Een SUV die alles kan in vorm van de BYD Tang, dit is de Nederlandse prijs.
Met Louwman als importeur gaat BYD elektrische personenauto’s in Nederland lanceren. Het voorlopige modellenoffensief bestaat uit de BYD Han, Tang en Atto 3. Van de ATTO 3 hadden we al recent een Hollands prijskaartje. Nu is de Nederlandse prijs van de Tang bekend.
Je moet de BYD Tang zien als een SUV in het luxe segment. De bijna 5 meter lange elektrische auto is uitgerust met een 86,4 kWh grote accu. Het WLTP-rijbereik bedraagt 400 kilometer en er is plaats voor maximaal zeven personen aan boord van de Tang. Daarmee begeeft de BYD zich in exclusief vaarwater. Zoveel zevenzits elektrische EV’s zijn er niet. Denk aan de Mercedes EQB en de Tesla Model Y en X, maar dat is het ook wel.
Om Nederlanders in een Chinese elektrische auto te krijgen is een aantrekkelijk prijskaartje nodig. Anders kiest men wel voor een auto van de gevestigde orde. Kiezen voor een Mercedes of Tesla voelt immers ‘veiliger’ dan het gevoelsmatig voor veel Nederlanders nog onbekende BYD. Ook al is het een gerenomeerd automerk met een lange geschiedenis.
BYD Tang prijs
De Nederlandse prijs van de BYD Tang ligt op € 73.300. Geen misselijke prijs, maar daar staat ook wat tegenover. De twee elektromotoren leveren een systeemvermogen van 517 pk. Met een 0-100 tijd van 4,6 seconden kom je weinig tekort in de grote SUV.
In de lease begint de prijs van de BYD Tang bij 1.112 euro per maand via Mobility Service. Dat is op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Een fraaie afwerking, lederen materialen, een audiosysteem met 12 luidsprekers. Eigenlijk zit alles er wel op wat je wenst. Wat dan ook weer een verklaring is voor het prijskaartje. De vraag is echter of het interessant genoeg is om de Nederlander te overtuigen. Het is immers een SUV in het luxere segment. Een hardloper zal het sowieso niet worden. Net als de Aiways U5 is een 4,9 meter lange SUV meer geschikt voor bijvoorbeeld de Verenigde Staten dan het compacte Nederland.
Concurrentie
Kijk je naar de concurrentie, dan is de Nederlandse prijs van de BYD Tang niet haarscherp. Een kale Mercedes EQB, weliswaar exclusief opties, begint bij 59.917 euro. Kleine kanttekening. De EQB heeft veel minder vermogen, maar optioneel wel weer zeven stoelen. De BYD Tang heeft standaard zeven zetels. De Tesla Model Y als Long Range kost je minimaal 65.990 euro en is qua prestaties een betere vergelijking. Kortom, de BYD Tang gaat het nog moeilijk krijgen.
kniesoor zegt
Nadeel : als je er de nodige jaren in gereden hebt, moet je zeggen dat je van je ouwe Tang af wil. Weet niet of dat lekker verkoopt . . .
outlook zegt
Hahaha
wza1979 zegt
Als ik zoek vind ik dat deze auto 3.5 jaar oud is.
En in China doet hij rond de 50.000 dollar ongeveer.
Lijkt me sterk dat het verschepen 20.000+ is.
kniesoor zegt
Op oto’s uit derde landen – dwz geproduceerd buiten de EU – zit een 10% invoerheffing, meen ik. Als we voor rekenkundige doeleinden de recente 20-voets containervracht van China naar Rotterdam nemen (transportkosten op een seagoing car-carrier zullen vermoedelijk vergelijkbaar zijn) plus kosten lokaal transport in zowel China als NL blijft er van die 20K verschil waarschijnlijk een Euro of 7-8000 bruto over. Kan je als importeur/dealer nog wat van weggeven als korting voor je potentiële klant om ‘m (m/v/x) over de streep te trekken et voila !
Otua zegt
Naar mijn idee is dat een grove oversimplificatie al ben ik het wel met je eens dat het geen gekke schatting is. De winst voor de dealer in China kan natuurlijk nog van die 50k afgetrokken worden. Echter zal Louwman ook nog wat ruimte hebben omdat ze het risico nemen als first adopter. Er is natuurlijk geen enkele garantie dat ze er ook maar 1 kunnen slijten. Ik acht ze niet geheel kansloos, het is een fraaie bak en Louwman kan wel aardig autos verkopen volgens mij
canon4ever zegt
De koreaanse merken krijgen concurrentie in de leasewereld. China is goed bezig.
donjunior zegt
Maar als ik problemen heb met mijn Mercedes.. kan ik bij de dealer of op de hoek terecht..
Wie verzorgt de service van BYD hier in Nederland? En moet ik dan, net als bij Tesla, naar de andere kant van het land rijden om een service te krijgen??
banderas zegt
Louwman. Dus geen probleem. Tang in het echt gezien, ziet er echt goed uit van binnen.
lekkerlinksrijden zegt
Gaat m niet worden denk ik, alternatieven zijn gewoon logischer om te kopen. Probeer deze na 4 jaar maar weer te verkopen, vrees dat het een domper wordt.
W115 zegt
Verkopen lukt echt wel. Denk dat je de wagen na 3 wel voor 25% van de aanschafprijs kwijt raakt. Goed voor de export.
cazzo046 zegt
Niemand die het problematisch vindt dat deze auto uit een communistische dictatuur komt die zich steeds expansiever opstelt? Never nooit een chinees.
banderas zegt
Zucht, weer zo’n iemand. Kijk eens in je huis, meer dan de helft van de spullen die je hebt komt uit China. Ook diverse delen van Duitse auto’s hebben Chinese onderdelen.
detroitv8 zegt
Daar zit wel een wezenlijk verschil in. Dat de snijplank van de Action uit China komt, a’la. Daar zit geen technologie in. Dat mijn zonnepanelen niet(!) in China ontwikkeld en gebouwd zijn is voor mij een bewuste keuze geweest.
Uiteindelijk is China gebrand om de wereldeconomie over te nemen. Hoe mooi dit BYD apparaat ook is, geloof me, dat wil je niet.
normalantrieb zegt
Zucht, weer zo iemand die heel naïef Westerse technologie en innovatie gratis en voor niets opgeeft om te concurreren met staatsgesponsorde copycats zonder enige rechtszekerheid. Deuren wagenwijd open voor de teloorgang van Europese werkgelegenheid, koopkracht en algehele kwaliteit van leven omdat ie de afkalving van intellectueel eigendom niet kan onderscheiden van de productie van zijn usb-kabel. Vraag ze bij ASML of in de Europese staalindustrie eens wat ze daarvan vinden.
potenza zegt
Precies dat!
shicomm zegt
Dat is wel serieus geld…
Daar krijg je een hoop auto voor terug maar normaliter scoor je dan ook het koopje van de week.
De model X is in de basis al een stuk ouder maar lijkt toch een veiligere keuze te zijn , de benz is tegen de tijd dat je er wat leuke specs op hebt zitten nog wel wat duurder…
Gaat ‘m voor een hoop mensen niet worden denk ik..