Daarnaast kun je ook voor een ander merk kiezen waarvan de ev wellicht zelfs goedkoper is dan bv een bmw of audi met verbrandingsmotor. De keuze is tegenwoordig reuze.
@maotje: ik ben reuze benieuwd naar jouw opties voor zo’n €25.000 en een daadwerkelijk bereik van 400km en een laadtijd van een half uur tot 80% van praktisch leeg.
@rike: hoe groot is uberhaupt je keuze van een redelijke auto met verbrandingsmotor onder de 25.000 eur? De goedkoopste vw golf met benzine motor is al duurder dan 25.000 eur. Een beetje auto koop je tegenwoordig gewoon niet meer voor dat geld.
@maotje: kom is onder je steen vandaan. Voor 15k koop je tegenwoordig een hele leuke (2ehands) auto. Onee moet nieuw zijn want wil aan de buurman laten zien dat ik nieuw kan betalen en daar krom voor wil liggen.
@bartsss: dat klopt. Voor 15 k koop je inderdaad een prima tweedehands. Maar dan praat je over een auto van
Minimaal 5 jr. Hoe groot was t aanbod aan ev’s toen? Die verhouding is niet te vergelijken met de verhouding tussen ev en verbandingsmotor nu.
Als we straks 5 jr verder zijn en je doet dr 5 k bij staat de situatie dr heen anders voor. De tijd is de beperkende factor hier in. Dus ja je hebt gelijk. Maar dat komt puur door een scheve verhouding.
Misschien niet heel onbelangrijk om te vermelden is dat je pas in aanmerking komt als je de auto vanaf 4 juni leased of aanschaft.
@kimhung: particulieren die al een elektrische auto rijden hebben dus pech en komen ze NIET in aanmerking voor de regeling
@kimhung: dat zou ook een rare stimuleringsregeling worden dan.
Je moet ergens een knip maken. Daarbij, die mensen kunnen wel profiteren van een hogere restwaarde omdat de gebruikte EV hierdoor populairder wordt (mits catalogusprijs onder de 45k)
Hoezo pech? Het is een regeling om mensen over te halen elektrisch te gaan rijden, zij die al elektrisch rijden hoeven niet overgehaald te worden en krijgen dus geen subsidie. Bovendien is er al veel stimulans geweest, we hebben de “regelingen en subsidie stapel” op de Model S gehad, de 4% bijtelling die de Model 3 in 2019 de best verkochte auto maakte. Dus wie al elektrisch rijdt, die kan al wel ergens van profiteren. Al was het maar een business case met lage gebruikskosten.
@mashell: ik zie dat ik de boodschap verkeerd bij je heb overgebracht. Het gaat erom dat mensen zichzelf niet rijk rekenen die vanaf begin van het jaar tot 3 juni een elektrische auto hebben aangeschaft. Niet dat het veel zal zijn, maar zij komen dus niet in aanmerking voor de regeling.
Zo is het altijd met subsidies. Pas als het geld echt hebt of de toezegging daarvoor hebt dan moet je tot aanschaf overgaan want tot die tijd heb je niks.
@mashell: Hoezo pech? Die mensen hebben toch allemaal een elektrische auto gekocht vanwege het milieu??
@svenskaaeroplanab: ja, goede grap dat!
Uiteraard. Maar er zullen er stiekem ook wel wat tussen zitten die het doen omdat het zo goedkoop rijdt.
En als je als particulier van een auto af moet, ben je ook de pineut. Want een andere particulier koopt hem niet bij jou, want subsidie. Dus wordt je verplicht om deze te verkopen/inruilen bij een autobedrijf, die je het laagste van het laagste bieden.
@aallex: Of misschien is het mogelijk om via een dealer te verkopen anders raak je hem inderdaad moeilijk kwijt.
Geldt dit ook voor een Dyson?
Subsidies geven voor de aankoop van EV’s zodat er minder CO2 uitstoot is maar vergeten dat de stroom voor die EV’s uit een CO2 brakende bruinkoolcentrale komt.
Als alle ICE’s vervangen worden door EV’s is de totale CO2 uitstoot hoger dan nu
@vacano: fake news
Als je dit nou met bronnen zou onderbouwen, zou het een stuk geloofwaardiger over komen.
“Als alle ICE’s vervangen worden door EV’s is de totale CO2 uitstoot hoger dan nu”
Technisch onmogelijk! Een elektrische auto is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor (die halen maar een rendement van 20%). Ook is centrale opwekking efficiënter dan decentrale verbranding en kunnen we op elke gewenste dag besluiten een bruinkoolcentrale (die we in Nederland overigens niet hebben) te sluiten en door een aardgas centrale te vervangen.
hoe kom je erbij dat stroom van EV’s uit bruinkoolcentrales komt? Het is per wet vastgelegd dat alle openbare laadpalen groene stroom krijgen. Het betekent overigens niet dat er ook daadwerkelijk groen opgewekte stroom gebruikt wordt, maar als een openbare laadpaal 500.000kW aan stroom geleverd heeft, moet er ergens in Nederland 500.000kW aan stroom beschikbaar/vrijgemaakt zijn voor die paal. Verder hebben veel mensen met elektrische auto’s ook zonnepanelen om een deel van het stroomgebruik van de auto groen op te wekken.
Datzelfde geldt voor groene energie contracten, het betekent niet je opeens op groene energie leeft. Echter is de leverancier verplicht om het verbruik van jou ergens groen op te wekken of in te kopen.
Wel belangrijk om de feiten op een rijtje te hebben voordat je gaat blazen over elektrische auto’s en kolencentrales.
@henkhekje: biomassa valt ook onder groene stroom. Maar dat vind ik nou niet echt groen.
Ze willen dus 2500 nieuwe auto’s subsidieren.
in 2019 zijn er 446000 nieuwe auto’s op kenteken gezet.
Ok, we hebben nu corona, dus we zullen die 446k niet halen dit jaar; maar om te rekenen hebben ze dus voor HALF % van de nieuwe auto’s een subsidie bedacht.
En dan moeten we de vraag nog beantwoorden; hoeveel van die 2500 nieuwe EV kopers (leasers) zouden anders geen nieuwe auto of geen elektrische auto hebben genomen? En zo niet: zouden ze dan in een oude echt vervuilende auto hebben gereden; of zouden ze dan een andere koektrommeltje hebben uitgekozen (want nieuwe auto’s tot 45k zijn vrijwel allemaal aangedreven door koffiemolens tegenwoordig).
M.a.w. dit initiatief is voor de show; het zet geen zoden aan de dijk.
@gregorius: Een subsidie plafond had er voor de zakelijke markt ook vanaf dag één (1) op moeten zitten. Iedereen zag het aankomen, maar toch was de overheid verbaasd dat het opeens honderden miljoenen extra had gekost. Wat een verrassing. De subsidie voor particulieren staat inderdaad niet in verhouding tot wat er tot nu toe over de balk is gesmeten aan zakelijke subsidies. We gaan het meemaken wat hier het effect van gaat worden.
Geldt deze regeling alleen voor particulieren? Anders lijkt mij het beschikbare bedrag per jaar inderdaad erg laag.
Dit geldt inderdaad uitsluitend voor particulieren