Wat gaat de performance gezinsbak uit Ingolstadt kosten?
Een dikke 2.9-liter twinturbo V6, lekker veel ruimte en een aangenaam ontwerp. Dat is de nieuwe Audi RS 4 Avant in een notendop. We moesten er lang op wachten, maar tijdens de IAA in Frankfurt was dan eindelijk de publieke onthulling. Vrijwel alles over de powerstation is bekend, enkel een Nederlandse prijs ontbrak. Dat mysterie is nu opgelost, want de prijzen zijn bekendgemaakt.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de RS 4 Avant is er vanaf 120.015 euro (prijs voor 2018). Daarmee prijst Audi de station niet heel aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie. De Mercedes-AMG C63 Estate is namelijk negen mille voordeliger, al zijn dat prijzen voor 2017. Maar de AMG heeft tevens een 4.0 V8 en is nog krachtiger ook.
Met een vermogen van 450 pk levert de RS 4 Avant 155,5 pk per liter. De Audi sprint in 4,1 seconden naar de honderd en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met het optionele RS Dynamic pakket ligt de top op 280 km/u. De RS 4 Avant mag dan geen V8 hebben, de Audi is vermoedelijk wel zuiniger dan de AMG, mocht je dat iets interesseren. Volgens de Duitse autofabrikant is de nieuwe RS 4 Avant 17 procent zuiniger in vergelijking met het vorige model. Vanaf 15 november kan de RS 4 Avant worden besteld.
Update: Audi heeft een nieuwe prijs gecommuniceerd. De RS 4 Avant heeft met 119.095 euro een voordeligere vanafprijs gekregen.
maferick74 zegt
Hey waar is het vorige funda artikel gebleven?
viezefreddyw zegt
Poeh, dat is niet voor de poes… Vind het erg veel geld. Voor hetzelfde geld heb je de C63S Estate met 60pk meer. Dat zou dan ook mijn keuze zijn. Ook vind ik dat ding een stuk mooier.
Loek zegt
@viezefreddyw: Ik zou een tweedehands RS6 C7 nemen. Hou je nog bijna 50k over ook. Kun je weer een tweedehands RS6 C6 van kopen.
tvklarenbosch zegt
Voor dat geld kan je ook een Alfa Romeo Giulia én een Volvo V70R kopen, dan heb je meer fun, en meer praktisch nut
bmwm3gtr zegt
@tvklarenbosch: zie af van de V70R en doe maar een 850 T5-R
berlinetta zegt
@tvklarenbosch: Voor dat geld kun je ook helemaal doorgesnoven naar de hoeren gaan. Heb je nog meer fun.
simonferrari zegt
@berlinetta: Die zit ;)
ghost zegt
9000 euro verschil met een MB en dan beginnen over verbruik dat lager ligt. 9000 euro is toch zeker 80x tanken, wat je niet eens haalt in 1 jaar tijd als je 15-20k km per jaar rijdt.
ontploffer zegt
@ghost: dat ze daarmee überhaupt reclame maken bij een dergelijke auto… Kom zeg tis geen VW Up! ……
rufctr01 zegt
Doe mij de Alfa maar en dan koop ik voor 20K er wel een knappe station bij van een paar jaar oud.
kapiteinaudi zegt
Ik hou echt wel van Nederland. Prachtig land en supergezellige mensen. Maar wat ben ik soms blij dat ik geen NL’er ben. Die autoprijzen gaan werkelijk nergens over.
musclecar zegt
Hoelang gaan de remschijven mee? Hoe zit het met de sjoemelsoftware heeft die wel de laatste update gehad? En de prijzen zijn dat kartelprijzen? En nu ik er toch ben en ingelogd ben, zit er ook nieuwe navigatie DVD bij voor H.Kamp?
888natan zegt
RS4 boven de RS6 voor mij. Deze heeft nog wat sjieks en de rs6 is eigenlijk gewoon een ordinaire bak.
Ik zou ‘m zeker zo bestellen in het blauw als er geen concurrentie was.
JamesBond007 zegt
Motor ligt weer *op* de vooras in plaats van er achter. Zal vast en zeker hard gaan, maar bochten zal die niet leuk vinden..
