Het aantal elektrische auto’s in ons land groeit gestaag, de Nederlandse particulier is steeds meer in een EV te vinden.
Het aanbod van (betaalbare) elektrische auto’s groeit. Daarmee is het geen verrassing dat er ook meer EV’s in ons land rijden. Jaar op jaar is er een duidelijke groei te zien in de cijfers. In een analyse stellen RAI Vereniging en Bovag dat het aantal elektrische auto’s in 2021 toenam met 21 procent. Dat was in 2019 nog 12 procent. Nederland telt nu 261.100 elektrische auto’s. Het is nog maar een schijntje in vergelijking met benzine- en dieselauto’s. EV’s zijn goed voor 2,85 procent van het totale Nederlandse wagenpark, wat bestaat uit 9.154.289 personenauto’s.
Elektrische auto particulier
Niet alleen komen er meer betaalbare elektrische auto’s op de markt. Er is ook een klein steuntje in de rug in vorm van subsidies. Nu zal dat niet de hoofdreden zijn om mensen over de streep te trekken. Een paar duizend euro korting op een auto van 20, 30 of misschien wel 40.000 euro voelt niet als een grote impact. De meeste elektrische auto’s worden dan ook in Nederland gereden door de zakelijke rijder. Toch is het goed om te melden dat het aantal particuliere EV registraties in januari en februari 2022 steeg naar 56 procent. De particuliere en zakelijke registraties waren goed voor 6.741 nieuwe EV’s in de eerst twee maanden van het jaar.
Goedkopere EV
De cijfers laten zien dat de prijs van een elektrische auto flink aan het zakken is. Gemiddeld betaalde je in 2016 maar liefst 79.000 euro voor een EV. In 2021 lag dit gemiddelde op 51.000 euro. De verwachting is dat het gemiddelde de komende jaren verder zakt. Dit komt door het groeiende aanbod van goedkopere elektrische auto’s. Om de particulier te bereiken is dat laatste nodig. In plaats van een directe aanschaf is private lease populair, maar dan moet het maandbedrag wel te behappen zijn. Op een auto van 22.000 euro zijn de maandbedragen nog te overzien, voor een auto van 30.000 euro of meer praat je al gauw over vele honderden euro’s wat er elke maand afgetikt moet worden.
rutgerg zegt
Niet zo gek met deze brandstofprijzen… zelfs met een elektriciteitstarief zoals dat van Fastned rond de 80ct/kwh ben je nog voordeliger uit.
pindakoning zegt
@rutgerg: 80 cent?! Pff dat is duur
rutgerg zegt
@pindakoning: thuis kosten ze mij 16 cent… afgezien van de kwh’tjes die door de zon worden gegeven… voor niets gaat de zon op.
detroitv8 zegt
@rutgerg: 16 ct, da’s dan nog zonder belasting?
rutgerg zegt
@detroitv8: nope incl btw en overheidsheffingen… gas betaal k 83ct per m3…. Net optijd 4 jaar vast gezet gok ik. Gelukkig mag ik nog ruim 2 jaar van deze tarieven genieten :-)
Jack zegt
Ik reken anders. Als ik niet oplaad krijg ik 5 cent terug van het energie bedrijf. Afschrijving zonnepanelen is 20 cent per khw. Totaal 25 cent.
ghost zegt
@pindakoning: tis 0,69 maar goed overdrijven kan altijd. En sommige autofabrikanten geven passen uit waarmee je voor 0,41 laadt ipv die 0,69 bij Fastned.
rutgerg zegt
@ghost: excuses je hebt gelijk, Ionity rekent 79ct.
Overigens betaal ik met de shell recharge pas bij zowel Ionity als Fastned 71ct…
Robert zegt
Veelzeggend is dat de overgrote meerderheid van de door particulier nieuw ‘aangeschafte’ auto’s tegenwoordig in via financial lease (huurkoop) of als operational lease constructie wordt betaald. Wat goed gaat totdat je met de bank moet praten over hypotheek overspuiten o.i.d.
Ik heb zelf ook meer dan eens de rekensom gemaakt en voor relatief weinig extra geld zou ik mijn volledig betaalde zoveelstehands auto ook kunnen inruilen op een nieuwe ‘van de bank’. Ik doe het niet. Zelf je broek ophouden en géén lening afsluiten behalve een hypotheek, heb ik altijd geleerd in m’n opvoeding.
banderas zegt
@RRRobert: operationele lease voor een particulier? Je bedoelt Prive Lease. Afijn, daarin betaal je niet de gehele auto (dus geen zorgen over restwaarde) en alles incl verzekering e.d. is inclusief. Vooral handig en wie betaalt niet liever 380 euro per maand dan in 1x 36.000 euro…
detroitv8 zegt
@banderas: iemand moet er aan verdienen. Private lease klinkt misschien wel goedkoop, maar na 60 maanden €300,- afgetikt te hebben voor je B-segmenter hou je niks over. Dan liever de restwaarde zelf pakken.
