Snap je ook waarom er weer eens een Touran in een lantaarnpaal wordt geboord.
Het gaat niet goed met de rijtrainingen bij de Nederlandse politie. Agenten missen hun jaarlijkse lessen door het grote gebrek aan rijdocenten, schrijft het AD vandaag. Van de 10.000 agenten die in aanmerking komen voor een rijtraining krijgt slechts 2.600 daadwerkelijk les. In 2015 werden er nog 5.600 trainingen gegeven.
In een reactie geeft de Nationale Politie toe dat er te weinig docenten zijn om alle agenten van een rijtraining te kunnen voorzien. Het is zelfs zo ernstig dat politieagenten in Zeeland-West Brabant en Noord-Nederland de afgelopen tijd helemaal niet hebben deelgenomen aan de jaarlijkse training. De politie beschikt over 26 docenten en dat is te weinig. Om alle 10.000 agenten van een rijtraining te voorzien zijn er zo’n 50 docenten nodig, aldus de Nationale Politie.
Het komt regelmatig voor dat agenten hun bolide crashen of betrokken raken bij een ongeluk. Het zou gaan om zo’n 2.000 ongelukken per jaar. Om dit aantal terug te schroeven zijn er verplichte rijtrainingen in het leven geroepen. Sinds 2011 moet iedere agent die een voertuig bestuurt de jaarlijkse training volgen. Dit gebeurt nu structureel niet.
Met de rijtraining oefenen agenten op de weg met een voertuig en krijgen deze theoretische les. De verplichte cursus duurt een hele dag en vervolgens krijgt de agent een beoordeling. Zo kan het gebeuren dat een agent ongeschikt wordt bevonden om met spoed een politievoertuig te besturen. Vorig jaar ging het om 57 gevallen waarbij een agent werd afgekeurd. Dit groepje mag nog wel rijden, maar niet met zwaailicht en sirene.
Foto: crash in Amsterdam, via @shootingbraker op Autojunk
lekbak zegt
Zucht… Stelletje faalhazen daar in Den Haag.
henkp1 zegt
Verkeerde bezuiniging lijkt mij of zou het echt zo moeilijk zijn om goede instructeurs te vinden? Tip aan de politie: leidt ze dan zelf op!
En kies voor auto’s met een goede wegligging en zorg dat ze niet te zwaar zijn beladen.
willeme zegt
@henkp1: de bezuiniging zit hem in het feit dat er tijdens de trainingen te veel schade werd gereden. Noodgedwongen moesten de trainingen deels uitgesteld worden. Het was simpelweg niet te bekostigen.
En dat is het geval met de Tourans. Als het hele korps zich per 320d voortbeweegt zou het alleen maar duurder worden.
Het is niet zozeer ‘coureurtje’ spelen bij die trainingen. Het gaat met name om bijzondere manoeuvres in noodomstandigheden.
Dutchdriftking zegt
@willeme: hmm, kunnen ze dan niet eerst lekker gooien en smijten met een Up, en als ze dat onder de knie hebben met een Touran gaan stoeien?
dieselkameel zegt
@willeme: Een legio aan 2e hands Golfjes en Focussen lijkt me dan wel te doen. De auto’s hoeven niet eens zo bijzonder te zijn lijkt me, zolang alles nog functioneert kunnen de oefeningen er gewoon mee gedaan worden.
v60germany zegt
@dieselkameel: d’r staan bij BCA Auctions nog wel een stapeltje marechaussee exemplaren in een hoekje.
En misschien als slot, een personeelsfeestje met autorodeo?
bennieokkels zegt
@willeme: jouw eerste alinea is onzin. Juist tijdens de training werd geen noemenswaardige schade gereden. Zelfs 0 bij het rijden met ogs.
Probleem ligt in Den Haag. Door alle bezuinigingen en reorganisaties en horizontale verplaatsingen ligt het opleidingsverhaal en vacature op zijn gat. Daardoor zijn er te weinig rij-docenten. Niet meer niet minder.
De basis rijopleiding+examen die elke diender krijgt tijdens zijn 3 of 4 jarige studie, wordt wel gegeven.
henkp1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BmwMPower zegt
Daarnaast leggen de huidige docenten het werk neer en wordt alleen nog theorieles gegeven. Ze eisen meer salaris omdat de kans op letsel aanwezig is. Volgens de politie krijgen ze hier al een vergoeding voor maar dat vinden de docenten niet voldoende.
En ergens snap ik het ook wel.
Deze docenten nemen plaats op de passagiersstoel en vertellen de agent in opleiding om veel te hard te rijden, door rood te rijden, trapje op, trapje af, volgas door de stad.
