De vernieuwde Audi RS 5 heeft een prijskaartje gekregen. Dit mag je lappen voor de 450 pk sterke Coupé en Sportback.
Eind vorig jaar kondigde Audi een facelift aan voor de RS 5 Coupé en de RS 5 Sportback. De auto’s moeten dit kwartaal op de markt komen en een prijs was tot op heden nog niet bekend. Daar is vandaag verandering ingekomen. De prijzen zijn bekendgemaakt en de orderboeken zijn geopend.
Powerrr
We beginnen even bij het begin. De RS 5 heeft een 2.9-liter V6 onder de motorkap, goed voor 450 pk en 600 Nm koppel. De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps tiptronic-automaat. De Audi’s sprinten in 3,9 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 280 km/u. Het is bijna overbodig om te zeggen dat de Audi uiteraard Quattro vierwielaandrijving heeft.
Enkele opvallende kenmerken met deze facelift zijn de nieuwe koplampen, bumpers en velgen. Standaard staat de RS 5 op 10-spaaks 19-inch velgen. Tegen betaling kun je ook 20-inch krijgen in drie varianten. Kekke kleurtjes zijn er ook. Wat te denken van bijvoorbeeld mat brons op je 20-inch schoenen.
De prijs
Allemaal leuk en aardig, maar wat kost dat dan? Nou, de vernieuwde Audi RS 5 Coupé staat voor 129.740 euro op de stoep. De Sportback is met 129.340 euro enkele honderden euro’s goedkoper. Audi kennende begint hier de pret pas. In de configurator kun je losgaan om de prijs verder omhoog te krijgen.
Concurrentie
De Audi RS 5 concurreert met de Mercedes-AMG C63 en de BMW M4. Laatstgenoemde begeeft zich in het laatste stadium van zijn leven. De verwachting is dat eind dit jaar BMW de nieuwe 4 Serie gaat introduceren, met een nieuw M-kanon in 2021. De M4 is wel het goedkoopste van het stel. De heetste 4 Serie is er vanaf 128.719 euro. De C-klasse AMG Coupé is door zijn 4.0 V8 met 141.594 euro het duurste van dit trio.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn, maar toch liever een RS4. Past beter bij het merk. Afgelopen week een kwartiertje staan kwijlen bij een blauw/paar pre-facelift model. Wat een heerlijkheid!
barendbotje zegt
Ja eens! Echter vind ik in de pre-facelift model het infotainment een beetje achterhaald. Daar hebben ze een goede zet mee gemaakt met de facelift. Echter werkt deze op de A4 niet vlekkeloos, mijn vader zat van het weekend nog te klagen dat zijn A4 al 6 weken bij de audi garage stond door uitvallen van het systeem..
kminne zegt
Tja, dat weet je vantevoren als je een Audi koopt.
RiKe zegt
Leuk, maar lang niet zo leuk als het had kunnen zijn met eerlijke belastingen
deeberton zegt
ga weg dan ipv klagen. al die moeite die je doet op internet en op verjaardag. kanaliseer die moeite in een fatsoenlijk emigratieplan naar een belastingparadijs.
RiKe zegt
@deeberton: Misschien doe ik dat ook wel, eerst nog even kijken wat de aankomende verkiezingen gaan doen. Ik weet al wel dat ik niet ga stemmen op de huidige prutsers
werf76 zegt
Nederland is ook een belastingparadijs, alleen niet voor de werkende man.
olivier420 zegt
@werf76: Stop dan met werken
rs001 zegt
Een top van 280? Hebben ze het “gentleman’s agreement” losgelaten? Of is dat “optioneel” met een sportpakketje?
barendbotje zegt
De begrenzer is ongetwijfeld weg te halen, bij audi af-fabriek of bij de post-processing bij de lokale tuner :)
tttijn zegt
Mooiste 4 zits coupe op de markt momenteel vind ik.
ttr6 zegt
” De auto concurreert met BMW en Mercedes.” …… ik zou zeggen: de Alfa Giulia Q. Waarom noemen jullie deze niet? Vooral NA het configureren zullen we kunnen vaststellen dat de Duitse concurrenten een paar centen meer kosten. Dan hebben we het nog niet over (specifiek Audi) het stuur- en rijgedrag. OK, ik geef toe dat het al even geleden is dat ik een Audi bestuurde, maar dat was lichtjaren verwijderd van het super snelle stuurgedrag van mijn huidige Veloce. Ik gok dat het met voor de topmodellen van Audi en Alfa hetzelfde geldt.
bbjorn zegt
Oehh, ik zou wel een rs5 in de sonoma green met bronzen velgen willen zien?
bbjorn zegt
@bbjorn: ( “de” kan weg )
padoempats zegt
@bbjorn: bronzen velgen. Van alle metalen lijkt me brons niet een geschikt metaal om een velg van de maken. Zwaar en niet heel sterk.