Wil je graag in een elektrische BMW rijden? Voor het luttele bedrag van 35.500 euro heb je straks al zo’n carbonfiber BMW met accupakket voor de deur staan. Toch liever extra zekerheid van een optionele range extender? Dan moet je een paar flappen extra achterlaten.
De versie met range extender zal namelijk verkrijgbaar zijn vanaf 39.990 euro. Geen zin om een i3 te kopen, maar wil je liever leasen? Dat kan ook, het leasetarief is 599 euro per maand (ex BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 km per jaar.
Achterin de i3 ligt een elektromotor die de achterwielen aandrijf en 170 pk/250 Nm levert. Met een volledig opgeladen accu zou je 130 tot 160 kilometer kunnen afleggen. Als je gekozen hebt voor de range extender (650 cc tweecilinder benzinemotor) zou de actieradius zo’n 300 kilometer zijn. Alle overige specificaties kan je HIER lezen.
De i3 zal op 29 juli officieel onthuld worden en dat gebeurt tegelijkertijd in Londen, Peking en New York. In november zullen de eerste auto’s voor klanten in Nederland arriveren. Nog net op tijd dus om te profiteren van de regels voor 0% bijtelling.
BMW gaat de i3 verkopen via een aantal speciaal selecteerde BMW i-dealers en via internet. (via groen7.nl)
jweelden zegt
Dat is echt duur. Even veel als een Aston Martin Cygnet (45000) als ik me herinner. Met welke auto’s moet hij de concurrentie aan gaan?
jrk68 zegt
@jweelden:
Met de Renault Zoe, oh nee, die biedt hetzelfde maar kost de helft.
Je moet wat hè als je perse premium de wereld wilt verbeteren….
jweelden zegt
@jrk68: maar als je kijkt naar de grote van die auto en andere auto’s met de zelfde grote? Ook niet elektrische. Fiat 500? Audi a1? Enz…
jrk68 zegt
@jweelden:
Een 500 lijkt mij een stukje kleiner, zeker qua binnenruimte.
De A1 zou wel kunnen, met een beetje uitrusting minstens even duur en je rijdt er ook voor lul mee….
jweelden zegt
@jrk68: audi a1 zat volgensmij ij zelfde klasse als de fiat 500 bijna directe concurenten. Bmw gaat dus ook concurreren met de mini? Qua ruimte en grote?
jrk68 zegt
@jweelden:
De Fiat 500 is een A-segment auto en de A1 is B-segment, een maat groter dus.
Dit lijkt qua buitenmaten een B-segment auto te zijn, dat zegt echter weer niet alles over de binnenruimte.
De A2 en de Honda Jazz bieden ondanks hun bescheiden buitenmaten meer binnenruimte de een hoop C-segment auto’s. Hoe dat met de i3 zit kan ik je niet vertellen maar ik neig ernaar te stellen dat hij op dat vlak de strijd met bv de Jazz wel aankan.
Van die Honda Jazz komt in 2014 trouwens een nieuwe en de beelden daarvan circuleren ook al op het web.
jweelden zegt
@jrk68: kijk precies wat ik nodig had! Dankjewel.
voetveeg zegt
@jrk68: speculeren? hij is gewoon officieel voorgesteld in japan met veel foto’s. check de grote japanse autowebsites maar. en autoexpress.co.uk heeft er al een ritje in mogen maken en is zeer te spreken over de nieuwe jazz
jrk68 zegt
@voetveeg:
Ik zeg dat ik verwacht dat de i3 qua binnenruimte vergelijkbaar kan zijn met de Jazz.
Ik heb het dus niet over de Jazz maar over de BMW. Van die Jazz heb ik vandaag de nodige foto’s bekeken.
Om een definitief oordeel te vellen zal ik ze toch echt naast elkaar gezien moeten hebben en dat gaat nog even niet lukken….
Zelf denk ik overigens dat de Jazz hybrid de betere keuze is tussen deze 2.
De Jazz schijnt een DSG achtige automaat te krijgen en in Japan geven ze een verbruik op van 1: 36.
Ook daarvan moeten we natuurlijk nog zien wat daar in de praktijk van overblijft maar het belooft een zuinig karretje te worden voor gezinsgebruik. Niet iets voor mij dus.
voetveeg zegt
@jrk68: ik had het over de foto’s van de jazz
autobart zegt
@jrk68: Niet helemaal, de Renault heeft fors minder pk’s en ik denk dat je het vermogen van een elektromotor bij het accelereren vaak kunt gebruiken, je hoeft je motor immers niet warm te rijden…
MLTB zegt
@jweelden: Inderdaad. Doe mij maar een recente 335i voor dat geld :)
oli4k zegt
Net een Countryman S besteld omdat de i3 te lang op zich liet wachten.
munich zegt
@oli4k: logische vergelijking..maar dat kan aan mij liggen. Appels vs. Peren
oli4k zegt
@munich: Qua pk’s zijn ze vergelijkbaar. En ze komen in principe allebei bij BMW vandaan. Maar op een gegeven moment moet je toch de knoop doorhakken. Een Ampera of Leaf viel niet echt in de smaak. En als je dan ook nog een beetje haast hebt, een budget voor de lease hebt en een auto zoekt waar je zelf blij van wordt.
