De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice (DEJF) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Daimler AG vanwege de Mercedes-dieselgate.
Wat de DEJF betreft is Daimler als organisatie verantwoordelijk voor de manipulatie van software om beter uit emissietesten te komen. In detail is de aanklacht gericht tegen Daimler AG. Ook de Nederlandse importeurs en een aantal individuele Nederlandse dealers vanwege de Mercedes-dieselgate worden genoemd.
De stichting wil compensatie voor benadeelde consumenten. Volgens DEJF zijn op voertuigen van Daimler tussen 2009 en 2019 sjoemelsoftware geïnstalleerd. Het gaat hier om diesels met zowel Euro 5- als Euro 6-motoren. Volgens de DEJF zijn eigenaren van zo’n diesel een slachtoffer in deze zaak. De non-profit organisatie omschrijft het als volgt:
De schade en overlast die consumenten hebben te verduren, bestaat onder andere uit het risico dat de typegoedkeuring wordt ingetrokken waardoor de auto’s niet meer op de openbare weg mogen rijden. Andere gebruiksbeperkingen zoals inrijverboden voor “oude” diesels in grote steden, waardedaling van de auto, hogere brandstof- en onderhoudskosten, en tenslotte de frustratie en kosten voor het frequenter moeten bijvullen van AdBlue, – elke 13.000 -14.000 kilometer -, in plaats van bij de 30.000 kilometer service intervallen die aanvankelijk werden beloofd.
Stichting Diesel Emissions Justice
Betrokken modellen bij Mercedes-dieselgate
Onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse, B-Klasse, C-Klasse, Citan, CLS, E-Klasse, G-Klasse, GLC, GLE, GLK, M-Klasse, S-Klasse, SLK, Sprinter, V-Klasse en Vito zijn betrokken bij het schandaal.
De stichting heeft de rechtbank in Amsterdam verzocht zich te benoemen tot Exclusieve Belangenbehartiger. Volgens Het Financieele Dagblad is een schade van 100 miljoen euro door de dagvaarding niet ondenkbaar. Voorlopig komt er ook hier in Nederland nog geen einde aan het Mercedes-dieselgate verhaal.
mashell zegt
Let’s make America great again! Maar eigenlijk vind ik de Amerikaanse claimcultuur met onzinnige schadebedragen voor klein ongemak net zo ongewenst in Nederland als McDonalds en Starbucks.
karaya zegt
Je bent meer voor de Nederlandse variant waar de belangen van multinationals zwaarder wegen dan die van de consument.
In de VS is het doorgeslagen maar Nederland zit helemaal aan de andere kant van het spectrum.
mashell zegt
De belangen moeten volgens het recht gewogen worden. Dus niet multimiljonair worden omdat je de tong hebt gebrand aan hete koffie maar ook niet dat een multinational overal mee weg komt (ik vermoed dat de wat google en facebook met gebruikers data doen niet legaal is).
karaya zegt
VW heeft in Nederland niets vergoed. In Duitsland en de VS wel.
thomthamofo zegt
@mashell: lees aub onderstaand artikel over wat er precies is gebeurd tijdens dat proces.
https://www.ttla.com/index.cfm?pg=mcdonaldscoffeecasefacts
ty5500 zegt
Diesel is ten dode opgeschreven voor personenvervoer. Autofabrikanten kregen ze in het verleden al amper voldoende proper waardoor er door sommigen gesjoemeld werd en deze problemen zullen voorlopig wel blijven. Ze kunnen niet opeens toveren. Ook wordt het steeds kostelijker om de auto’s milieuvriendelijker te maken.
ty5500 zegt
Mijn vorige reactie wacht alweer een uur op moderatie. Op autoblog wordt tegenwoordig meer gecensureerd dan in Noord Korea en China…
galgootje zegt
@ty5500: staat er toch nu?
galgootje zegt
@galgootje: een uur… Wat denk je dat er 24 man moderators zit om jouw communicatie binnen een uur te moderaten?
ty5500 zegt
Het gaat overduidelijk (behalve voor jou blijkbaar) niet over het uur maar om de steeds terugkerende moderatie hoewel ik nooit teruggefloten ben op iets.
mashell zegt
Heeft misschien met bepaalde woorden of de hoeveelheid van je reacties van doen.
