Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, tenzij deze gewoonweg stinkt.
Met de toevoeging van de Mercedes B-Klasse aan de politievloot hebben de agenten een aantal fijne auto’s mogen verwelkomen. In totaal heeft de politie 1.250 B-Klasse-modellen aangekocht en deze vervolgens aangewezen als surveillancewagens. Ondanks de voordelen die de Mercedes met zich meebrengt, zijn er blijkbaar ook voldoende keerzijden te bespeuren. Dit blijkt uit een bericht van RTV Oost.
De regionale publieke omroep van Overijssel heeft vandaag een artikel gepubliceerd waarin de verklaringen van vier verschillende agenten uit de omgeving worden besproken. De agenten, die onafhankelijk van elkaar met de omroep hebben gesproken, geven ieder aan dat de auto helemaal niet zo fijn is als aanvankelijk wellicht werd verwacht. Hoewel de B-Klasse (aankoopadvies) in de praktijk goede prestaties levert en zaken als rijcomfort en luxe van relatief hoog niveau zijn, mist de auto op een aantal vlakken volledig de boot. Dit terwijl de auto vorig jaar tijdens de testritten nog als favoriet werd verkozen.
De B-Klasse is eind augustus in handen van de politie gekomen en sindsdien zijn er verschillende onvoorziene problemen aan het licht gekomen. Met name de ruimte binnenin de B-Klasse valt vies tegen. Wanneer de agenten iemand in de kraag hebben gevat, blijkt de wagen regelmatig te klein te zijn om de arrestant fatsoenlijk achterin de auto te krijgen. Dit heeft als gevolg gehad dat een aantal dienders nadrukkelijk hebben gevraagd om in de veel grotere Vito op pad te mogen. Volgens een van de ondervraagden is de reden simpel: “zeker lange arrestanten krijg je met geen mogelijkheid achterin,” zo vertelt hij.
Afgezien van het tekort aan ruimte in de B-Klasse vinden de ondervraagden tevens dat de auto een te lage bodemplaat heeft. Met name tijdens achtervolgingen komt dit probleem aan het licht. Komen de agenten onderweg een hoge drempel tegen, dan zal de bodemplaat het bezuren. Tenslotte schijnen ook de vastgelijmde schakelflippers een groot irritatiepunt te zijn. Hierdoor moeten de agenten gedwongen rijden in de automatische stand, terwijl deze ‘paddle shifters‘ juist sportief rijden bevorderen.
Woordvoerders van de politievakbonden ACP en NBP hebben laten weten nog geen klachten binnen te hebben gekregen. Dit kan echter ook te maken hebben met het feit dat agenten pas net – of nog niet eens – met de auto op pad zijn geweest.
Met dank aan Aron voor de tip!
Beeld: @kalslasie op Autojunk.nl
atrak zegt
Agenten en flippers hahaha.
renegade zegt
@atrak: Tsja…. maar ze dan onklaar maken met kit 8-) is weer het andere uiterste.
OT, je zou toch verwachten dat er wel wat testritten worden uitgevoerd en in het bestek dit soort basale zaken als vereiste worden gesteld..?
erik64 zegt
Tja, als crimineel wil je natuurlijk wel met een beetje comfort achter in een politie wagen zitten toch ?…..
cossiekiller zegt
@erik64: De oplossing is misschien om alleen de kleine criminelen te pakken vanaf nu?
techniekmeneer zegt
@cossiekiller: Is prima te doen, te bontkraagjes beginnen vaak al rond hun 12e.
atrak zegt
@cossiekiller: Grote jongens pakken ze toch niet, dat mag een AT doen.
rollingstoned zegt
@cossiekiller: de grote jongens zijn vaak klein van stuk. Kijk maar naar de gemiddelde Colombiaanse drugsbaron. ?
