Deze kan in het rijtje ‘duurste SUV’s van Nederland.’
Tot voor kort was de Jeep Grand Cherokee SRT het topmodel van de Cherokee-lijn in ons land. Met een prijs van 174.490 euro wist de dikke Amerikaan het makkelijk te schoppen tot het lijstje van de duurste SUV’s. Er is een nieuwe daddy onderweg en in Genève beleeft hij zijn Europese debuut.
De Jeep Grand Cherokee Trackhawk komt naar ons continent en ook naar Nederland. Het zal de krachtigste SUV op onze markt worden. Onder de kap een V8-compressormotor die goed is voor 707 pk en 875 Nm koppel. 0-100 doet de Trackhawk in slechts 3,7 seconden en de top ligt op 290 km/u.
Ik ben oprecht benieuwd hoeveel Nederlanders deze knotsgekke SUV gaan kopen. Jeep heeft bekendgemaakt dat de auto 238.707 euro gaat kosten in ons land. Met dit prijskaartje valt de Trackhawk nét buiten de top drie duurste SUV’s. Alleen de Lamborghini Urus, Bentley Bentayga W12 en de Range Rover V8 Supercharged SV Autobiography zijn duurder. De Amerikaan is tevens de goedkoopste (en enige) SUV die je in Nederland kunt krijgen met meer dan 700 pk. Wachten op Genève hoeft niet. Jeep accepteert vanaf heden orders voor de Trackhawk.
DirkS zegt
Zo’n dure bak en dan zo’n goedkoop interieur. Alsof je in een Japanner zit van 10k.
str8six zegt
@dirk_spijkers: dat ie duur is komt door de Roverheid. Niet zozeer door de auto.
DirkS zegt
@str8six: dat is waar. Maar ben nog steeds verbaasd hoe ongelooflijk slechte kwaliteit interieurs de Amerikaanse autos in het algemeen hebben. Zeker de Jeeps (lees Fiat). Als je dat vergelijkt met de Duitse drie lopen ze 20 jaar achter.
viezefreddyw zegt
@dirk_spijkers: 20 jaar is zwaar overdreven. En een vergelijk met de ‘Duitse 3’ is een vergelijk die slaat als een tang op een varken.
inoh zegt
@viezefreddyw: Een van de betere vergelijkingen vind ik nog altijd dat Buick daar als premium merk wordt gezien, terwijl het meestal gewoon Opels zijn.
viezefreddyw zegt
@inoh: Klopt ja. Maar daar worden wel meer merken als premium gezien. Kijk naar Cadillac, Lincoln etc.
str8six zegt
@viezefreddyw: Lexus en Infiniti zijn van ongeveer hetzelfde kaliber. Ook plastic fantastic. Dan kies ik toch echt voor een Amerikaan.
dawwg zegt
@str8six: LOL, ik heb nog nooit iemand het interieur van Lexus met die van een Amerikaan horen vergelijken met droge ogen … dat is echt als ijs en vuur !
str8six zegt
@dawwg: plastic is plastic of t nu Japans of Amerikaans is ;-)
lincoln zegt
@str8six:
Coffeeshopbewoners ..
Racistisch grafvolk die graag dom willen blijven ..
str8six zegt
@lincoln: Nederlanders idd
RobUSA zegt
@str8six: Nee dat is zachter plastic dat is heeeeel anders. Mooie dikke leren stoelen erin trouwens NICE.
fmgarcia zegt
@dirk_spijkers: Deze auto heeft alles aan boord wat ik
nodig heb. prima infotainment systeem en verder is niets zo belangrijk. Je moet dit alleen nooit willen rijden in NL . Dan ga je maar voor een premium suv, want die zijn de 2 ton wel waard!
