We hebben de Nederlandse prijs van de Rolls-Royce Ghost voor je. Oh, en ook die van de Ghost EWB. Tipje van de sluier: ze zijn erg duur.
In tijden van elektrische auto’s, plug-in hybrides, car-sharing en autopilots is het af en toe lekker om weg te dromen bij de echt bijzondere en prestigieuze auto’s van deze wereld. Zoals auto’s met een V12. Niet geheel ontoevallig hebben de Rolls-Royce Ghost en Ghost Extended zo’n aggregaat onder de kap.
Nieuwe Ghost
Beide modellen zijn onlangs vernieuwd. Daarmee bedoelen we geen facelift, maar echt een compleet nieuw model. De Rolls-Royce Ghost is de instapper van Rolls-Royce.
Prijs Rolls-Royce Ghost
Maar dan ga je je afvragen, wat kost zo’n Rolls nu? Hoeveel dartpijltjes moet je gooien voordat je jezelf in zo’n Rolls-Royce voort kan bewegen? We hebben daarop het antwoord gekregen. De Nederlandse prijzen van de Rolls-Royce Ghost alsmede de Ghost EWB zijn bekend gemaakt. Ga even rustig zitten, pak een kopje kamillethee en neem een paar Valdispert-kalmeringstabletjes, want de prijs is niet mals:
De instapper kost namelijk 392.488 euro. Dan heb je een volkomen standaard Ghost. Ga er maar van uit dat het uitrustingsniveau veel hoger ligt dan bij een vergelijkbare 7 Serie, het is juist dat Rolls-Royce eigenaren ervan houden om hun auto op unieke wijze samen te stellen.
Prijs Rolls-Royce Ghost EWB
Je kan de korte Rolls-Royce Ghost overslaan. Je gaat immers ook niet naar de McDonald’s voor enkel een salade en Spa blauw. De Rolls-Royce Ghost EWB kost namelijk 430.406 euro.
Prijzen concurrentie
Er is natuurlijk maar één echte concurrent voor de Rolls-Royce Ghost en dat is de Bentley Flying Spur. Net als de Rolls-Royce Ghost is de Bentley zeer luxe en voorzien van een biturbo twaalfcilinder. De Bentley is een relatief koopje: de Flying Spur kost namelijk een zeer bescheiden 297.350 euro.
De Mercedes-Maybach S650 is nét uit productie, en koste een paar weken geleden nog 294.759 euro. Dus de Ghost is aanzienlijk hoger in de markt gepositioneerd.
basman147 zegt
Kleine aanvulling, de vorige Ghost was idd gebaseerd op de 7-serie, maar deze staat op het eigen “Architecture of Luxury” platform, net als de Cullinan en de Phantom. Kennelijk moet ook Rolls Royce volume draaien om de ontwikkelingskosten eruit te halen.
En de motor komt (uiteraard) nog wel van BMW, maar is nu dezelde Six and 3 Quarter als de Phantom en de Cullinan en wordt niet meer gedeeld met minderwaardige auto’s als een 760…
Overigens leuk ideetje voor een triotest? Flying Spur versus Ghost versus de komende Maybach (volgend jaar ergens gok ik) of moet men toch maar een paar extra pijltjes gooien/ doelpunten scoren/ albums maken/ video’s of youtube zetten of Tesla shorten (doorhalan wat niet van toepassing is) en doorsparen voor een Phantom?
Lijkt me een hele relevante vraag voor de lezers van deze site!
SvenskaAeroplanAB zegt
@basman147: AOL platform dus. Dat belooft niet veel goeds…
basman147 zegt
Ik denk niet dat een Rolls Royce eigenaar daar weet van heeft, daar is de Assistant Personal Assistent toch voor?
mashell zegt
Zou “Architecture of Luxury” niet gewoon een andere naam zijn voor het 35up platform van BMW? Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat deze Ghost niet gewoon een facelift is. Opnieuw doen en dan met precies hetzelfde komen is toch onlogisch.
basman147 zegt
Bij voorbaat excuus! Geen poging om bijdehand te doen, maar het hangt ervan wat je onder het platform verstaat.
