Het zal je niet verbazen dat de Nederlandse prijs van de Volkswagen Golf R dit ook de duurste nieuwe Golf ooit maakt.
Leuke auto’s worden kapotbelast in Nederland. Dat is jammer voor ons autoliefhebbers, want een nieuwe auto is echt niet meer te doen. Laat staan eentje met pit, zoals de Volkswagen Golf R. De prijzen van dit soort auto’s zijn inmiddels zo krankzinnig dat we er niet meer van opkijken. Toch blijft het schrikken.
Golf R Nederlandse prijs
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De nieuwe Volkswagen Golf R staat voor 81.990 euro in de prijslijsten. In de configurator kun je nog wat opties aanvinken om de prijs een schop te geven. Denk aan optioneel andere velgen of een uitlaatsysteem van Akrapovic. Wij kregen de Golf R tot een schrikbarende 93.858 euro. Yikes!
De 2.0 TSI levert 333 pk in de 8.5 Golf R. Mede dankzij 4MOTION vierwielaandrijving sprint de hot hatch in 4,7 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt standaard op 270 km/u. Daar hoef je dus geen apart pakket voor af te tikken. Ook wel eens een keer lekker voor de verandering. Aan de andere kant: als je al 82 mille gaat stukslaan op een Golf mag je toch hopen dat zoiets standaard is.
Het is de meest geavanceerde Golf ooit. Met een elektronisch sperdifferentieel (XDS), R Performance Torque Vectoring, een driftmodus en Dynamic Chassis Control (DCC). Een gave optie is de Warmenau lichtgewicht lichtmetalen velgen. Deze zijn 20% lichter in vergelijking met de reguliere lichtmetalen wielen.
De naam Warmenau is waar het hoofdkwartier van Volkswagen R GmbH is gevestigd. Zeg maar het Weissach of het Affalterbach van Volkswagen.
Volkswagen lanceert met de Nederlandse prijs van de Golf R ook meteen een Black Edition. Dit pakket voert de 19 inch lichtmetalen ‘Estoril’ velgen, uitlaatpijpen, de buitenspiegels, de remklauwen, naafdoppen en de R-logo’s in het zwart uit tegen een meerprijs van 890 euro.
Het is in elk geval een opsteker dat Volkswagen Nederland de Golf R in de prijslijsten zet, ondanks de forse Nederlandse prijs. Het merk verwacht medio september de eerste exemplaren in ons land te verwachten. Te prijzig? Misschien moet je het maar laten bij een Golf GTI.
pomoek zegt
Ik weet dat de rechtopstaande schermen du moment helemaal de bomb zijn. Maar dit is wel heel erg niet subtiel.
Johanneke zegt
Ja vind het niet mooi als schermen zo op het dashboard geplakt lijken. Heeft een beetje een aftermarket single din unit vibe zoals dit:
https://ds18.com/cdn/shop/files/DDX10.5CP-RIGHT-SINGLE-DIN_1000x.jpg?v=1696452057
mark_mulder zegt
Ik vind het altijd zo’n gevoel geven alsof ze het scherm waren vergeten en er maar een tablet tegenaan gelijmd hebben.
Maar gelukkig is er redding in de vorm van de S3. Die heeft wel een mooi scherm geintegreerd in het dashboard.
GJZ zegt
Toch maar een Civic Type R bestellen, rijd nog leuker ook
Michel-GR zegt
Ben ik helemaal met je eens of anders een GR Yaris beide uniekere auto’s als de zoveelste golf..
okdoei zegt
Hahahahahaha die prijs…. Janken dit eigenlijk.
Allison Burgers zegt
Prijsopbouw
Netto catalogusprijs: € 44.277
BPM bedrag: € 27.380
BTW bedrag: € 9.298
Overige Kosten: € 1.035
Consumentenadviesprijs incl. btw en bpm: € 81.990
Om te janken toch, ons belastingstelsel…
mark_mulder zegt
Ik woon in Polen en hier ben je voor 60k euro klaar voor dezelfde auto. En dan betaal je ook geen wegenbelasting, benzine is goedkoper en op de snelweg 140 ipv 100. Gaat helemaal nergens over die prijzen in Nederland.
mashell zegt
Maar als je in Polen woont moet je elke zaterdag van Nederland naar Polen rijden om je vrouw en kinderen te zien en zondag weer van Polen naar Nederland om te gaan stukadoren…
mark_mulder zegt
Ieder weekend 1200km heen en terug over de autobahn met je Golf R is toch geen straf :)
specialveloce zegt
Ja goud reactie dit….