RobUSA zegt
@dirk_spijkers: De laatste tijd nog in een Chevy Impala/Corvette Ford F150 King Ranch/Platinum Caddi CTS Escalade gezeten ? Nee, dan zip it. Voor het prijsverschil met die duitsers kan je er walvispenisleer in laten zetten en dan hou je nog geld over.
slickrick zegt
@str8six: De Bentley Bentayga is er vanaf € 223.250,-, dan ben je goed gek als je dit Amerikaans apparaat koopt. Kan je beter een huisje in Duitsland kopen, jezelf inschrijven en daar lekker goedkoop een Amerikaan rijden….
rikus zegt
@slickrick: waarschijnlijk is de Jeep wel meteen full option. En bij de Bentley, Lamborghini en Range Rover zijn het vanaf prijzen. Dan moet je nog beginnen met aanvinken, en dan gaat het heel hard.
slickrick zegt
@rikus: Alleen heeft de Bentayga opties die op die Amerikaan, of welke andere auto dan ook, niet eens te krijgen zijn……..zoals bijvoorbeeld de “Field Sports” options pack. Bentley has teamed up with shotgun specialists Purdey to create the ultimate hunting SUV. Priceless :)
mopar zegt
@slickrick: Geweldig. Alleen heb je er in NL geen zak aan. De gemiddelde kakker in het gooi (Bentley doelgroep) schijt z’n broek vol als die ooit een shotgun moet afvuren.
dawwg zegt
@mopar: En daar mogen we als landje best trots op zijn …
RobUSA zegt
@dawwg: Trots na de zoveelste woning overval met zwaar geweld (vooral op oudjes) ?
rikus zegt
@slickrick: Tuurlijk heeft de Bentley de meeste opties. Dat verwacht je ook van Bentley. Alleen de Jeep heeft standaard al iets waar Bentayga kopers alleen maar van kunnen dromen: meer vermogen.
jorden zegt
@str8six: Deze auto is op de nederlandse markt als een pinguïn in woestijn. Wie z’n schuld is dat? Zo duur voor ruim 700pk is het niet. Alles in z’n perspectief hè ;)
gregorius zegt
@dirk_spijkers: 87k in de VS.
DirkS zegt
@gregorius: Das waar. Bizar bedrag gaat naar de Nederlandse overheid. 87k USD is overigens een hoop geld voor een auto in de VS. Een Audi Q7 start bv bij 50k. En dat interieur vs die van Jeep is echt een groot verschil. Hard plastic en slechte afwerking tegenover leer, mooie materialen en de laatste tech. Je moet dus echt houden van de PKs, wil je voor zo’n auto kiezen, niet voor de afwerking of laatste techniek. Een goeie vriend zo’n volledig aangeklede Jeep GC, in de meest luxe uitvoering. Das niet een erg aangename of mooie omgeving om in te zitten.
mopar zegt
@dirk_spijkers: Die GC gaat ook wel eff een paar jaartjes mee he…model kwam uit in 2009. De huidige GC is eigenlijk een grondige facelift van dat model, ook qua interieur. Vergelijken met een Q7 is dus niet echt eerlijk.
dirkiii zegt
@mopar: hoezo niet eerlijk. Ze worden beide nieuw verkocht.
mopar zegt
@dirkiii: dus? Een is aan het eind van zijn modelgeneratie en de ander begint net. Als jij daar de oneerlijkheid niet van inziet dan hoeven we niet eens verder te praten.
mopar zegt
@dirk_spijkers: interieur ziet er op de foto’s wellicht niet zo geweldig uit maar zit best degelijk in elkaar hoor. Als jij een Japanner van 10K kan opnoemen met zo’n interieur dan hoor ik dat graag. Heb wel zin in een koopje namelijk.
joostgrn zegt
@dirk_spijkers: heb je ooit een nieuwe grand Cherokee in het echt mogen aanschouwen? Vast niet! Nee de afwerking is niet niveau Audi, nee de ergonomie is geen niveautje VAG. Maar als jij een Japanner van 10k weet met dit interieur, doe mij er maar 10!
grandmasterb zegt
@dirk_spijkers: Moet je een BMW X5 van een paar maanden oud zien, dan zien de achterbanken er al oud uit en qua sfeer is een X5 helemaal waardeloos. Misschien hadden ze alleen beter een zwart interieur kunnen doen, want nederlanders hebben het liefst alles zwart, omdat ze saai zijn.
ardonjr zegt
Bijna 2,5 ton voor een Fiat.. euh.. nee.
