De Maybach GLS doet een gooi naar de duurste Mercedes-SUV zijn. Het lukt hem net: wij hebben namelijk de prijs te pakken van de Mercedes Maybach GLS 600.
Nieuwe tijden, nieuwe ideeën. Als je zo’n 10-20 jaar geleden je portfolio ging uitbreiden, dan deed je precies wat bij je paste. Het enige wat Rolls-Royce ‘durfde’ te introduceren waren coupés en cabrio’s die even opulent waren als het vlaggenschip Phantom en de iets minder opulente Ghost.
Wereld der SUVs
Merkwaarden of wat logisch is kan allemaal weggegooid worden: we hebben SUVs nodig. Zonder ‘maar’ en zonder te kijken of het wel in het historische straatje past. Zodoende is het lang niet meer ondenkbaar dat Porsche, Lamborghini en binnenkort zelfs Ferrari een SUV bouwen. En dan is er nog de categorie luxe-SUVs, waar bijvoorbeeld Bentley en Rolls-Royce een duit in het zakje doen tegenwoordig.
Bijhouden
En om deze ietwat bizarre trend in deze snelheid bij te benen moet Mercedes met hun dochtermerk Maybach ook zoiets doen. Het resultaat is alweer een tijdje onder ons: de Mercedes Maybach GLS 600. De luxe die je gewend bent van Maybach, maar dan met een vriendelijkere instap.
Het resultaat is simpel: een reguliere GLS, extra kippengaas en chroom voorop, two-tone lak, gigantische velgen en een interieur waar de luxe en weelde grenzeloos is.
Stiekem
Normaliter krijgen we het wel te horen wanneer Mercedes een prijs deelt, maar de prijs voor de Mercedes Maybach GLS is gewoon al op de configurator gezet. En zodoende gooien we er gelijk maar in wat de prijs is voor deze Maybach-mastodont: 227.893 euro.
Goed en slecht nieuws
Mercedessen met het 600-label zijn voor veel meer de dealer uitgevlogen, de V12 in die modellen zorgde voor een lekker hoog energielabel en dus extra BPM en andere ongein. De prijs van de Maybach GLS lijkt dus schappelijk voor een Mercedes met ‘600’ op de bips. Nadeel hieraan is dat de 600 niet meer een V12 is, maar ‘gewoon’ de welbekende 4.0 V8. Het wil met 558 pk wel vooruit, maar een V12 blijft iets speciaals hebben. Desalniettemin zit dit dus dichter bij de twee ton. Het is de duurste SUV van Mercedes, maar de marge is niet gigantisch. De sportieve broer van de Maybach, de AMG GLS 63 haalt iets meer pk uit het blok maar kost ongeveer 1.500 euro minder. Luxe of prestaties, om de prijs hoef je de één of de ander niet te laten staan.
Concurrentie
Bentley Bentayga V8
De eerste concurrent komt van de luxe broer van Audi, om het even heel oneerbiedig te zeggen. En ja, een aantal onderdelen van de Bentayga zul je terugvinden in de Audi Q7, maar zo op het oppervlak is het verschil groot. Met de GLS is het verschil klein. Beide hebben ze een vier liter grote V8 voorin, bijvoorbeeld. Ook in het prijskaartje is het verschil niet groot, Bentley wil zo rond de 230.000 euro vangen voor de Bentayga met de kleinere benzinemotor. De GLS is dus goedkoper. Wil je minder krachtig diesel stoken of zelfs stekkeren, dan is de Bentley gelijk geprijsd of duikt hij zelfs ver onder de twee ton. Dit zijn overigens de prijzen van het ‘uitgaande’ model, niet die van de verse facelift.
Rolls-Royce Cullinan
De Rolls-Royce onder de SUV’s is tegenwoordig ook daadwerkelijk een Rolls-Royce. Het lukt de lui in Goodwood toch weer om in een hoop opzichten boven Maybach en Bentley te zitten. Qua luxe, al is het in de GLS en Bentayga bepaald geen kerker, qua motor, de Cullinan heeft de grootste V12 van het stel, en qua prijs. Wil je prijspakken dan moet je echt voor de Maybach gaan, want voor de Cullinan mag je 415.225 euro betalen. Dat is een flinke smak bovenop de Maybach. Het is dan ook echt een klasse hoger qua motor en luxe.
Met dank aan Moran voor de tip!
900t zegt
De Maybach zie ik meer als chauffeurs auto, terwijl ik de Bentayga en Cullinan meer als ‘zelf rij’ auto zie.
