Eindelijk! Wat gaat de respectabele elektrische auto van Opel kosten?
Het gamma van volledige elektrische auto’s is nog wat mager. Of ze zijn te duur, of ze hebben een beperkte actieradius waar je niet op zit te wachten. Alle ogen waren gericht op Opel toen ze de Ampera-e aankondigde. De rebadge van de Amerikaanse Chevrolet Bolt zou volgens de Duitse autofabrikant een theoretische actieradius krijgen van 500 kilometer.
Het inmiddels alweer bijna zeven maanden geleden dat Opel de elektrisch hatchback aankondigde. Eindelijk is een Nederlandse prijs bekend. 40.995 euro. Dat is de vanafprijs voor de Ampera-e met een actieradius van 520 kilometer volgens de NEDC-testcyclus.
De Ampera-e heeft een 60 kWh batterij en een elektromotor die goed is voor 204 pk en 360 Nm aan koppel. Een sprint naar de 50 is gedaan in 3,2 seconden en de topsnelheid is begrenst op 150 km/u. De elektrische auto is 4,17 meter lang, er kunnen vijf mensen aan boord en er is 381 liter bagageruimte. 1.274 liter als je de achterbank neerklapt.
Volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) bedraagt de actieradius 380 kilometer. Dit is een test waar puur wordt gekeken naar de praktijk.
Voor die prijs van 40.995 euro krijg je de Ampera-e Innovation. Wie nu een order plaatst voor de auto krijg deze begin 2018 geleverd. Ook is er de Ampera-e Launch Executive. Een luxere versie inclusief alle beschikbare opties. De eerste exemplaren van deze variant zullen dit najaar worden geleverd.
Een bezoekje brengen aan een willekeurige dealer en je bestelling plaatsen is er voor de Ampera-e niet bij. Opel hanteert speciaal voor de elektrische auto een aparte verkoopstrategie. Zo wordt de elektrische auto al reeds verkocht in Noorwegen. In 2017 legt Opel de verkoopfocus in Europa naast Noorwegen op Nederland, Zwitserland en Duitsland.
Nederland kent 28 geselecteerde verkooppunten waar men een order kan plaatsen voor de Ampera-e. Vanaf juli krijgen deze geselecteerde dealers een Ampera-e waar proefritten mee gemaakt kunnen worden. De elektrische auto rolt, net als de Chevy Bolt, in de GM Orion-fabriek in Michigan van de band.
poursuivant zegt
Oftewel, het moment dat de gemiddelde Nederlandse particuliere koper voor een nieuwe elektrische auto gaat, is nog steeds niet aanstaande met dit soort prijzen.
stfu zegt
@poursuivant: Dan koop je een Zoe. De technologie is nou eenmaal duur. Je kan ‘m natuurlijk ook nog financieren (zoals 85% van de mensen doet), dan betaal je maandelijks wellicht iets meer dan je bij een conventionele auto hebt, maar je hebt verder alleen wat stroomkosten, mini-onderhoud en geen wegenbelasting. Eerst maar een berekening maken, dan zie je pas hoeveel het oplevert.
flutterby zegt
@stfu: nihil onderhoud? De slijtage onderdelen hebben vaak weinig met de aandrijflijn te maken (banden, remmen en dempers). Natuurlijk zou je in theorie minder hoeven remmen in een EV, maar diezelfde techniek kan ook in een traditionele auto ingezet worden voor een CO2-vrij comfortabel binnenklimaat.
stfu zegt
@flutterby: Ik zeg niet nihil, ik zeg mini, als in minder. Vooral als je na 5 jaar gaat kijken.
mashell zegt
@flutterby: waarom zou je geen CO2 in je interieur willen hebben?
flutterby zegt
@mashell: CO2 vrij een comfortabel binnenklimaat. Er is niks mis met CO2, enkel de hoeveelheid die wij aanmaken.
poes zegt
@poursuivant: true, maar de particuliere nieuw koper wordt sowieso steeds schaarser. Tegenwoordig is het de leasemarkt en de jong gebruikte importmarkt welke het straatbeeld bepalen.
fanboy zegt
Mooi dat er eindelijk een prijs is. En de range is hartstikke mooi.
Echter, ligt de prijs wel erg dicht tegen de waarschijnlijk prijs aan van de Tesla Model 3, die alles toch net even ietsje beter of mooier doet. En je kunt met een Tesla op vakantie dankzij de snelladers/superchargers.