Jochempie zegt
@ardonjr: Zeg je dat ook als Ferrari een nieuwe auto presenteert?
str8six zegt
@Jochempie: shots fired …
karaya zegt
@ardonjr: Dat gevoel had ik toen ik laatst een Audi Q7 kocht!!
Bijna 1,5 ton voor een Skoda.. euh.. nee.
dampu020 zegt
@karaya: dus toen de octavia maar gekocht?
rijnounsdoor zegt
Bruut apparaat.
Nu nog met start/stop mode voor minus €70k.
phdg zegt
@rijnounsdoor: vergeet de kleinere velgen met “eco banden” ook niet, nog eens enkele duizenden euro’s eraf. Of zoals in België de achterbank eruit en inschrijven als bestelwagen…
duckmefaddy zegt
Met zoveel vermogen is het wel fijn dat je een trackhawk hebt!
ohoogeveen zegt
@duckmefaddy: I see what you did there ?
duckmefaddy zegt
@ohoogeveen: Ik moest zelf ook een beetje gniffelen.
Ik ben een simpele man.
lekkerlinksrijden zegt
@duckmefaddy: in 3,7 seconde naar de 100. Deze trekt je SUV
kilum zegt
@duckmefaddy: Duurde even voor ik hem door had. Maar +1 moest wel lachen.
E34M5Touring zegt
Wat een beul van een wagen. Vind hem ook mooier dan de Lambo en de Bentley. En qua sprinttijden is alleen de Urus even snel. En dan mag je nog minstens een ton extra meenemen. Tuurlijk zijn die beter afgewerkt enz maar toch, mooie prestatie van Jeep. Vind ik dan.
ThomasBol zegt
@E34M5Touring: en dan te bedenken wat het aandeel belasting is. In de VS is dit gewoon een koopje, vergeleken met andere wagens in dezelfde specs. Dit wil je hebben, niet zo’n Urus handtas.
E34M5Touring zegt
@thomasbol: Een X5M is 20k duurder in de US (vanafprijs ook nog) en die komt echt niet aan deze prestaties. Wat dat betreft is het de deal of the century. Hier is 60% belasting denk ik. Als t niet meer is.
berlinetta zegt
@e34m5touring: En in principe biedt deze Jeep alles wat je nodig hebt. Zo’n BMW biedt natuurlijk meer, maar in mijn ogen is dat extra luxe die je niet per se nodig hebt.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Ja en die 20k is verschil in basisprijs. Bij die BMW kun je r nog wel 20k aan opties opgooien. Dan zit je in de US al aan een nieuwe Trackhawk + een nieuwe Challenger met de 392Hemi. Dat zou dan mijn voorkeur hebben boven een X5M.
weetikveel zegt
@E34M5Touring: maar de vraag is, krijg je bij die 20k aan opties ook een navigatiesysteem en lichtmetalen wielen?
berlinetta zegt
@e34m5touring: Dat is inderdaad niet verkeerd!
volvov70 zegt
Haha, dit is gewoon lachwekkend! In Amerika start hij vanaf $85k…
545e60 zegt
En in de US ongeveer $87.000. Dan krijg je echt wel waar voor je geld. In NL word je genaaid waar je bij staat.
Edge zegt
@545e60: Om het nog wat sneuer te maken, de MSRP van $85,900 laat zich vertalen naar €70.423. In feite is deze auto in Nederland dus meer dan drie keer zo duur als in de VS.
berlinetta zegt
De prijs is natuurlijk absurd hoog, maar ik vind het wel een van de coolste SUV’s die je kan krijgen. Ik vind hem serieus mooi. Het leuke is ook nog eens dat hij een beetje een sleeper-look heeft. Alleen de 4 uitlaten verraden dat het iets speciaals is. En dat is het ook… 707 pk, goeiemorgen zeg! Als geld geen rol speelde, stond dit ding meteen in mijn droomgarage.
