Polestar heeft de Nederlandse prijs van de 4 bekendgemaakt.
Het was even een tijdje stil rondom Polestar. Na de 2 leek er weinig in de koker van het Zweeds-Chinese automerk te zitten. Tenminste, op de achtergrond waren er natuurlijk. allerlei ontwikkelingen gaande. De buitenwereld kreeg hier echter weinig van mee.
Nederlandse prijs van de Polestar 4
De komende jaren gaat Polestar een reeks nieuwe modellen uitpoepen en daar is de 4 er een van. Wat we nog niet hadden was een Nederlandse prijs van de Polestar 4. Die is er nu. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Prijzen beginnen bij 64.800 euro voor de instapper (272 pk) en 72.800 euro voor het topmodel (544 pk).
De Polestar 4 is de tweede SUV van het elektrische automerk. Wat zo bijzonder is aan deze EV is de achterruit. Of beter gezegd het ontbreken daarvan. Wouter raakt er maar niet over uitgepraat. Een uitgesproken designkenmerk die je moet liggen. Om toch achter je te kunnen kijken heeft het merk een camera geïntegreerd.
Polestar plaatst de 4 tussen de 2 en de 3. Dat is dan weer een beetje verwarrend hè. Qua naam verwacht je dit model boven de 3, maar hij komt daar dus onder. Snap jij het nog?
De elektrische SUV heeft een wielbasis van 2.999 mm en opereert in het lekker drukke D-segment. De EV is 4.840 mm lang, 2,139 meter breed en 1.534 mm hoog. Over de performance hoef je niet te klagen. Met 544 pk en 686 Nm koppel zit je in 3,8 seconden op 100 km/u. Het model staat op 20 tot 22 inch wielen, afhankelijk van de uitvoering.
De Polestar 4 heeft een 100 kWh grote accu met een rijbereik van 580 kilometer WLTP in het geval van de Long Range. Er is ook een 272 pk sterke Long range Single motor met een rijbereik van 610 km WLTP. Alle varianten kunnen tot 200 kW DC snelladen en 22 kW AC laden.
Pakketten
Er zijn ook bij deze Polestar weer allerlei pakketten waar je uit kunt kiezen, waaronder het Performance Pack. Met deze optie krijg je 22 inch wielen, Brembo-remmen met 4 zuigers, een Polestar Engineered performance-chassisafstelling en Swedish Gold afwerking. We kennen het al van de Polestar 2. Het Performance Pack is uitsluitend verkrijgbaar op de Dual Motor en kost 4.500 euro.
Je hebt ook nog het Pilot Pack, het Plus Pack en het Pro Pack. Met het Pilot Pack krijg je Pilot Assist met uitgebreide functies. Het Plus Pack omvat enkele comfort- en technologie-upgrades en het Pro pack geeft je 21-inch wielen en enkele designdetails om je meer te onderscheiden.
Alsof dat nog niet genoeg is kun je de Nappa-upgrade doen. Dan krijg je nappalederen bekleding en voorstoelen met ventilatie, massage en andere hoofdsteunen met speakers erin.
Concurrentie
Zoals gezegd begeeft de Polestar 4 zich in een druk segment. Er is gewoon veel concurrentie. Wie op zoek is naar een premium elektrische SUV heeft wat te kiezen. De belangrijkste concurrenten staan hieronder opgesomd.
- Polestar 4 – vanaf €64.800
- Tesla Model Y Longe Range – vanaf €50.990
- Mercedes EQB – vanaf €54.966
- Audi Q4 Sportback e-tron – vanaf €56.885
- BMW iX2 – vanaf €59.353
kilum zegt
Maar dat ding heeft dus echt geen achterruit? Kijk je dan met een camera ofzo?
Ik vind hem overigens niet mooi. In tegenstelling tot die vorige Polestars. Dat waren toffe wagens om te zien. Dit is dat niet.
RubenPriest zegt
staat in de tekst
kilum zegt
Zie het nu, overheen gelezen blijkbaar.
Johanneke zegt
Ik ben meer onder de indruk van het niet hebben van een B stijl in het laatste plaatje. Hoe doen ze dat, de achterdeuren lijken geen suicide doors gezien de plaatsing van de handgrepen.
Edge zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
On topic: Tja, die achterruit… Ik heb in mijn studententijd regelmatig in busjes zonder achterruiten gereden dus ik heb er niet zo’n moeite mee, maar ik vraag mij af hoe de gemiddelde leaserijder daarmee omgaat. Die achteruitkijkspiegelcamera en achteruitrijcamera helpen natuurlijk enorm, maar dat even over je schouder kijken is er niet bij in deze auto.
lekkaah zegt
Doen veel mensen dat dan nog met tegenwoordig de 360 camera’s? Ik denk dat juist door dit soort “gimmicks” je juist veel verkoopt aan dit publiek. “Kijk buurman, mijn auto heeft geen achterruit, ik heb een camera”. Net als bijvoorbeeld de nieuwe iPhone weten ze van gekkigheid niet meer te bedenken waar de koper zich mee kan onderscheiden van de pauper met het oude model.
