Wat kost de crossover uit Korea?
De Ceed-reeks van Kia heeft er recent een nieuw lid bijgekregen in vorm van de XCeed. Nu zijn ook de Nederlandse prijzen bekend geworden van deze crossover. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een XCeed is er vanaf 29.995 euro.
Voor die 30 mille krijg je een XCeed met een 120 pk 1.0 T-GDi driecilinder. Onderdeel van de standaard uitrusting is een 10.25-inch display met navigatie, full LED-koplampen, een achteruitrijcamera, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto, digitale radio (DAB+), 18-inch velgen, cruise control en diverse andere rijassistenten. Voor een meerprijs van 1.500 euro krijg je daar stoel- en en stuurwielverwarming en een smart key bij.
Wie liever opteert voor wat meer vermogen kan de 1.4 T-GDi aanvinken met een 140 pk viercilinder. Deze is er vanaf 31.495 euro. Het voorlopig snelste model is de XCeed met een 1.6 T-GDi. Dit blok levert 204 pk en 265 Nm koppel en is standaard gekoppeld aan een DCT7-automaat. Deze variant kost 38.295 euro.
Het motorengamma zal in een later stadium verder worden uitgebreid. Kia is van plan om begin 2020 de XCeed onder meer met een 48V mild hybrid en als plug-in hybride uit te brengen. De orderboeken zijn vanaf heden geopend. De eerste leveringen vinden in oktober van dit jaar plaats.
chriscross zegt
Geen fan van crossovers maar dit is gewoon een nette wagen. Ik zie geen reden om in dit geval een Europeaan boven een Koreaan te kiezen
gasskaas zegt
@chriscross: zelfde hierzo, kia/hyundai doen het erg leuk qua autos momenteel!
PunicaOase zegt
@chriscross: restwaarde? interieurafwerking? ijdelheid?
chriscross zegt
@punicaoase: restwaarde van een Kia is zo slecht niet meer, maar heel de 2de hands markt is op dit moment overprized.
cloverleaf zegt
@chriscross: Eigen waar eerst! Koop Europees?
chriscross zegt
@cloverleaf: dit is meer op z’n Amerikaans
centocinquantanove zegt
@chriscross: het lijkt op het eerste gezicht ook veel minder een crossover, dan we laatste jaren hebben gezien. Meer een Lichtelijk verhoogde hatch dan een wannabe SUV. Beetje als hoe BMW een tijdje de 3 en 5 GT had. Maar dan minder lelijk
eklasse zegt
@centocinquantanove: ik zie een Mercedes GLA, maar dat kan aan mij liggen.
centocinquantanove zegt
@eklasse: same, same, but different, but still same.
fanboy zegt
Mooie wagen. Als ze deze nou eens elektrisch maken, dat is wat aantrekkelijker dan de Kona of de Niro.
HIM zegt
Mooi ding zeg alleen merkbeleving is er bij mij gewoon niet.. geen wauw effect zeg maa.
Na een week rijden mag ie wel weer weg van mij. Evengoed blijft een mooi design
linkerbaanpiraat zegt
Heeft van de zijkant wel wat weg van de Stelvio… kan slechter, maar blijft een crossover. Not my cup of tea
mashell zegt
Geen dieseltje?
Dutchdriftking zegt
Voor het type auto niet beroerd, maar mocht op zoek zijn naar een cross-over, dan een Juke. Mocht ik in de markt zijn voor een Kia, dan een gewone Ceed. En wanneer ik gewoon een fijne ruime C-segmenter zou ambiëren, dan gewoon een Leon ST met flinke korting daar het een uitloopmodel betreft.
RiKe zegt
Ik vind hem er nog steeds leuk uit zien! Jammer dat de enige (enigszins) betaalbare modellen weer alleen een grasmaaier blokje hebben. De enige leuke versie gaat al snel over de 40k heen, wat dus weer geen hond kan betalen hier.
mashell zegt
@rike: geen hond heeft dan ook 204pk nodig. 120pk is ruim voldoende voor Nederland en dit type auto dus eigenlijk ben je net boven de 30k al goed bediend.
RiKe zegt
@mashell: Of het nodig is dat is afhankelijk van het gewicht. 120pk is 1400kg is ronduit gevaarlijk traag, net als die Auto’s bijv. Als ik gas geef wil ik dat er wat gebeurt, en niet dat ik het bij het inhalen moet kijken of ik dat nog op dezelfde dag ga redden
mashell zegt
@rike: hahaha. Misschien tijd voor een rijlesje versnellingsbak gebruiken? Met 120pk op 1400 kilo hoort je nog steeds bij het vlottere deel van het verkeer. Je bent immers geen Max Verstappen en het is geen wedstrijd.
RiKe zegt
@mashell: Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik meer gevoel bij het autorijden heb dan menig lease hufters die zichzelf Max Verstappen waant in z’n afgetrapte Mégane of V40 schraap diesel. Je hoeft mij niks uit te leggen over koppel curves of hoe je die moet benutten. Echter hou ik teveel van die druk in je rug die je van een turbo krijgt en dat gevoel krijg je niet met de driecilinder Yakult pakjes
chriscross zegt
@rike: als je weet op welke punt in toeren het meeste koppel beschikbaar is kom je ook met deze motorisering fatsoenlijk mee in het verkeer. Tja, het is geen racewagen met 120pk op 1400kg
PunicaOase zegt
@rike: 120pk op 1400 kg ga je geen strepen mee trekken, maar “gevaarlijk traag” is echt overdreven, inhalen zal prima gaan, zeker als je handig het toerental kiest..
fanboy zegt
@rike: Gevaarlijk traag slaat natuurlijk helemaal nergens op. Er zijn genoeg auto’s die met minder pk en koppel moeten doen en gaat prima.
bsxc2 zegt
Dure auto, bijna 2k meer dan een Focus Active!
lekkerlinksrijden zegt
@bsxc2: maar wel veel mooier en misschien standaard beter in de spullen
bernoulli zegt
Mooie auto.
KEV9 zegt
ze worden mooier en mooier de auto’s van Kia en kwa betrouwbaarheid zijn ze sowieso al de top.
mashell zegt
@soulmaster: moet ook wel, als ze onbetrouwbaar zouden zijn was de 7 jaar garantie niet mogelijk. Het wordt zo langzamerhand een heel interessant merk.
tttijn zegt
Mooie kar!
poekoek zegt
De prijs voor de T-GDI lijkt mij erg scherp, dat is 4k minder dan de vergelijkbare Ceed.
cappie zegt
Wat een prijzen vanaf 29.995 euro.