Ze lijken wel erg veel op de vorige wagens van de Nederlandse Politie, nietwaar?
Ergens blijft het altijd fascinerend: de snellere auto’s van de politie. Het is toch een soort blijk van dat het menens is. Een technologisch hoogwaardig snelheidsmonster straalt nu eenmaal autoriteit uit.
In Nederland zijn we vrij nuchter, dus doen we lekker gewoon. Dat is immers al gek genoeg. Maar ook hier hebben we bijzondere politiewagens gehad. Denk aan een Chevrolet Corvette en natuurlijk die goede oude Porsche 911 Targa. Op dit moment is de dikste Nederlandse politie auto een Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic.
Nieuwe Audi Nederlandse Politie
De eerste exemplaren daarvan zijn alweer bijna aan vervanging toe. Hoog tijd voor een nieuwe surveillance auto voor de Nederlandse gendarmerie. De keuze is gevallen op (wederom) een Audi A6, maar dan de nieuwe generatie (C8). Destijds werd gekozen voor de Audi A6 (C7) die toen op het einde van zijn loopbaan zat.
Het gaat volgens de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur Zuid-West om een Audi A6 50 TDI quattro. Deze heeft een 3.0 TDI-motor onder de kap, goed voor 286 pk en 620 Nm. Daarmee kan de auto in 5,7 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u. Wel opmerkelijk is dat deze uitvoering al een tijdje niet meer leverbaar is in Nederland.
Opmerkelijk
Maar het wordt nog opmerkelijker. Professioneel politieautospotter @Wouter checkte even het kenteken. Wat blijkt, de auto in kwestie was geen ’50 TDI’ met 286 pk, maar een ’45 TDI’ met 231 pk. Maar wat vreemd is, ook deze uitvoering is al een tijdje niet meer leverbaar bij Audi Nederland op het moment. Sterker nog, de sterkste diesel die je kunt bestellen is meteen de zwakste: de 35 TDI met 163 pk. Waarschijnlijk hebben ze een speciale bestelling uitstaan. Want het leaseplebs kun je met 163 pk het asfalt opsturen, de Nederlandse Hermandad heeft wel een beetje meer nodig.
Fotocredits: Politieinfra ZW.
poursuivant zegt
Zouden deze wagens eerst nog een beetje gekieteld worden of gaan ze met fabrieksspecs de weg op?
Loek zegt
@poursuivant: zowel de Volvo V70’s als de vorige A6’en zat meer in dan de fabrieksopgave. Het zou me niks verbazen als dat hier ook het geval is.
fabian159 zegt
Gechipt zit zowel de 45 tdi als de 50 tdi zo aan 350 pk, voor deze auto’s zal dit vast en zeker wel het geval zijn. Er reeds onlangs een Mercedes c300d undercover voorbij mij, en die auto trok aanzienlijk harder op dan ik met dat type zelf ervoer.
Ot92 zegt
@fabian159 Meer gas geven. :)
De 45 TDI doet gechipt iets minder dan de 50 TDI. Zo’n 320pk en 520nm (FWD) of 650nm (Quattro). De 50 TDI doet circa 350pk en 750nm.
fabian159 zegt
Bij de A4 45TDI of 50TDI is het 350pk deze zijn wel beide quattro dus misschien ligt het daaraan.
pjotr zegt
Wedstrijdje gedaan? ;)
fabian159 zegt
nee hij reed netjes achter mij en toen ik aan de kant ging zette hij zijn zwaailichten aan en ging ervandoor, de acceleratie verbaasde me gezien ik ook een half jaartje in een C300d heb gereden. C300d stond op de achterkant overigens
vpowert zegt
Misschien moet Wouter of Martijn eens langs bij de mensen die het wagenpark van de politie landelijke eenheid onderhouden. Vast leuk om te horen welke keuze de politie maakt voor tuning, bandenc, onderhoudsintervallen, uitrusting van de auto, etc.
gregorius zegt
Maar bij dat soort toko’s mag je geen kritische vragen stellen en sarcasme of ironie trekt dat volt ook niet.