Een beetje respect is op z’n minst op zijn plaats.
gunthervogler zegt
@BmwMPower: welkom in het land waar handhavers en mensenredders en de instructeurs van onze toekomstige generatie 1/10 verdiend van een beetje politucus / zakenman.
Waar ze liever 600 miljoen over de schutting gooien dan het te gebruiken voor algemeen nut. Of er kutvliegtuigjes van kopen zodat er weer een drol in den haag met een harde plaasser kan rondlopen. “Euhh man, heb je mijn koele luchtridders al gechecked?! Whazzup…fap fap”
Dank julie wel overheid. Topppersssss…… ga bezuinigen op jullie zelf, klootzakjes.
peug206 zegt
Kom er maar in rijinstructeurs! Denk dat er hier voldoende zitten die de politie wel eens zal leren rijden.
dutch zegt
@peug206: lijkt me best leuk om een paar uur per week te doen voor het maatschappelijk belang. En het verdiend vast beter dan gewoon rijles geven.
werf76 zegt
@peug206: Denk je dat? Wat een arrogantie. Zo’n opleiding is wel even wat anders dan mooie strakke lijnen rijden op een circuit. Zeker heel wat anders dan een gewoon lesje autorijles.
En dan heb ik het niet eens over de zware speciale rijopleidingen voor het AT/OT/DKDB/etc etc…
peug206 zegt
@werf76: rustaag, dat was sarcastisch. Vond het al leuk dat er een serieuze reactie kwam.
horza zegt
Vraagje:
Hoe kan het dat ze wel de helft van het aantal benodigde docenten hebben, maar dat slechts een kwart van de agenten de lessen hebben gekregen???
gregorius zegt
@horza: Nog mooier. 26 leraren hebben 2600 mensen les gegeven. Da’s 100 per jaar. Lijkt me dat die 26 leraren dus niet full time bezig zijn met deze jaarlijkse cursus.
Erik zegt
@horza: korpsen sturen alleen agenten als ‘de dienst het toelaat’. Prio 1 is dat de agent zijn werk doet binnen het rooster. De opfriscursus wordt dan op de lange baan geschoven. Dat verklaart dat maar 25% opgeleid wordt door 50% van de benodigde instructeurs.
Kortom, er moet nog 50% aan instructeurs erbij en 75% aan cursus personeel. Dan hebben we 100%/100%.
bennieokkels zegt
@horza: dat komt omdat de PRVT (rijtraining) eens in 3 jaar is. 10000 per jaar dus. Totaal rond de 30000 dienders.
En dan begint men weer opnieuw bij nr1.
chaos zegt
Mmmmm. Wat zou je nodig hebben om rij-instructeur te worden.
Lijkt mij een leuke baan en ik kan eindelijk eens de politie vertellen wat ze moeten doen.
lekbak zegt
@chaos: een papiertje waarop staat dat je je goed hebt gedragen in het verleden zal sowieso wel een must zijn. Een sollicitatiebrief lijkt me ook handig.
gregorius zegt
Denk er eens over na. Het is veel droeviger dan gedacht. De politie is van mening dat door 1dag met wat theorie en een beetje hard rijden met een iemand die tegelijkertijd in je oor lult, de situatie daadwerkelijk beter wordt.
Sorry, maar dat is toch om te huilen? Hoe slecht is men dan wel niet, dat door zo weinig ‘scholing’ er een verschil gemaakt kan worden.
silenro zegt
@gregorius: Waarom “slecht”? Zoals ik het lees is het meer een opfriscursus. Net als bijvoorbeeld BHV en dergelijke, sommige dingen worden nou eenmaal niet heel vaak toegepast dus dan is een beetje bijscholing helemaal niet verkeerd.
gregorius zegt
@silenro: BHV is een herinnering over hoe die dingen werken en waar je heen moet lopen.
Een auto met zwaailicht en sirene met minimaal risico ergens heen kunnen rijden, dat is inschatting en gevoel. Dat is iets wat je moet leren en waar je ervaring in moet hebben. Situaties inschatten en dergelijke. Zo’n ‘pretdagje’ gaat daar voor een groot gedeelte van deze medewerkers geen verandering in brengen.
1 dag is beter dan geen dag. Maar 1 zo’n dagje zou eigenlijk niet veel verschil mogen brengen.
peug206 zegt
@gregorius: eeeeh lezen? Diegene die niet goed genoeg met sirene en zwaailicht konden rijden mogen dus niet rijden in een noodsituatie. Staat gewoon in het artikel…
Okee het is een compromis, maar om iedereen bij de politie nu een cursus van x duizend euro te laten doen, terwijl er al een tekort is aan geld (ik kijk naar jouw, Nederlandse staat!) Is een slechter idee dan wat extra mankracht aannemen wat wel nodig is.
gregorius zegt
@peug206: Goed lezen?