Tonnie zegt
@erik64: of gewoon ontdoen van de voetjes waarmee ze het hazenpad kiezen. Allerlei problemen in 1x opgelost (past achterin, gelijk gestraft en kan niet nog eens op de vlucht slaan)
ghost zegt
Toch maar die B-klasses uit China moeten halen, verlengde versies met extra beenruimte.
gasskaas zegt
@ghost: mooi prijsje op alibaba met groot inkopen, had het vast niet veel gescheeld!
renegade zegt
@ghost: Dat is gewoon dezelfde B klasse hoor. Maar vanwege het formaat van de gemiddelde Chinees trapt iedereen in China er met open ogen in
enjoypunani zegt
@renegade: met geopende spleet-oog ziet de gemiddelde Chinees nog geen bamibal. Niet verwonderlijk dus ;-)
pomoek zegt
Voor het eerst dat ik hoor dat een politieauto te klein is voor verdachten. Een Volkswagen kever is blijkbaar ruimer achterin dan een Mercedes B-klasse. Weer wat geleerd.
https://politievoertuigen.nl/Foto/05075.JPG.
rolov zegt
@pomoek: dat is 40 jaar geleden ? Nederlanders zijn de langste mensen ip aarde .
5cilinder zegt
@rolov: Nederlanders wel ja…..
mopar zegt
@5cilinder: https://www.juridischwoordenboek.nl/zoek/Nederlander
Jammer joh…
c4seum zegt
@5cilinder: ik moest gniffelen
maroksahbe zegt
@rolov:
Wij Marokkanen zijn ook niet altijd kort.Na een lange sprint willen wij ook graag de benen strekken op de achterbank! Zoveel is het toch niet gevraagd? Jullie kunnen op zeer korte termijn een protest verwachten op het Malieveld!
ihrte zegt
Dit zag iedereen aankomen toch? Ook in de kofferbak is er veel minder opbergruimte dan in de Touran.
henkhekje zegt
@ihrte: maarja, om je als agent te vertonen in een product wat staat voor list en bedrog lijkt me ook niet echt goed voor het algehele aanzien van de KLPD
ihrte zegt
@henkhekje: Haha waar slaat dat nou weer op, spul moet gewoon functioneren. Hier is de keuze duidelijk voor prestaties ten aanzien van rijgedrag gegaan.
henkhekje zegt
@ihrte: heb je het nieuws de afgelopen jaren bijgehouden vwb vw? Ze hebben de kluit flink belazerd. Verder functioneert vw ook lang niet altijd.. weet ik uit persoonlijke ervaring
bitd zegt
@henkhekje: lol, MB ook…. dus stuivertje wisselen
henkhekje zegt
@bitd: mb niet hoor, Volkswagen!
bitd zegt
@henkhekje: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/12/nu-ook-daimler-officieel-verdacht-in-dieselschandaal-a1606304
henkhekje zegt
@bitd: verdacht, niet veroordeeld.. je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.. bij VAG is het tegendeel meermaal bewezen
bitd zegt
@henkhekje: heb je gelijk in, maar je wil dus zeggen dat Mercedes die auto’s niet heeft teruggehaald, omdat ze onschuldig zijn?
e36thuglife zegt
bumpstops er onder poffen en
https://images.homedepot-static.com/productImages/dc2dc31b-67b6-41ec-ab5b-108db365abc6/svn/goof-off-paint-thinner-solvents-cleaners-fg677-64_1000.jpg
E34M5Touring zegt
4 Twentse agenten…. Ja dan heb je ook meteen de grootste drammerts te pakken…
bakingmynextbenz zegt
Een vriend van mij die de 2 meter haalt klaagt nooit als hij met mij mee rijdt en de hele weg met zijn knieën tegen het dashboardkastje zit. Relativeert altijd dat hij in de meeste auto’s te weinig beenruimte heeft. Maar uiteraard moet een lange arrestant zo confortabel mogelijk vervoert worden.. heb ik uiteraard helemaal geen kritiek op verder..