tocae zegt
@berlinetta: Sleeper-look, hoe dan?
berlinetta zegt
@tocae: Zet dit naast een X5M of een GLE AMG en dan zie je toch wel het verschil? Deze Jeep ziet er niet overdreven sportief uit vind ik.
tocae zegt
@berlinetta: Een verlaagde, verbrede SUV met 4 vuistdikke uitlaten, een voorbumper vol ventilatiegaten en een motorkap met prominente ventilatiegaten kan je mijn inziens geen sleeper noemen. Ik vind hem er ook super uitzien maar je kan toch niet ontkennen dat je bepaalde prestaties verwacht bij dit uiterlijk? Door die motorkap zelfs nog meer dan bij een X5M of GLE63…
https://imgur.com/a/rQqIU
RobUSA zegt
@berlinetta: Eens een ook nog eens omdat er ook een Trail Hawk is met haast dezelfde badging.
Als ze al te koop zijn hier heb ik net toevallig al 1 zien rijden bij mij 4 pijpen erop zag ik dus kan haast niet missen de SRT heeft alleen 2 dikke en er kwam aardig wat geluid uit :)
mikje90 zegt
Ruim 2 ton in 3,7 sec van 0-100km/h schieten is best heul snel
viezefreddyw zegt
Poeh, die is niet voor de poes.
991gt3rs zegt
@Rubenpriest: Belangrijkste vraag is; wat kost de auto als grijs kenteken uitvoering?
deora zegt
@991gt3rs: trek het bpm bedrag van de prijs. Dan zit je redelijk in de buurt. Ik heb geen idee wat het bpm bedrag is, maar ik gok minimaal 2x de netto waarde van de auto.
alfalfa zegt
Ik hoop dat ze niet teveel folders drukken..
allesmetturbo zegt
Heel gaaf, maar niet voor die prijs.
Dan liever een bentayga met een ordinaire chipkuur
postzegel zegt
De goedkoopste en enige suv met 700 pk? Dan is ie dus ook de duurste en de meest gemiddelde SUV die je kunt krijgen met 700 pk,.. toch?
trustmeiamanengineer zegt
Haha wat een ding zeg én wat een prijs… Bestaat voor 80% uit BPM vrees ik. Met de Stelvio Q krijg je 90% van de prestaties voor minder dan de helft van het geld, en daarbij ook nog een mooiere en betere auto. Toch hoop ik dat er in iedere geval 1 iemand zo gek is om gewoon een Trackhawk te kopen.
O plaat zegt
@trustmeiamanengineer:
mooier is subjectief, ik vind de Jeep dan weer minder lelijk en in wat is de Alfa beter? Hij is trager, kleiner, je kan er geen trekhaak aanhangen en komt offroad niet zo ver. Ook op gebied van kwaliteit heb ik liever een Chrysler V8 dan een motor van Alfa.
mopar zegt
@shiva: Die gast loopt altijd te verkondigen dat alfa beter is etc. Gewoon niet naar luisteren. Het is dankzij Chrysler en met name Jeep gelden dat Alfa nog overeind staat. Dit ding is gewoon bruut en kan met de juiste banden nog off-road gaan ook. Die Italiaanse handtas loopt nog vast op een modderig grasveld. Zelfs jeremy clarkson moest toegeven dat het een vrij lompe auto was die Stelvio QV. Komende van hem is dat dus wel wat.
karaya zegt
@mopar: Dat heeft hij niet gezegd, popje. Hij had moeite met de directe besturing tijdens een rondje op het circuit.
En was evengoed aanzienlijk sneller dan de snelste Audi Macan. (of Porsche Q5)
mopar zegt
@karaya: nee schat, nóg eff opnieuw de clip kijken :*
karaya zegt
@mopar: Gedaan. De snelste en de meest sportieve van de drie. Aldus Clarkson.
lincoln zegt
@shiva:
Die gast had 300 euro spaargeld voor een auto ..
