Het wordt donker op de snelweg. Vanaf september zet Rijkswaterstaat de schakelaar om en gaat op een groot deel van de Nederlandse snelwegen de verlichting óf om 21:00 uur óf om 23:00 uit, tot de volgende ochtend 05:00 uur. “Levensgevaarlijk”, aldus mensen die verstand hebben van licht in het donker.
Met deze actie bespaart de overheid in 7 jaar tijd voor 35 miljoen euro aan energiekosten. BAM! Begrotingstekort meteen gedic.. oh, wacht.
Maar nu er minder licht zal schijnen op drukke snelwegen als de A1, A2, A4, A12 en A27 roert de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) zich in De Telegraaf. In de krant van Wakker Nederland waarschuwt NSWO-voorzitter en neuroloog Hans Hamburger voor het gevaar van rijden in het donker. Want donker = hersenen die melatomine aanmaken, en van melatomine val je in slaap. “En als mensen slaperig worden, gebeuren de meeste ongelukken.” Aldus Hamburger. Daarnaast is de verlichting er in de jaren zestig en zeventig gekomen om de verkeersveiligheid te bevorderen.
Maar hoe relevant is dat nog? Met een beetje moderne verlichtingsinstallatie in de neus van je auto hoeft minder verlichting op ’s Heeren wegen in ons boekje niet meteen tot een probleem moeten leiden. Degelijke xenonpitten, de achterlichten van je voorganger volgen en beschikken over de capaciteit om te kunnen autorijden. Zou dat niet genoeg moeten zijn? Bovendien, zowel Veilig Verkeer Nederland als de ANWB hebben met het plan ingestemd.
Daarnaast, op de Veluwe en in het Oosten van het land worden snelwegen al jaren niet meer verlicht in de late uurtjes. Het is niet alsof daar een nu tsunami aan slecht zicht-ongelukken vandaan is gekomen.
Enfin, we zijn benieuwd wat de automobilisten der Autoblog er van vinden. Dus vul onze poll even in.
smartass zegt
Dan moet ik voor die tijd maar even Xenon in mij auto bouwen, met de huidige waxinelichtjes zie ik dan geen ruk.
towi1989 zegt
@smartass: En hoe meer jij ziet, des te minder andere zien (tenzij je het goed doet en ook projectoren inbouwt)
smartass zegt
@towi1989:
Yep, mijn auto is standaard voorzien van projectie lampen en automatische niveauregeling, dat zal het probleem dus niet zijn.
Wel moet ik koplampsproeiers monteren, voor Nederland hoeft dat niet met aftermarket Xenon maar in bv Duitsland denken ze daar anders over.
Hupke zegt
@smartass:
? watvoor nut heeft dat nu?
smartass zegt
@Hupke:
Bedoel je die sproeiers?
Dat is in Duitsland verplicht als je Xenon verlichting hebt.
Ik ga voor 10 euro en een uurtje gezellig knutselen niet riskeren dat ik aan de kant wordt gezet om mijn Xenon te demonteren. Al is de kans dat het gebeurd nog zo klein.
solmatje zegt
@smartass: Is dat in Nederland niet verplicht? Daar was in 2010 toch wel spraken van.. is dat niet doorgegaan?
smartass zegt
@solmatje:
Ze hadden op tijd door dat het niet te handhaven viel, nu mag het alleen niet aftermarket na een bepaald bouwjaar. Welk jaar weet ik niet uit mijn hoofd.
Ot92 zegt
@smartass: Je mag op elke auto Xenon hebben, zonder koplampsproeiers en zonder automatische hoogte verstelling. Hebben ze later weer aangepast.
Hupke zegt
@smartass:
Risico dat je best niet kan nemen voor zo’n klein bedrag.
@towi1989:
thnx, het verbaasd me eigenlijk. Verstrooing is meer door andere transparante media, (waterdruppels, oid) dan door opaque vuildeeltjes op de lampen. Maar het zal dan toch wel iets uitmaken, het zou me verbazen moesten ze in het goede, nuchtere duitsland een belachelijke wet hebben.