Onehp zegt
@jamesbond007: motor zat voorheen enkel vóór de vooras, dan is erop al een hele verbetering!
Onehp zegt
@onehp: overigens zag ik dat ie er nog steeds voor ligt, enkel minder ver want V6. Dan is een BMW nog zo dom niet, enkel jammer dat die ook wegen als een baksteen…
riddertevoet zegt
Klopt het dat de meeste Audi’s als station besteld worden omdat je anders de bussen motorolie niet kwijt kan?
EdGaR zegt
@riddertevoet: Ik zal als ik jou was even je settings van je browser checken, je zit duidelijk nog in 2009.
allesmetturbo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: duur geintje maar lijkt me wel een erg fijn apparaat
tvr1974 zegt
Keuzes;
Alfa Giulia 510 pk v6biturbo/600nm €111k voor de handbak of automaat. Standaard dik in alles
Mercedes c63s amg 510pk v8 biturbo/700nm € 111k automaat. De 476pk/650nm versie 100k met opties kunnen prijzen nog wel wat omhoog, maar standaard al prima in uitvoering.
Audi RS4 450 pk, 600nm 120k automaat…. Ieder zijn ding en ik moet zeggen de eerste RS2 wat top. De 2e 2.7bi turbo ook nog leuk.. Maar nu, als ik mocht/kon kiezen dan zou ik toch echt denk ik voor de Benz gaan alhoewel ik de Alfa pas zag staan in t donkerblauw en dacht.. WOW ook een hele dikke vette bak zeg. Wat deze 3 in de lease doen? Alfa zal wel weer te duur zijn/worden door de hoge afschrijving op dit merk.. maar Mercedes zou tov Audi er nog beter uit moeten komen.. Ik denk dus dat we de Audi in NL niet zo heel veel gaan zien ook omdat het Quattro systeem wat eerst nog een keyselling argument was / kon zijn voor diegene die dat zoeken dat nu niet meer is omdat de anderen dit ook hebben…
Nb misschien een triotest? Ik wil graag hulp verlenen als dat nodig is :)
viezefreddyw zegt
@tvr1974: De Mercedes AMG C63S kost geen €111.000 maar €120.000. De gewone versie kost €111.000. Dus voor de prijs van deze RS4 heb je een AMG C63S.
willeme zegt
@viezefreddyw: nu nog wel. De RS4 zijn natuurlijk 2018 prijzen, alle andere auto’s zijn 2017 prijzen. Die gaan nog duurder worden, waarschijnlijk ;)
zeevink zegt
Is de standaard uitrusting vergelijkbaar? En pak je dan de C63S of zonder de 4matic? Allemaal zaken die belangrijk zijn bij vergelijk.
viezefreddyw zegt
@zeevink: Er is geen AMG met 4matic.
stenvhelvoort zegt
@viezefreddyw: De E63S heeft toch 4Matic?
viezefreddyw zegt
@stenvhelvoort: Ik doelde op de AMG C63. Die is niet met 4matic te krijgen.
berlinetta zegt
Ik denk dat die 9 mille verschil niet uit maakt. De koper in de segment koopt toch wat hij wil. Bovendien moet dat prijsverschil ergens vandaan komen en ik kan me zo voorstellen dat die nieuwe V6 wel wat schoner is dan de V8 van de AMG. Dat zou kunnen betekenen dat de Audi wat beter in de opties zit.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Qua verbruik valt het wel mee eigenlijk. Audi geeft op dat de RS4 8,8 liter op 100 kilometer doet. Mercedes geeft op dat de AMG C63S (de 510pk versie) tussen de 8,4 en 8,6 liter op 100 kilometer doet. De opgegeven uitstoot van de Audi staat gelijk aan die van de Mercedes. Audi zegt 199 gram, Mercedes beweert tussen de 196 en 200 te zitten.
Ik heb geen flauw idee waar de 9 mille vandaan komt.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dat verschil is niks nee. Dan moet het prijsverschil toch ergens anders vandaan komen inderdaad. Wellicht toch in de opties? De RS-modellen worden volgens mij wel vaak redelijk uitgerust.
willeme zegt
@berlinetta: ik denk het te weten.
