
De nieuwverkoop van EV’s stijgt nog steeds, maar dat komt niet door de particulieren.
De verkoop van nieuwe EV’s is nog steeds aan het stijgen in Nederland. Het marktaandeel steeg van 30,8% in 2023 naar 34,7% in het afgelopen jaar. Uiteraard komt dat voor een groot deel door leaseauto’s. Maar hoe zit het eigenlijk met de particuliere verkoop van EV’s?
In de maandelijkse cijfers van de Bovag wordt hier helaas geen onderscheid in gemaakt, maar nu kunnen we deze prangende vraag toch beantwoorden. De Bovag presenteert namelijk de EV Markt Monitor 2024 en daarin krijgen we wél de cijfers te zien van de particuliere verkoop.
Wat blijkt? De particuliere verkoop van EV’s (inclusief private lease) is helemaal niet gestegen, maar juist gedaald. In het eerste halfjaar van 2023 was het aandeel nog 32%, maar dat is gedaald naar 26% in het tweede half jaar van 2024. En afgelopen maand was het marktaandeel wederom gedaald, naar 23%.
Er zijn de laatste tijd aardig wat goedkopere EV’s bijgekomen, maar dit weet de particulier dus niet over de streep te trekken. Ook zijn er diverse prijsverlagingen, maar die maakt de consument volgens de Bovag juist onzeker en afwachtend. Verder noemen ze de stijgende laadtarieven en het ontbreken van thuislaadmogelijkheden als verklaring.
De particulieren DIE een elektrische auto kopen, kiezen vooral voor tweedehands. Logisch, gezien de prijzen. 80% van de particuliere EV-kopers kiest voor een occasion. Maar ook op de occasionmarkt loopt het geen storm. De Bovag merkt op dat EV’s vaak van handelaar wisselen voordat ze een keer een koper vinden.
Bron: Bovag
Foto: @basfransencarphotography, via Autoblog Spots
Argumenten in het artikel die worden aangedragen zijn o.a. de stijgende laadtarieven, het ontbreken van een thuislaad mogelijkheid en de prijsdalingen maar ik denk dat één van de grootste argumenten is het MRB beleid. Dit jaar 25% van het volle benzine tarief maar volgend jaar al 75%. Met dat laatste percentage betaal je dan meer t.o.v. een vergelijkbare benzinevariant.
Je hebt helemaal gelijk! Een auto koop je voor jaren en het zwalkende, onbetrouwbare overheidsbeleid zorgt ervoor dat iets wat eerst aantrekkelijk was nu peperduur gaat worden.
Als ik alles zo lees dan zit de EV-markt momenteel op een onzeker kantelpunt in de tijd, waar nagenoeg alle financiële steun om ‘groen te doen’ is afgebouwd maar de techniek en gebruik nog net iets duurder zijn dan de bekende ‘veilige’ alternatieven. Het kost jaren en miljarden, maar uiteindelijk is iedereen erbij gebaat om naar een stabiele oplossing te convergeren, waar iedereen ook echt met reden in blijft hangen (bijvoorbeeld omdat het 30% goedkoper is). En voor de verbrandingsmotor is een voorbeeld van die convergentie het trio Citroen C1, Toyota Aygo, Peugeot 107. Heel knap hoe die gemaakt zijn, en zo goedkoop te maken, en zo zuinig. Gedragen door de massa.
Nu zitten we met een aantal dure struikelblokken wat convergeren naar de EV-kant moeilijk maakt: de stroom is duur, de stroom is er niet altijd door een onderontwikkeld stroomnet, de tarieven staan niet eens op de laadpaal, duurdere autos hebben een te kleine range. Het gaat om een totaaloplossing die voor een doorsnee consument toegevoegde waarde heeft. En die is vaak toch gekoppeld aan profijt in de huishoudportemonnee. Het argument ‘gooi er nog maar wat tijd tegenaan’ gaat niet op, er moeten nú al genoeg consumenten zijn die zich willen committeren aan een minder ideale totaaloplossing. Anders zijn voor fabrikanten de verliezen te groot, die hebben kwartaalcijfers nodig om de innovatie te bekostigen, geen klimaatdoelen.
