Stekkeren met een dikke SUV. Dit kost dat.
Een leuke verbrandingsmotor in hybride vorm. Waar zie je dat in Europa nog? Het zijn vaak de vierpitters die gekoppeld worden aan een elektromotor, maar gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Denk aan de Lexus RX450h met een 3.5-liter V6. Deze hybride SUV is er vanaf 77.595 euro.
Ook de Ford Explorer Plug-In Hybrid is zo’n uitzondering. De deels elektrische auto heeft een 350 pk sterke 3.0-liter V6 EcoBoost, gekoppeld aan een 100 pk elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 457 pk en 825 Nm koppel. Een combinatie die meer doet denken aan een dieselauto dan een auto die loopt op benzine.
Met deze plug-in hybride, die een aanhanger van 2.500 kg mag trekken, kun je 48 kilometer volledig elektrisch rijden. Ondanks het hebben van een lekkere zescilinder, komt het gemiddelde verbruik van de Explorer uit op een zeer schone 2.9 l/100 km. Lang leve de hybride constructie.
Want door die hybride aandrijflijn komt de CO2-uitstoot uit op 66 g/km. Dit heeft weer een lagere BPM tot gevolg. Ford communiceert een prijs van 80.040 euro voor de Explorer. Nog steeds een klap geld, al krijg je er wel een serieuze SUV voor.
Je hebt meer dan 400 pk, vierwielaandrijving, een 10-traps automaat, een interieur met ruimte voor zeven inzittenden en een bagageruimte van maximaal 2.274 liter. De nieuwe Ford Explorer Plug-in Hybrid kun je vanaf vandaag bestellen. In juni 2020 staat ‘ie bij de dealer.
hiostu zegt
“Ook de Ford Explorer Plug-In Hybrid is zo’n uitzondering. De deels elektrische auto heeft een 350 pk sterke 3.0-liter V6 EcoBoost, gekoppeld aan een 100 pk elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 457 pk en 825 Nm koppel.”.
Kan iemand mij uitleggen hoe het systeem vermogen hoger is dan de maximale vermogens van beide motoren opgeteld? Normaliter is het systeem vermogen lager, doordat ze het maximale vermogen niet op dezelfde toeren leveren. Maar hier lijkt er 7pk ineens magisch te verschijnen.
jesper_schouten zegt
@hiostu: vergeten bhp om te rekenen naar pk?
pier zegt
@hiostu: op Fordmediacenter staat het volgende: De 257 kW (350 pk) sterke 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor wordt ondersteund door een 74 kW (100 pk) sterke elektromotor. Elektromotor en 3.0-liter EcoBoost V6 benzinemotor produceren 331 kW (450 pk) vermogen en 840 Nm koppel
Deze zal wel extra stickers ofzo hebben zodat er 7pk bij komt.
RubenPriest zegt
@pier: dat is interessant dat je dat zegt, want ik zie toch echt 457 pk staan op het Fordmediacenter (en wat Ford ook naar ons heeft gecommuniceerd) https://fordmediacenter.nl/nieuwe-ford-explorer-plug-in-hybrid-nu-te-bestellen/
pier zegt
@rubenpriest: zijn ze zelf niet helemaal consistent, ik had de informatie uit een ouder bericht: https://fordmediacenter.nl/ford-presenteert-geheel-nieuwe-explorer-plug-hybrid/
RubenPriest zegt
@pier: inderdaad vreemd ja
atrak zegt
Nette prijs voor zo’n bakbeest. Persoonlijk zou ik toch voor de Lexus gaan.
pier zegt
De voorkant is minder dan het ‘oude’ model. Verder wel een leuke auto als je de ruimte nodig hebt of wat wil trekken.
toyotafortuner zegt
RX als ik niet hoef te stekkeren. Explorer als t wel moet.
PunicaOase zegt
Als iemand een huis bezit als op de plaatjes rijdt ie denk ik in een Bentayga, Cullinan of RangeRover.. niet in een Ford Explorer..
On topic: indrukwekkende specs icm de prijs.. alternatieven in deze prijsklasse zijn alleen vol elektrische auto’s (die kleiner zijn), de RS3 en Volvo’s met T8.. anders moet je echt genoegen nemen met minder pk’s..
langejohn zegt
@punicaoase: Alsof iedereen met centen wat om auto’s geeft.