Dutchdriftking zegt
Succes. Het is met name een principe kwestie bedoeld voor media aandacht? Een rechtszaak wordt het niet, en zo wel ga je dit natuurlijk niet winnen.
grasvreter zegt
Waarom zou je niet winnen? Als je een auto koopt want de fabrikant belooft iets, maar die belofte is een leugen, dan is de fabrikant toch fout?
sonnybonds zegt
ja maar je moet het ook nog juridisch bewijzen dat is het probleem. Iedereen weet dat Mercedes fout zit. Vraag me af hoe het zit met huidige diesels zijn die dan wel schoon? en zo ja waarom kon dat eerder dan niet? zo nee waarom worden ze dan verkocht? snap niet
ty5500 zegt
Vrees ervoor dat ze ze nu opeens proper hebben gekregen
https://www.transportenvironment.org/news/new-diesel-cars-linked-tiny-cancer-causing-particles-are-invisible-law
mc96 zegt
Sinds de wet in Nederland massaclaims mogelijk maakt is het gewoon een verdienmodel voor advocatenkantoren en andere belangenbehartigers. Ongetwijfeld worden vanuit de stichting zonder winstoogmerk (forse) facturen betaald aan de kantore/mensen die achter het oprichten van de stichting zitten. Soms zie je dat de “gedupeerde” eerst nog een bedrag moeten betalen voor het mogen aansluiten bij de massa claim.
karhengst zegt
In Duitsland krijgt men 100€ compensatie van Daimler indien je een getroffen diesel hebt. In Nederland niet dan?
cheatah zegt
@karhengst: wow – 100 Euro! Da lig ik echt wakker van als ik een 80k auto koop #hijheefthetnietbegrepen
karhengst zegt
@cheatah: #cheatahheefthetnietbegrepen maar toch bedankt voor het meespelen ;)
Die paar tankjes adblue kosten je de kop niet. Punt van de regeling is dat je als eigenaar wel van verdere stappen afziet omdat je dus reeds gecompenseerd bent. Vandaar dat het voor het artikel wel interessant is dat er in Duitsland dus een regeling is, waar dit in Nederland mogelijk niet het geval is.
nautique206 zegt
Ik lees altijd dat alleen VAG sjoemelt, dus dit klopt niet
mashell zegt
Maar dat wisten we toch al? Iedereen sjoemelt, alleen VAG heeft het ook toegegeven en is zo zwaar bestraft daarvoor dat anderen het wel laten nog eerlijk te zijn.
karaya zegt
VAG deed het grootschalig en structureel. Ze hebben daardoor ook oneerlijke concurrentie bedreven. Hun auto’s waren op papier superschoon en daardoor minder belast dan de concurrentie.
Ze naaien dus niet alleen de samenleving, de overheid en de consument maar ook hun concurrenten. Ze mogen blij zijn dat ze nog bestaan.
nautique206 zegt
@karaya: ja wat Mercedes deed, is iets heel anders, net als de rest van de sjoemelaars
mashell zegt
Maar iedereen sjoemelde. VW is in de VS betrapt en heeft het toegegeven. Of VW dat echt grootschalig deed vraag ik me af, het ging toch vooral om diesels in de VS. In Europa ging het vooral om teveel NOx in praktijk omstandigheden en dat betrof alle diesels van alle merken.
Maar dat ze het hebben toegeven en dat maakt ze het minst oneerlijk van allemaal en daarmee toch weer het meest sympathiek.
nautique206 zegt
@mashell: het was cynisch bedoeld. Lees vaak reacties dat alleen VAG sjoemelde, terwijl er volgens mij al meerdere merken gestraft zijn
mashell zegt
VW sjoemelde in de VS op de testbank om onder de lokale emissie normen uit te komen. Fiat, Renault, Mercedes en BWM zijn in Europa ook betrapt maar hebben niks toegegeven. Daarna kwam diesel onder het vergrootglas te liggen en bleek dat alle diesels in de praktijk veel meer NOx uitstoten dan de normen toelieten (niet eens illegaal maar wel zeer ongewenst). Maar de keiharde aanpak die VW te verduren heeft gehad hebben de andere merken wel weten te ontlopen.
kniesoor zegt
Is er ooit een typegoedkeuring voor 1 van de beschreven MBs komen te vervallen/ingetrokken ?