Het probleem is ook dat PHEV’s grotendeels de BPM ontduiken doordat ze slim omgaan met de 100km WLTP cyclus. Als ze de WLTP nou over 500km zouden doen, dan vallen ze door de mand.
Maar het is dus dat EV’s nu duurder worden en PHEV’s goedkoper, en dat is een slechte zaak. Zeker omdat de gemiddelde PHEV rijder een verbruik heeft wat minstens 2,5x zo hoog is als de fabrieksopgave.
Het lijkt mij een onzinnig argument. Het probleem zit bij het product EV, dat is simpelweg niet goed genoeg. Zonder stimulatie gaat de transitie zo nog 15-20 jaar duren, als het al gebeurt. Overigens heb ik 3 PHEV’s gehad die toch echt een heel net verbruik hadden, hoger dan opgave maar niet dramatisch. En bij zowel EV’s als ICE’s is het verbruik ook hoger…
Eens, bij ICE en EV zeker hoger verbruik, maar niet zo drastisch als bij de PHEV. De gemiddelde EV of ICE heeft misschien 25% hoger verbruik, niet 250% (!) zoals een Metsubsidie Foutlander.
En een product wat slecht is voor mens en milieu mag je best hoger belasten. Dat doen we immers ook bij brandstof of sigaretten.
Waarom zou je ook een EV kopen als particulier. Wij rijden misschien 8000 per jaar. Kan niet thuis laden en we hebben een gezin waarmee we met de auto op vakantie willen en dat mogelijk met een vouwwagen oid willen gaan doen. Dat is redelijk gemiddeld afgezien van de km’s die zullen gemiddeld hoger zijn. Dan het onzekere beleid wat duidelijk net zo duur als benzin gaat worden en dan als je als gezin geen 40K hebt liggen voor een nieuwe 2de hands auto… zie ik het nut er niet van in.
Ja goed punt. Een EV is dan wel weer heel geschikt als 2e auto, maar het aanbod van goede kleine EV’s is te beperkt, over paar jaar misschien Renault 5 occasions
OK, maar wat doet het aandeel particuliere aankopen in het totaal van de verkopen? Dus: alle nieuw verkochte auto’s, wat is daar het percentage ‘particulier gekocht’ van? En stijgt of daalt dat dan?
Ben zojuist teruggekeerd van een tweeweekse vakantie in Thailand.
Daar wonen er bijna 80 miljoen mensen en hun wagenpark is ongeveer 6x groter dan wat in NL over de weg rijdt.
En hoeveel Tesla’s heb ik er in die twee weken rond zien rijden in Thailand?
Niet één!!!! Zero!!! Nul!!!! Verder dan een paar Priussen en een handvol BYD’s kom je niet!!
We zijn hier in NL met z’n allen helemaal gek geworden met al die EV’s die oh zo goed zijn voor het milieu….. Want wij denken dat dat kleine stukje land de rest van de wereld gaat redden, of niet dan?
En die mafkees in het Oval Office gaat alleen maar roepen: “We’re gonna drill and drill and drill!”
Zullen we ander kijken naar India? Daar wonen er bijna anderhalf miljard mensen. Ik vraag me af hoeveel EV’s daar rondrijden??
Nou, dan blijft deze jongen voorlopig in zijn 6-cilinder Diesel rondrijden! #fuckhetmilieu
Leuk jouw derdewereldland verhalen. Maar feit is dat wereldwijd de EV verkopen afgelopen jaar 20% zijn gestegen, en benzine en diesel gedaald.
En in Thailand kopen ze natuurlijk geen Tesla, maar wel veel BYD.
Als je je gaat vergelijken met de ‘slechtste’ jongetjes van de klas kom je nergens. Dus bedankt voor je bijdrage maar het voegt weinig toe.