Simpson zegt
Nogal prijzig, als je bedenkt dat het vanaf prijzen zijn. En dus het enige elektrische de aandrijving is.
Design_Driven zegt
Dat zijn een hoop centjes. Ik ben benieuwd hoe hij gaat verkopen. Voor die paar 1000 extra zou ik zeker voor de range extender gaan, dat geeft toch een hoop meer flexibiliteit.
rits10 zegt
Net een Lamborghini Aventador Roadster besteld, is toch net even wat leuker! ;-)
premiumbmw zegt
Wat een prachtige Premium wagen weer van BMW.
Ik vraag me eigenlijk af, als ik als ondernemer zo een I3 zou aanschaffen, hoe gaat dat met het opladen thuis? Krijg ik daar ook een paal, en zoja wie gaat dan de stroom betalen?
Ik huur namelijk kantoorruimte in een pand waar meerdere bedrijven gevestigd zijn, maar het lijkt me niet dat ik daar een paal voor de deur mag gaan plaatsen. En al mocht dat wel, dan zul je zien dat er in notime een of andere prius of ampera mijn paal inpikt.
papa zegt
@premiumbmw: Ik denk dat je je electra bonnetjes samen met de kilometerregistratie moet inleveren bij de BMW dealer, hij zal je dan betalen voor je gebruikte stroom. Zo gaat gaat dat nu toch ook met je benzine bonnetjes?
papa zegt
@premiumbmw:
“Wat een prachtige Premium wagen weer van BMW.”
Volgens mij is alleen de merknaam juist, de algemene tendens is dat het model niet zo zeer de schoonheidsprijs verdiend (overigens biedt deze aandrijflijn wel de moglijkheid tot design-pareltjes) en dat “premium” ben ik het ook niet mee eens…
reistje zegt
Nou ik dacht, dat zal wel een auto worden die alleen geleased word. Maar met 15.000km per jaar kan je net je oprit afrijden.
jeroen92 zegt
@reistje: lange oprit heb jij zeg! ;)
flutterby zegt
@reistje: Deze auto is niet gericht op mensen die meer als 30k per jaar rijden. Dan krijg je namelijk serieus reikwijdte problemen.
solmatje zegt
Jezus christus wat een gedrocht!! Dit ding is nog lelijker dan een prius en een multipla samen! Doe mij dan maar de elektrische R8 of SLS..
reggie-boy_rood zegt
Wat een geld !
alfamail zegt
Blijft een lelijk hok!
pinkie zegt
Voor die 35500 euro zal je wel een volledig kale wagen krijgen, waarbij de goedkoopste optie ruim 500 euro kost
waxweazel zegt
Een verschrikkelijk duur en lelijk gedrocht !
Je moet echt al een BMW-nerd zijn om zoiets te durven kopen.
glashelder zegt
Is nu dus duidelijk. Voor hetzelfde geld ongeveer heb je een Prius Plug in. Of een Ampera.
‘T is maar wat je het fijnste lijkt. In alle gevallen lekker emissievrij rijden in de stad en toch een flinke actieradius.
norge zegt
Doe mij maar een Leaf dan, is niet zo lelijk als dit..
autogek123 zegt
Typisch: Een plastic Fiat (Ferrari) mag met gemak 300.000 kosten, maar een electrische BMW van 35000 is veel te duur. Grapjassen!
fit4fun zegt
Zal bmw kennende een technisch geslaagd ontwerp zijn. Maar dat rijbereik voor die volledig elektrische versie lijkt mij, zeker in de praktijk, te gering…max 160 km in theorie, dat zal in de winter dan 100 km worden?
Simpson zegt
Ik moet wel bekennen dat ik hem best wel leuk vindt. als ‘ie over een jaar of wat voor een redelijk bedrag is te leasen (incl. range extender) ga ik toch zeker ff serieus bij de BMW dealer kijken, en dat heb ik nog nooit eerder gedaan (ben tot dusver altijd lachend weer weggelopen)
kaasboerin zegt
@Simpson: Stoer man.
Simpson zegt
@kaasboerin: *bloos … Je mag wel mee :)
jippie zegt
Misschien een interessante optie: een aanhangwagentje met extra accu’s of een fatsoenlijke benzinetank.
azenomei zegt
Overpriced rommel, wtf is die hoge prijs op gebaseerd. Schaarste in bmw meuk?
duuder zegt
Daar kan je ook een CLA van kopen….
E320cdi zegt
Ik koop van dat geld wel een T5R. Meer ruimte, meer pk’s, geen range extender nodig en ijzersterk. Heb ik de komende tijd nog zo’n €30.000 over voor brandstof en onderhoud… Ik zie het voordeel nog niet van het premium boomknuffelen.
autobart zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ramshoek zegt
Met Range Extender wordt het bereik 300 km…
Ik voorspel dat deze i3 de eerste auto wordt waarvoor je een grotere aftermarket brandstoftank kunt bestellen (net als bij je Senseo, zeg maar…).
oli4k zegt
@ramshoek: Als die nieuwe nanotechnologie graphene accu’s met pak ‘m beet 1000x meer capaciteit dan nu eindelijk doorkomen lach je om die range-extender. Hop, nieuwe accu erin en 1x per maand volgooien! :-)