stuurloos zegt
@bakingmynextbenz: Probeer alleen maar eens achterin in te stappen met de gefixeerde handboeien van de politie op je rug. Als je je daarna nog een stukje laat rijden relativeer je echt niet veel meer.
bakingmynextbenz zegt
@stuurloos: Als je comfortabel wil reizen is gearresteerd met handboeien achterin de auto sowieso niet aan te raden en die ene keer dat het je overkomt overleef je ook wel weer..
lekbak zegt
@stuurloos: Alles is comfortabeler dan een moderne stadsbus met zogenaamde ergonomische stoelen (nooit eerder in een situatie geweest waar ontspanning van spieren zo snel en voor zoveel pijn zorgde als mijn laatste rit in een stadsbus). En daar moet ik nog voor betalen ook. Die arrestant kan best een paar minuten oncomfortabel zitten…
drdre1 zegt
Typisch. Zal me niets verbazen dat er 0 input vanuit agenten is gevraagd. Als ie maar goedkoper is dan de Touran.
isn1981 zegt
@drdre1: Oh dat zal vast wel gebeurt zijn alleen zoals in elk bedrijf wordt het gevraagd aan de meest kansloze meelopers die er zijn of mensen die het aan te schaffen product 1 x in het jaar gebruiken.
DaveB zegt
@isn1981: precies dat.
drdre1 zegt
@isn1981: ghehe, herkenbaar dus
isn1981 zegt
@drdre1: oh zeker gebeurt regelmatig. Paar weken terug werkvloer zegt we hebben product B nodig, 3 managers die het product nooit gebruiken en hun 3 man sterke testpanel zeggen product A. Dat is bijna 300 man werkvloer tegen 6 en product A wordt gekozen omdat de schoonzoon van 1 manager bij bedrijf A werkt. Nu 4 dagen na levering is 20% defect en komen ze er achter dat het toch niet compatible is met het huidige systeem. Dat is dus gewoon een ?♂️?♂️?♂️
joejojo2012 zegt
Dacia Logan combi, de oplossing voor al uw problemen: Veel ruimte op de achterbank, staat hoog op z’n pootjes en genoeg ruimte in de kofferbak. Bovenal erg vriendelijk geprijst voor de belastingbetaler. Rijden de flikken hier in Roemenie ook mee, prima te doen.
gwnbmw zegt
@joejojo2012: leuk ook, die wordt er nog uitgetrokken door een citroen c1…
dieselkameel zegt
@gwnbmw: Ford Focus was imo de beste optie geweest, ruimte zat en door de bochtjes houdt je het meeste geboefte makkelijk bij
Erik zegt
@gwnbmw: zal je verbazen dat de Logan MCV sneller is dan de C1. Snelheid is niet zo belangrijk, daar heeft de politie communicatiemiddelen voor…..
BTW, Dacia heeft de Logan MCV ook in Bi-Fuel uitvoering, rijden ze nog goedkoper.
lincoln zegt
“Onvoorziene” nog wel !!
Kan je toch gewoon oplossen met een gouden handdruk zeker ??
Gaat straks nml ook gebeuren met de inkoop-ambtenaar ..
bischero zegt
@lincoln: en de wethouders die met spoed alle drempel moeten wegsmurfen
potver7 zegt
Kunnen we even een flashback krijgen naar tig jaar geleden, toen de Golfjes ingeruild werden voor Tourans? Volgens mij waren ze toen ook niet unaniem lovend…
mashell zegt
@potver7: ook over een nieuw uniform zijn ze nooit lovend. Maar ja, vroeger hadden ze ook stoere lange leren jassen en reden ze in Porsches rond.
granlusso zegt
@mashell: @potver7:
Er zijn altijd kritiekpunten bij nieuwe auto’s. Ik kan me niet voorstellen dat de ruimte dusdanig veel kleiner is dat het het werk onmogelijk maakt. Niet alleen prijs speelt een rol.
bischero zegt
@mashell: ik kan me niet herinneren dat de politie in Porsches reed, de Rijkspolitie wel, maar die lieten zich zo min mogelijk zin in de bebouwde kom.
thebest07111 zegt
Mijn ouders hebben een B klasse.