Marf zegt
Met een camera heb je toch veel meer zicht, links en rechts en vooral naar beneden toe, dan vanuit een achterruit?
Als ik achteruit rij merk ik dat ik alleen de camera en zijspiegels gebruik ipv de achteruitkijkspiegel of naar achteren kijken. De camera heeft een veel breder field of view. Veel veiliger, vooral als er kleine kinderen achter je auto staan.
mashell zegt
Smaakt allemaal een beetje alsof deze auto krampachtig nog een USP nodig had.
PrettyAwesome zegt
Qua design vind ik ‘m nog steeds lekker eigenwijs Zweeds. Hoewel het front al een stuk generieker uit ziet dan gewend. Persoonlijk vind ik het wel een beetje een gemis dat typisch kenmerkende Volvo/Polestar front.
rollingstoned zegt
Een Zweed met een identiteitscrisis… het front is volledig inwisselbaar met een BYD Seal, MG4 of whatever en de achterkant heeft nog het meest weg van een mislukte Porsche…
antoonniels zegt
Zit er ook een voorziening op om die camera schoon te houden? Loop nu met dit vieze weer ook regelmatig mijn achteruitrijcamera schoon te maken, nadat ik de auto ( met gebruik van de achterruit ) heb geparkeerd. Lijkt me allemaal niet heel praktisch. Mogelijk dat de locatie bovenop de auto hiermee helpt overigens. Voor de rest niet verkeerd om te zien. Qua prijs is het dan weer even slikken. 10k opties heb je er zo op in de configurator.
Edge zegt
Veel nieuwe auto’s hebben een sproeier om de achterruit schoon te houden, ja.
fanboy zegt
Ziet er uit als een fantastische auto. Toch zou ik denk vrolijk voor de concurrent gaan, Tesla of anders een van de Duitsers of EV6 o.i.d., want deze prijzen zijn best hoog.
Marf zegt
Hij is toch veel te hoog geprijsd? Ik vind het een mooie auto, maar met deze prijs zullen veel mensen naar de concurrent gaan vrees ik.
Ik snap niet dat Polestar aan deze tactiek vasthoudt . Aan de bar slechte verkopen is gebleken dat men de autos te duur vinden.
Mas-Estate zegt
Noemen we dit tegenwoordig een SUV?
mashell zegt
Ja, want SUV lokt veel (haat-)reacties uit en dat is goed voor de adverteerders van Autoblog. De waarheid wordt als eerste geslachtofferd als het om geld gaat.
kees66 zegt
“De Polestar 4 is de tweede SUV van het elektrische automerk”
Op basis van alleen de foto’s vraag ik me af wat hier “SUV” aan is…
mashell zegt
Dit lijkt meer de Polestar versie van de Lotus Emeya.
William zegt
Breedte zonder spiegels is volgens Google 201 cm. En met slechts 153 cm hoogte is dit op z’n best een crossover en geen SUV.
LoutervanPlezier zegt
Polestar is ten dode opgeschreven, dat laat men hiermee zien. Het is twee keer niets, niet beter, of anders dan d’r eigen auto’s en ook niet der mate beter, dan de concurrentie.Weg kansen.
DeWitteCondor zegt
Net als de Polestar 2 is dit geen SUV of cross over. Het feit dat je ridicuul grote wielen onder een auto zet maakt niet dat je in die categorie valt, maar dit soort termen zijn sowieso voor de bühne en reclamefolders.
Ik heb niets met Polestar. Het hele merk voegt w.m.b. niets toe. Ook deze auto niet. Een compleet overbodige auto van een overbodig merk. Design is een smaakding maar ik kan niet begrijpen dat je hier >65k voor zou betalen. Het voegt niets toe ten opzichte van de concurrentie (die voegen op zichzelf al heel weinig toe) en er is niks aanwijsbaars dat deze prijs rechtvaardigt. Het feit dat hij geen achterruit heeft lijkt meer een soort wanhoopspoging om er nog een USP aan toe te voegen.
Waarom je in dit segment überhaupt iets anders zou nemen dan een Model Y is beyond me. Ze zijn allemaal lelijk, log en ongeveer even groot. Neem dan de goedkoopste om mee van A naar B te gaan want het is hoe dan ook een sneue bedoening.
Zo lekker, toch weer van me afgeschreven.
harrie zegt
Komt er ook een Estate versie zonder achteruit?