En is dus Alfascist geworden ..
rufctr01 zegt
De 0-100 is natuurlijk waanzinnig voor een auto die 2 ton weegt.
aalt zegt
Ziet er bruut uit, net uit nieuwsgierigheid gekeken wat hij kost in België, als Nederlander hier wonende blijft het toch een schok elke keer dat je het prijsverschil ziet… vanaf 121.900, tel daarbij wel even de hoge BIV die je betaald plus wegenbelasting… maar toch blijf je onder de NL prijs…
spykerboy zegt
Liever dit dan een range rover die je op elke straathoek ziet staan tegenwoordig…
Jochempie zegt
Bij The Fast Lane Car zeiden ze “It’s 50 bucks shy of costing 100 grand”
Prijs USA: €81942
Prijs NED: €238707
Prijsstijging USA->NED: 291,3%
Het lijkt wel Singapore..
kniesoor zegt
Zoals het aloude motto luidt : “Beter duur dan niet te koop”. Al is het in dit geval wel een tikkie erg duur . . .
de63amg zegt
Ben bang dat er niet echt veel
Op de Nederlandse wegen zullen verschijnen.
cossiekiller zegt
Dit is echt een alleskunner als je geld genoeg hebt. Heel snel, kan in de modder als het eens moet, veel plaats voor de hele familie, ziet er niet uit als een handtas op wielen, een geluid waarvan je spontaan nutteloze ritjes gaat rijden…
Enkel het hogere zwaartepunt is een klein issue. Maar dan neem je toch gewoon iets sportief erbij voor in het weekend.
Ja, ik ben om!
lekbak zegt
@cossiekiller: Dit ding komt net zo ver in de modder als elke stationwagen met 4×4, een meter en dan zit die vast. Het verbruikt nòg meer dan een stationwagen met zo’n aandrijflijn. Hij heeft een slechtere wegligging comfort verhouding want hoger zwaartepunt en zwaarder. En tot overmaat van ramp zit er ook nog eens niet meer ruimte in want de bodem is veel te hoog.
Een suv zou in theorie beter zijn over oneven terrein want hogere bodemvrijheid. Maar deze is daar weer te stug voor zodat het een oncomfortabel klote ding is als je dat gaat doen. Blijft over de hoge zit waar je niks meer aan hebt omdat iedereen zo’n hoog hok is gaan rijden en de looks die suggereren dat de auto heel wat kan maar waarvan iedereen ondertussen wel weet dat het nep is.
De SUV: de meest onzinnige populaire uitvinding uit de automotive geschiedenis ooit.
berlinetta zegt
@lekbak: Ik ben het op alle punten met je eens, maar de hoge zit prefereren veel mensen ook vanwege de makkelijke instap. Ik kan me best voorstellen dat je je niet meer elke keer in een lage auto wil laten zakken als je wat meer op leeftijd bent. Het argument dat je met een hoge zit meer overzicht hebt, heb ik nooit begrepen. Door die halve meter dat je hoger zit, is het niet opeens zo dat je tientallen meters verder kunt kijken.
cossiekiller zegt
@berlinetta: Dat is wel heel subtiel gezegd dat ik een oude zak aan het worden ben.
berlinetta zegt
@cossiekiller: Tja weet je.. met mijn 28 jaar vind ik het soms ook fijner als ik in een auto mag hoge instap kan springen. Niet omdat mijn lichaam het niet meer aan kan, maar ik ben vrij lang en ik moet mijn benen onder het stuur door wurmen. Bij een lage auto gaat dat niet altijd even makkelijk.
lekbak zegt
@berlinetta: Wellicht een goed punt. Maar een mpv heeft die hoge instap ook. En die heeft vaak wel een gewone vloer waardoor die daadwerkelijk ruim is. En die zijn vaak toch best wat lichter dan suv’s. Wat een aantal van de nadelen alweer teniet doet en het dus een betere auto maakt.
ikleesookoverautos zegt
@lekbak: deze komt in de modder echt wel veel verder dan een stationwagon. Zelf een Grand Cherokee eens offroad genomen en dat ging erg goed. De Trailhawk kan heel veel offroad en zelfs de SRT kan zich goed voortbewegen in de modder. Natuurlijk is de lage voorbumper op de Trackhawk wellicht een belemmering maar komt zeker verder dan een 4×4 stationwagon.