Ik kan met 1.90 prima achterin zitten zonder dat ik ergens tegenaan kom.
gasskaas zegt
@thebest07111: oke en nu handboeien om en tegenwerken. Wedden dat je er niet zo makkelijk in komt?
thebest07111 zegt
@gasskaas: Daar moeten we maar aan wennen dan.
Iemand die iets heeft gedaan hoeft niet als een vorst te zitten.
gasskaas zegt
@thebest07111: Nee zeker niet, maar als de politie ook de ruimte niet heeft om hem in de gordel te krijgen, laat staan hem in de auto te krijgen hebben we wel een probleem denk ik zo.
kempenaer zegt
@gasskaas:
Met de lange lat erover dan. Waarvoor hebben ze dat ding dan bij?
Hoe vaak komt het überhaupt voor dat er een arrestant mee moet die tegenwerkt, vraag ik me af. In zo’n extreem geval dat die niet in de Bklasse past, lijkt me sterk, ik wil wel een keer meehelpen, ik denk dat het prima gaat passen, maar in het uiterste geval roepen ze maar een busje op.
Rob zegt
@kempenaer:
Volgens mij wil de politie arrestanten gewoon snel en veilig (voor zichzelf en ja, ook voor de arrestant) vervoeren.
Dat de ruimere Touran daar beter voor was, zou heel goed kunnen. Dat de arrestanten dan ook comfortabeler zitten is dan maar zo. Maar dat lijkt mij niet de beweegreden waarom deze agenten klagen.
dailydriver zegt
@gasskaas: gewoon achterin gooien. Of hij nou ligt of zit op de achterbank, how cares, snel afvoeren met die handel.
enjoypunani zegt
@dailydriver: ja slim! Gewoon erin gooien, en vervolgens zit die arrestant zeker heel braaf in zijn maxi cosi op de achterbank tijdens de rit naar het bureau? Mag jij raden wie er voorin zit.
phevtreb zegt
@gasskaas: als je een wapenstok tevoorschijn haalt als agent zijnde, dan denk ik dat de persoon die geboeid achterin moet toch onverwachts heel lenig wordt..
marinepower zegt
De laatste keer dat ik achterin een B klasse zat, was de ruimte meer dan zat met mijn 1,93. Mochten de schavuiten nog groter zijn, maar moeten ze zich maar even aanpassen. In de ‘cel’ is het weer één en al ruimte. Volgens een Poolse delinquent die zowel in NL als polen vast had gezeten, had NL het voordeel van de twijfel.
bmwfreak038 zegt
@marinepower: ja maar jij werd niet als lastig persoon erin gewerkt dat is het punt, als je “normaal” plaats neemt is er geen sprake van echter met lastige personen..
bmw507coupe zegt
De B-klasse kwam destijds niet als favoriet uit de test, juist vanwege de beperkte ruimte. Mercedes-Benz NL heeft een -economisch- niet te weigeren aanbod gedaan waardoor ze toch de aanbesteding kregen.
bmwfreak038 zegt
@bmw507coupe: dan heeft het financiële aspect dus voorkeur gekregen op praktisch.
Rob zegt
@bmwfreak038:
Lang leve de aanbestedingswet!
Alles moet ‘eerlijk’, dus alles wordt beoordeeld op objectieve criteria met daarachter wat formules. Partijen schrijven zich in en rolt er bij wijze van spreken vanzelf een winnaar uit. Ruimte voor dingen als ‘voorkeur’, ‘nuance’ etc. zijn niet van toepassing.