Zijn er MBs van de beschreven types ooit geconfronteerd met een strenger inrijverbod dan ze op basis van de oorspronkelijke typegoedkeuring tegen gekomen zouden zijn ?
Zonder een eenduidig ja op bovenstaande vragen zullen daarmee verband houdende eisen vermoedelijk worden afgewezen.
Vwb hoger verbruik : er zal aannemelijk gemaakt moeten worden, dat een geconstateerd hoger verbruik buiten de gangbare marges valt en te wijten is aan de aanwezigheid van sjoemelsoftware. Geen eenvudige klus, lijkt me.
Vwb hogere onderhoudskosten en kosten Ad Blue hebben ze vermoedelijk een punt. Al zal dat relatief beperkte bedragen per auto betreffen. Ik zou dus nog even geen wereldreizen e.d. boeken voordat er een vonnis ligt, de compensatie (if any) zou wel eens tegen kunnen vallen.
Turbo S zegt
@amghans: precies dat. Alle punten kunnen verworpen worden behalve het adblue verbruik. Ik heb een E350d gehad die nadat de software geüpdatet was 3 keer zoveel adblue verbruikte. Normaal 30 liter per jaar in mijn geval, na de update dus 90 liter op jaarbasis. Bij een prijs van 60 cent per liter keer 60 liter meer hebben we het dus over meerkosten van 36 hele euro’s per jaar. Ik heb van MB een werkplaats tegoedbon gekregen van 100€, hetgeen mijns inziens volstaat om deze adblue meerkosten te compenseren. De hele aanklacht kan daarmee de prullenbak in.
RegnuM zegt
Maar als een Citan een Renault motor heeft, moet Renault dan ook onder de loep genomen worden?
joejojo2012 zegt
Als dat zo zou zijn, dan mag MB dit natuurlijk juridisch uitvechten met Renault. Eigenaren van MB persoenwagens hebben een MB gekocht van Daimler AG inclusief motor. Of ie nu bij Renault of Lada vandaan komt, doet niet ter zake.
cheatah zegt
Ik heb zelf een sjoemeldiesel van Daimler. Een heerlijke CLS SB 350 Diesel met Adblue, Euro 6 uit 2015.
Ik moet eerlijk toegeven, mijzelf niet heel erg in het thema verdiept te hebben en heb ook gedacht, met Euro 6 en Adblue ben ik veilig. Niks blijkt minder waar…
Het schandalige aan het verhaal is niet, dat het auto en sjoemeldiesel heeft, maar dat de dealer dat aan mij niet heeft verteld, naar dat dit feit intern al erg lang bekend was. Staat op geen document, nooit verteld, lekker de domme klant laten kopen. Premium Selection uiteraard. Een paar maanden na de aankoop komt de letter, dat ik een update moet laten door voeren, anders zetten zij hem stil.
Korte research: door een update stijgt de verbruik significant, de motor raakt vermogen kwijt, de houdbaarheid van de motor neemt af, en de Adblue verbruik neemt ook toe.
Aldus Mercedes zijn dit geen bewezen nadelen, dus gewoon lekker updaten. Uiteraard word mij als klant niks aangeboden en de auto ook niet terug genomen. Waarom ook. Niet eens rekenen de financiële schade, die ik bij de verkoop ga hebben hier door.
Nou, ik ga in ieder geval geen Mercedes meer kopen. Teleurstellend en triest verhaal.
ahaaa zegt
Dus Mercedes (en andere fabrikanten) bedenkt een manier om haar auto’s goedkoper aan de klant te leveren maar die klant loopt hier vervolgens alsnog over te klagen.
Vindt dit gedoe wel behoorlijk overdreven. In de praktijk geeft niemand er ook maar iets om (anders zouden ze ook geen auto kopen) tot ze er geld op kunnen vangen.
Ja het was netter geweest als MB dit naar klanten had gecommuniceerd, maar dan hadden de klanten hier niet de voordelen van kunnen plukken.
karaya zegt
Jij denkt toch niet dat je sjoemelauto hetzelfde presteert na de update?
Dus verkopen ze je een auto onder valse voorwendselen, ze belazerden de boel namelijk willens en wetens.
In Nederland kom je daar mee weg als fabrikant, In Duitsland niet.
