Volkswagen heeft de Nederlandse prijs van de nieuwe Transporter bekendgemaakt.
Dit is een update van het oorspronkelijke artikel van 1 augustus 2024.
Ergens is er iets helemaal mis gegaan bij de planning van Volkswagen. Je kunt namelijk al een hele tijd géén nieuwe Transporter bestellen. Terwijl dit in Nederland nu juist een heel belangrijk jaar is voor bedrijfswagens. De nieuwe Transporter laat echter heel lang op zich wachten. En dat terwijl Volkswagen de bus niet eens zelf hoeft te ontwikkelen.
Transporter T7
Om iedereen toch een beetje zoet te houden loopt Volkswagen al heel lang te teasen. Maar nu krijgen we dan eindelijk de eerste beelden te zien van de nieuwe Volkswagen Transporter T7. Deze is van de voorkant meteen te herkennen als een Transporter, maar aan de zijkant kun je toch heel duidelijk zien dat het stiekem een Transit Custom is.
Elektrisch
De Transporter T7 is voor het eerst leverbaar als plug-in hybride én er is voor het eerst een elektrische Transporter. De plug-in hybride beschikt over 232 pk en qua volledig elektrisch kun je kiezen uit 136 pk, 218 pk en 286 pk.
De elektrische versie heeft een 64 kWh accupakket, maar de bijbehorende range wordt nog niet vermeld. Er volgt ook nog een instapversie met een kleinere accu, maar dat is sowieso geen bus waarmee je stad en land kunt afreizen. Volkswagen geeft zelf ook al aan dat deze alleen bedoeld is voor de stad.
Kun je de Transport ook nog gewoon als ouderwetse TDI bestellen? Jazeker. Ook daarbij heb je de keuze uit drie varianten, met 110 pk, 150 pk en 170 pk. Die laatste twee versies zijn tevens verkrijgbaar met 4Motion. De Transporter is ook leverbaar met zowel voor- als achterwielaandrijving: de TDI’s zijn standaard voorwielaangedreven, de elektrische versies achterwielaangedreven.
Maten en gewichten
De Transporter is nu weer het eerst meer dan 5 meter lang in zijn standaardvorm. Met 5,05 meter is de Transporter 14,6 centimeter gegroeid in de lengte. De versie met lange wielbasis meet 5,45 meter. De breedte is ook toegenomen met 14,8 centimeter, tot 2,032 meter.
De specificaties waren al eerder vrijgegeven, maar we zullen ze nog eens herhalen. In de standaard Transporter kun je 5,8 kuub kwijt. Dit kan oplopen tot 9 kuub, als je voor de lange wielbasis en het hoge dak gaat. Je hebt tot 1,3 ton laadvermogen en een trekvermogen tot 2,8 ton.
Caravelle
Naast de Transporter is er ook weer een Caravelle, oftewel de personenvariant. Dat is de blauwe bus die je op de plaatjes ziet. De Caravelle is nu dus een compleet andere auto dan de Multivan, die op het MQB-platform staat. De Caravelle heeft standaard negen zitplaatsen.
Interieur
Dan nog even de binnenkant. Volgens Volkswagen brengt het interieur “de iconische lay-out van de Transporter in een modern tijdperk”, maar dit is gewoon het interieur van de Transit. Volkswagen heeft er een ander stuurtje in geplaatst, maar het dashboard, inclusief de bijzondere opstelling van de schermen, is vrijwel identiek.
De Transporter T7 laat zich nu eindelijk zien, maar dat betekent niet dat ‘ie volgende maand bij de dealer staat. Het feit dat we alleen nog maar renders voorgeschoteld krijgen was al een slecht teken. De definitieve onthulling is pas op de IAA in september. Kort daarna start de voorverkoop en de marktintroductie is waarschijnlijk pas begin volgend jaar.
Update 16 september: Nederlandse prijs Volkswagen Transporter
Volkswagen heeft nu ook de Nederlandse prijs van de Transporter bekendgemaakt. Dat doet het merk naar aanleiding van de wereldpremière op de IAA Transportation 2024 (17-22 september) in Hannover.
Het merk gaat de T7 in fases op de markt brengen. Zo moet je even geduld hebben voor de geëlektrificeerde modelvarianten, eerst zijn de diesels aan de beurt. Vanaf volgende week kun je de diesels bestellen met een vanafprijs van 29.990 euro excl. btw/bpm. De exacte specificaties en prijzen maakt Volkswagen Bedrijfswagen dan ook bekend.
Later dit jaar gaan tevens de orderboeken open voor de e-Caravelle. Volkswagen verwacht dit model in het tweede kwartaal van 2025 te introduceren op de Nederlandse markt.
anthwan zegt
Waarom waarom VW, dit is echt een Transit met een vw logo, Heel jammer.
Niks mis met Ford hoor, maar dit gewoon bezuinigen op kwartjes.
potver7 zegt
Heel simpel: hierdoor kunnen zowel Ford als VW de bus iets goedkoper aanbieden, zodat ze beiden meer voertuigen kunnen verkopen. Ik weet niet of je wel eens een bestelbus hebt ontworpen, maar dat is iets duurder dan een paar kwartjes.
