Als alles volgens plan verloopt wordt er eind deze week een sloopregeling ingevoerd in Nederland. Eigenlijk wilde de bureaucratische machine nog vijftien jaar onderzoek doen, discussiëren en stemmen; maar ja, als Duitsland, Italië en nog een rits andere landen al volop bezig zijn met het mollen van oude autootjes, dan kun je op een goed moment niet meer achterblijven.
De autoverkoop in ons land ligt op z’n gat, dus er moet dringend iets gebeuren. In Duitsland stegen de verkopen de afgelopen tijd juist met 21%, en dat lijkt er natuurlijk meer op. Het kabinet heeft nog niets beslist, maar als het aan een kamermeerderheid en minister Cramer ligt gaat het feest zo snel mogelijk beginnen. Ook afgetrapte bestelbusjes mogen dan ingeleverd worden in ruil voor een paar duizend eurootjes korting op een nieuw exemplaar, dus dat zal wel storm gaan lopen. We houden jullie uiteraard op de hoogte. (via ad)
Vinny_93 zegt
’t Is maar net wat je interessant vindt.
Walter zegt
Er is al een sloopregeling in Nederland! Betekent wel dat er alleen gekocht kan worden bij de Mercedes-dealer.
http://www.sloopregeling.nl/
WithGolD zegt
als je net van plan was om toch al een nieuwe auto te kopen is dit idd zeer voordelig maar als student zie ik dat nog niet zoa ls voordelen eerder als nadelen, als al die oudere auto’s gesloopt worden waar moeten we dan in rijden zodra onze auto niet door de keuring komt?? nieuwe auto kopen zit der de eerste paar jaar nog niet in, iig bij mij
benny b zegt
is een leuke oplossing op korte termijn maar de problemen worden alleen maar verschoven en kost de belastingsbetaler een hoop geld (wij dus)
M-lover zegt
leuk die sloopregelingen, maar mijn ‘oude’ auto is meer dan 3000 euro waard, dan ben ik er dus vet mee!
Autoverkoop zal stijgen, en volgend jaar helemal plat liggen!
Huin zegt
Maar waarom landen als Frankrijk, Duitsland en Italië dit hebben ingevoerd is toch onder andere omdat zij ook daadwerkelijk een autoindustrie hebben? Denk dat ze hier in Borne zelfs niks van merken.
Vanuit milieu-oogpunt is het helemaal crap trouwens, want het maken van een nieuwe Mercedes Sprinter of Volkswagen Transporter kost eindeloos veel meer energie dan het verschil in uitstoot over de komende 10 jaar goed zou kunnen maken.
Prima om de economie te spekken, maar dan moet je wel een auto-industrie hebben anders heeft het helemaal geen zin. Prima dat de dealers weer iets anders te doen krijgen dan koffie voor elkaar te zetten maar laten we alsjeblieft niet doen alsof dit de oplossing is. Derdehands klapvee hebben we toch in die regering van ons.
Citrofiel zegt
Puur voor de verkoop is er niets mis mee. Zolang ze maar niet met het argument ‘goed voor het milieu’ aankomen, want dat is niet waar. En dan ging het in dat onderzoek nog eens om auto’s van 17 jaar en ouder ook. Echt heel oud dus. Om de auto’s zal ik overigens niet erg treuren. Auto’s die veel ouder zijn, zijn al liefhebbersauto’s, en worden niet gesloopt. Auto’s van rond die leeftijd vind ik meestal niet interessant…
robbie zegt
Volgens mij lost zo’n sloopregeling niks op. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt. Wie zijn er nog meer tegen?
Rai Vereniging Autovak. Waarom? Ze leveren onderdelen aan de aftermarket. En zien een lucratieve markt op deze manier verdwijnen. Want oude auto’s hebben nou eenmaal een hoop nieuwe onderdelen nodig.
Universele autobedrijven & fitters. Ook deze bedrijven leven voornamelijk van het onderhoud aan oudere auto’s. Als je die allemaal door de shredder gaat halen blijft er weinig handel over.