Moet je Wouter niet langs sturen.
Daarnaast zullen de interessante dingen niet gefilmd mogen worden want dat is geheim. En je kan er zeker van zijn dat zelfs dingen geheim zijn die helemaal nergens op slaan.
Kortom: geen moeite aan besteden. Als de politie al ‘liegt’ over het hebben van een ’50’ specificatie terwijl op het kenteken een ’45’ staat, weet je al genoeg.
Michel-GR zegt
Moet je eens bij Unlimited Tuning in Amersfoort langsgaan want daar komen ze regelmatig hoorde ik ..
torsen zegt
@vpowert: Laat Wouter een dagje de rij-training van de politie volgen waarbij hij dat soort vragen kan stellen. Lijkt mij het kijken waard in ieder geval.
ghini zegt
@poursuivant: vroeger gebeurde dat wel, weet ik van een medewerker van de KLPD, maar of dat nu nog gebeurd? Ze zullen vast iets doen maar aangezien dit soort autos standaard al sneller zijn dan die van toen, is het nog nodig en wat voegt het in de praktijk werkelijk toe?
Michel-GR zegt
Die extra 100nm maakt wel degelijk een voelbaar verschil
b00m3rang zegt
Vooral met al die apparatuur en spullen in de auto. Dat voegt wel wat gewicht toe en dan is dat extra koppel wel fijn.
ghini zegt
@Michel-GR: voelbaar, zeker, maar wat brengt het de politie in de praktijk? Een tiende van een seconde eerder bij een auto die er vandoor gaat? Ik zou het iig wel begrijpen als het de kosten en moeite niet waard is om al die autos aan te pakken terwijl ze het in de praktijk bijzonder weinig brengt. Ik zie het iig nog niet..
Michel-GR zegt
Het zijn diesels dus ze verbruiken ook minder brandstof door het tunen.
Volvo_440_turbo zegt
@Michel-GR Denk je? Ik ken er anders weinig die het extra vermogen en koppel niet gebruiken hoor, ik denk dat bij slechts 1% van de gechipte diesels de auto minder verbruikt. Mijn Skoda TDI met 140pk heeft een powerbox gehad tot 170pk, nu is ie op maat gechipped tot 190 pk, beiden dyno gemeten. Wel, het verbruik steeg altijd maar naarmate mijn auto meer vermogen kreeg, Het scheelt telkens ongeveer 0,2l/100 km.
TDI-goeroe zegt
af fabrieksspec, heb ik begrepen.
KEV9 zegt
De LE-audi’s zijn niet begrensd en zelfs is het chipje gekieteld.
jvthof zegt
Als ik het kenteken check zie ik toch wel dat het de 50 is met 286pk… via http://www.kentekencheck.nl/Audi/J-715-LG
jvthof zegt
@jvthof: @willeme natuurlijk ;)
SpeedGeek zegt
Brandstof: Elektriciteit?
Uniek.
jvthof zegt
@SpeedGeek: niet alles klopt, maar is het een mildhybrid, dan hebben ze nog ergens gelijk haha
jvthof zegt
@SpeedGeek: hier zeggen ze dan netjes diesel maar ook de 286
https://www.voertuig-zoeker.nl/personenauto/audi/a6/avant/J-715-LG/
wimof zegt
Een achtervolging met een electrische wagen, stel je voor.
Gisteren op de Waalse tv (RTBF, programma over windmolens) ofwel bouwen ze Wallonië verder vol met windmolens ofwel gascentrales die evenveel CO2 uitstoten dan 4.000.000 wagens.
En de landbouw is al veranwoordelijk voor 65% van de stikstofoxides.