E550 zegt
@punicaoase: dat klopt, maar dat geld voor het buitenland. In Nederland staat er bij zo’n huis een Volvo station of inderdaad zo’n Explorer. “We gaan niet te gek doen”.
Dutchdriftking zegt
Stel dat je 80k te besteden hebt, en het moet een SUV worden, ga je dan voor een Q5, GLC, een heel erg kale Macan (als dat al lukt) of deze jongen? Eigenlijk ben je knettergek als je het niet doet….
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: ligt eraan… Als je in een oude stad woont is deze wellicht een regelrechte ramp om te parkeren of door smalle straatjes te sturen. Maar woon je buitenaf en heb je een trailer… Dan is dit echt wel een scherpe prijs voor zo’n bakbeest.
johnwaters zegt
2.9 l/100 km? Dus 29l/1000km? Ik denk het niet. Valse en misleidende marketing, niet meer dan dat. Correct zou zijn 2.9l/eerste 100km na volledig opladen.
3246cm252kw zegt
@johnwaters: ja verbruikscijfers slaan nergens meer op. Lekker makkelijk op een volle batterij. Ik wil het wel eens zien op een rit van 1.000 zonder bij te laden. Is hybride dan nog wel zo een succes?
johnwaters zegt
@3246cm252kw: Dat deze misleidende informatie door de fabrikanten wordt verspreid is één, maar dat dit dan door de persjongens zonder ook maar 1 seconde kritisch na te denken wordt verspreid is niet te vatten. Maar zoals ik eerder zei op straffe van censuur en verdachtmakingen van komplottheoriën, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
fanboy zegt
@johnwaters: Ja we zitten al 10 jaar met die ellendige becijfering voor de eerste 100km. Niemand heeft er wat aan, en het zegt je niks over het verbruik op elektriciteit.
Een Golf Plugin hybrid die meer stroom nodig heeft dan een Tesla Model S, zie je niet terug.
kareljansen zegt
@fanboy: want? Bij normaal gebruik is meer dan 250km toch vaak meer een uitzondering dan dagelijks gebruik?
w0o0dy zegt
@johnwaters: zoals altijd is norm verbruik bepaalt met een gestandaardiseerde test en is dit geen representatieve waarde voor het praktijkverbruik waaruit rechten kunnen worden ontleend.
unknown32 zegt
@johnwaters: De X5 45e verbruikt 20-25L zonder de elektrische ondersteuning. Als je de gas loslaat op de autostrade verbruik je nog 12L omdat hij de batterij aan het bijladen is… Puur fiscaal interessant dus, voor de rest moet je het niet doen.
dunhozzie zegt
Ik vind hem helemaal top, 1-2 jaar geleden zonder al de aanpassingen vanuit de overheid (ik ben nog geïrriteerd over de WLTP kostenstijging bijv) was het een serieuze optie geweest voor te leasen.
Ik hou wel van dit soort auto’s
iphonistvongates zegt
Ik vind hem goed gelukt en ik hoop dat Ford al hun innovaties in deze auto stoppen. 450PK (of 457) is meer dan voldoende voor een fullsize SUV, 10-versnellingen… ik zie het nut er niet van in maar ik rij dan ook vrijwel nooit offroad.
autodrome zegt
80 you 90k voor een Ford, serieuze pietermannen … Koop daar toch liever wat anders voor .. Meer Europees
p993 zegt
@autodrome: een man van de oude wereld…!
vpowert zegt
Hup Ford, lepel dit even in een Mustang! Dan kunnen wij Nederlands het gekke BPM gebeuren in ons voordeel laten werken en ook eindelijk een dikke ‘Stang kopen.
jometdebanjo zegt
2,9 liter op 100. Natuurlijk. Zo’n zware tank doet minimaal 12 liter op 100 net als dat XC90 T8 hok
sabrerator zegt
En dan eerst nog een LPG-tank erin lepelen.
Ben je helemaal goedkoop uit.
Vraag me af waarom je dat nooit ziet.
arnie zegt
2,9l over de eerste 100km. Eerste 48 km is verbruik 0, dus over het tweede stuk van 52 lust ie de 2,9 l. Is omgerekend dan 6l/100 km als de electrische aandrijving gestopt is. Geloof er niets van bij ruim 2 ton gewicht
auto62 zegt
Liever deze dan een Volvo XC90