De RS4 wordt pas NA de jaarwisseling geleverd. Dus alle prijzen zijn van NA de jaarwisseling.
De Mercedes (en andere soortgelijke auto’s) hebben nog een prijs van VOOR de jaarwisseling.
Maar de CO2 BPM-tjes worden weer duurder. Volgend jaar zijn ze allemaal te duur ;-)
berlinetta zegt
@willeme: Ah thanks! Hoe dan ook, allemaal te duur voor mij.
deboes zegt
Veul geld voor een rappe skoda
cloverleaf zegt
Mensen die een RS4 kopen zijn gewoon geen autoliefhebbers! Zo, kom maar op…. ;)
jkhm zegt
@cloverleaf: Meer patsers met een grote portemonee en een behoefte om lomp hard te kunnen gaan. Al rijden ze meestal 85 tussen de vrachtwagens of 5cm achter je bumper.
willeme zegt
Ik denk dat Audi goed heet geluisterd naar wat de betalende klant wil. Daar is dit uitgekomen. Het is een bijzonder bruut apparaat. Ik heb hem in het echt gezien en dat is het een regelrechte teleurstelling. Maar dat is omdat ik de B5 en B7 gaaf vond. Die kocht niemand. Dit ding wel.
Paar dingen die opvallen aan de prijs: dat is 4 mille MEER dan een RS5 Coupe.
Ik zou zelf een S4 Limousine doen. Donkerblauw, nette velgen, bruin leer. Waar een dikke Mercedes AMG wel werkt, klopt het bij Audi minder,
berlinetta zegt
@willeme: Dat laatste ben ik met je eens, en naar mijn mening komt dat doordat het uiterlijk van de laatste RS-modellen niet matcht bij het uiterlijk. Het zijn auto’s met een heel neutraal en veilig weggedrag. Geen gekke fratsen. Daar hoort wat mij betreft ook een wat netter uiterlijk bij. AMG’s zijn hooligans op wielen. Zo mogen ze er van mij ook uit zien.
Dutchdriftking zegt
@willeme: precies mijn gedachte. B5 was gewoon geniaal en heel uniek destijds. De B7 is in feite het meest sportieve RS model dat Audi ooit gehad heeft gehad. Geniaal onderstel en een heerlijke hoogtoerige V8. Dat deze minder krachtig was (in de praktijk) dan de Bi-Turbo uit de B5 doet daar niets aan af. Van de B8 vind ik de S4 geniaal. Legio tuning mogelijkheden, en als blauwe avant met een wit leder/alcantara met een rieger voorbumper gewoon bloedmooi. De B8 RS4 is natuurlijk leuk, maar haalt het bij lange na niet TOV de B7. Over de nieuwe moet ik nog een mening vormen. In de juiste uitvoering denk ik wel heel mooi in ieder geval.
nopetrolnofun zegt
Dit is wel echt lachwekkend. Je kan bijna niet om de C63 heen, krachtiger, 2 cilinders sound en voordeliger.
EdGaR zegt
Voor hetzelfde geld een Panamera 4 sportturismo.. Porsche voor mij, neem de dure opties dan voor lief.
dolledries zegt
Gelukkig is de optie lijst kort .. blijft de prijs binnen de perken …?
fconderkantlat zegt
ik heb een aantal dagen een a4 2.0 tdi 190pk s tronic mogen rijden… en als non audi fan vond ik dit een zeer fijne auto om vele snelwegkilometers mee te maken, in combinatie met het rustieke en mooi zeer mooi afgewerkte interieur. De RS4 zal hoogstwaarschijnlijk een heerlijke auto zijn maar zoals je in de foto ziet is het zo zonde dat de motor zo ver voorin hangt voor een high performance uitvoering als de rs4, afgezien van de prijs doet dit echt afbreuk ten opzichte van de concurrentie
sjeemsbond zegt
Allemaal leuk en aardig, maar de echte vraag blijft natuurlijk of er genoeg ruimte in die kofferbak is voor een zooitje geldlades uit een pinautomaat en of er enige skills nodig zijn om keihard over de snelweg terug naar NL te sjeezen. Whollah!