Misschien toch maar beter de moderne diesels behouden tot ze werkelijk het ei van Colombus gevonden hebben.
willeme zegt
@jvthof: opmerkelijk:
https://autorapport.finnik.nl/kenteken/J715LG?referrer=https%3A%2F%2Fwww.finnik.nl%2F%3Fgclid%3DCj0KCQiAnKeCBhDPARIsAFDTLTIiJwwxSkYTv2FHJkm4uINL2iqP6EEsQCphYq039coy-Oc8LcPpwJ0aAsHyEALw_wcB
Hier is het een 45 ;-)
jvthof zegt
@willeme: dan is het nu 2 sites tegen 1… haha ach het zal wel. Ze zullen deze wel als test hebben
willeme zegt
@jvthof: Finnik is van VWE en heeft vaak nauwkeurigere informatie. Al die andere sites trekken alle info bijdezelfde bron vandaan. Dus absoluut geen garantie dat die twee tegen een dan beter of accurater zijn ;-). (het kan wel, maar VWE is veelal een iets betere bron)
Ot92 zegt
@willeme Op de website van de RDW (ovi.rdw) staat 286pk.
galgootje zegt
@willeme: al die “bijzondere” sites snap ik nooit zo goed. https://ovi.rdw.nl/ liegt nooit want is van dé instantie die kentekenregistratie uitvoering doet in Nederland.
saxoke zegt
@galgootje: daarom kijk ik ook altijd daarop. Daar geeft ie 210kW weer. Dus 286pk
stekel zegt
Ach ja maar of al die info daarop klopt, zo stond mijn Alfa mito daarop als MPV
Jochempie zegt
Als hij zo op de website van de RDW staat, staat ‘ie ook zo in het systeem. Ik kon nog net voorkomen dat mijn MX-5 uit Zwaziland kwam in plaats van uit Zwitserland.
autoriteit zegt
@willeme: op http://www.rdw.nl staat dit exemplaar ook gewoon als een 3.0 TDI met 286pk hoor.
smex zegt
Blijf het toch wel machtig dikke auto’s vinden.
petroldrinker zegt
Blijf het toch altijd bijzonder vinden dat ze zulke dure autos gebruiken als politie autos…
fabian159 zegt
Welke auto stel jij dan voor? met dezelfde ruimte en snelheid? Andere parameters voor de beslissing zullen ook zijn welke korting ze krijgen, of de auto in Europa wordt geproduceerd, wat het verbruik is, de levensduur, beschikbaarheid van onderdelen, ed. Als het goedkoper zou kunnen zou ik er ook voorstander van zijn hoor maar de politie heeft echt wel een vlotte auto nodig.
petroldrinker zegt
Gewoon de transporter busjes die ze altijd gehad hebben, stukken goedkoper, en kan je ook de criminelen beter in vervoeren…. moeten ze maar een chopper gebruiken voor de hoge snelheids achtervolgingen…
torsen zegt
@petroldrinker: Hahaha! Klagen over ‘dure’ autos en dan helikopters als alternatief aandragen!
Lang geleden dat ik hardop heb moeten lachen om een comment. Chapeau!
petroldrinker zegt
Want? die autos laten ze constant rijden, die chopper kan je alleen de lucht in sturen op het moment dat ie nodig is voor de achervolging, geeft meer mankracht voor echte criminelen te pakken, en minder kosten omdat er minder autos rijden, en dus ook minder mensen die paniekerig rijden als ze merken dat er politie in de buurt is….
torsen zegt
@petroldrinker: Er rijden 140 snelle interventie voertuigen in Nederland rond.
Voertuig mag inclusief ombouw max €80.000 kosten.
Kom ik wat betreft aanschaf op maximaal €11,2 miljoen voor 140 voertuigen.
Waarschijnlijk nog niet eens genoeg voor de aanschaf van één extra politiehelikopter reken even €12 miljoen.
De SIV’s rijden circa 100k km per jaar. Stel dat ze 8 uur per dag gebruikt worden kom je op 34km/uur.
Als één km met een A6 een bedrag van €0.67 kost kom ik op afgerond €3190 per uur voor 140 voertuigen.
Dat is waarschijnlijk minder dan de kosten voor één vlieguur voor één helikopter (de politie heeft er nu 8).