Ik heb in 2018 een nieuwe Fiesta gekocht, met 3 jaar verlengde garantie. Buiten de paar tientjes vaste lasten (HSB en verzekering) geen verassingen. Dit ding is volgend jaar echt nog wel 10k waard.
mashell zegt
Zo ben ik ook opgevoed maar ik heb me om los te komen van de christelijke doctrine geleerd zelf ook dingen te overdenken. En ga je afvragen is lenen met zo’n lage rente nog wel zo erg? Waarom vinden we het ok als bedrijven met geleend geld gefinancierd worden maar vinden we het voor huishoudens niet ok? Waarom noemen we een heel grote lening een hypotheek en waarom is juist die dan minder erg? Als je een auto nodig hebt om op je werk te komen dan is die auto voor je bestaan essentieel, dan kan een nieuwe zuinige betrouwbare private lease wagen tegen een vaste prijs misschien best wel rationeel te verantwoorden zijn.
Jack zegt
Mmm, denk dat de verschillen tussen een bedrijf en een persoon te groot zijn om dit te stellen.
shicomm zegt
De dalende prijstrend is een goede maar voor het gros van de mensen is het nog altijd veels te duur.
Zelfs voor wie wil is gebrek aan infrastructuur een issue ; voor mensen in hoogbouw blijft het tobben..
Ik heb het vaak zat overwogen om voor een ev te gaan maar de krankzinnige parkeerdruk en de aanwezigheid van slechts 1 openbaar laadpunt in mijn straat houden me tegen..
Pascal zegt
Uit ervaring kan ik bevestigen dat je inderdaad beter niet afhankelijk kunt zijn van de openbare laadpunten. Het is wel prima te doen, maar toch kijk ik uit naar volgend jaar wanneer ik wel een eigen parkeerplek met laadpunt heb.
Variomatic zegt
Verhaal klopt niet!! Cijfers zijn niet gecorrigeerd op koop door zzp’ers met een éénmanszaak. Die worden bij koop geregistreerd als particulier en juist die groep heeft vorig jaar en het jaar ervoor nog massaal vanwege de lagere bijtelling een EV gekocht. Het werkelijk percentage particuliere kopers ligt véél lager!
Wiwaldi zegt
Ik wil best een elektrische auto (lees: erbij, naast de Mustang cabrio die ik nu heb), maar wel een die bij mij past. Voor mij is dat een lange, sportieve tweedeurs coupé. Worden die niet op korte termijn uitgebracht? Jammer dan. Dan maar over een jaar of 5 nog eens kijken. Ik vertik het een vier- of vijfdeurs gezinsbak te kopen.
petroldrinker zegt
Vreselijk nieuws om mee wakker te worden….
steephh zegt
@petroldrinker
Ach jongen toch, wat zit het je tegen. Hopelijk voel je je snel weer beter! DM even je adres, dan stuur ik een fruitmandje met een flesje benzine jouw kant op!
Protip: maak je niet te druk dat niet iedereen een traditionele brandstofauto rijdt. Die ik jou overigens van harte gun. Maar mensen kiezen nu eenmaal voor technologische vooruitgang. Anders reden we nu nog allemaal met paard en wagen.. Ehh.. correctie: dan liepen we nog rond zonder paard en wagen zelfs.
petroldrinker zegt
Tja ik zie het anders, hoe meer mensen duracells gaan kopen, hoe minder leuke en dikke benzine auto’s ik in de toekomst kan kopen ;)
steephh zegt
@petroldrinker
Veel autofabrikanten hebben in hun roadmap vaak al een jaar aangestipt waarbij ze stoppen met de productie van brandstofmotoren. En daar bovenop is het niet ondankbaar dat de rijksoverheid de verkoop van nieuwe auto’s met brandstofmotor aan banden legt. Wellicht dat bij een massale adoptie van de EV dit jaar door de autofabrikanten verder naar voren geschoven zal worden op basis van de vraag vanuit de markt, maar daar lijkt het nu niet op.
Ik zou me dus niet zo druk maken om wat anderen doen; waar we in de toekomst naar toe gaan is namelijk al duidelijk. Géén nieuwe auto’s meer met brandstofmotoren, op auto’s voor liefhebbers na wellicht (als daar een uitzondering voor gemaakt gaat worden).
