De nieuwe hybride crossover van Toyota heeft een prijskaartje gekregen.
In Parijs stond Toyota onder meer met deze RAV4. Een nieuw hoofdstuk van een succesverhaal, want internationaal een zeer populaire crossover. Of de nieuwe het ook in Nederland goed gaat doen is afwachten. De prijzen zijn bekend, dus het vergelijken kan beginnen.
Wij krijgen de RAV4 met een tweeliter benzinemotor (175 pk) en als 2.5 Hybrid Electric met 218 pk. In beide gevallen levert Toyota de crossover met voorwielaandrijving. Aandrijving over alle vier de wielen zal een optie zijn, maar dat is enkel mogelijk op de duurdere hybride. De instapper, de 2.0 benzine 2WD, is er vanaf 34.995 euro. De hybride is met 39.995 euro een kleine vijf mille duurder. Waar de 2.0 benzine standaard een handgeschakelde versnellingsbak heeft, komt de hybride met een CVT-automaat. Het voordeel van de handbak op de voorwielaangedreven 2.0 is dat deze variant een trekgewicht heeft van 2.000 kg, terwijl de automaat maximaal 1.500 kg mag trekken. De hybride mag 800 kg trekken, of 1.650 kg als je voor vierwielaandrijving kiest.
De nieuwe Toyota RAV4 concurreert met auto’s als de Nissan Qashqai, de Mitsubishi Outlander en de Honda CR-V. De crossover staat medio januari bij de dealer. Wie de hybride kiest met de optionele vierwielaandrijving moet langer wachten. Deze variant arriveert pas in mei 2019 in ons land.
Dizono zegt
Nette prijzen, zal in combinatie met de Lexus-achtige uitstraling zomaar eens hogere ogen kunnen gooien dan zijn voorganger, die je echt nauwelijks ziet rijden.
stephane8200 zegt
@Dizono: alleen jammer van die CVT alhoewel ik niet weet of ze deze ook met ‘vaste’ verzetten leveren. Dat loeien op constant hoog toerental bij acceleratie vind ik echt een afknapper.
henk_he zegt
@stephane8200: als ’t lijkt op de implementatie bij de nieuwe Lexussen, dan zal ’t wel meevallen. Ze hebben niet stilgezeten bij Toyota.
stephane8200 zegt
@henk_he: daar ben ik niet mee bekend dus dat zou ik dan eens een keer moeten proberen.
golfmk3 zegt
@stephane8200: tegenwoordig valt het mee. Ik rijd veel in een C-HR hybrid en die loeit natuurlijk wel bij vol gas, maar niet zo zeer bij vlot doorrijden. Gisteren reed ik een stukje in een prius van 2012, dat was behoorlijk anders. Dus het systeem is op dat punt zeker verbeterd.
B00G1E zegt
@stephane8200: helemaal mee eens, sommige auto’s hier in de US worden enkel met CVT automaat geleverd en moet er echt niet aan denken om dat constante prius gejoel te hebben.
gove zegt
is een nette auto, met nette prijs, alleen een beetje saai
Boomer zegt
Ik snap dat het verkoopt, maar je moet toch wel echt een hekel hebben aan auto’s om zoiets te gaan rijden. Wat kan een crossover nou wat een station niet kan? Behalve hoger instappen. Waarmee je dus eigenlijk zegt dat je een oude lul bent. Een station is zuiniger, rijdt beter en ziet er beter uit. En als je off-road wil kom je met een corssover ook niet heel ver.
baklava zegt
@airc: stukje veiligheid en hogere instap.
willeme zegt
@airc: Het is net als met wasmachines, fornuizen, televisies, laptops, kleding of meubels. Sommige mensen hebben niet zoveel met auto’s. Emotie, passie, styling, imago: het zou ze worst wezen. Wel hebben ze eisen. Een hoge instap is al jaren heel belangrijk. Makkelijk instappen, goed overzicht. Dat vinden mensen prettig. Vergeet niet dat de mensen die deze auto’s nieuw kopen, vaak ook wat ouder zijn. Een station valt af vanwege de lage instap, dus geen goed alternatief.
mcshine zegt
@willeme: Ik zou niet weten wat een gemiddelde (!) hatchback aan “emotie, passie en styling” toevoegt tov een cross-over of een SUV. Ik ben erg tevreden over mijn cross-over, in het weekend rij ik een kappersauto. Met andere woorden, het boeit me écht niet welke status ik daar zelf mee verwerf, als ik maar zelf plezier of comfort heb op de momenten dat ik dat wil.
Boomer zegt
@willeme: ok en als iedereen in een crossover zit. Dan is het overzicht toch ook weer weg? Of gaan we dan nog hoger?
willeme zegt
@airc: Fietsers, voetgangers, stoepjes, drempels en dergelijke blijven dezelfde hoogte houden ;-)
berlinetta zegt
@willeme: Heb dat overzicht-stukje nooit zo begrepen. Je zit immers maar een paar centimeter hoger. De hogere instap kan ik me dan echter wel weer in vinden. Ik snap dat dat voor veel mensen een pluspunt is.
mcshine zegt
@berlinetta: Stap (of leg je) eens in een jaren 90 Civic en je weet wat een paar centimeter kunnen doen. (Dubbelzinnige opmerkingen achterwege gelaten)
berlinetta zegt
@mcshine: Maar die hogere instap begrijp ik ook wel en dat geef ik zelf ook al aan. Het gaat mij juist om het zogenaamde betere overzicht. Dat vind ik maar onzin. In een normale auto kun je ook alles prima zien wat je in een crossover ook kan zien.
2wheeler zegt
@airc: mwoah, gezien de vergrijzing is de hoge instap dus gewoon echt belangrijk voor een hoop mensen. Dat een station beter rijdt en er beter uitziet is uiteraard subjectief. Verder heb je toch iets meer bodemspeling en kan dat net het verschil maken als je aan het softroaden bent.
B00G1E zegt
@airc: ik vind het voornamelijk prettig om wat meer over de auto’s heen te kunnen kijken. Dat ging redelijk toen ik in DC woonde maar nu ik wat meer ruraal in Virginia woon heb je er niks aan. Bijna iedereen heeft een pick up truck en soms ook nog eens met een lift kit.
geluk91 zegt
@airc: het is een lichte SUV, geen crossover…
Ontopic:
de Nissan ligt qua grote eerder op niveau C-HR
baklava zegt
Mooie auto, alleen de huidige generatie vind ik een stuk mooier.
toyotafortuner zegt
@baklava: helemaal mee eens.
PunicaOase zegt
Jakkes vierkante wielkasten is bij de Lexus-variant ook al zo lelijk…