
Spoiler alert: hij is duur.
De Audi RS4 is voor velen de ideale daily driver. De auto biedt alles wat je je maar kan wensen. Omdat het een stationwagon is, is ‘ie relatief praktisch. De ruimte is in principe prima (mits je kinderen niet al te groot zijn).
De technische aspecten zijn in principe om van te smullen. De RS4 is (net als bij zijn overgrootvader) voorzien van wat Porsche genen: de 2.9 V6 Biturbo is in Zuffenhausen ontwikkeld. De huidige generatie RS4 (B9) is onlangs voorzien van een facelift, nu zijn de Nederlandse prijzen daarvan bekend.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De nieuwe Audi RS4 Avant moet 127.260 euro kosten. Dat is een flink bedrag. Natuurlijk krijg je veel waar voor je geld, want 450 pk en 600 Nm zijn prima waarden. De prestaties zijn ongewijzigd: van 0-100 km/u sprinten duurt 4,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het probleem is dat er in principe niet veel veranderd is aan de Audi RS4, maar dat de nieuwe aanzienlijk duurder is. Voorheen koste de RS4 Avant namelijk 119.095 euro. De RS4 ziet er iets heftiger uit en heeft een nieuw MMI-systeem, alhoewel de meeste euro’s naar de fiscus zullen gaan.
Uiteraard nemen we ook even een kijkje bij de concurrenten:
Mercedes-AMG C63 Estate (S205)
De Audi RS4 heeft eigenlijk maar één echte concurrent. De basisprijs van de Audi RS4 komt nu ernstig dichtbij de Mercedes-AMG C63 Estate. In principe is dit een directe concurrent, maar er zijn wel een paar flinke verschillen in hardware. De Mercedes heeft een achtcilinder motor met 476 pk en 650 Nm. Meer vermogen, meer cilinders en meer koppel. Desondanks valt de meerprijs mee: Mercedes wil er graag 128.514 euro voor ontvangen. De topsnelheid van de AMG is gelijk aan de RS4, de 0-100 km/u sprint duurt iets langer: 4,2 seconden, ondanks het feit dat de Mercedes 15 kilogram lichter is. Dat komt natuurlijk door het ontbreken van vierwielaandrijving, boven de 100 km/u zal de Mercedes waarschijnlijk iets sneller zijn.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (949)
Kijken we naar eventuele alternatieven, dan lijkt de BMW M4 een logisch alternatief. Het is immers de absolute vedette in zijn klasse*. De M4 is er echter alleen als coupé, de M3 is al een tijdje uit productie. Qua functionaliteit en concept is de Alfa Romeo Stelvio een waardig alternatief. Ook relatief praktisch, rijdt voor een crossover behoorlijk als ‘een auto’ en heeft ook een 2.9 V6 met twee turbo’s met sportwagen-genen. Ditmaal niet van Porsche, maar van Ferrari. Qua gewicht maakt het niet veel uit: de Stelvio Quadrifoglio weegt exact hetzelfde als een Audi RS4 Avant. Daardoor én dankzij het feit dat de 2.9 van Ferrari 510 pk levert, knalt de Stelvio Q in 3,8 seconden naar de 100 km/u. Al deze Italiaanse branie op vier wielen kost 135.450 euro.
*mening van @jaapiyo na drie Smirnoff Ice.
De rs4 mag wel op dieet gaan als hij even veel weegt als een stelvio
Looks zeg ik gelijk rs4. Maar zo’n V8 blijft gewoon rete dik.
@ontploffer: eens, daarom zou ik voor de Benz gaan
@kennone: voor zolang het duurt..
@ontploffer: precies. Ben een audi fan maar als ik moet kiezen in dit segment ga ik toch liever voor 2 cilinders meer.
Leuk en aardig maar de BMW M3/4 is en blijft absoluut de grote vedette van deze klasse!
@neymar: je “grap” was in het artikel al gemaakt.
@neymar: nee want daar is geen station van.
@neymar: er zit een kras op je langspeelplaat..
@neymar: Als het over de klasse van de M4 gaat, vrees ik dat de Giulia Q met de pluimen gaat lopen.
blijft toch vreemd dat BMW dit segment (power touring) compleet links laat liggen..