Jochen zegt
Ik rijd een diesel met AdBlue. Fucking irritant dat je elke 10dkm 6-8 liter van die meuk kan bijtanken. Als je het niet doet wordt je gelijk verwend met het noodprogramma. Die literprijs is niet zo spannend, maar het feit dat je 3-4x vaker dat AdBlue moet bijvullen dan beloofd is is wel ruk. 1st world problems.
sprankel zegt
De essentie is niet het AdBlue verhaal of first world problems, het probleem is dat er een hele sector denkt dat liegen en bedriegen tegenover een klant en overheden normaal is. En dat een VAG het dan ook nog een geweldig idee vond om een continent dat overwegend negatief stond tov diesel massaal diesels te verkopen met agressieve marketing campagnes met diesel is properder dan ooit. En toen dat continent toch wel eens wou weten hoe die slimme Europeanen en slimme Duitsers dat deden onderzoek begonnen doen waarom ze dat zelf niet konden waarbij VAG jaren aan een stuk leugens verkocht heeft, hun een rad voor de ogen gedraaid heeft tot hun $ echt geen andere optie meer had dan te vallen.
Nu kan je veel vertellen en er is heel veel mis met de US maar de lokale overheid daar jaren aan een stuk in hun ogen kijken en vlakaf zitten liegen, moest dat niet vanuit Europa gebeurd zijn, die waren in staat het desbetreffende land keiharde sancties op te leggen tot zelfs een regime om te gooien, al was het maar om hun eigen beeld bij te werken en de wereld te tonen wat de gevolgen zijn als je met hun voeten speelt. Dat gedeelte is de enigste reden waarom VAG zo hard is aangepakt want het sjoemel gedeelte, is er eigenlijk een Europese auto fabrikant die niet mee in dat verhaal zit? VAG heeft namelijk niet meer of minder gedaan dan de rest want het is bij Europese toeleveranciers begonnen en die hebben dat aan alle fabrikanten verkocht.
Vergis u niet hoeveel schade de Europese auto fabrikanten hebben toegebracht, heel de wereld heeft gehoord over wat die Europeanen hebben uitgestoken en de positie, integriteit en geloofwaardigheid heeft een dikke slag gehad. Buiten de EU word dit als voorbeeld gebruikt dat de EU en zijn lidstaten de boel niet onder controle hebben, dat de EU niet durft optreden, dat we sectoren een hand boven het hoofd houden en ga maar door. Dat wilt ook zeggen dat Nederland en alle bedrijven in Nederland plots hebben moeten inboeten aan geloofwaardigheid.
Dit verplicht de EU maatregelen te nemen, de druk is immens en het verbannen van diesels in steden is daar een gevolg van om de wereld te laten zien dat de EU daar helemaal niet akkoord mee gaat. Duitsland specifiek word gedwongen om te laten zien dat ze wel degelijk zware boetes geven aan hun auto sector en met name aan VAG.
Dat heeft gevolgen die ons allemaal treffen en u als eigenaar nog veel meer om te beginnen met een versnelde en onverwachte afschrijving dat u veel meer kost dan wat extra AddBlue om nog maar te zwijgen over de rest.
En als een fabrikant dit allemaal ok vond, dan kan je ook al de conclusie trekken dat sjoemel diesels niet het enigste is en dat men andere niet zo frisse praktijken heel normaal vind, tegenwoordig krijg je van Mercedes zelfs geen zekering layout meer, bedrijfsgeheim zei de dealer, ik word ontslagen als ik u dat geef zei de man in de werkplaats, Dat men bij wet verplicht is het toe te staan dat je niet bij de dealer moet zijn voor onderhoud, daar vegen ze ook massaal hun voeten aan, OBD2 leest nog exact 4 parameters uit en die zekering layout, die zit wel degelijk in de auto als je half de koffer demonteert zodat ze toch kunnen zeggen dat je het had (de rest is allemaal telefonisch of in persoon verteld en dus deniable). Een 12V starter batterij vervangen vereist tegenwoordig een dealer only communicatietoestel en die fancy geluid toestanden als Burmester en B&O en Canton en wat is het nog allemaal, fake, fake en nog eens fake. Het lijstje gaat maar door en door.
De autosector in Europa is ziek, zwaar ziek dus pak ze maar aan want ze hebben het duidelijk nog niet helemaal begrepen terwijl we daar als lidstaat van de EU wel immense gevolgen van dragen.