3,9 sec naar de 100 en 517 pk. Dit is de Nederlandse prijs van de BYD Han.
Als je over de van Van Brienenoordbrug rijdt en een blik naar links werpt zie je de bekende autostrada met merken als Mercedes-Benz, BMW, Audi en noem maar op. Maar wie goed kijkt ziet daar sinds kort ook BYD staan. Louwman is importeur van het Chinese merk in ons land en ze komen meteen met een modellen offensief.
Eerder werd de Nederlandse prijs van de BYD Tang gecommuniceerd, nu is het de beurt aan de Han. Een wellicht wat minder relevante auto voor Nederlanders. Het is namelijk een luxe sedan in een duurder segment. Vergelijkbaar met een BMW 5 serie en een Mercedes E-klasse bijvoorbeeld.
In tegenstelling tot zo’n 5 serie en E-klasse is de BYD volledig elektrisch. Bovendien is ‘ie ook sneller dan de concurrentie. Wat dat betreft komt het Chinese merk meteen goed binnen. De E-segmenter is uitgerust met een 85,4 kWh groot accupakket. Daarmee communiceert het merk een rijbereik van 521 kilometer WLTP.
Twee elektromotoren zorgen dat de vierwiel aangedreven BYD Han in 3,9 seconden naar 100 km/u accelereert. Het systeemvermogen is met 517 pk niet bepaald kinderachtig te noemen. Maar ja, wat kost dat dan?
Prijzen en concurrentie
De Nederlandse prijs van de BYD Han begint bij € 72.490. Dat is dan de Executive. Wil je de meer aangeklede Emerald Edition dan heb je het over € 75.990. Toch is ook al de Executive goed uitgevoerd. Onder andere een elektrische kofferklep, een 12,3-inch instrumentenpaneel en 19″ wielen zijn standaard.
In de lease begint de BYD Han bij 1.132 euro per maand via Mobility Service. Dat is op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Voor een E-segmenter met meer dan 500 pk is de prijs ook niet verkeerd. Enorme concurrentie is er (nog) niet. De Tesla Model S is alleen nog verkrijgbaar als razendsnelle Plaid. Die begint echter bij € 139.990. Een belangrijke tegenhanger is de Mercedes EQE. De EQE 300 Business Line. Heb je vanaf € 71.138, maar met 245 pk is dit geen echte vergelijking. De 476 pk sterke Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC is met € 111.068 een klap duurder. Kortom, de BYD Han is zo gek nog niet. En zo zet deze prijs je toch aan het denken..
z3cabby zegt
Doet niet echt pijn aan de ogen; Fraai apparaat. Maar ja, BYD moet nog wel wat sporen verdienen. Benieuwd of dit hier aan gaat slaan.
minimoke1984 zegt
Idd een fraaie auto.. maar de mensen die al bekend zijn met elektra rijden(en er daadwerkelijk mee op vakantie gaan of echt lange ritten maken)zullen denk ik niet zo snel overgaan tot de aanschaf van deze auto. Ik spreek uit redelijk wat ervaring inmiddels en wat je namelijk wilt als je serieus km’s maakt is een auto die echt snel laad. Laad 120kwh nou niet echt snel meer zijn.. Dus itt bijv de Kia EV6 of Hyundai Ionic6 die met 800v en meer dan 240kwh kunnen laden is dit systeem alweer (sterk) verouderd… Ik heb liever een auto met iets minder range en sneller laden waardoor je dus sneller van a naar b kan (in geval van 1000km+ ritten)..
lekkerlinksrijden zegt
Exterieur ziet er beter uit dan de MB EQE, infotainment is niet echt prettig volgens meerdere journalisten
Hubert zegt
Mooi daar laten.
Koop gewoon iets Europees, dan hebben we er allemaal wat aan.
utregcity zegt
Zoals een Polestar 2, Dacia Spring, Cupra Tavascan, smart #1 of BMW iX3? 🤔
rollingstoned zegt
Polestar is ook Chinees, dat valt (net als Volvo) onder de Zhejiang Geely Holding Group ;-)
Hubert zegt
@utregcity,
Ja
utregcity zegt
De auto’s die ik noemde, worden allemaal in China gemaakt… 🤪
rollingstoned zegt
Er worden gemaakt of daadwerkelijk een Chinees merk zijn, zijn toch echt twee verschillende dingen 😜
Hubert zegt
@utregcity,
Daarom zei ik ook ja. Gewoon lekker daar laten.