Politici. Die zijn bang dat met deze regeling uiteindelijk voornamelijk buitenlandse bedrijven (lees autofabrikanten) gespekt gaan worden. De fabrikant verdient immers het meeste aan de verkoop van een nieuwe auto.
Daarnaast is het nog maar de vraag of het verstandig is om consumenten op te zadelen met dure leningen voor zoiets als een nieuwe auto. Als je al een lening kan krijgen natuurlijk. Waarom jezelf diep in de schulden steken om een ‘schonere’ auto te gaan rijden?
En daarnaast ben ik zelf nog van mening dat je met deze regeling alleen maar een tijdelijk effect zal behalen. De verkopen zullen korte tijd stijgen, maar daarna zullen ze net zo hard weer keihard instorten. Want dan rijdt iedereen in een nieuwere/schonere auto en blijven ze daar lekker in rondtuffen.
Het lijkt een mooie/simpele oplossing, maar er zitten dus zeker de nodige haken en ogen aan.
Meer info: http://www.autokompas.nl/nieuws/2009/03/Bezwaren-tegen-sloopregeling.html
The Stift zegt
Vrees dat tussen die wrakken helaas ook wat mooie GTi’tjes en dergelijke verloren zullen gaan. Het is nu al best lastig om bijvoorbeeld een mooie 205 GTi te vinden, terwijl de vraagprijzen van deze karretjes rond de 2k ligt. Vrees dat er zo toch redelijk wat vroegtijdig op de sloop zullen eindigen. Hoop dat er toch nog genoeg echte lievers bestaan.
R8 zegt
Een sloopregeling in Nederland is echt een domme en kortzichtige gedachte. De autoverkopen krijgen dan een korte boost om daarna helemaal op hun gat te liggen. Bovendien worden landen als Frankrijk, Italie, Duitsland, Japan, Korea en Roemenie (Dacia) gesponsord door deze actie. Want daar komen de auto’s vandaan die dan gekocht gaan worden. Er blijft een kleine marge voor de importeur en de dealer over. Daarmee is de crisis zo voorbij…
Benjamin1 zegt
ja tuurlijk…. Duitsland doet het, Frankrijk doet het, Italië doet het!!!!
Dan moeten wij het ook maar doen, want dan verkopen we veel auto’s en dat is goed voor de economie. NOT.
het is maar goed voor 1 land. Roemenië met hun Dacia’s (en dus ook Renault). En Dld heeft er ook geen profijt van want mensen die een oude auto rijden gaan nu niet opeens een BMW/Audi/Mercedes kopen. Nee die kopen een Dacia of een Aygo.
Darahan zegt
De “sloopregeling” is naar mijn inzien puur voor de mensen die een nieuwe auto kunnen betalen, maar uit pure zuinigheid (of natuurlijk uit liefde voor het apparaat) in een oude, vervuilende auto door blijven rijden. Het lijkt mij dan ook een korte boost te geven aan de verkoop van goedkope autootjes van waaibomenkwaliteit waar een autodealer/producent zeer weinig tot geen winst op maakt. Daarna zal de verkoop terug zakken naar het oude niveau en houden wij onze mooie youngtimers op de weg. Maarja, het verbetert de uitstoot en de veiligheid.
BananaFlip zegt
Mooi, ik heb nog wel wat liggen!
micheloo0 zegt
Ze maken de oldtimers kapot.
Tombnolz zegt
Ik denk dat we nog een belangrijk argument tegen sloopregelingen vergeten. We weten allemaal dat een groot deel van onze karren die niet meer nog nog moeilijk gekeurd raken, verscheept worden naar Afrika. Daardoor kunnen deze stakkers (want dat zijn ze echt wel nog altijd) ook een beetje mobiel zijn. Nu gaan we zoveel mogelijk oude, maar nog rijdende, auto’s vernietigen. En waarmee mogen de Afrikanen dan rijden? Met hun fietsen? Of hun ouwe Peugeot pas met 500k van de hand doen ipv met 400k op de teller? De slachtoffers worden nog wat meer slachtoffer dus.