Hupke zegt
Niet een belachelijke wet hebben maar “zo’n belachelijke wet” hebben.
towi1989 zegt
@Hupke: heeft te maken met verstrooiing van de lichtbundel bij xenonverlichting wanneer de lens vuil is.
antoonniels zegt
Lijkt me prima, zolang we het maar consequent doen. Niet hier licht uit en daar weer aan. Ik rijd regelmatig in het donker en vind dat helemaal niet onplezierig. Lekker rustgevend juist!
xiran zegt
@antoonniels: persoonlijk vind ik het fantastische, veel rustiger en meer zien alleen ik heb ooit met vrienden in de auto gezetten die niks meer zagen. Ze konden de diepte niet inschatten.
MrSkyline zegt
@xiran: Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen een tof plan is, maar ik vind het zelf wel prettig rijden. Ik ben wel van mening dat er op de vangrails op de plek van de lantaarnpaal leds moeten worden geplaats, iedere x meter een led zodat je ziet waar de weg loopt als je slechte verlichting op de auto hebt. Dus geen complete led strips, slechts een of 2 leds op de plek waar een lantaarnpaal normaal staat. En de verlichting zou automatisch aan moeten gaan als het te druk word op de weg, stel er staat een file door een sneeuwstorm dan mag het licht niet uit.
awesome zegt
@MrSkyline: rode leds, net als in de nieuwe coentunnel!
De sul die dat bedacht heeft…
flutterby zegt
@antoonniels: Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb 3 jaar lang van Zwolle naar Utrecht gereden op zondag 23:00 en het onverlichte stuk rijdt veel meer ontspannen.
Mijn moeder zal het alleen niet leuk vinden. Als je ouder wordt het zicht ’s nachts toch minder…
mastertje zegt
Ik ken niet anders hier in’t noorden.
shrike zegt
Ik heb helemaal geen probleem met in het donker rijden MAAR de wegmarkeringen moeten duidelijk en in orde zijn (deftig reflecterende borden en witte lijnen). Anders vind ik het niet veilig genoeg.
jolig zegt
@shrike: Inderdaad. Reed laatst in Duitsland ineens een stuk nieuw asfalt op in een bocht zonder wegmarkeringen en verlichting, dan moet je met die snelheid een beetje gaan zoeken waar je moet rijden op een lege weg.
T16 zegt
@jolig: Zelfde ervaring ‘s-nachts in Frankrijk op een nieuwe snelweg. Alleen kwamen mijn tegenliggers met grootlicht me tegemoet en zag ik werkelijk niks meer. Nog een wonder dat ik niks geraakt heb want het was in een flauwe bocht.
gforce zegt
Is prima, ben er hier in het oosten ook wel aan gewend. Maar laat ze dan ook overal uit, dan kunnen je ogen wennen en blijft dat ook zo. Ik vind alleen dat de besparing vrij minimaal is, gezien het feit dat er aan de andere kant miljarden uitvliegen….
MLTB zegt
Rijdt wel wat prettiger vind ik; als er wél licht in het donker is ( bovenop de Xenon die je al hebt ).
gregorius zegt
Volgens mij is het schokkende van dit bericht dat er een vereniging bestaat als het NSWO. Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik kan me voorstellen dat er het eea aan staatsgeld heen gaat!
Dat zijn JOUW centen (ok, iets minder van de jeugd op dit forum, maar dan iig van je mammie en pappie).
Mocht iemand nu met een verhaal komen dat ze het zonder staatsgeld doen… mijn excuses aan de Slaap en Wakies.
antoonniels zegt
@gregorius: Als je je daar druk om maakt kun je beter emigreren. Wij hebben in Nederland tegenwoordig voor alles een stichting die “onafhankelijk” zijn mening spuwt. Van lampen langs de snelweg tot rugstreeppadden tot de vorm van de bakstenen in de straat. En helaas is het vaak zo dat daar overheidsgeld heengaat. Blijkbaar is een meerderheid van Nederland daar voor of onwetend…….
gregorius zegt
@antoonniels: Ben 4 jaar geleden al geëmigreerd. Maar ik maak me nog altijd zorgen over Nederland als ik dit soort dingen zie.
lemans96 zegt
@antoonniels: Dus we moeten maar allemaal als makke schaapjes slikken wat onze roverheid met onze belastinggelden doet? Dat is nou precies de instelling die ze zo graag in de brave burgert zien. Kop dicht en dokken.
Ik doe dat dus niet.
antoonniels zegt
@lemans96: Ik zeg niet dat we het moeten slikken. Ik stel dat een meerderheid hier voor is of onwetend. Als jij op de barricade wil vind ik dat prima.