🥱
faalhaas zegt
Hoe is de bouwkwaliteit? Blijft zoiets op langere duur heel of verliest het apparaat tijdens de acceleratie diverse onderdelen/gewicht zodat die nog sneller naar de 100 gaat?
rulefollower zegt
BYD heeft meer elektrische wagens gemaakt dan bijvoorbeeld Mercedes.
camber24 zegt
De EQE is een concurrent, maar de i4 niet?
rutgerg zegt
Nee. Een i4 is een d segment auto (3 serie, c klasse etc) en een eqe een e segment auto zoals de e klasse en 5 serie.
seatleon zegt
BYD krijgt dan ook behoorlijk steun van de Chinese overheid. Het wordt tijd dat we dit soort producten gaan onderwerpen aan een flinke importheffing, zodat we straks niet aan alleen de Chinezen zijn overgeleverd.
mashell zegt
In Europa geloven in vrije markten en zijn we tegen protectionisme. Als Chinezen, auto’s, truien, telefoons goedkoper kunnen maken dan is dat iets wat zij moeten gaan doen. Er wordt hier ook veel gejammerd over dat de overheid autorijden zo duur maakt, door nog hogere importheffingen op Chinese auto’s is dat precies wat je als overheid doet. We moeten niet al te snel naar het middel van heffingen grijpen.
goodvibrations zegt
En precies daardoor zijn we voor medicijnen afhankelijk geworden van China, paar cent goedkoper.. Nederlandse/Europese korte termijn politiek. Vrije markt, prima, maar wel met een (eerlijke) Democratie graag..
rollingstoned zegt
@mashell “Vrije markt”
https://www.ftm.nl/uploads/media_filter/56ab85e890298/article_1400_nocrop/page_656_5562_edited.jpg?v=0
Hallo meneer Hoogervorst? 😜
maotje zegt
dat zijn we al toch?
waar denk je dat veel onderdelen voor je auto vandaan komen ?
Medicijnen?
smartfoons, laptops, tabblets?
het overgrote deel of onderdelen hiervan komen uit China.
johnhert zegt
Dan ben je al zon 40 jaar te laat…
Dutchdriftking zegt
Als je net 70k hebt uitgegeven wil je niet iedere keer uitleggen wat een BYD is. Ik denk niet dat het aanslaat. Een elektrische cross-over met 130pk voor 30k was wel gelukt, maar ja, daar zit geen marge op. Het interieur en de achterzijde zijn dikke prima, de neus vind ik nog erg lastig.
giulia64 zegt
In het begin moesten mensen ook uitleggen wat een Tesla was. Een slimme maar slecht in elkaar gezette auto met slechte after sales. Maar dat maakt allemaal niet uit als het goedkoop is en de baas de rekening betaalt. Een BYD is net zo Chinees als een Polestar. Dus ik geef het wel een kans.
scrmeagle zegt
AUB niets chinees kopen. Alle info uit je telefoon en auto wordt naar China verzonden.
Richmond zegt
De chip in je telefoon en ook in je Europese auto komen ook uit China. Dus dat de hele auto ook uit China komt maakt dan ook niet uit. Ik denk dat het vrij moeilijk wordt om auto te rijden zonder Chinese invloed of überhaupt een apparaat hebben zonder Chinese invloed.
mashell zegt
Geldt dat ook voor Bami? Serieus, zelfs al zou je geloven dat jij interessant genoeg bent voor de Chinese regering dan heb je geen alternatief, koop je een Apple telefoon of één met Android dan gaat daarmee al je data wel zeker naar de VS (die zijn immers nog erger). Dan is het gewoon lood om oud ijzer.
Laat je toch niet door zulke onzinnige claims gevonden aan de onderkant van het internet beïnvloeden. Met vriendelijke groet, de Illuminati.
goodvibrations zegt
VS erger dan China? Serieus?? Welke bedreiging vormen de VS precies voor ons??
piedlourd zegt
Als USA tegen NL zegt “jump!” dan vraagt NL “how high? en wat kan ik nog meer voor jullie doen?”
En als China iets tegen NL zegt dan wordt dat niet per se blindelings gevolgd door de NL overheid.
Dat is het verschil.
smart2000 zegt
Alles klopt gewoon aan deze EV.
racerx zegt
Als het goed is komt er van de Han ook een estate, dat is wat mij betreft wel een hele interessante auto. Een fatsoenlijke EV station die als 3-4 jaar oude occasion betaalbaar is voor het grote publiek is er volgens mij niet echt. Het zijn veelal crossovers die men als ruime EV aanbiedt en een Taycan Sport Turismo is behoorlijk wat duurder.
Richmond zegt
Met een prijs van 70k is die over 4 jaar nog 50k. Nog steeds niet betaalbaar voor het grote publiek.
racerx zegt
*een groter publiek, jij je zin.
Daarbij schrijft een dergelijke auto in 4 jaar tijd wel wat meer af dan 20K, of klopt dat niet?
Richmond zegt
Denk niet dat de markt voor gebruikte Chinese auto’s van 4 jaar oud die veel afgeschreven hebben heel groot is. Niet veel groter dan degenen die hem nieuw kopen. En wat denk je dat die in 4 jaar opeens maar 30k is?