
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y, is het veel duurder dan de oude?
Hoera voor fans van Tesla, of iedereen die in dit model geïnteresseerd is. Tesla heeft de nieuwe Model Y opgenomen in de Nederlandse configurator opgenomen, waardoor we nu ook de prijs weten.
Tesla Model Y Nederlandse prijs
De Model Y is voorlopig alleen als Long Range All-Wheel Drive te bestellen en komt als Launch Series op de markt. Prijzen beginnen bij 61.990 euro. Een interessant prijskaartje, want voor 10k minder koop je een pre-facelift Model Y Long Range AWD uit de voorraad van Tesla. Eigenlijk een no-brainer, want voor die 10 mille wil je niet meer de oude natuurlijk.

Daarmee is het ook vanaf vandaag mogelijk om de nieuwe Tesla Model Y te bestellen, de 61.990 euro hoef je niet meteen te voldoen. Het enige wat de Amerikaanse autobouwer vraagt is een aanbetaling 250 euro. In tegenstelling tot andere automerken draait Tesla niet op voor de BPM. De prijsstelling bestaat uit 60.323 euro voor de Model Y, 980 euro bestemmings- en documentatiekosten, een recyclingsbijdrage van 20 euro en 667 euro BPM.

De nieuwe Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive – Launch Series (hele mond vol) komt in de kleur Solid Black. 20 inch Helix 2.0-velgen zijn inbegrepen. Je krijgt het zwarte interieur. Andere zaken die onderdeel zijn van de Launch Series: Autopilot, een trekhaak en Acceleration Boost. Geen idee wat er allemaal normaal gesproken al standaard zit op een Model Y, maar dit benadrukt Tesla in elk geval zelf op de website.
Leveringen starten al in maart 2025. De configuratie aanpassen is zeker mogelijk. Wil je geen Solid Black dan is Quicksilver ook een optie. Voor Full Self-Driving Capability moet je 7.500 euro bijbetalen. Met wat opties ga je richting de 70 mille, als het gaat om de Nederlandse prijs van de nieuwe Tesla Model Y.
Op termijn komen er goedkopere varianten bij. De restwaarde van je oude Model Y gaat nu natuurlijk lekker door het putje, iedereen wil de nieuwe. Zeker als het prijsverschil niet al te groot is.
“Eigenlijk een no-brainer, want voor die 10 mille wil je niet meer de oude natuurlijk.”
Huh? De nieuwe is maar liefst 10k duurder? Dan neem je toch de oude? Zeker als je weet dat binnen een half jaar de nieuwe ook 10k in nieuwprijs prijs gedaald is (zo doet immers Tesla zaken, hoog inzetten, cashen bij degenen die er dringend een willen en als de vraag dan inzakt de prijzen laten dalen).
Voor 10 ruggen zou ik altijd de nieuwe nemen ipv een oude die in de basis alweer sinds 2019 meedraait. Nu is Tesla misschien niet het beste voorbeeld gezien de milde wijzigingen in het interieur.
De ‘nieuwe’ draait in de basis ook sinds 2019 mee. 10k is een hoop geld extra voor een auto waarbij het lijkt of elke zijde door een andere ontwerper getekend is.
Nieuwe? Is nog altijd de oude basis van 2019 met een nieuw kleedje.
Ik vermoed dat er technisch niets nieuw onder de zon is en dat is voor een pionier best pijnlijk.
10k is veel geld, zeker voor een facelift. Dan gewoon de oude, of liever, geen Tesla.
Het laatste inderdaad. Dat interieur lijkt wel een strafkamp.
Maar het is natuurlijk een kilo- nee een leaseknaller en de leaserijders gaan voor zo min mogelijk bijtelling. 10.000 erbij en al minder elektrisch-bijtelvoordeel tov 4/5 jaar geleden, dat gaat ‘m niet worden. Blij voor het overige verkeer want het blijft een lelijke kolos.
Ik ben vooral benieuwd naar de opvolger van de Model S, schijnt dat Elon de naam al genoemd heeft. Het wordt de Model SS.
Alleen leverbaar in zwart toevallig? Met rode en witte accenten? Komt er ook een Landaulette van, voor der Elon zelf?
Ik begrijp nu pas dat Elon’s speech bij de inauguratie van the Donald een geheime, subliminale boodschap bevatte?!
Bruin interieur natuurlijk.
Inderdaad en Model X krijgt van die lelijke haakjes…
Met de S-en gevormd als bliksemschichtjes uiteraard.
En een speciale HH-versie.
Interne code C18
Bovendien heb je van de oude nog stockmodellen die respectievelijk 3k (NL) of 5k (BE) korting krijgen. Dan zit je al 15k goedkoper. Tesla NL neemt blijkbaar wel de BPM voor rekenining, want de prijs in BE is ook 61990 (geen inschrijvingskosten).