Er is ook al op gewezen dat mensen die in young- & oldtimers handelen zwarte sneeuw zullen gaan zien, net als leveranciers van onderdelen.
En als nu iedereen z’n 10-jaar oude auto naar de schroothandelaar zal brengen, dan kan de arme student ook fluiten naar een mooi goedkoop 205ja, corsaatje enzovoort. En wat met de arme volwassenen? Die zullen opeens wel wat langer moeten zoeken naar een geschikt voertuig voor de komende jaren.
Afgelopen week ging ik met m’n tante mee een nieuwe Astra kopen. De verkoper vertelde ons fier dat hij nog €2.000 over had voor haar 11 jaar oude Xantia. Ik zei: van die wagen zal wel nog iemand jaren genot hebben. Er mankeerde niets aan en had 166k op de teller. Maar de verkoper zei: janee, die wordt gerecycleerd hé. Ik dacht dat ik het kreeg… Maar wat was het alternatief? Hem verkopen voor minder? Zo redeneert – jammerlijk genoeg – niemand. Toch te gek om een nog goed werkend apparaat te gaan vernietigen onder het mom “maar dat zijn de grootste vervuilers!”. Weet je wat tot vervuiling leidt? Onze overconsumptie!
RDS zegt
Ik zeg mercedes is goed bezig, tijdens het getreuzel van de overheid hebben ze de site http://www.sloopregeling.nl vast gelegd.
Whahahaha
lincoln zegt
– glazen bol – ..
dat gaat (nederland kennende) 1 groot fraude verhaal worden ..
hoe precies weet ik nog niet ..
Oly zegt
haha als dit gebeurt is het meschien straks nog wel slim als miljonair eerst een oud barrel te kopen die vervolgens laten slopen en dan een dikke BENTLEY kopen.
robbie zegt
@micheloo0, denk je nou echt dat mensen hun oldtimer gaan inruilen voor een Toyota Prius? Oldtimers zijn van liefhebbers en die zullen hun auto dus niet inruilen.
Door deze regeling zullen voornamelijk vervuilende auto’s van 20 tot 15 jaar oud gesloopt worden. Niemand zal een Golfje of Kadett van 20 jaar oud missen.
wilco zegt
Ik vind het ook niet echt een goed idee. Zelf zou ik dan wel een acceptabel bedrag willen hebben zodat je sneller nieuw kunt kopen. Met 1000-2000 ben je er beslist nog niet!
En bovendien erger ik me enorm aan dat ook jongere auto s van 10-15 jaar zo voortijdig gesloopt gaan worden, dat is verspilling. Dat echt slechte auto s gesloopt worden ok, maar auto s die nog jaren meekunnen vind ik zonde.
Een betere ontwerper zegt
Zoals ik destijds al zei: Nederland verwachtende zal denk ik zo de premie ongeveer 500-1000 bedragen. Ik zie ze hier niet zomaar wat kassa geven dat je denkt YES, nieuw auto flink dichterbij!
Emile_Benz zegt
Goed voor de economie zo’n sloopregeling…
VivelaFRANCE zegt
Als je een nieuwe auto koopt, dan kan je je oude auto toch gewoon inruilen bij de dealer voor een afgesproken prijs? Dan heeft zo’n sloopregeling weinig zin (bij vrij moderne auto’s). Verder vind ik het voor de consument wel een handig plan, ook voor de auto-industrie is het positief. Of het ook slim is, is wat anders. Het lijkt me dom om, zoals Tombnolz schreef, een goede auto van 10 jaar te gaan slopen! Net zoals oldtimers trouwens, hoewel ik niet bang ben dat die zullen worden ingeruild, deze zijn meestal iets meer waard.
topless zegt
In Autobild stond een leuke ingezonden brief betreffende de sloopregeling. Een eigenaar van een BMW Z1 uit 1991 met 130000 op de klok, kreeg van de BMW dealer een mooi aanbod. Wanneer hij een nieuwe 1-serie zou kopen en de Z1 liet slopen, zou hij i.p.v. de gebruikelijke 2500 euro maar lieftst 5000 euro krijgen. Jawel, BMW verdubbelt de slooppremie. Niet slecht, voor een auto met een waarde van ca. 20000 euro. Illustreert mooi de onzin van de regeling.