De genen die die dag aan het falen zijn, mogen dan niet meer met een sirene rijden. De test niet halen is vaak compleet iets anders dan daadwerkelijk perfect voorbereid te zijn om in die situatie te kunnen rijden. Anway 57 falers onder de 2600 getesten. Da’s 2%.
Ze willen eigenlijk 10000 mensen testen (sorry, van een cursus voorzien) en er zijn 2000 ongelukken per jaar; dat willen ze verminderen. Sommigen zullen meer ongelukken maken, sommige ongelukken zullen door situaties komen buiten hun schuld. Aan de andere kant, er zal ook wel statestiek te maken zijn die laat zien dat bestuurders met meer sirene-uren relatief minder ongelukken te maken.
Anyway, op het moment weet ‘maar’ 2% de cursus niet te halen. Denk je dat die 98% die de cursus wel hebben gehaald, ook daadwerkelijk goed genoeg zijn?
peug206 zegt
@gregorius: je geeft het zelf al aan: welk deel is de schuld van de politie. Bij de training wordt alleen gekeken naar de rijvaardigheid onder het rijden met sirene. Dus niet naar gewone deukjes met inparkeren. Dit soort statistiek is helaas niet genoemd maar zal veel lager liggen vermoed ik. Zeker omdat het een nog veel kleiner deel van de dagbesteding is van een agent dan het reguliere patrouilleren.
Juist omdat rijden met sirene een intensievere taak is zal beter worden opgelet. Want: bewezen is dat in het brein meer activiteit is, en adequater gereageerd wordt als er sprake is van een cognitief moeilijkere taak (als dus harder rijden dan de omstandigheden toelaten).
bennieokkels zegt
@gregorius: van die 2000 schades is 1500 een kleine schade zoals een kras of een deukje door even snel keren ivm spoed. Elke schade moet namelijk gemeld worden, ook al wordt deze niet herstel (politieautos hebben nou eenmaal een zwaar leven).
In die context moet je de 2000 zien.
De rijtraining is vooral bedoeld als testmoment en bewustwording.
Niet met mach 1 in druk verkeer door rood b.v.
Hiermee hoopt men de zwaardere aanrijdingen te voorkomen.
dieselkameel zegt
http://www.dumpert.nl/mediabase/6706223/2d17f658/was_jij_dit_adrie_.html
kevinova zegt
Ik voel een verplichte simulator opkomen waar ze dan 4 dagen in moeten oefenen en dan 1dag praktijk. In de simulator kun je die speciale manoeuvres natuurlijk gemakkelijk instellen, in de praktijk moet je maar zien of het nodig is.
marinepower zegt
Ik weet niet hoe heg geregeld is, maar als bijvoorbeeld nu elke agent mag chauffeuren, is het wellicht een optie om slechts een gedeelte van de agenten te laten rijden, en de rest mee als opstapper. Dan hoeft niet elke agent een verhoogde rijvaardigheids cursus te volgen.
v60germany zegt
@marinepower: beetje als taxi bedoel je? Hele dag in de Touran zitten te stinken, vervolgens volgas uit de sprintblokken met die über-TDI?
mashell zegt
@marinepower: Dus “holl mall den Wagen Harry” is niet omdat voor de status van Herr Oberkommisaris maar omdat Herr Oberkommisaris zelf niet mag rijden.
dirkiii zegt
De misdaad is al georganiseerd nu de Politie nog.
pinut187 zegt
@dirkiii: ha mooi!
reistje zegt
Huh maar Koos verteld mij altijd dat hun wel veilig 160 kunnen rijden door hun geweldige trainingen?!
basbasbas zegt
@reistje: kom op man
3246cm252kw zegt
Ja ze lijken net 18 jarige die net de rijbewijs hebben soms ????
stuko zegt
Een vriend van me werkt bij de pliessie, laatst meegereden in een Touran, maar die dingen zijn zwaar overbeladen.. 200 kilo inbouw in de kofferbak is vragen om ellende.
ruben83 zegt
Ben zelf van 2004 tot 2008 agent geweest, ja was voor mij niet mijn ding achteraf haha. Maar moest verplicht in mijn 4 jarige opleiding toen de BROA volgen. Anders mocht je niet met een voorrangsvoertuig rijden. Is het zo erg nu dat ze die dus niet eens meer geven? Was een best wel leuke en goede opleiding en bestond uit deel A en B. Als dit zo is nu dan is het wel erg geworden helaas