Met name bij bedrijven met een groot wagenpark kan een prijsvoordeel van een paar honderd Euro een heel groot verschil maken. En die bedrijven malen niet om een iconische naam, die willen gewoon een betrouwbare bus, met een betrouwbaar servicenetwerk – en dat voor de laagste prijs.
mashell zegt
Waarom zijn de foto’s niet bij Terminal 7 gemaakt?
vaakbenjetebang zegt
“Iconische layout?”.
Ja, inderdaad! Altijd als ik in een voeruig stap en ik zie een klokkenwinkel voor mijn neus en een vorm van infotainment in de middenconsole, dan moet ik toch onwillekeurig even denken aan de Transporter, want diens layout is immers zò iconisch…
Richmond zegt
Op de eerste twee versies van de transporter na is er niks iconisch aan een transporter
mashell zegt
De T3 vind ik ook nog wel iconisch. Een T5 California ook nog wel redelijk.
Richmond zegt
Waarom hebben ze de id buzz niet gewoon vergroot en daar een transporter van gemaakt?
anthwan zegt
Inderdaad maak ze halve meter langer en klaar.
we hebben er hier 5 (1.5 jaar) rijden en ze bevallen uitstekend.
Lambrusco zegt
@richmond helaas kan dit niet in verband met het toegestane gewicht. De personenversie van de ID.Buzz komt er wél als verlengde versie (7zitter)
mc96 zegt
De ID Buzz is meer gebouwd als een hippe personenbus. Meer confort/luxe inbouwen betekent meer gewicht, minder laadruimte en een hogere vanaf prijs. Grotere accu’s betekent ook minder laadvermogen. Daarom is het vergroten van een ID Buzz geen optie.
Elfloro zegt
Maar zitten de Caravelle en de Multivan dan niet in elkaars vaarwater?
Of zijn dat wezenlijke andere auto’s?
reactief zegt
Maak het nog gekker…
Je hebt straks een elektrische lange ID.Buzz People, een plugin Multivan en een diesel, plugin en elektrische Caravelle.
Oww ja… en natuurlijk de technisch identieke Ford Transit.
De Multivan is echter een behoorlijk oud platform, de Transporter is eigenlijk een Ford en lang niet zo efficiënt als de ID.Buzz….
mashell zegt
MQB mag dan een oud platform zijn het is nog altijd een stuk geavanceerder dan een typisch bestelbus platform. Waarschijnlijk te duur voor een echte bestelbus vandaar de rare constructie met de MQB Multivan en Transit transporter.
O plaat zegt
Ik kan niet zeggen dat de wagen mooier wordt met de Volkswagen neus.
MarcoM zegt
Ik mag hopen dat ze niet verder in kwaliteit achteruit gaan.
potjak zegt
Persoonlijk vind ik VW historisch gezien toch wel de vader aller busjes. Ik vind het dan ook erg jammer dat de Transporter overduidelijk op de Ford is gebaseerd. Niet dat er iets mis is met Ford, helemaal niet alleen deze move van VW begrijp ik niet.
raoufff zegt
Wat een flater van jewelste!
AudiRS zegt
Waar is de +-200pk versie van de 2.0 TDI? En waarom maar een kleine 64kw accu in een zware bus. Waarom geen 100kw? Zodat je nog een beetje range hebt. Vragen vragen…
yipikaye zegt
Hoogte 2032 cm.
Het betekent dat vele parkeergarages af zullen vallen.
BerlingoHdi zegt
Apart,de transit custom was juist net iets onder de 2 meter om meer parkeer garages in te kunnen rijden ( hoewel die in mijn optiek vaak 190/195 cm hoog zijn ).
De lange versie is ook leuk maar zie die maar eens kwijt te raken in één parkeervak.
THSD zegt
Met 2032cm vallen alle parkeergarages wel af 😉
Robert zegt
Het zal nog wel een hele toer worden om de eerste bestellingen nog BPM vrij te kunnen verkopen… ‘Op voorraad’ kentekenen in 2024 en uitleveren in 2025, waarschijnlijk.
Rob zegt
Toch wel een verrassende keus om een Ford als basis te nemen. de Transporter is minstens zo’n sterke merknaam als de Golf, om die dan niet in eigen beheer te produceren vind ik niet echt des Volkswagen.
Maar goed; een goede bus is een goede bus natuurlijk.
potver7 zegt
Die sterke modelnaam blijft gewoon, is niet echt verbonden aan een ontwerp of technische basis lijkt me. VW heeft ruime ervaring in het gezamelijk ontwikkelen van bedrijfswagens – de grotere Crafter wordt al meerdere generaties samen met Mercedes-Benz ontwikkeld. Uiteindelijk zal dat geen negatief effect hebben op de verkoopaantallen, omdat hierdoor de verkoopprijs lager zal kunnen zijn dan wanneer ze de auto helemaal zelf ontwikkelen.
Ook kan het goedkoper worden om zaken in de bus in te bouwen, omdat het over meedere modellen gestandaardiseerd kan worden.
schuimbekje3 zegt
niets mis met ford?
dat is de oude boeing.. overal een paar milimeter marge af halen en dan niet snappen dat iets niets meer kan hebben..
oliepomp net onder de marge, krukas net onder marge, cylinderwand net onder marge enz… op papier kan het, totdat je dus een kwartiertje in de file staat, je in -20. celcius start met koude motor, of net een aanhanger of caravan trekt.. en dan gaat die excelsheet kaasschaaf methode tegen je werken, zoals de 2.7 diesel, o.a. in de landrovers, of alle ecoboost prullaria…