Het fysieke platform volgens mij niet, want dat bestaat bij Rolls Royce voornamelijk uit aluminium, terwijl het BMW-platform in de eerste plaats uit staal bestaat (met koolstovezel structurele elementen en aluminium plaatwerk voor de 7).
Anderzijds zou het me HEEL erg verbazen als Rolls Royce niet dingen als het electrische, het elektronische, veiligheids en ventilatie-systemen (twijfelgeval) van BMW overneemt. Dat zijn dingen waarvan niemand merkt als ze goed zijn ontwikkeld, maar heel erg gaan irriteren als er niet genoeg budget voor was. Dan kan je ze beter inkopen bij de grote broer.
Ik denk dat de klanten voornamelijk heel erg tevreden waren over het uiterlijk (van Phantom VII naar VIII is ook geen design-revolutie, en voor de avonturiers is er de Cullinan). Misschien dat Rolls Royce door bijvoorbeeld wets-wijzigingen wel een nieuw model moest ontwikkelen? De auto waar de Ghost op was gebaseerd was natuurlijk de 7-serie van 2 generaties geleden, niet het huidige model.
mashell zegt
@basman147: onder platform versta ik, motorophanging, motoren, versnellingsbakken, wielophangingen en de elektronica. Zoals je al zegt een airconditioning unit hoort typisch bij een platform. En kan me ook niet voorstellen dat BMW het voor de kleine series die Rolls Royce maakt apart laat ontwikkelen. Als ze 7, 5 en 3 serie (en de gelijk nummerige X modellen) een platform kunnen laten delen dan kun je daar ook Rolls Royces op bouwen.
berlinetta zegt
Een Ghost met het interieur van de FS. Dat zou ik perfect vinden.
Dutchdriftking zegt
Niks mis met de auto, maar doe mij die Flying spur maar.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
In dit segment geldt: “Als je moet vragen wat hij kost, kun je ’t waarschijnlijk niet betalen.”
Praeses zegt
Nou dat wordt dus de Bentley, want zowel de buitenkant als het interieur zijn waanzinnig. De Rolls is een beetje meh.
dalmore zegt
Ik wordt hier erg hebberig van! De definitie van een auto.
Tevens is deze veel beter gelukt dan zo’n Bentley.
mashell zegt
De Bentley is een stuk mooier, goedkoper en opgeleukte Panamera klinkt ook een stuk beter dan opgeleukte 7 serie.
schreute01 zegt
@mashell: je zegt het al: goedkoper. Daarom ga je voor de Rolls.
mashell zegt
@schreute01: rijke mensen houden over het algemeen juist niet van onnodig geld uitgeven. Ze willen best betalen voor kwaliteit maar teveel betalen is tegen hun principes.
schreute01 zegt
@mashell: aha. Vandaar dat Rolls Royce zoveel beter verkoopt dan VAG-zorgenkindje Bentley.
cossiekiller zegt
De Bentley ziet er veel beter uit, de Rolls is een beetje, hoe zou ik het zeggen…. vadsig in mijn ogen. En ook compleet fout met die zwarte velgen eronder.
De Rolls doet me qua exterieur ook denken aan een Chinese rip off van een Chrysler 300C.
beemerc zegt
Vind de achterkant van de Rolls vrij veel weghebben van een e klasse, en die van de fs met een s90… beetje matig
theblazerunner zegt
Dat paarste interieur is echt gangster, in de beste zin van het woord
ikwileenm3 zegt
Als je zelf rijdt zou ik ook liever de Bentley aanschaffen.
Maar denkt dat qua comfort, stilte en “uitstraling” de rolls wel wat hoger aan de voedselketen staat.
Laatst in een video gezien dat ze er trots op waren dat er iets van 100kg geluidsisolatie aanwezig was in de auto ?