Een stekker aan je A8 hangen, wat kost dat?
Eerder deze maand kondigde Audi de krachtigste (met uitzondering van de S8) A8 tot nu toe aan. Het gaat hier om de A8 60 TFSI e quattro. Een hele mond vol. Deze plug-in hybride versie komt met een V6 turbo benzinemotor (3.0 TFSI), gekoppeld aan een elektromotor.
Het systeemvermogen bedraagt 449 pk en 700 Nm koppel. Ondanks zijn formaat is de A8 behoorlijk rap te noemen. De limousine heeft slechts 4,9 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid is uiteraard naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u.
Wil je het wat rustiger aan doen, dan kan dat ook. Laat de zescilinder met rust en zoef op de elektromotor. Met de A8 60 TFSI e quattro kan tot 48 kilometer volledig elektrisch gereden worden. Bij een 400 V/16A-aansluiting duurt het circa 2,5 uur om het batterijpakket volledig op te laden. Via een huishoudaansluiting (230 V/10 A) bedraagt de laadtijd voor een lege accu 6,5 uur
Jij wil natuurlijk weten wat dat kost. De plug-in hybride A8 is er vanaf 113.430 euro. Wil je de benen wat meer strekken, kies dan voor de A8 L. Deze is er vanaf 116.630 euro. De nieuwe A8 60 TFSI e quattro kan vanaf eind oktober besteld worden.
Dutchdriftking zegt
Die nieuwe badge is nu toch wel leuk. Iedereen denkt dat je en fijne 6.0 W12 hebt…..
kennone zegt
@dutchdriftking: of een 4.0 V8 in je A1??
chriscross zegt
Waarom zou je voor een relatief kleine meerprijs niet voor de lange versie gaan?
jmeverts zegt
@chriscross: past misschien niet in je jacht
rs18011 zegt
@chriscross: als je zelf de auto gaat rijden maar wel de verlengde versie koopt lijkt het net alsof je de chauffeur bent die ze werkgever gaat ophalen.
Goed_Koopman zegt
Klantenservice: de prijs staat zoals gewoonlijk in de laatste alinea vermeld. Het eerste deel kun je gerust overslaan. Het middenstuk overigens ook.
hhitalia zegt
@goed_koopman: nee nee, voor droge feitjes heb je Autoweek
chriscross zegt
@hhitalia: en voor al het positieve mbt Duitse wagens heb je Autobild
evoness zegt
Opmerkelijk. Er zou namelijk geen korte versie leverbaar worden.
rikkienl zegt
Buitenkant mmhuaaa, binnenkant ga ik steeds meer waarderen. Was vroeger veel kaler binnenin.
ukbob zegt
Zo, de stagiair die voor de persfoto’s moest zorgen heeft de opdracht “leg het groene imago van onze nieuwe A8 vast!” wat letterlijk genomen.
Lekker kleurtje dat groen!
rynnus zegt
@ukbob: Dit zijn inderdaad niet zo’n beste foto’s van Audi’s slagschip.
dwfc zegt
Geen test?
3246cm252kw zegt
Dia acceleratie tijd geloof ik niet meer van Audi na een goede test met een vriend van me van een 3.0 diesel quarto met 6.000 km op de klok. Zonder launchcontrol zat die dik 3 seconde trager dan fabrieksopgave op de 100 en met launch was het nog steeds 2 seconde langzamer… belachelijk!
jmeverts zegt
@3246cm252kw: bmw ook; 328 zonder LC 0,9 sec trager, met LC 0,3 trager
kennone zegt
@3246cm252kw: dat is met de Golf 7 R idem, zonder Launchcontrol ging dat gelijk op met mijn 850R. Maar zijn er ook auto’s die juist sneller zijn dan de opgegeven fabrieksopgave?
mashell zegt
@3246cm252kw: die tijden worden door professionele coureurs, met professionele tijdswaarneming onder optimale omstandigheden gemeten. Ze kloppen wel, maar ze nadoen is helemaal niet zo eenvoudig.
tjalling_vanderschaaf zegt
De krachtigste A8 tot nu toe is nog steeds de 6.3l w12