Hupke zegt
@gregorius:
Het zou chockend moeten zijn maar dat is het ondertussen niet meer.
Langst de andere kant gaat er ook veel geld naar belachelijkere dingen.
Ik vind overigens niet of het zo’n pseudo-instituut is of een werkelijk medisch centrum.
Slaap is belangrijk, medisch onderzoek errond is dan ook niet meer dan normaal.
toroloco zegt
Met minder licht rijden is veel aangenamer voor je ogen. Bij de op en afritten mag wel licht branden zoals in VL.
hetvijfdewiel zegt
We moeten als maatschappij nu dus 5 miljoen euro per jaar ophoesten om een paar mensen die niet wakker kunnen blijven achter het stuur als het donker is, veilig thuis te krijgen.
De vraag is of dat het waard is. Het is een beetje gerommel in de marges dus ik zou ze lekker aan laten staan of kijken naar energiezuinige varianten.
j00rs zegt
Heb ik eindelijk eens iets aan mijn dure xenon, sinds ik mijn auto heb nog niet op een onverlichte weg gereden volgens mij.
Aan de andere kant, in de regen, en zeker op de motor, kan goede wegverlichting wel voor veel beter zicht zorgen. Daarnaast is 35 miljoen natuurlijk peanuts, met een paar ongelukken is die ‘bezuiniging’ alweer verdampt.
laulau zegt
En hoe zit het met de wintertijd? Om halfzes is het al donker dan..
kaasboerin zegt
Hahahaha, lichten uit op de snelweg om een paar mio te besparen na een aantal jaar (een klein kwakvlekje op de begroting), maar wel levensgevaarlijke 125 km/h rijders beboeten 24/7.
Gaan de flitspalen ook uit na 21:00?
Denk ‘ut nie…
Hupke zegt
@kaasboerin:
Ja, ik weet voor een feit dat sommige flitspalen in België (3 jaar terug in alle geval) overdag op 58km/u ingesteld stonden en ’s nachts op 70.
Snelweg overdag op 128 en ’s nachts tegen de 150 aan.
Verder indien er overdreven veel geflits werd werden vaak niet alle bekeuringen afgewerkt.
Emile_Benz zegt
@Hupke: We hebben het hier over Nederland. Hier doen we daar niet aan…helaas…
toyotafortuner zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MAB zegt
Gewoon die lichten uitlaten idd, niet nodig.
heidi zegt
Geen probleem, ik kan autorijden.
sjamp zegt
@heidi: dat was ook mijn eerste gedachte. Ik heb er ook géén problemen mee (ik ben dan ook een nachtrijder). Maar als mijn medeweggebruikers er niet mee om kunnen gaan,…. Tja.
tweede_woning zegt
Nee, want een gevaarlijke weg bestaat niet , de mens is de beperkende factor.
ghost zegt
Er mag toch niet geflitst worden op wegen zonder verlichting?
smartass zegt
@ghost:
Geen enkel probleem, infrarood flitskasten en trajectcontroles flitsen niet.
Reden te meer voor de overheid om het licht uit te zetten, je ziet de flitskasten immers niet meer staan. Nu nog even het verbod op waarschuwingen voor flitsers en het begrotingstekort is opgelost.
[sarcasme modus uit]
hanzel zegt
Pff wat een gezeik over verlichting, ik ben beroepschauffeur geweest en dan kom je op plekken waar ze ik zou haast zeggen geen elektriciteit hebben laat staan lantaarnpalen, en nog nooit
een ongeluk gehad met als reden het was donker.
Diegene die hierover klagen blijven maar lekker op der bedje liggen en rijden alleen bij daglicht, stelletje prutsers.
Nog ff dan moeten de snelwegen verwarmd worden omdat heet “te” gevaarlijk is als het vriest, jankers lever dan je rijbewijs in, ga met de trein of spring op de fiets oja het vriest pfffff.
benzinehoofd zegt
Hoezo gevaarlijk? Auto’s zijn toch voorzien van verlichting?
