Valt het mee of valt het tegen? De Nederlandse prijs van de Volkswagen Golf 8.5
Mede met de komst van de ID-producten voelt de Golf een beetje als een overbodig model binnen het gamma van Volkswagen. Misschien zeg ik dat wel heel oneerbiedig, maar dat gevoel is er toch wel een beetje. Na de zeer succesvolle en geliefde Golf 7.5 is het met de 8 een beetje stil geworden.
Aan de Golf 8.5 de deftige taak toch nog een succes te maken van de Golf, zoals het icoon van het merk ooit was. De ‘nieuwe’ werd eerder al voorgesteld en nu heeft Volkswagen de Nederlandse prijs van de Golf 8.5 bekendgemaakt.
Het begint bij 34.990 euro. Je hebt dan een 1.5 TSI met 116 pk en een handbak. Deze motor is ook te krijgen met 150 pk. Echte levensvreugde ga je niet vinden met de instapper als het om het sturen gaat. Het is een prima bak hoor, met onder andere een digitale cockpit, parkeersensoren voor en achter en Adaptive Cruise Control en Lane Assist. Ik bedoel cruise control, die luxe heeft onze Cupra Born duurtester niet eens! Daarnaast zijn er nog de hybrideversies van de 1.5 als eTSI met 116 pk of 150 pk en standaard een 7-traps DSG.
Voor 36.990 euro scoor je de meer aangeklede Life Edition. Dan heb je onder meer metallic lak, 17 inch lichtmetalen velgen, comfortstoelen, draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones, Keyless Access en een busjes look. Ik bedoel donker getinte ramen achter.
Door het geplaagde BPM-systeem ga je al heel snel heel veel meer betalen kijkende naar andere TSI- en eTSI-uitvoeringen. Neem nu een Golf GTE, de plug-in hybride kost je minstens 49.990 euro. Omdat de Golf 50 kaarsjes uitblaast is er ook een feestmodel in vorm van de Golf eHybrid ‘50 Edition’. Deze uitvoering zit lekker in de spullen met 18 inch velgen, Art Velours-bekleding een Ergo-Active bestuurdersstoel en meer Volkswagen vangt er graag 44.490 euro voor.
Voor de écht leuke modellen moeten we nog even wachten. Later volgen de R-Line uitvoeringen en na de zomer introduceert Volkswagen de Golf 8.5 GTI en R. Dat worden de modellen waar je een glimlach van krijgt, maar zullen tevens met stevige prijskaartjes komen. Kijk niet gek op als die tussen de 60 en 80k gaan kosten in de prijslijsten. Toch maar een 1.0tje?
Volkswagen Golf 8.5 concurrentie
Kakelvers heeft Cupra gisteravond de nieuwe Leon gepresenteerd. Daar is nog geen prijs van bekend. De Golf 8.5 concurreert verder met onder andere de Hyundai i30, Toyota Corolla, Peugeot 308, Opel Astra en als het wat meer mag kosten een Audi A3. Prijsjes staan hieronder!
- Hyundai i30 – vanaf 27.295 euro
- Peugeot 308 – vanaf 32.500 euro
- Toyota Corolla – vanaf 32.995 euro
- Opel Astra – vanaf 33.499 euro
- Volkswagen Golf 8.5 – vanaf 34.990 euro
- Audi A3 – vanaf 41.100 euro
romoni zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
elchapo zegt
Absurd.
Robert zegt
Ik blijf grote moeite hebben met die rare ‘platgeslagen’ frontpartij. De looks van de Golf 7/7.5 waren zo veel beter.
Yassin zegt
Mwah vind dat mensen zich enorm aanstellen over de Golf 8. Was zelf een trouwe Golf 7.5 GTI rijder en stapte uiteindelijk over op de Golf 8 GTI, nadat ik zweerde dat ik nooit een Golf 8 zou nemen. Vind het design gewoon nieuw, niet zo zeer super duper mooi, maar wel nieuwer en moderner dan de Golf 7(.5). De neus is simpelweg meer aerodynamisch, dus daardoor platter. Maar in het echt is het nog steeds een hele knappe wagen. Vooral de Clubsport met de agressievere voorbumper is super dik. Ik vind de Golf 7.5 er inmiddels erg ouderwets uitzien sinds ik de Golf 8 gewend ben. Zou echt niet meer terug kunnen naar het vorige model.