Een vriend van mij was ook stukadoor en plakt nu tegels.
Heeft een Villa in Polen een huis aan het stand en een TRX… hard werken loont. En nee hij werkt dus niet zwart.
B00G1E zegt
Nog bijzonder, in de VS is de GTI vanaf 32k en de R vanaf 46k.
Gaat om 2024 model dus weet niet zeker of dat nou echt de nieuwe is, ik zou de verschillen zelf niet herkennen.
cvoo zegt
Wat gaat ie in de lease doen? Dat is voor de meeste klanten (van de stomatasjesbrigade) voor een Golf R belangrijker om te weten.
gilettelubbers zegt
Heb het afgelopen weekend even met de configurator gespeeld en kwam tot een bedrag van, jawel, €96.948.
V8Vantage zegt
Zijn alle auto’s de afgelopen vijf jaar niet 20 – 25% duurder geworden?
Althans, dat is het verschil bij die van mij toen ik hem online nog kon configureren met dezelfde opties als op de factuur stonden van toen die nieuw was.
Michel-GR zegt
Ja alle auto’s zijn aanzienlijk duurder geworden. Ik betaalde 3 jaar terug €55K voor mijn auto en die kost nu ruim €80K als je hem nieuw besteld.
Allison Burgers zegt
Geld is de afgelopen 5 jaar ook flink minder waard geworden door inflatie. En de overheid pakt meer en meer belasting. Kijk in de supermarkt eens wat je voor een fles Coca Cola betaalt. Inflatie en suikertaks hebben die ook veel duurder gemaakt. Zo’n Golf R is wat dat betreft een soort rijdende colafles.
petroldrinker zegt
Hahahahahahahahahahahahahahaha, een kleine ton voor een Golf… bespottelijk gewoon. Bedank ons belastings systeem maar… Ik zou echt wel wat anders kopen (gebruikt, want wil sws geen nieuwe autos meer met alle verplichtingen tegenwoordig zoals Blackboxes, ISA etc etc) voor een ton dan een Golf….
Diesel Rocks zegt
Inderdaad. Je wilt echt geen auto nieuwer dan 2022 met al die technologische snufje die je proberen te vermoorden door aan het stuur te rukken of je snelheid af te knijpen. Als dit zo doorgaat mogen we straks niet zelf meer rijden maar moet elke auto verbonden zijn met de cloud en een professional die op afstand je auto bestuurt.
petroldrinker zegt
@diesel rocks precies dit, ik had laatst een mega ingreep dat ik bijna de controle erover verloor in de auto van mn vriendin omdat die vond dat ik te hard op andere autos af reedt bij splitsing A4/A44…. terwijl er alle ruimte was om er ruim langs te gaan, die systemen zien ook veel spoken valt mij op, vreselijk
HZW zegt
Was natuurlijk te verwachten als je ook de prijs van de Facelift Audi S3 bekijkt.
Begrijp niet dat VAG er niet gewoon Mild Hybrid’s van maakt met een 48v systeem.
Is simpel door te voeren, dynamo en startmotor weg halen, en daar een startgenerator voor terug plaatsen, op de plek van de dynamo.
Zo’n toevoeging zou een leuk plukje BPM schelen, een Audi S3 en Golf R zouden dan net iets leuker gerijpt kunnen zijn, hier in Nederland.
Voor bijna € 100K, koop je heel wat leukers als tweedehands auto’s.
Allison Burgers zegt
Gok dat VAG bij de ontwikkeling van de R niet specifiek het belastingvoordeel voor dat handjevol nachtapothekers in Nederland in het achterhoofd heeft.
arta zegt
Tja; we kunnen verontwaardigd blijven bij elke nieuwe versie, maar de Impreza WRX Sti is toch al tijden uit de markt door dit stelsel. Amerikanen zijn niet te beteken en nu dit ook soort modellen en de GTI.