TDI-goeroe zegt
het is veel gevaarlijker en V-max van 100 in te stellen op (5-baans-) wegen die geschikt zijn voor 130+ en waar iedereen zich krampachtig aan de snelheid probeert te houden.
familieman zegt
@TDI-goeroe: eens! Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden.
mashell zegt
@TDI-goeroe: dat is helemaal niet gevaarlijk. Iedereen die de cruise control kan beginnen of geen wiebelvoet en wat zelfdiscipline heeft kan daar wel mee omgaan.
tkroon zegt
@mashell: wat TDIgoeroe zegt is dat je in slaap valt van zo langzaam rijden en dat het lijkt dat je ook niet eens vooruit komt. Snelheid houd je wakker.
stekel01 zegt
@TDI-goeroe: Precies! Als je een beetje door kan rijden ben voor mijn gevoel veel wakkerder.
Revvji zegt
Doe het dan zoals in België: bij op- en afritten wel lichten laten branden. Voor de rest is het niet echt nodig, denk ik. In het begin vond ik het ook wel lastig, zeker om afstanden en dergelijke in te schatten, maar op de duur wen je er wel aan.
bmcslx01 zegt
Waarom is men in NL toch altijd zo bang? En moet er op een actie altijd een reactie komen uit bepaalde hoeken waar niemand interesse in heeft?
Ik word juist doodmoe van telkens mijn ogen bijstellen doordat het er telkens een fel/laf/fel/laf/fel/laf licht patroon is bij 120km/h. In Duitsland rijdt het heerlijk, donker!
Simpson zegt
Hebben we net voor ettelijke miljoenen straatverlichting aangelegd om het vervolgens uit te zetten? Is dat wat hier staat?
Dan weet ik nog wel een veel betere bezuinigingsmaatregel…..
gorre zegt
in Frankrijk nooit verlichting , rijdt inderdaad veel prettiger en vindt het minder vermoeiend
In Vlaanderen nu ook op sommige plaatsen , kan het alleen maar toejuichen
Ben je bang of onzekeren om in het donker te rijden , doe je het simpelweg niet !
FB_100000316871864 zegt
ik rijd al geruim 13 jaar over de A17 Roosendaal / Moerdijk.. deze is nog nooit verlicht geweest. het aantal ongelukken per jaar gemiddeld op 3…en slecht verlichte weg red je geen mensen levens mee.
DeNNiS1337 zegt
Ik vind wegen zonder verlichting net veiliger als het regent of sneeuwt. Dan heb je veel meer zicht en wordt je niet verblind door reflectie.
Hupke zegt
Doen ze in België nu al een tijdje, is toch niets mis mee. Waarom zou die kerstverlichting altijd aan moet zijn. Ten eerste reflecteren de witte lijnen op de weg, de weg zal je niet snel kwijtraken en ten tweede heeft tegenwoordig iedere wagen toch wel fatsoenlijke verlichting. Enkel kut voor mensen die elektrisch gaan rijden in de toekomst en meer vermogen richting lampen moeten sturen dan richting motor.
faster zegt
Wat is Nederland toch een ontwikkeld land………….
clioracing zegt
Op zich geen probleem. Maar er zijn situaties dat wegverlichting een ongeluk kan voorkomen. Een vriend van mij reed een tijdje geleden ’s nachts op de A6 en toen was er vlak daarvoor na een bocht een ongeluk gebeurd, waardoor 2 auto’s zonder verlichting op de rijbaan stonden. Die auto’s zag je pas op het laatste moment en hij kon ze niet meer ontwijken. Hij heeft nog wel iets geremd, maar is uiteindelijk met ruim 100 erin gereden. Wonder boven wonder had niemand iets. Die 1 serie was wel afgeschreven. Met wegverlichting was dit niet gebeurd.
Hupke zegt
@clioracing:
Da’s een uitzonderlijke situatie. Overigens is het voorzien dat de lichten aangezet kunnen worden in noodsituaties (zij het dat ze lang nodig hebben om op te starten).
Overigens schijnen ze in België nog altijd op gevaarlijke punten (op-af ritten, bochten) en waar vaak ongevallen gebeuren (bij water en bruggen).
faster zegt
Wat is Nederland toch een ontwikkeld land….. Maarja wat verwacht je ook anders als sta je in de top 3 qua hoogste inkomstenbelasting?!
flyingduckman zegt
Wat een onzinnig verhaal en duidelijk iemand die niet buiten de Randstad kijkt. In grote delen van het land is niet eens verlichting op de snelweg, ik heb niet het idee dat het er gevaarlijker door wordt. Sterker nog, ik rijdt vaak door Duitsland, daar kennen ze ook grote stukken zonder verlichting, gaat ook prima!
hollow zegt
Het toeval wil dat ik als Belg vandaag voor professionele redenen naar Den Haag ben. In het donker hoef je je toch geen zorgen te maken? Je mag toch maar 100 en 80…
Bij de grens groot bord met 130 als Vmax op de snelweg. Jup, behalve vrijwel overal. Wel lekker gladde wegen (waar je amper kan op door rijden).