O plaat zegt
@ikleesookoverautos:
Toch is hij lang niet meer het offroadmonster dat de grand cherokee ooit was. Toen ze van het ladder chassis afgestapt zijn is hij op alle vlakken een SUV geworden inplaats van de terreinwagen van vroeger. Om te offroaden ben je beter af met een Wrangler, Ram Rebel, Suburban,F150,…
ikleesookoverautos zegt
@shiva: geen offroad monster indd. Maar wel een monster. Die toch ook wat offroad capaciteiten heeft.
lekbak zegt
@ikleesookoverautos: Ten eerste is deze auto wat constructie betreft identiek aan elke willekeurige stationwagen. Hier is niks terreinwagen meer aan. Daarbij ben ik ook best serieus offroad geweest met mijn achterwielaangedreven open diff w123. Ging ook prima. De meeste auto’s komen best ver buiten het asfalt. Deze suv echter komt niks verder dan elke andere personenwagen met 4×4 omdat het domweg niks anders is.
ikleesookoverautos zegt
@lekbak: staat toch wel wat hoger op zijn poten.
giertjuh zegt
Zit bij die prijs een trekhaak inbegrepen?
deora zegt
In Duitsland is de verwachte prijs net onder de €100.000. Een normale SRT8 kost daar €87.000. Het is gewoon niet eerlijk ?
ikleesookoverautos zegt
Toch wel 1 van de lekkerste SUV die nu te koop is. Zeker zo in het rood.
e28forever zegt
Ben geen fan van SUV’s, maar tegen deze zou ik geen nee zeggen.
Heel erg bruut, juiste looks, monsterlijke power en de sound zal op minstens indrukwekkend genoemd kunnen worden.
Dan boeit het mij echt niet dat deze minder luxueus is aangekleed dan een Bentley.
Go big or go home!
jack_abarth zegt
“Met een prijs van 174.490 euro wist de dikke Amerikaan het makkelijk te schoppen tot het lijstje van de duurste SUV’s. ”
Nettoprijs € 74.602,-
Die belastingdrang vanuit Den Haag wordt met de dag gekker!
sjeemsbond zegt
In geen 238 duizend jaar dat een Nederlander zo gek is om een Cherokee te kopen voor de prijs van een huis.. belachelijk, Den Haag moet zich schamen. Er komt genoeg accijns binnen in de vorm van tax op de brandstof.
kennone zegt
Ongeveer 71K in euro’s kost dat ding in de VS. Wat een klote overheid hebben wij toch
RobUSA zegt
@RubenPriest : Om te mierenneuken het zijn geloof ik ongeveer 722 NLse PK’s, al is het maar voor het vergelijken met de andere performance SUV’s.
grandmasterb zegt
Mooie stoere SUV. Ik heb 10 jaar lang een Jeep GC SRT-8 gehad, heerlijke auto met een enorme tractie, daarna BMW X5 M geprobeerd, maar die is ronduit saai vergeleken bij de SRT-8. De prijs is natuurlijk in Nederland te hoog, maar een Range Rover sport SVR met 575 pk klinkt ook goed en kost hier ook al gauw 220-230k en gaat 0-100 in 4,6 sec (dat deed mijn SRT-8 al in de test van Werner Budding in 2006). Die Bentley SUV is ronduit lelijk, dus die zou ik nooit willen hebben.
grandmasterb zegt
Ik zag vorige week bij een BMW dealer een nieuwe X5 M staan voor 220.000 euro incl. opties , dus dat is vrijwel gelijk aan deze (de Jeep wordt full-options geleverd, daar is nauwelijks meer wat bij te bestellen), maar die bmw heeft veel minder pk’s, is lelijker en veel saaier om te rijden.