@creative: daarvoor bestaat Alpina
?
@ghost: Daar verdient BMW zelf nauwelijks wat aan. Alsnog niet de antwoord op @creative: zijn opmerking.
@momo: de antwoord…?
@ghost: Ik ben zelf meer een fan van Die Antwoord.
@daihatsucuore: wholla
@daihatsucuore: niet deze antwoord?
@maferick74: Deze antwoord slaat natuurlijk nergens op; Die Antwoord is echter Freeky, ken je klassiekers :)
@ghost: Hmm sneaky.. de aandacht verplaatsen naar een fout ipv een inhoudelijke reactie te geven. Gelukkig maak jij geen fouten. Verdomd perfect mens!
@momo: Alsof het ging om verdiensten. Niemand had het daarover. Alpina doet gewoon wat BMW niet doet. Dan heb je toch het antwoord?
@ghost: Het ging er niet om waarom Alpina het wel doet, maar waarom BMW het niet doet. Dus wat is DIE antwoord? Wijsneus..
@ghost: ?
@ghost: inderdaad en die nieuwe B3 heb ik liever dan alle 3 de hier genoemde alternatieven! Hoef ik niet lang over na te denken over DIE antwoord
@creative: 2x geprobeerd met de M5 en beide keren niet echt een succes. 891 van de E34 en iets meer dan 1000 E61 M5. Als je dat afsteekt tegen de RS6, no contest. Blijkbaar zitten BMW rijders er niet op te wachten. En zo wel, dan kopen ze Alpina.
Heftig apparaat hoor! Toch eens mijn leasebudget onder de loep nemen.
Hahahaha bij het lezen van dit soort titels, kan je altijd al de klok gelijk zetten dat het niet mee zal vallen. Eigenlijk ook totaal niet meer boeiend. Elke andere Europeaan lacht je vierkant uit..??
Tja, de RS4 is geniaal, maar ook belachelijk duur. Hij oogt wel 10 jaar nieuwer dan de C63 overigens.
Vette station (van de oude garde). Dus geweldige beleving en mega bpm. Au.
@neymar: Eerlijk de nieuwe M3/M4 is echt prachtig! Je ziet ze vaak rijden, gaan als hete broodjes over de toonbank. De absolute vedettes!!
BPM, onbetaalbaar gemaakt, kabinet Rutte moet zich weer schamen.
@rike: de prijs van de Audi RS4 is inderdaad op dit moment het grootste probleem dat het kabinet Rutte laat liggen…
@mashell: niet direct van de RS4, wel van de gehele autohandel, en daarmee dus vele banen (verkopers, monteurs, etc)…en aangezien de nieuwere auto’s niet te betalen zijn heeft dat ook een effect op de verkeersveiligheid, aangezien de nieuwere auto’s vaak veiliger zijn en het dus slachtoffers kan schelen
@rike: Volvo’s zijn nog steeds betaalbaar.
@BaRa: Moet je wel de oudere nemen (850…960…), de nieuwere schijnen het in de betrouwbaarheid tests niet zo goed te doen
Het Audi-radartje welke verantwoordelijk is/was voor de prijsstrategie van deze RS4 heeft zijn/haar hoofd gestoten of teveel koffie gedronken in een te korte tijd. Durven we nog naar de beroemde optielijst te vragen zodat we de €178k kunnen benaderen?
Kijk wel even goed naar de standaarduitrusting, die is een stuk uitgebreider dan in Duitsland en dan bij het vorige model. Dit verklaard deels de prijsstijging.
Misschien iets meer achtergrond over de hogere prijs is wel fijn. Heeft deze op papier meer co2 zodat bpm veel hoger is, en/of is de netto cataloguswaarde ook stuk hoger geworden?
Bij de RS4 komt de facelift echt tot zijn recht maar de gewone versies en S4 vind er er niet mooier op geworden, vooral de koplampen.
Wel vreemd dat de RS die scherpe vouw over de hele zijkant van de auto behoudt, terwijl deze bij de reguliere versies is weggehaald. Benieuwd wat daar de reden van is. Zonder die vouw ziet het er veel strakker uit vind ik.
Knap aan de prijs, doe maar een 340i Touring en een Aprilia RSV4…