Nu vliegt een helikopter natuurlijk minder vaak dan dat een auto rijdt. Maar, een helikopter kan ook niet alle taken van een politieauto overnemen dus zou je alsnog minder snelle voertuigen moeten aanschaffen om die taken op te vangen.
dailydriver zegt
@petroldrinker: u wil van Uw werkgever toch ook de juiste materialen en goederen om uw functie te kunnen uitoefenen. Voor de politie is hun voertuig van essentieel belang, die onder zware omstandigheden moet werken en presteren. En een Dacia Sandero voldoet gewoon niet aan die eisen.
mashell zegt
@petroldrinker: brilliant. Als ze alleen de helicopter inzetten bij een hoge snelheidachtervolging dan rijdt je een parkeergarage van een winkelcentrum in een ga je er als voetganger uit. De ramkrakers zullen je dankbaar zijn.
Loek zegt
@petroldrinker: hoe zie jij een pincermanoeuvre voor je met enkel helikopters in de lucht? De logica ontbreekt hier een beetje in mijn inziens ;)
faalhaas zegt
@fabian159: Een Passat/508/Superb/Octavia/V60
Stijnson zegt
@faalhaas: Zijn allemaal te langzaam. De Passat BiTdi komt nog in de buurt maar wordt niet meer gemaakt. In Amsterdam rijdrn die overigens nog wel rond
TDI-goeroe zegt
in Limburg rijdt ook nog een Passat rond. De Octavia en Superb niet onderschatten, dat zullen de 2.0TFSI zijn met 200+pk.
simonferrari zegt
@petroldrinker: Prima toch? Ze worden volgens mij vooral ingezet voor achtervolgingen. Ofwel, zware criminaliteit. Van mij mogen ze daar best een paar goede auto’s voor gebruiken. Straalt overigens ook wel autoriteit uit.
Michel-GR zegt
Nee hoor rijden hier in Utrecht dagelijks zowel binnen als buiten de bebouwde kom
berlinetta zegt
Hij zegt toch ook dat ze worden gebruikt voor zware criminaliteit ;)
gregorius zegt
Wat kost zo’n ding nou? 40-50k (voor belasting; als je er een zooi afneemt). En wat ander kan je kopen wat ook snel kan en groot is en makkelijk te rijden is?
Onderhoud en ombouw is ook een slok op een borrel en kost niet zo gek veel meer dan bij de concurrent.
bernoulli zegt
Dit gaat via aanbestedingen. Fabrikanten kunnen daar op inschrijven en de beste inschrijving obv objectieve criteria mag de voertuigen leveren.
Het is niet zo dat de korpschef de lokale dealers afgaat om eens even een mooie deal af te sluiten voor een vlotte station.
ukbob zegt
@petroldrinker: goed te beseffen dat Nederlands auto’s vooral duur zijn door onze heftige belastingen. Daar heeft de politie natuurlijk minder last van ;)
faalhaas zegt
@petroldrinker: Gaat financieel goed met de Politie… Oh wacht..
harrie zegt
Is het probleem van de warme bandjes al op opgelost?
Dutchdriftking zegt
Tja, een V6 TDI met quattro en automaat. Zeker met de juiste software is het gewoon een heel goede auto.
papa zegt
Die Corvette was een 1 april grap
vroommm zegt
Hebben tegenwoordig niet alle a6-en een virtual cockpit ipv de tellers op de foto?
hanso zegt
Zijn deze wel geleverd met koude banden?
kroon zegt
Stoere en snelle wagens. Zeker de nieuwste A6 is fraai.
En ook veel beter dan die Mercedes B klasse bejaardenauto en beter dan de begrensde Volvo’s waarmee je criminele niet meer kunt bijhouden.
sportabgasanlage zegt
@willeme Gendarmerie laat zich vertalen naar Marechaussee of Militaire Politie, niet naar onze nationale politie. En ‘onze’ marechaussee krijgt deze auto’s niet. Ik snap dat je wil linken naar die Lambo van de Franse militaire politie, maar je stelling klopt dus niet. 😉
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Het is gewoon een synoniem. Iets andere specifieke betekenis, wellicht. Maar teveel muggenziften om er iets aan te doen. Ik laat ‘m lekker staan ;-)
denniyo zegt
Nou wil ik niet stoken hoor, maar waren het niet de Italianen die lambo’s in dienst hebben en niet de Fransen?