72bug zegt
@hollow:
Ho ho, als Belg heb je eigenlijk geen recht om iets negatiefs te zeggen over de Nederlandse wegen..
E320cdi zegt
Hier in het westland kan het licht niet uit…
smartass zegt
@E320cdi:
De straatverlichting wel, in het wilde Westland wordt het toch nooit donker.
Dat kan je ’s nachts vanaf de maan zien liggen.
E320cdi zegt
@smartass: Daar doelde ik juist op :-D Ik kan met regelmaat een boek lezen als ik op straat sta, echt bizar. Ik ben net terug van vakantie, waar ik weer even heb mogen genieten van oneindig veel (vallende) sterren :-)
loekie125 zegt
Zal er vast wel aan kunnen wennen…had tot nu toe wel dat ik het rijden zonder straatverlichting wel vermoeiender vond dan met. Vooral in Duitsland als de snelheden een stuk hoger zijn, vond ik het fijn als ik Nederland weer inreed.
6cylinder zegt
Lekker genuanceerde poll…
azenomei zegt
Misschien moeten ze hier de straatverlichting overdag eens uitzetten. Staat al weken overdag aan.
amg65 zegt
LED-straatverlichting?? Zonder verlichting moet ik me veel meer concentreren dan zonder.. 35 miljoen over 7 jaar… Als het al zo ver moet komen..
Hupke zegt
@amg65:
Dus jij zou LED’s willen? Enig idee wat dat kost?
Je kan niet de straat verlichten met die goedkope 5mm led’s. Dan spreek je over hoogvermogen led’s. Je bent beter af met wat er nu gebruikt word. Natrium lampen en dergijke zijn zo slecht niet.
amg65 zegt
@Hupke: Nee vandaar ook de 2 vraagtekens.. Dank voor het antwoord
72bug zegt
Ik vind het rijden met verlichting toch wel een stuk ontspannender. Wellicht dat dit wel went, maar toch. Mijn voorkeur heeft het niet, maar daar hebben ze toch geen boodschap aan..
vondeyck zegt
Wat een nonsens, die verlichting kan prima uit. Het is hier druk genoeg om anderen te volgen en we hebben bakken met omgevingslicht. De A1 doet het inderdaad al jaren zonder verlichting op grote stukken en daar kan ik zelfs met de 2CV met de lichtopbrengst van een waxinelichtje príma rijden. We moeten eens kappen met dat getrut de ganse tijd. Bij de oosterburen gaat het toch ook prima zonder licht, daar jakkeren ze nog veel harder door.
timmeynl zegt
Prima, maar dan strenger controleren op lichtbeeld.
Ik kom bijna dagelijks auto’s tegen die me totaal verblinden omdat één koplamp kapot is, of de boel compleet verkeerd staat afgesteld.
Fijn, die xenon :|
follie14 zegt
Zie ik nou een witte murcielago
Jantje_555 zegt
in belgie hebben ze de verlichting ook uitgeschakeld en door de stijging van de energieprijzen hebben ze nu geen winst of verlies gemaakt maar is het licht wel uit…dus onveiliger en geen winst gemaakt
nibor zegt
@Jantje_555: meen je dit serieus? Ze hebben geen winst gemaakt want de stroom is duurder geworden? Gewoon een vraag: waren ze volgens jou net zo duur uit geweest als ze de lampen gewoon aan hadden laten staan? Zo ja, dan heb je gelijk…
Jantje_555 zegt
@RRenault: zoals onder deze reactie staat zijn de palen beginnen roesten op de koop toe. dus geen verlichting, geen winst hierdoor, extra kosten door rotte palen.
enige voordeel is idd dat er geen lampen stuk gaan(maar de paal dan wel en die kost meer) en dat men geen meerprijs heeft moeten betalen aan stroom.
rovalo zegt
Grappig, in België hebben ze dat járen geleden al geprobeerd. En wat bleek? Doordat de verlichting uit stond gingen de armaturen roesten en liepen ze tegen een extra kostenpost aan.