Als je een all rounder wil met veel vermogen moet je:
Lappen of Hybride of BEV.
panam1 zegt
Wat is Nederland toch een walgelijk auto hatend land. Het is gewoon smerige linkse afgunst tegen iedereen die z’n kop boven t maaiveld uitsteekt. Succes is een vies woord in NL, en kom a.u.b. niet met ‘milieu’ geneuzel – de gemeenteraad van Amsterdam heeft per saldo het meest gevlogen van NL en dat is na Nijmegen het meest linkse bolwerk van NL. We wonen naast Duitsland waar letterlijk een paar miljoen van dit soort wagens rondrijden , maar als kleinste land van de wereld moeten wij het ‘voorbeeld’ blijven geven.
HZW zegt
Dit soort speelgoed is voor de rijken, om nieuw te kopen.
Je wil niet weten hoeveel geld je na een jaar weggegooid heb aan waarde, als particulier zijnde.
Nieuwe auto’s zal ik never nooit niet kopen. (of ik moet een hele grote prijs in de loterij winnen)
Jong gebruikt van een jaar of 2-3 oud met weinig Km’s is een veel betere keuze, of je moet geld te veel hebben, en niet weten wat je er mee moet doen.
grandmasterb zegt
Iemand die rijk is koopt meestal wel wat anders dan een VW.
Diesel Rocks zegt
Pff, voor dat geld zou ik eerder een M340d (ja diesel) kopen. Luxer, beter afgewerkt, stiller, sneller en zuiniger. Wie koopt er nu een Golf voor 100.000 euro? Na het eerste jaar schrijft dit al 30 tot 40% af.
Allison Burgers zegt
Dik alternatief. Wel een vanafprijs die € 17.000,- hoger ligt dan die Golf (€99K). Dus niet helemaal voor dat geld. 🤭
iphonistvongates zegt
Het goede nieuws zal zijn dat dit apparaat sneller afschrijft dan het aandeel INTC op de NASDAQ afgelopen vrijdag om 19:24 uur onze tijd. Als je ‘m echt wil hebben wacht je gewoon 24 maanden na 1ste leverdata. Voor dat geld zijn er genoeg (goede) alternatieven.
unimog406 zegt
Gaaf, de drugskoeriers kunnen hun business continueren de komende jaren!
schuimbekje3 zegt
mijn eerste snelle subaru kostte 25.200 euro (55555 gulden), daarvoor had ik trage soebjes, als de leone en de XT. nu kost de traagste en goedkoopste vervanger van de leone al 75000 euro…dat was toen 13.000 euro..
mashell zegt
Ik voorzien een gouden handel in wielen, bumpers, uitlaateindstukken en andere frutsels om je 1.5 TSI Golf er als een R uit te laten zien.
shicomm zegt
Tja, de schaapjes betalen het toch wel..
Eigenlijk is het zo raar nog niet… de laatste ‘hete’ polo was ook schofterig duur dus om dan bijna een ton te vragen voor een golf is dan zo maf nog niet…
Met het geld dat ie in de lease kost kun je waarschijnlijk ook een prima hypotheek scoren denk ik…
RiKe zegt
Deze zal het goed doen als huurauto voor bruiloften! Zelf zou ik dit in dit krankzinnige belasting land absoluut niet kopen
mashell zegt
En dan sta je bij bij het verkeerslicht met je Golf van een ton en dan stopt er een Tesla Model 3 Long Range naast je… Kost de helft maar is net zo snel. Dit soort sportieve wagens met een verbrandingsmotor heeft geen zin meer.
pier zegt
Wel fijn dat de Kanaleneiland uitvoering meteen leverbaar is voor €890,.- extra.
timdawg zegt
Vanmiddag op de A2 bij Den Bosch zag ik een redelijk verse Golf R rijden, met inderdaad 2 Kanaleneilanders als inzittenden. Allebei zeker nog geen 30 jaar oud. Onverklaarbaar
Allison Burgers zegt
Die gingen even naar de geldautomaat.
Richmond zegt
Haal de 4 uitlaten weg en je ziet niet eens dat het een R is