De computer issues (trage en haperende infotainment) zijn opgelost met meerdere software updates bij de dealer. Foutmeldingen op het dashboard zijn onder garantie allemaal opgelost. En ik snap op geen enkele manier waarom mensen problemen hebben met die touch sensitive knopjes op het stuur. Het zijn geen touch screen achtige knoppen, maar knoppen die je echt moet indrukken om te laten werken. En dan voelen ze in principe gewoon als fysieke knoppen. Nooit begrepen waar de commotie daarover nou vandaan kwam. Interieur kwaliteit is wel slechter. Fijn om zo’n premium audiosysteem te hebben (HK), maar als door de sterke bass alle interieur panelen hoorbaar gaan trillen is de pret er redelijk snel vanaf. Dat is dan ook mijn enkele klacht over de Golf 8, en dat deden ze bij de vorige generatie wel beter.
Maar goed, de Golf 8 heeft op alle manieren simpelweg een nieuwer, moderner en frisser ontwerp dan de vorige generatie. Plat of niet, dat blijft een feit. Smaken verschillen natuurlijk, dus ik laat het hierbij.
papa zegt
wat een geld zeg
lecomte zegt
Een glimlach van een Golf krijgen? Dat was misschien vroeger zo. Het rijdt prima als het rijdt. De ervaringen met de Golfjes 8 en de VW-garages zijn hier in het bedrijf dermate bedroevend, dat men zo gauw als het contract afloopt naar andere merken gaat kijken en niet naar een Golf 8.5.
Robert zegt
‘Vroeger’, dat was waarschijnlijk nog de Golf II, de was qua ontwerp ronduit bom-proof. En ze roestten ook bij lange na niet zo hard als de concurrentie (Kadett, Escort en alles Frans, Italiaans en Japans). Maar klantvriendelijkheid bij de VW-dealergarage vind je alleen in een ander universum.
William zegt
De Golf GTE plugin kost dus nu evenveel als de Mazda CX60 PHEV (Dankzij de kortingsactie van Mazda). Ai.
tommycooker zegt
Tja. Prijzen doen er eigenlijk niet meer toe. Gezien het feit dat alleen nog leaserijders naar nieuw kunnen kijken zouden we er meer aan hebben om de leasetarieven te zien obv 15.000, 20.000 en 25.000 km/jaar bijvoorbeeld. En dan volgen tzt de okkazieprijzen wel.
MarcoM zegt
Waar zijn de designers gebleven bij VW. Volkswagen was ooit toonaangevend en succesvol.
beetec zegt
Jammer dat de e-golf vervangen is door de ID3/4. E-Golf 8.5 had ik wel interessant gevonden. Een ID3/4 wil ik niet.
ghost zegt
Als je een elektrische golf wilt, koop je toch een model 3 tesla? Dat is namelijk de golf onder de EV’s.
Yassin zegt
Tesla’s bouwkwaliteit is zover ik weet echt bedroevend. En het interieur is letterlijk zo kaal dat je het niet eens een auto-interieur kan noemen. De Golf heeft, ondanks alle tekortkomingen, toch wel een interieur wat meer te bieden heeft dan een blok hout oid met daar een iPad die erop geplakt is.
En dan hebben we het nog niet gehad over de richtingaanwijzers die werken met knopjes op het stuur en je de auto in D, N, P of R moet zetten door ergens in het hoekje van het infotainment te swipen. Kotsmisselijk word ik ervan. Dan toch liever een Golf met dat micro-penis dingetje in het midden om de transmissie te bedienen en traditionele stocks om richting aan te geven bijv.