Grote Dacia, kleine prijs.
Bij de presentatie van de Dacia Bigster kregen we zo’n beetje alle informatie die we nodig hadden. Alleen de belangrijkste informatie voor Dacia-klanten ontbrak: de prijs. Precies drie maanden later krijgen we het kostenplaatje alsnog te horen. Ook deze keer krijgt Dacia het voor elkaar om de prijs schappelijk te houden en onder directe concurrenten te duiken.
Normaal gesproken benoemen we de concurrenten pas op het eind, maar deze keer begin ik er eens mee. Dat komt omdat het belangrijk is dat je begrijpt in welke klasse je de Bigster moet indelen. De Dacia Bigster is 4,57 meter lang. Da’s net zo lang als een CX-5, iets langer dan de Volvo XC40 en de Skoda Elroq. Auto’s als de Citroën C3 zijn komen qua prijs dichterbij of duiken er zelfs onder, maar zijn dus wel een stuk minder ruimtelijk.
Motoren en uitvoeringen van de Bigster
Dacia biedt de keuze uit vier verschillende aandrijflijnen. Alle Bigsters hebben een topsnelheid op het circuit (ja echt, zo beschrijft Dacia de topsnelheid) van 180 km/u. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt tussen de 9,7 en 11,2 seconden afhankelijk van de motor.
De goedkoopste aandrijflijn is een 140 pk sterke driecilinder op benzine en LPG. Daarnaast is er een mild-hybride driecilinder met 140 pk en nog zo’n zelfde hybride aandrijflijn, maar dan met vierwielaandrijving en 130 pk. De sterkste en duurste krachtbron is een 155 pk sterke hybride aandrijflijn.
Nadat je een motor hebt gekozen, moet je ook nog kiezen uit drie verschillende uitvoeringen. De instapper heet Expression en biedt de basics. Voor de avonturiers is er de Extreme-uitvoering. Hierbij krijgt de Bigster een pano-schuifdak, dakrails, rubberen vloermaten en afwasbare bekleding.
Lig je liever in een hotel dan in een kampeertent, dan zal de Journey-uitvoering je beter liggen. De stoelen hebben hierbij comfortabelere bekleding en zijn deels elektrisch verstelbaar. Daarnaast gaat de achterklep elektrisch omhoog. Voor de lancering is er ook nog een Launch Edition waarbij de hele optielijst is aangevinkt. De enige optie die de Bigster dan nog mist, is een reservewiel.
Nederlandse prijs van de Dacia Bigster
De aller-allergoedkoopste Bigster is de Expression-uitvoering van de Eco-G 140-aandrijflijn. De prijs begint bij € 31.000. Hieronder zie je alle prijzen. Opvallend is dat de chique Journey bij iedere motorisering goedkoper is dan de ruige Extreme. Mis je de Launch Edition in dit lijstje? Die is er alleen met Hybrid 155-motor en kost € 39.000.
Motor | Expression | Extreme | Journey |
Eco-G 140 | € 31.000 | € 33.000 | € 32.900 |
Mild-hybride 140 | € 32.500 | € 34.500 | € 34.400 |
Mild-hybride 130 4×4 | Niet beschikbaar | € 39.000 | Niet beschikbaar |
Hybrid 155 | € 35.000 | € 37.000 | € 36.900 |
Concurrenten van de Dacia Bigster
- Dacia Bigster Eco-G 140 (140 pk): € 31.000
- Skoda Elroq Selection (170 pk, 376 kilometer range): € 34.990
- Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (143 pk): € 36.290
- Mazda CX-5 e-SKYACTIV G 165 M Hybrid (165 pk): € 46.540
- Volvo XC40 B3 (163 PK): € 47.995
Voorlopig kun je in Nederland alleen de Mild-hybride 140 en Hybrid 155 configureren. Later volgen de Eco-G en 4×4. Eerst maar eens een rijtest doen om te zien of de Bigster ook op de weg zijn rivalen voorbijstreeft, of niet @Wouter?
RAW zegt
Van de website van Dacia: “De Hybrid 155 versie mag maximaal 1.000 kilogram trekken, terwijl de overige drie aandrijflijnen een maximaal trekgewicht van 1.500 kilogram noteren. ”
Toch wel jammer dat de Hybrid zo’n laag trekgewicht heeft.
Bas Leesberg zegt
Da’s inderdaad karig. Was anders een hele prettige zomervakantieauto geweest voor vele Nederlandse gezinnen. Dan toch maar aan de benzine-LPG?
pignon zegt
Zo! Een echte 4WD met ICE voor minder dan €40k
pignon zegt
Overigens deze vanaf €31.100 in Frankrijk. En vanaf €24.990 voor de allereenvoudigste Essential met 140pk. Dat zijn Aygo-prijzen
Bas Leesberg zegt
Ik zal het nog gekker maken: in België gaat de TCe 140 voor minimaal € 23.990.
Bas Leesberg zegt
En in Duitsland ook trouwens
Stefje zegt
In Duitsland komt er alleen geen BIV of andere rare belasting bij.
Johanneke zegt
Wedden dat ie zwaarder en krapper is dan de Dacia Jogger?
Maar goed, 4wd eh. Want dat ga je gebruiken ofzo?
Prijs is wel netjes, absoluut.
Bas Leesberg zegt
Gewichten:
Dacia Bigster, massa rijklaar: minimaal 1.425, maximaal 1.503
Dacia Jogger, massa rijklaar: minimaal 1.251, maximaal 1.485
Bigster is dus in de meeste gevallen zwaarder inderdaad.
Krapte is lastig te zeggen, omdat ik geen afmetingen van het interieur van de Bigster heb. De kofferbak is met de achterbank omhoog veel groter bij de Jogger (708 l tegenover 464 l), maar met de bank naar beneden niet (1.819 l tegenover 1.948).
Fernando zegt
In Duitsland leveren ze ook een Essential die begint vanaf 23.990! Straffe prijs
Fernando zegt
@Bas Leesberg
De goedkoopste aandrijflijn is een 140 pk sterke driecilinder op benzine en LPG.
Dit is foute informatie want de Bigster komt alleen in Mild Hybrid en Full hybrid.
Er komt geen benzine/LPG versie!
Bas Leesberg zegt
Als je nu in de configurator kijkt, kun je inderdaad alleen de Mild hybride 140 en Hybrid 155 bestellen. Later komt er echter ook een Eco-G 140 aandrijflijn.
In het persbericht schrijft Dacia: De aandrijflijn combineert een bi-fuel benzine/LPG 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een 48V mild hybrid-system. De ECO-G 140 is binnenkort te bestellen.
Je kunt hem ook al vinden in de prijslijst.
Fernando zegt
Bedankt Bas voor de informatie
luchtgekoeld zegt
Wat gaat dit doen met de prijzen van de Duster?