Baldr zegt
@900t: zie jij een rolls als een zelfstandigrijders auto interessant
gregorius zegt
Ik denk dat het een ongelukkige configuratie is met een ongelukkige foto, maar zo ziet dat kippengaas er echt ongelofelijk goedkoop uit.
Maar ik vind het een auto waarin je gereden moet gaan worden — maar heb je wel genoeg ruimte achterin? Maar om nou zelf zo’n ding te rijden. Als je 2 en een halve ton (of 3 of 4) kan uitgeven voor je luxe zelf-rijdt-auto, ga je dan voor dit?
Het zal wel verkopen in het midden-oosten en ook rondom Zurich, Geneve, Cote d’azur, London, Parijs en de grote Amerikaanse steden zul je ze wel gaan zien.
bernoulli zegt
Gadver Lelijk Schijthuis
vetnek zegt
Paar opties d’r op en je knutselt ‘m zo over de €300k heen..
mashell zegt
Enige optie die je nodig hebt is een geblindeerde bril zodat je de Maybach niet ziet, want wat is dat ding pijnlijk aan de ogen zeg.
volvaudi zegt
Staan die Bentley en Rolls niet op een hoger plan? Vind dit meer segment RaRo Vogue autobiography/dure X7 variant
karaya zegt
De Rolls staat op een hoger plan, de Bentley Q7 quattro niet.
HIM zegt
Mooi als ik het mag vergelijken met de Rolls en Bentley. Of beter gezegd… de mooiste van de drie.
akranoplan zegt
Wat voor een rommeltje is dat front? Een chromen voetenrasp onderaan, kippengaas van links naar rechts en dan nog wat traliewerk voor de radiator… En dan nog dualtone lak. Met de koplampen erbij zijn dat 6 ‘kleur’vakken op de voorkant.
kevertje zegt
Er moet altijd iets zijn waar de hyperrijken hun geld naartoe gooien. Als het geen jacht in StTropez is, is het dit soort van speelgoed waar alle goede smaak zoek is. Het doel is vooral om op de volgende party te verschijnen met iets dat heel veel vragen laat stellen.
mashell zegt
Daarvoor hoef je niet heel rijk te zijn hoor. Ga verkleed als marinier, geestelijke, zwarte piet, vrouw of gewoon (lekker goedkoop) spiernaakt naar de verjaardag van tante Annie en je krijg ook heel veel vragen.
subaru555 zegt
Concurrentie is ook de Aston DBX neem ik aan. Deze is erg goed ontvangen door journalisten tot nu toe.
mashell zegt
Dat ie vergeten is in dit lijstje is anders geen goed teken. Hoe was de ontvangst eigenlijk bij de niet Britse journalisten?
rolov zegt
@mashell: die mogen de grens nog niet over
moveyourmind zegt
De Tabbert onder de luxe SUV’s.
woutera zegt
De G klasse is dus geen SUV?
alloallo zegt
G zonder AMG is een terreinauto
G met AMG is een suv
woutera zegt
@alloallo: dan is de G63 toch de duurste SUV van Mercedes?
alloallo zegt
Helemaal mee eens.
aerotic zegt
Ik vind vooral dat netje bij de bijrijdersstoel afbreuk doen aan het interieur
vbarchetta zegt
Begrijp niet waarom er geen Maybach logo op de motorkap zit, ziet er een beetje vreemd uit met de Mercedes ster imo
vbarchetta zegt
@vbarchetta: net alsof je een VW logo in de grille van een Bentley plakt…
alloallo zegt
Range Rover svr past ook in het lijstje!
fastshifter zegt
Zo, hoe snel zal die uit productie worden genomen? Na een jaar of 1,5 – 2?
donaldjgarrison zegt
Lijkt wel een grap…er lijkt een volledige kippenren verwerkt te zijn in het front. Wat een wangedrocht
remarkable zegt
Oude Bentley op de foto? Die heb je wel voor minder dan 230k toch ?
rikv99 zegt
21 ruggen voor 2 tone lak!
MarcoM zegt
Interieur lijkt wel een doos bonbons v.w.b. de kleurstelling. Ik denk dat je dit soort auto’s uitsluitend in Monaco, St. Moritz, Saint Tropez etc zal zien waarin dan een dame uit zal stappen met een Fifi hondje. De chauffeur zal dan een soort bodybuilder zijn gehuld in een strak zwart pak met pet. Zo zie ik deze klasse wagen voor mij.