Frank zegt
Ik vind het een onzin regeling. Ik doe er zelf niets mee en betaal dus belasting om andere mensen goedkoper een auto te laten kopen van een buitenlandse fabrikant. Ook geloof ik niet dat het echt zoden aan de dijk zet want mensen met een oud barrel (en ik heb ook een 325 met 330k op de klok, een oud barrel dus) kopen toch geen nieuwe Aygo, laat staan een nieuwe 325. Ach, waar maak ik me dus eigenlijk druk over?
LieverNietZeg zegt
Ik vind zo’n regeling echt heel fout.
Legio bedrijfstakken hebben het moeilijk en alleen de autoindustrie zou een fooi krijgen! van wiens geld? Ons geld. Belastinggeld wel te verstaan. Laat liever iedereen minder belasting betalen en zelf bepalen of ze geld aan een auto, computer, belegde boterham, spaargeld… willen besteden.
Dat in plaats van ons geld 1 groep heel blij te maken, nl de mensen die net toevallig een auto nodig hebben. Het lijkt wel de loterij :-)
Conclusie: liever geen sloopregeling.
Tombnolz zegt
@ topless:
Beweer jij nu dat een BMW het slopen van een almighty Z1 zou aanmoedigen?!
me zegt
leuk maar dit idee is een jaar gelden verscheurt omdat het energie label systeem het veel beter zou doen
jammer dat heel nederland dit van te voren ziet en dit toch doorgevoerd word
Vroegerrrr!!! zegt
@LieverNietZeg
Zouden auto’s de afgelopen jaren niet een heel klein beetje heel veel hebben bijgedragen aan de belastingcentjes?! Als dat niet zo was geweest had iedereen in dezelfde periode veel meer belasting moeten betalen. Je wil niet weten hoeveel autobedrijven er op omvallen staan. Het geld komt overigens niet alleen uit de schatkist maar ook van de stichting voor de verwijderingsbijdrage.
Ik heb het in een ander draadje als eens geschreven; als de markt door een goede sloopregeling (dus niet auto 5jr op naam, 20jr ouds en alleen bij aankoop nwe auto met A-label = 1.000,- euro) hetzelfde gaat doen als in Duitsland betaald het zich makkelijk terug. Met de huidige aantallen stroomt er nl serieus minder geld in de schatkist aan BTW en BPM. So, think again..
Laurens zegt
Als de sloopregeling betekent dat auto’s echt gesloopt worden, kan het aanbod aan gebruikte onderdelen toenemen waardoor het makkelijker wordt de echt interessante auto’s (zoals de eerder genoemde 205 GTI’s etc.) op de weg te houden :-)
Maar waarschijnlijker is het dat deze categorie linea recta naar Afrika verdwijnt, om de daar wonende liefhebbers nog vele jaren te plezieren!
OT: helaas zal onze regering de lokroep “doe iets aan de crisis” niet kunnen weerstaan en met een heel scala aan maatregelen komen die geen effect hebben behalve dat we ze in de toekomst mogen afbetalen.
Hilgert zegt
Zodra je oude auto meer waard is dan de slooppremie heeft het geen zin, dus alleen kleine roestige oud autootjes gaan gesloopt worden, die toch al niet meer door de volgende APK kwamen. En die mensen kopen echt geen nieuwe auto, want die kunnen ze niet betalen, dus er wordt gewoon weer een ander tweedehandsje aangeschaft. Sloopregeling slaat helemaal nergens op.
Ook leuk!? zegt
En natuurlijk worden de partijen het niet zomaar eens in Den Haag. Ik hoop dat een sloopregeling voor mij en dealers snel/op tijd gaat komen..
t.kampstra zegt
Ik wil mijn oude Auto ook wel inruilen volgens het regerings plan, maar waar kan ik terecht hiervoor gaarne een antwoord Kampstra