De Nederlandse prijs van de Ferrari 296 GTB is bekendgemaakt. De vraag is of het duur is, of juist een meevaller.
Hoewel het de instapper is onder de middenmotor Ferrari’s, is de nieuwe 296 GTB niet het goedkoopste model. De Roma en Portofino M zijn echt wel tienduizenden euro’s goedkoper wat dat betreft. Want de Nederlandse prijs van de Ferrari 296 GTB is vastgesteld op 301.848 euro. Daarmee lukte het de Italiaanse autofabrikant blijkbaar niet om hem onder de drie ton te houden. Eerder lag de verwachte Nederlandse prijs op 291.000 euro en wat wisselgeld.
Drie ton voor een Ferrari met V6. Dat klinkt misschien wat gek, maar door de plug-in hybride aandrijflijn staat je absoluut niet voor aap als het op prestaties aankomt. Met een sprint naar de 100 in 2,9 seconden en een 0-200 tijd van 7,3 seconden is het een bloedsnel apparaat. Je vraagt je bijna af waarom je nog voor de duurdere F8 Tributo zou gaan. Je hebt dan wel een V8, maar dankzij de elektropower is de 296 GTB gevoelsmatig niet het mindere broertje.
Ferrari heeft de 296 GTB uitgerust met een 7,45 kWh groot accupakket. Daarmee kun je tot 25 kilometer volledig elektrisch rijden met een max van 135 km/u. Vriendelijk voor in stedelijk gebied, waar je zonder duivelse uitlaatgassen op zoek kunt gaan naar een parkeerplekje. Om vervolgens op de autobahn het systeemvermogen van 830 pk maximaal aan te spreken. Kortom, duur of meevaller. Dat is aan jezelf. Meer dan drie ton voor een Ferrari V6 klinkt als veel. Aan de andere kant is het een meevaller als je naar de zeer indrukwekkende prestaties kijkt.
GH zegt
Ligt het aan mij of ligt de range van het gehele gamma wel heel erg dicht bij elkaar als het gaat om prestaties?
Toch kan ik het subtiele uitstraling van Ferrari altijd wel waarderen t.o.v. de meer uitgesproken Lamborghini’s.
vaakbenjetebang zegt
@GH: Tja, dat krijg je nou eenmaal, het convergeert. Er is een fysieke grens aan hoe hard een auto van 0 naar 100, 200 enzovoort kan, en als je die eenmaal bereikt met al je modellen is er weinig onderscheid meer mogelijk op dat vlak. En omdat die grens voor steeds meer heel wat normalere auto’s ook bereikbaar wordt is het speciale van de kille cijfers al lang verdwenen. Een beetje gechipte GTI gaat ook al in sub-5 seconden naar de 100, om van ’s lands leaselieveling van de afgelopen jaren maar niet eens te spreken. Op een gegeven moment gaat het nergens meer over.
Friez zegt
@GH: ik moet eerlijk zeggen, dat ik Ferrari’s allesbehalve subtiel vind. Drukke designs, met veel hoeken en gaten. Een Porsche 911 of een Aston Martin staan bij mij dan weer voor subtiel.
Al vind ik de Ferrari Roma wel te pruimen hoor!
Kvgorp zegt
Ik vind deze dan nog wel mooi. maar ik snap wat je bedoelt. Maar 3 ton voor een 6 cilinder…… 7.45 kWh is natuurlijk een lachertje. 3 keer sprinten en het is leeg.
ryser zegt
@Kvgorp: en 5 ton voor een ford gt is niet gek?
Robert zegt
Voor dit soort auto’s geldt eigenlijk toch, dat alleen als je wil weten wat deze kost, je deze waarschijnlijk niet kunt betalen.
lecomte zegt
@RRRobert: Als je het niet weet, hoe weet je dan hoeveel geld je moet overmaken voor je bestelde auto? 😉
Loek zegt
Ik snap deze auto niet zo goed. Voor pak ‘m beet 200k zou het de goedkoopste Ferrari zijn, wat te verwachten is door diens V6. Ik snap ook niet waarom hij nou 830 pk moest hebben. Als hij nou rondom de 650 pk had met dank aan een hybride unit, dan was het met recht de benjamin van de line-up geweest. Nu voelt het als een soort Dino 246 die eigenlijk een SF90 wil zijn voor (te) veel geld. De F8 Tributo kost immers ook zo rond de 3 ton.
Ik zou dan toch echt liever een McLaren Artura willen.
rollingstoned zegt
Vrees alleen dat je met die McLaren nòg vaker bij de garage komt dan met een Ferrari ;-)
ericc zegt
@Loek: zo blijft ie uit het vaarwater van de MC20!
petroldrinker zegt
Voor de mij F8, puur ivm v8 ipv accus om de te kleine motor te compenseren…
Turbo S zegt
@petroldrinker: inderdaad en lekker nooit iets hoeven in pluggen.
Mas zegt
Valt enorm mee de prijs 😂
wimof zegt
Nu er geen oligarchen meer overblijven, wie kan dit nog kopen, de exemplaren uit het Midden-Oosten?