Die zelfde Fransen hebben een aantal jaar geleden wel een 1 april grap gemaakt door (al dan niet online via photoshop ofzo) een Bugatti Chiron te voorzien van Gendarmerie kleuren, met als argument dat ze in Frankrijk ook wel een Snel interventie voertuig konden gebruiken zoals de Porsches vroeger in Nederland en Lamborghini’s vandaag de dag in Italië, dat was dan een betere referentie geweest.
1320nl zegt
Heel Nederland moet overschakelen op EV / Hybride….maar de overheid zelf blijft lekker dikke diesels rijden.
Pordon zegt
Och gut, wat wil je nou eigenlijk zeggen? Technisch gezien is deze auto trouwens een mild hybrid. Als je een beetje kan nadenken begrijp je dat dit type auto momenteel gewoon de beste keuze is voor waar de politie ze voor gebruikt. Maar nee, lekker inhoudsloos bashen op de overheid is makkelijker.
petroldrinker zegt
hij slaat juist de spijker op de kop, de overheid word toch geil van de elektro gebakjes, geef dan het goede voorbeeld en maak heel de overheids vloot ook electrisch, waaronder ambulances, poltie en brandweer, dan gaan mensen eindelijk eens inzien dat een ev gewoon echt niet de vervanger is voor een ICE
Pordon zegt
De overheid wordt niet ‘geil’ van EV voertuigen. Het is wel de algemene consensus dat de overstap naar EV voor het dagelijkse A naar B vervoer van reguliere consumenten noodzakelijk is om de uitstootcijfers omlaag te krijgen. Begrijpelijk dus dat de overheid dit stimuleert. Dat dit, met de huidige EV-techniek, nog niet toepasbaar is voor specialistisch vervoer zoals de brandweerwagens en politievoertuigen doet daar niks aan af. Wat jij suggereert gaat dus niet op aangezien dat werkelijk niks laat inzien voor wat betreft de inzet van EV voor regulier gebruik.
superfred zegt
@petroldrinker: ze hebben anders al eng veel Tesla’s rijden in regio Rotterdam/Drechtsteden/Noord-Brabant…
bernoulli zegt
Móet jij overschakelen op EV? Heb je daar een brief over gehad? Wanneer wordt je auto in beslag genomen?
nooffence zegt
Deze autos zullen gekieteld zeker hard gaan. Heb zelf een weekendje in een 45tdi gestuurd, aardig verrast. Denk ook door de mild hybrid technologie.
TDI-goeroe zegt
die gaan ook ongekieteld al hard. Volgens mijn info worden ze niet getuned, maar ik kan me vergissen.
shellplc zegt
Nu al vervanging eersten zijn toch pas in 2018 in dienst gekomen dacht ik.
Apart dat de rijksoverheid weer voor diesels gaat dacht dat ze daar niet meer een erg grote fan van waren.
torsen zegt
@shellplc: Er wordt max 250k km mee gereden.
rulefollower zegt
Diesels?
Wellicht generatie sjoemel diesel.
Ik kan er niet op wachten totdat ze me aan de kant zetten als ik met mijn e-tron 110 km/u rijdt.
Want die 100 km/u was toch voor het milieu?
Dizono zegt
@willeme die Corvette was een 1 april grap van BodW destijds, werd een aflevering later keurig verklapt. We hebben naast Porsches wel ook Alfa Spiders en Range Rovers gehad.
willeme zegt
@dizono: de grap uitleggen is ‘m verpesten (check de link ;-))
bernoulli zegt
Dikke units zo.
jaggie zegt
Bijzonder dat die A6’jes nu al aan vervanging toe zijn. Iemand enig idee hoeveel km er mee wordt gereden?