Je kan trouwens, buiten FSD/EAP (die niemand neemt, zeker niet af-fabriek), geen opties kiezen voor de Launch Edition : 2 kleuren (geen meerprijs), trekhaak altijd inbegrepen en 20″ velgen.
Om goed te vergelijken :
Oude Model Y LR AWD stock, incl korting, Quicksilver met trekhaak en 20″ : 56290 (+ 1600 voor Acceleration Boost)
Nieuwe Model Y Launch Edition : 61990
Dan is het verschil al een stuk kleiner.
De restwaarde is zowiezo niet Tesla’s sterkste punt, maar de nieuwe is wel een stukje duurder, wat in het voordeel van de restwaarde voor het vorige model spreekt.
Je snapt toch wel dat BPM voor de rekening nemen dezelfde onzin is als BTW vrije aanbiedingen?
Ja? Maw, een korting ter waarde van.
Das best fors meer.
Het lijkt vooral op een strategie om fanboys die als eerste een nieuwe willen hebben flink te laten lappen, om een maandje of twee later weer flink te zakken.
De ‘oude’ is 10K goedkoper en ziet er beter (lees : minder slecht) uit. Dan moet je wel heel graag indruk op de buurt willen maken wil je zo’n nieuwe versie kopen . . .
Meine Liebe, wat is dat ding lelijk. Het wás al een gedrocht maar na de facelift is het echt niet meer om aan te gluren.
Pesies!
Geef mij dan maar een BMW iX2 xDrive30 M-Sport (zelfde prijs) . Dan hoef ik me ook niet eens te schamen.
Nou, die ligt anders ook niet heel fraai op het netvlies…
Ja, de kale prijs is gelijk. Met dezelfde opties (eigenlijk nog iets minder) zit je aan 75k. En mooi kan je zo’n iX2 evenmin noemen. Specs van de BMW zijn ook een stuk minder (trager en veel minder range/kleinere batterij). Niet echt concurrenten dus.
Huh? Wat bedoel jij nou? Dat ding gaat in 5,6s 0-100 en heeft bijna 500km range. Meer dan prima.
Ja, zeker prima, maar de range is zo’n 20% minder (449km volgens BMW vs 568km) en de Tesla doet 0-100 in 4.3s.
In zo’n auto is alles onder die 5.6s irrelevant. Het is geen sportauto. Die range is uiteraard interessanter, maar het zou me niet verbazen als het in de praktijk veel dichter bij elkaar ligt.
0-100 in 4,3 doe je 1x als je alleen in de auto zit en is voor de rest compleet irrelevant. Model Y is voor gezinnen en als je dat doet met 4 kinderen achterin dan vliegt de Brinta pap je om de oren van de kotsende kinderen.
Ja, zeker prima, maar de range is zo’n 20% minder (449km volgens BMW vs 568km) en de Tesla doet 0-100 in 4.3s.
Huh, de model Y is technisch in alle opzichten de betere auto en qua uiterlijk zijn ze wat mij betreft allebei spuuglelijk. Je moet wel een heel groot fan zijn van BMW om een ix2 te verkiezen boven een model Y.
Ik ben sinds kort tot het Musklsme toegetreden. Om mijn balans met de aarde te hebben wil ik ook een EV en zit aan een Tesla te denken. Om mijn geluk met de wereld te delen zou ik dan wat gelukssymbolen uit het Hindoeïsme genaamd swastikas op de auto plakken.
En als mensen dan zwaaien en hun duimen omhoogsteken als ze mij voorbij zien rijden dan geef ik met mijn rechterhand de Romeinse groet en roep dat ze mijn hart hebben.
Heb ook gehoord dat er een ‘easter egg’ in dit nieuw model zit. Als je vijf keer op de rem trapt, zeven keer op het gaspedaal drukt dan begin het lied “Die fahne hoch” begint te spelen.
De laatste update roept “communist communist” door de speakers telkens je naar links wilt draaien waarna de gps een route voorstelt met enkel rechtse afslagen.
Vorig jaar had je het oude model tegen 0% rente, dat is een veel betere deal als wat ze nu bieden.
De Model Y was altijd al een moeilijke auto en blijft dat ook na de facelift. Wel denk ik dat dit front en deze achterkant heel goed zouden staan op de Model 3
En de richtingaanwijzer ook!
Ik overweeg hem toch serieus als later dit jaar (lijkt me) de ‘goedkopere’ versies komen. Mooi? Mwoah. Liefhebbersauto? Ook niet echt imo. Maar qua verhouding prijs/ruimte/range/opties een erg goede deal nog steeds als gezinskar.
Nou, dan zou ik liever de Zeekr 100 nemen, ziet er van binnen en buiten veel beter uit, 0-100 in 3,8 sec. Rond de 60k.
Zit in hetzelfde concern als Volvo, maar is binnen die groep er zelfs boven geplaatst.