Van deze Opel weet ik niet hoe snel die kan laden. Er staat ergens 50KW, maar dat is echt niks vergeleken met een Tesla.
Ik had toch gehoopt op een lagere prijs zodat meer mensen zouden kunnen instappen.
rulefollower zegt
@fanboy: Van de Model 3 moet je nog maar afwachten wat ie gaat kosten, wanneer hij echt gaat komen en of ie ooit wel gaat komen.
fiestacruizer zegt
@rulefollower: Ook de Huyndai Ioniq is standaard €8.000 goedkoper en veel beter uitgerust.
fiestacruizer zegt
@fanboy: Ook de elektrische IONIC van Hyundai is een stuk aantrekkelijker:
– 8K goedkoper.
– Niet zo’n cheap plastic interieur als de Opel AmperA-E
– Op papier een lagere range, maar ook een lagere cw waarde wat op de Vmax van 130km/h weer betere prestaties geeft.
– Geen verkoop van je prive en rijders-data aan advertentiebedrijf Watson via OnStar
– Luxere uitrusting.
fanboy zegt
@fiestacruizer: Maar hij heeft wel echt een fors lagere range. Betere cw waarde is hartstikke mooi, maar hij doet het qua range niet beter dan de elektrische auto’s die er al waren, zoals de Leaf.
Verder is het hartstikke mooi dat hij er is en hij kan wel mooi snelladen.
stfu zegt
@fanboy: Model 3 wordt natuurlijk duurder maar is ook gewoon een ander type auto. Qua koetswerk, technologie, garantie en inderdaad: supercharger. Zelfde als je zegt: Ja, jammer van die BMW 3 Serie, die is toch wel wat duurder dan een Golf Plus.
flutterby zegt
@stfu: de Bolt kost 37,5k in dollars en de model 3 wordt vanaf 35k in dollars. Op basis van deze cijfers zal de Model 3 net onder de 40k vanafprijs krijgen. Vergelijkbaar met 3 serie, A4 en C klasse dus, wat ook de directe concurrentie is.
larini zegt
Een Corsa op batterijen voor 41k dus. Zal desondanks wel een leasetoppert worden want bijtelling.
fanboy zegt
@larini: Niet alleen vanwege bijtelling he. Een elektrische auto is echt goedkoop om te rijden. Qua “brandstofkosten” maar ook lage onderhoudskosten. Heeft veel minder onderhoud nodig.
lekbak zegt
@fanboy: maar die auto is niet zoveel goedkoper om te rijden dat dat de 20k meerprijs verantwoord. Tenminste, niet voor de particulier.
kjeld zegt
@lekbak: @fanboy vergeet de lage afschrijving niet. De elektrische auto’s doen het goed op de tweedehands markt.
postzegel zegt
@kjeld: Totdat de techniek achterhaald is. Zodra de range verdubbeld zijn de oudjes geen kloot meer waard, en snellaadstations zullen bij voldoende bereik óók gaan verdwijnen. Of gewoon simpel omdat jouw stekker niet meer past op de nieuwe 100kW laders
fiestacruizer zegt
@larini: Armoede is troef in Nederland.
garp zegt
@larini: niet vergeten dat veel mkb bedrijven bijzonder veel goedkoper stroom inkopen. Mijn wederhelft betaald zakelijk ruim onder de 10ct per kWh. Auto’s staan daar dus altijd aan de lader. En dat maakt de rekensom ook heel wat anders. Lees: (nog) sneller in het voordeel van elektrisch.
garp zegt
@garp: *betaalt
caprio zegt
De ZOE met ook theoretisch bereik van 400km kost 33k, toch 8k minder. Best een groot verschil en de ZOE rijdt lekker. Ik kreeg hem mee als vervangende auto van mijn Renault dealer. Mijn elektro scepsis verdween als sneeuw voor de zon, jaja
fanboy zegt
@caprio: Dat zou iedere reageerder hier eens moeten doen, gewoon rijden met een elektrische auto, dan zie je de vooruitgang in techniek en rijcomfort.
lebeaunl zegt
@fanboy: ik heb een Zoe voor de korte stukjes en wwv en dat is prima te doen. Kwalitatief stelt het erg teleur en veel ‘kinderziektes’ moeten er nog worden uitgehaald. Maar mijn Co2 van mijn andere auto compenseer ik er weer mee :-) ben benieuwd naar de Opel Ampera-e.
stfu zegt
@caprio: Een BMW 5 Serie reed ook fijn, waarom dan een Mercedes S-Klasse kopen.. Zijn gewoon andere type auto’s. Niet elke EV is hetzelfde.