En trouwens, die dingen werden toch amper gebruikt? https://www.autoblog.nl/nieuws/ruim-helft-van-snelle-politie-audis-wordt-niet-gebruikt-130447
Weer niet handig allemaal om hier zo mee te pronken op de Gram.
Thomas20vt zegt
@jaggie: een bericht linken van 1.5 jaar geleden…
jaggie zegt
@thomas20vt: ben jij nu zo dom, of ik zo slim?
wetdualclutch zegt
Het chassisnummer behorend bij de J-715-LG heeft het over een 210kW DDVB motor. Productiedatum echter 30.07.2019, dus oude voorraad…?
gullwing zegt
Ben vrijwel zeker dat de autos een chip krijgen en dat de gelimiteerde topsnelheid wordt opgehoogd.
Tijd geleden van de weg gehaald door een nederlandse audi A4 45tdi in grensgebied duitsland.
Ondanks dat mijn auto over de 300pk heeft ik constant 250km/u reed kwam hij me toch voorbij en ging het mooie bordje “Folgen Polizei” aan.
Vervolgens meneer agent gevraagd of zijn A4 standaard was aangezien hij toch wel snel dichterbij was gekomen waarop hij met een glimlach zegt “ja zou wel eens kunnen dat er iets aan gedaan is”
torsen zegt
@gullwing: Wat was de reden dat ze je aan de kant zetten?
gullwing zegt
Normale grenscontrole, na het bekijken van mijn documenten kon ik verder.
torsen zegt
@gullwing: Nice. Ik wist niet dat de Nederlandse politie ook aan de Duitse kant reed. Ik vermoedde het al aan de hand van je post. Kon me al niet voorstellen dat je nog ff een gezellig praatje maakte terwijl je met 250km/u aan de NL kant staande gehouden was haha.
gullwing zegt
@torsen: bepaalde eenheden mogen ook aan de duitse kant controleren (zat ook een duitse agent naast de nederlander). In Nederland zou het inderdaad wel wat anders afgelopen zijn haha
marcomanta zegt
Sorry hoor, maar lekker diesel stoken als overheid? Waarom geen Audi Etron of een EV Benz. Iedereen wordt onderhand als misdadiger gezien als je diesel gaat rijden, maar nee hoor, onze brave dienders rijden trouw in de Pon vloot met overjarig spul. Dus VW busjes eruit welke snelheid staan te controleren en zet daar maar een Nissan EV busje neer, in Amsterdam rijden ze al met de Kona EV en in Gelderland zag ik ze al met Robert de Niro’s rijden.
superfred zegt
@marcomanta: ze rijden al redelijk wat met onopvallende Tesla’s rond hoor. Voor het werk wat ze doen met de A6 vloot is simpelweg nog geen alternatief. Die dingen zijn de hele godganse dag onderweg namelijk, iets met ploegendiensten… dat kan een EV momenteel (nog) niet.
soundgarden zegt
Als ze deze dingen nou ook eens in de BROA gebruikten.. wauw. Nee we moesten het afgetrapte eerste generatie tourans doen.. scheisse
The Alpina fan boy zegt
Gelukkig nog steeds partij voor mijn B6 GC.
The Alpina fan boy zegt
@640grancoupe: geen partij natuurlijk…
torsen zegt
@640grancoupe: Krijg toch het gevoel dat een M5 CS beter bij je past dan die B6.
The Alpina fan boy zegt
@torsen: absoluut niet. Veel te oncomfortabel en opzichtig.
Volvo_440_turbo zegt
Je mag er van uitgaan dat sowieso de blokjes regelmatig veranderd worden, een chip zal daar niet veel verschil in maken.
Ooit met een ambulancier hier in België gepraat die me vertelde dat in hun ambulance-Volvo al ongeveer elke 2 jaar een nieuw blok was gestoken, en da’s niet zo heel lang geleden. Reden? Altijd plankgas vertrekken met een koude motor…
edhageman zegt
Gelukkig weer een diesel, goed bezig met het milieu. Bij ons burgers gaat de diesel in de ban, maar bij de overheid geldt dat blijkbaar niet.