En reken maar dat de inkoop ambtenaren ook wel eens diep zuchten als er weer eens winnaar uitrolt, alleen omdat ze zich slim / creatief hebben ingeschreven.
Het is gewoon een draak van een wet. Weliswaar met goede intenties, maar in de praktijk draait het nog wel eens uit op juridische gegoochel in plaats van dat gewoon de beste deal wordt gesloten.
Design_Driven zegt
Ik heb me altijd afgevraagd hoe de Italiaanse carabinieri dat altijd deed met de Alfa 159 want mijn standaard niet ti 159 schraapt de bodem al regelmatig.
Design_Driven zegt
Heerlijk Nederlands om zich zorgen te maken om het comfort van (lange) verdachten. Boeien, hoe lang zit je in zo’n auto? 15 minuutjes max?
bmwfreak038 zegt
@sketcher: ik denk dat je een stuk comfortabeler zit in een touran dan een B klasse het zij met been ruimte en hoofdruimte
Design_Driven zegt
@bmwfreak038: Vast, maar maakt het echt uit?
bmwfreak038 zegt
@sketcher: ja, ook omdat agenten zoals aangegeven wel eens met lastige klanten van doen hebben.
Rob zegt
@sketcher:
Iemand van 2 meter krijg je met een beetje duw- en trekwerk ook wel achterin een Renault Twingo.
Maar zeg nou zelf, echt handig is dat niet he?
Volgens mij gaat het helemaal niet om comfort voor de verdachten, maar gewoon om het praktisch gemak.
rikus zegt
Goed, zo gaat dat zo vaak. Bijvoorbeeld tijdens een proefritje loop je niet meteen tegen de irritatiepunten aan die je na 100.000 km wel hebt. Langdurig gebruik in de praktijk legt altijd wat minpuntjes bloot. Hoewel ik in dit geval denk dat het totale kostenplaatje de dealmaker is geweest.
bmwfreak038 zegt
Tja, zelfs de politie sjoemelt liever blijkt dus achteraf??
Rob zegt
Een ruime wagen is natuurlijk ook een gemak voor de agenten. Want als je een tegenstribbelende arrestant hebt, is het wel zo prettig dat je een beetje ‘werkruimte’ om iemand in een auto te krijgen. En volgens mij nemen agenten ook wel eens plaats naast een arrestant op de achterbank. Beetje ruimte is zo gek nog niet lijkt mij…
AMG zegt
Snapt eigenlijk niet, ze hebben deze dingen toch eerst getest voor ze deze B-Klasse aanschaft?
VeniVidiVici zegt
@c200: Nee, dit soort zaken worden bepaald en besloten door dezelfde type domme lui als bij de Fyra treinen. Degene die ermee moeten werken hebben het gewoon achteraf te accepteren.
ablogjunk zegt
“ Hierdoor moeten de agenten gedwongen rijden in de automatische stand, terwijl deze ‘paddle shifters‘ juist sportief rijden bevorderen.”
Dus bevorderd het wel om normaal te rijden….iets met voorbeeldfunctie.
drommedaris zegt
Dan hadden ze de BMW 220d Xdrive Gran Tourer moeten kiezen. 190 pk, veel meer ruimte en hoger op z’n poten en fatsoenlijke wegligging met 4×4. Waarom is deze niet meegenomen bij de aankoop???
kennone zegt
@drommedaris: waarom hebben ze ooit de 850 T-5R er uit geknikkerd? Standaard 240pk en zat ruimte..
jack_abarth zegt
Waarom zou de politie eigenlijk destijds gekozen hebben voor een Touran en niet een Caddy Maxi Life?
Supra1981 zegt
Je zou toch aan mogen nemen dat een model uitgebreid getest wordt voor de werkzaamheden waar de auto voor zou moeten die en voordat ze een keuze maken.
thomasthomas zegt
Gewoon in caddy op grijs kenteken flikkeren en flink gas geven. Doen ze het ook niet snel meer.