Rondblaffen in je dikke V8 TDI. Kost dat?
Audi heeft de prijs bekendgemaakt van de SQ8 TDI, het paradepaardje onder de sportieve Q-modellen. Tot de RS Q8 komt tenminste. De SQ8 TDI beschikt over een 435 pk sterke diesel-V8 en een monsterlijke 900 Nm aan koppel.
Het maximaal koppel is tussen 1.250 en 3.250 tpm beschikbaar. Met het gaspedaal maximaal gevloerd sprint de SQ8 TDI in 4,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. Het blok is gekoppeld aan een 8-traps tiptronic automaat en uiteraard komt de SQ8 TDI met quattro vierwielaandrijving. De V8 TDI heeft een 48-voltsysteem mild-hybrid systeem (MHEV) die het verbruik met 0,5 liter op 100 kilometer drukt.
Allemaal mooi en aardig, maar al dat lekkers komt natuurlijk met een prijskaartje. Zeker in Nederland, waar dikke diesels een duim omlaag vanuit Den Haag krijgen. De Audi SQ8 TDI is er vanaf 160.010 euro. Dan heb je een ‘kale’ SQ8 TDI. Standaard zaken op dit model zijn onder andere adaptieve luchtvering, MMI navigatie plus, Bang & Olufsen Premium soundsystem en bedien- en verwarmbare sportstoelen. Die vanafprijs kun je zelf lekker omhoog schoppen, want de SUV is in deze uitvoering inmiddels te vinden in de Nederlandse configurator. De SQ8 TDI is per direct te bestellen.
barendbotje zegt
160.10? Doe mij er maar 10 dan!
RubenPriest zegt
@barendbotje: ik zal er even een nulletje bij zetten. Helaas :)
barendbotje zegt
@rubenpriest: Gelukkig een nul voor de 1, helaas wel de verkeerde 1…
wimof zegt
@barendbotje: Of kom in België wonen, 107.320€ het verschil tussen de pack’s moet ik nog uitvlooien.
wimof zegt
@wimof: Metaalkleur inbegrepen.
joostvis zegt
@wimof: Dan betaal ik liever €53.000 extra. ;)
wimof zegt
@joostvis: Maar jullie kunnen de geboorte van een Panda tweelling niet melden.
towi1989 zegt
En voor wat je per jaar kwijt bent aan wegenbelasting zul je ook wel een leuke occasion kunnen kopen.
sirprize zegt
@towi1989: voor een kleine €2000 vind ik geen leuke occasion. Wel een oude met veel levenservaring.
tvklarenbosch zegt
Ongelofelijk wat een geld ze durven vragen voor zo’n ding
ds3thp zegt
@tvklarenbosch: helemaal als je beseft dat dezelfde SQ8 in Duitsland “maar” €102.900 kost…..
unpama zegt
@ds3thp: en dan krijg je ook nog 10% korting in de praktijk?
numpty zegt
@tvklarenbosch: Met dank aan de linkse rakkers in de regering
mashell zegt
@numpty: juist de rechtste rakkers, die laten de bedrijven weinig belastingen betalen de burgers veel. Daarom zijn de auto’s ook zo duur.
numpty zegt
@mashell: Ja, natuurlijk, die hebben ook de slurp tax uitgevonden die ‘leuke’ auto’s extra duur maken…
loutervanplezier zegt
@numpty: Links en rechts maken zich schuldig aan het automobilistje pesten, qua financiën, maar het is dan ook wel een luxe artikel. Maar dat is natuurlijk hoe je het ziet en hoe afhankelijk je ervan bent (geworden).
de BPM en CO² taxen zijn natuurlijk ver overdreven en gebaseerd op pure leugens, maar ik snap wel dat het wordt gebruikt, niet dat het wordt gehandhaafd in de huidige vorm.
slickrick zegt
@loutervanplezier: het is niet pesten maar heel slim gebruik maken van vraag en aanbod. Er is veel vraag naar auto’s in het dichtbevolkte NL en de gebruiker betaald toch wel…..dus deze melkkoe blijft nog heel lang in stand, en over 10 jaar worden de elektrische auto’s net zo zwaar belast….gewoon omdat het kan
centocinquantanove zegt
@numpty: als je dat na twee decennia rechtse politiek, CDA en VVD als grootste partij, nog durft te beweren heb je echt oogkleppen op.
numpty zegt
@centocinquantanove: *politieke discussie op een auto forum, ik haak af*
loutervanplezier zegt
@numpty: Dat is lafjes, als je er zelf mee begint, om links te beschuldigen.