E34M5Touring zegt
Ik vind het een leuk fris ding. Denk dat het best goed gaat lopen. Ziet er gewoon goed uit en een bekend merk voor alleman.
kobus1967 zegt
Van die 8000 euro meerprijs tov een Zoe blijft na zakelijk voordeel zoals BTW en MIA maar 3000 euro over plus een beetje meer bijtelling en BTW vereffening privegebruik, daar is overheen te komen denk ik.
stfu zegt
@kobus1967: Wat als je geen Zoe wil maar een auto als deze Opel…? Niet elke auto is vergelijkbaar omdat de aandrijflijn vergelijkbaar is.
kobus1967 zegt
@stfu: precies wat ik bedoel, als je deze Opel wil valt de meerprijs netto wel mee.
jelteeuu zegt
Wel heel erg duur voor een electrogebakje.
kobus1967 zegt
@jelteeuu: na aftrek van de BTW en de investeringsaftrek blijft er onder de streep voor een ZZP-er 15452 euro over als netto prijs. Lijkt mij niet heel duur aangezien je aan ‘brandstof’ wegenbelasting en onderhoud duizenden euro’s per jaar goedkoper uit bent dan met een niet elektrische auto.
kobus1967 zegt
@jelteeuu: o ja en de lage bijtelling niet te vergeten dat scheelt al bijna 3000 euro per jaar in vergelijking met een brandstofauto van dezelfde aanschafwaarde.
stfu zegt
@jelteeuu: Waarom duur? Kijk je wel naar het totaalplaatje?
Svda zegt
Reichweiten champion? Opel is altijd wel vol van zichzelf net zoals het woord premium wat ze altijd gebruiken wat ze niet zijn of reclame maken met ver verouderde techniek ( licht assistent, automatisch inparkeren. )en doen alsof hun het zelf uit hebben gevonden.
De golf E hoort niet in het lijsje want is deels electrisch maar we vergeten nu echt de Model S die bovenaan de lijst moet staan.
lekkerlinksrijden zegt
@dahlback: en waarom moet de model 3 bovenaan staan? Die is er voorlopig nog niet en de prijs is ook nog niet bekend. En vergeet niet dat de model 3 niet zo wordt als de model s. Goedkopere materialen ed. Het is ook een geheel ander model tov de Opel. Je kunt de Opel beter vergelijken met de Zoe en Leaf
vroaaar zegt
@lekkerlinksrijden: lezen!!!! Er staat model S, niet model 3.
kobus1967 zegt
@dahlback: er is wel een golf-e vol electrisch, je verwart deze met de GTE wat een plugin hybride is.
mashell zegt
@dahlback: de Model S zit in een heel ander prijssegment, die is gewoon minstens 2x zo duur. Dat Opel die niet als concurrent ziet is terecht. En het is echt de e-golf die in dat lijstje staat. De Golf GTE zou namelijk ver bovenaan komen te staan, maar die mag niet mee doen, die smokkkelt met zijn benzinemotor.
blo3to3t zegt
Bolt? Zal wel Volt zijn toch ?
fanboy zegt
@blo3to3t: Nee.
vroaaar zegt
@blo3to3t: nope. Bolt is kort voor Thunderbolt…
kappenou zegt
Mooi oud marketing plaatje met de andere merken erbij…
Zoe heeft nu een nedc range van 400km en de e-golf 300km.
Daarbij krijg je voor €40k in het geval van de e-golf een redelijk premium gevoel en comfort. Voor dat geld zou ik nooit een slopel kopen of leasen… de prijs is er niet naar
stekkerkoning zegt
@kappenou: nieuwe Nissan Leaf wordt aan het einde van dit jaar gepresenteerd en heeft naar verwachting een even grote batterij als de Opel Ampera-e. Tesla Model 3 komt eraan. Meer elektrische VW’s. Er gaat genoeg concurrentie komen. Het wachten op de Opel duurt ondertussen lang, zeker omdat de Chevy Bolt gewoon al te koop is in de USA
jeroenwz zegt
Ik schrik van die prijs! Ik had gezien de berichten in onder andere Autovisie gerekend op zo’n 37.000 euro als vanaf-prijs. De range die zij haalden was trouwens 350 km. En dat is al 125 km meer dan de Ioniq…
Dus de range is wel OK.