Hier in Nederland is zo’n beetje alles rechts van Amersfoort en onder Eindhoven ’s nachts onverlicht. Ik denk dat, als ze dat gaan doorvoeren naar héél Nederland, lange ritten alleen maar prettiger/veiliger worden. Het vervelendst is namelijk om vanuit een verlichte snelweg een donker gat in te rijden.
Wordt wel aanpassen voor die Randstad-petjes, die ’t stoer vinden om 24/7 hun zonnebril op te houden. (Al of niet vanwege de pupilverwijding ivm hun verslaving).
macready zegt
Onderzoek heeft allang uitgewezen dat in de praktijk verlichte snelwegen voor meer ongelukken zorgen. Enerzijds door minder oplettendheid (je wordt minder gedwongen op te letten) en anderzijds door de overgangsfasen naar gebieden zonder verlichting, waar gewenning enkele tientallen minuten kan duren, minuten waarin het zicht beperkter is.
Blijkbaar compenseren die en wellicht andere factoren, ruimschoots het slaapeffect waar de neuroloog aan refereert.
Het is een beetje dezelfde schijnlogica die stelt dat meer verlichting zorgt voor minder inbraken, terwijl praktijkonderzoeken het tegendeel al hebben vastgesteld.
rnej zegt
mijn pupilreflex is niet helemaal goed, daarom zie ik vlekken om lichtbronnen heen… dus ik zie alleen maar beter zonder verlichting.
geeft me ook veeeel meer rust, in ’t donker rijden.
ik denk dat het allemaal los zal lopen, hoeveel ongelukken er gaan gebeuren..
MAB zegt
Of je zet na een bepaalde tijdstip de flitspalen uit, dan bespaart de bevolking ook nog eens wat..
macready zegt
@MAB:
Nou nee, alleen de hardrijders. Verschil is dat het misgelopen bedrag dan uitgesmeerd wordt over de hele/ander deel van de bevolking middels een belastingverhoging.
Onehp zegt
Scandinavische landen zijn zeer verkeersveilig en de meeste snelwegen zijn hier zonder verlichting, verkeerswisselaars worden wel verlicht maar dat zal dan in NL ook zo zijn vermoed ik…
r32t zegt
Hier in het oosten is idd ook geen verlichting, niks geen last van. Als je in slaap valt ga dan gewoon niet rijden!
Sorcerer zegt
Het kan behoorlijk kut zijn aangezien 20% van de auto’s hun verlichting tegenwoordig te hoog hebben afgesteld. Als het pikkedonker is dan zorgt dat ervoor dat het contrast van je eigen zicht afneemt waardoor je minder snel rare dingen op de weg ziet als je zelf niet zo’n schijnwerperinstallatie op je auto hebt zitten.
Als je iets ouder wordt krijg je vanzelf ook een iets troebeler oogvocht waardoor de halo’s om lichtbronnen groter worden. Ik ben nog geen 30, maar ik merk nu al dat ik daar last van heb, zeker als auto’s met te hoog afgestelde koplampen op me af komen rijden (vooral oudere modellen en nieuwere modellen zonder xenon).
Het is daarom fijn om meer achtergrondverlichting te hebben op de snelweg, vind ik. En ik kan wel gewoon rijden. Ik mis de optie “Ricardo is een vieze stemmingmaker” in de poll. Als jullie die toevoegen stem ik nog wel even.
In Duitsland gaat het wel prima, maar daar hebben ze een hogere vangrail ofzo, daar heb ik er veel minder problemen mee (ik rij gewoon een sedan btw). Misschien is dat iets waar Rws eens naar kan kijken…
Emile_Benz zegt
Geen verlichting meer? Nou, en?! Je hebt niet voor niks grootlicht op de auto zitten. Maar wel goed afstellen en en ff uitzetten bij het naderen van tegenliggers.
wimkannegieter zegt
Wat een onzinargumentatie van die slaapvereniging. Als je niet wakker kan blijven moet je ’s avonds niet gaan rijden of een hotel opzoeken. Ook met verlichting aan zijn vermoeide of slaperige mensen een gevaar voor zichzelf en andere weggebruikers. En het uitschakelen van verlichting op rijkswegen is een prima idee. Gewoon altijd uitlaten. Beter voor de natuur en de schatkist. Alle kleine beetjes helpen.