Maar het zal wel te moeilijk worden en dat geeft jouw mening, gelijk het ongelijke weer. Weet waar je aan begint en besef wie je beschuldigt in je comment. Wijs met feiten en niet met het onderbuikgevoel terecht. Dus ken de feiten en niet van ‘ik heb gehoord, gelezen, of meegekregen’.
numpty zegt
@loutervanplezier: Dit lijkt me daar niet de plek voor, dat is het. Daar zijn naar mijn mening andere platforms voor
wimof zegt
@tvklarenbosch: Ga eens meelopen met de band, zo krijg je een idee waar het geld naartoe gaat.
donjunior zegt
Prijs in Duitsland:
SQ8 TDI 2020
Preis: ab 102.900,00 EUR
Voor alleen het stukje wat naar de staat gaat kun je dus ook een redelijk aangeklede Golf GTI TCR rijden.
Bizar
numpty zegt
@donjunior: je moet eens kijken wat een Mercedes G65AMG hier kost en dan in de landen om ons heen. Dan schrik je jezelf helemaal 3slagen in de rondte
kareljansen zegt
@donjunior: wellicht nog een stukje meer zelfs, aangezien de netto prijzen hier vaak nog lager liggen.
RiKe zegt
Is het nou echt niet mogelijk om die idioten in Den Haag te forceren om die idiote milieu tax aan te passen? Het is eigenlijk discriminerend op Europees niveau door deze belachelijk hoge belasting te heffen
sirprize zegt
@rike: zijn ze al 13 (!) jaar mee bezig https://www.europa-nu.nl/id/vhdrj3dmkdzt/nieuws/europees_parlement_wil_bpm_afschaffen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sirprize: Is al ‘opgelost’ door de overheid. Heet nu officieel geen BPM meer maar CO2-heffing. Dat is genoeg om het hetzelfde aan de EU regels te laten voldoen…
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: klopt, en om de rust op het internet te bewaren, de klagers moeten immers wat te klagen hebben, heet de nieuwe belasting ook gewoon BPM.
gasskaas zegt
@sirprize: maar ik ben persoonlijk ook tegen teveel macht bij europa leggen. Dan ben ik bang dat we het bpm verhaal maar zullen moeten uitzingen.
rufctr01 zegt
@gasskaas: juist, als je dit niet wilt dan moet je in feite meer EU accepteren!
gasskaas zegt
@rufctr01: niks tegen eu, maar heb er wel gedachtes over. Andere discussie. Ik accepteer de bpm wel
ghost zegt
@rike: we kunnen denk ik heel Autoblog wel optrommelen voor een staking rondom het Binnenhof, enige is, ze gaan niks veranderen aan de situatie..
mcshine zegt
@ghost: Heel goed, Mark doet het geweldig! Vroeger (oude BPM-stelsel) waren de Ferrari’s, Porsche’s en Tesla niet te betalen geweest. Nu kan Jan Modaal er eentje betalen. De (hogere) middeninkomens (ca 150.000) zijn er allen op vooruit gegaan.
Dutchdriftking zegt
En in Duitsland gewoon 60k goedkoper…….
flatsix010 zegt
Een Duitser koopt dus gewoon een SQ8 én een A6 van dat geld. Hmm
edward330d zegt
Toch een plusje voor Audi… Met deze dikke diesel toch een middelvingertje richting al de doorgeslagen groen-gekkies. Met de Co2 heffing van dit kanon kan de overheid weer één Tesla 5 jaar lang zwaar subsidiëren.
iphonistvongates zegt
Ik vind de dimensies goed passen bij deze Q7. Ze hebben volgens mij de eTron goed getekend. De vanafprijs van Hfl. 352.814,- is uiteraard te belachelijk voor woorden. Audi is Olympisch- & Wereldkampioen optielijstprijzen dus het zou mij niet verbazen wanneer een dikaangeklede versie dicht tegen de €200k zit.
TDI-goeroe zegt
ik denk, dat ik zondag werd ingehaald door een RSQ8 van Verviers richting Mosel, net over de Duitse grens. Limiet was 100, hij blafte met een vette V8-sound en een kleine 200km/u voorbij, gevolgd door een A7. Vlak daarna vol in de rem, alarmlichten aan, waarschijnlijk gewaarschuwd door een radardetector, stond er een mobiele controle. Ik heb ze daarna niet meer gezien….
schuimbekje3 zegt
De geluidsinstallatie trekt meer stroom/brandstof dan de hybrid gedeelte kan opwekken.. lachertje… beetje als een iphone 5s accutijd rekken met een powerbank op baiss van een penlite AAA.
deboes zegt
Die prijs was toch bekend: te duur voor wat je krijgt