Mijn advies: Je leeft te kort om je druk te maken op zaken waar je geen invloed op hebt. Wacht niet tot in de toekomst, maar koop nu een paar nieuwe leuke dikke benzineauto’s en koester deze. En geniet van het leven! ;)
kevertje zegt
Waar we in de toekomst naartoe gaan? De verarming van onze bevolking, decimeren van koopkracht. Naast de fiscale druk die quasi onhoudbaar is, is het beperken van alle essentiële vrijheid hoe je woont, leeft, bouwt, huurt, je verplaatst of zelfs je gezondheidskeuzes legio geworden. Straks mogen we leven op een oppervlakte die echt een paar maal kleiner is dan onze ouders (een nieuwbouw-budget blijkt nu al onbereikbaar voor de meesten), een tuin is er niet meer bij, in het best geval mogen we die delen met de buurt. Zoals het nu gaat betekent dat onder die ‘green deal’ zal comfort-verwarming, fris wasgoed en mobiliteit pure luxe worden. Luister naar onze overheden in hun (idiote) publieke campagnes: ‘converteer naar (peperdure) warmtepompen’ en (nogmaals peperdure) electrische auto’s. Crisis? Zet je thermostaat op 19 graden, gebruik voor alles zoveel mogelijk de fiets en het dure en slechte openbare vervoer. De deus-ex-machine: ‘leg zonnepanelen op je dak’ (dat je niet in bezit hebt als huurder of appartementsbewoner) en vrees dan nog Uw energierekening elke maand (gewoon doorslikken, zoals de dagelijkse choco tussen uw boterhammetjes, betaal zonder morren maar een voorschot dat een half maandloon groot is om verrassingen te vermijden, anders wordt al dat zinloze geld toch maar gespaard en wordt er niets mee gedaan). Het is écht alleen maar omdat wij op zo’n groen-dolgedraaide politici/partijen stemmen hoor… ik herken vooral het oude Oost-Duitsland in dit voortdurende beleid van ‘wij bepalen wat nog mag en voel je daar goed bij’.
Pascal zegt
Uitstekend betoog, u (door)ziet heel goed waar het helaas naartoe gaat.
steephh zegt
@kevertje @pascalo
Één ding is zeker: in Nederland worden de verschillen tussen arm- en rijk wel steeds groter. Maar verder zie ik de zaken toch net iets anders. Kleine tip overigens nog, gebruik af en toe een witregel, dat verhoogd de leesbaarheid! ;-)
Jarenlang “genoten” we van relatief goedkoop gas en goedkope olie. Dat was fijn, want hierdoor hoefden we niet te investeren in isolatie of andere vormen van hernieuwbare energie. We crëeerden een afhankelijkheid naar gas door al onze huizen jarenlang te voorzien van CV ketels en ons wagenpark was tot voor kort volledig gebaseerd op een fossiele brandstofmotoren. Je ziet wat jarenlang afhankelijkheid van relatief goedkope olie en gas doet: het was niet “nodig” te investeren om zodoende gas te kunnen besparen (isolatie) of zelfs niet meer te hoeven gebruiken (warmtepompen). Het was niet nodig om te kijken naar alternatieve vormen van aandrijving.
Nu de prijzen van fossiele energie flink gestegen zijn, worden met name de mensen met een laag inkomen hier dubbel en dwars voor “gestraft”. Zij hebben niet de mogelijkheid om in alternatieven zoals isolatie, warmtepompen en EV’s te investeren. En ze KUNNEN niet anders.
Tegelijkertijd moet onze overheid nu bijspringen om te zorgen dat de lasten betaalbaar blijven. Ondertussen schrijft de fossiele industrie hoge winsten weg. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
Je hebt het over “groen-dolgedraaide politici/partijen” en “onze overheden in hun (idiote) publieke campagnes”. Alsof het de schuld van hen zou zijn! Terwijl zij juist inzetten op het isoleren van huizen, het plaatsen van warmtepompen en het gebruik van EV’s. Veel rechts georiënteerde partijen zijn er juist niet voor de (armere) burger: vaak enkel voor hen die veel verdienen en voor (grote) bedrijven. Sterker nog: sommige partijen willen ons hoe-dan-ook aan het gas houden!
—
Ik weet wel wat mijn plan zou zijn: de overheid zou moeten afdwingen dat huurhuizen voldoende geisoleerd zijn. Leuk dat je als huiseigenaar een zakcentje bijverdiend en dat is ook helemaal prima: maar de huurder hoeft hier niet onder te lijden. Ook de woningbouw hoort flink te investeren. Al dan niet gesubsidieerd. Voor hen die een koophuis bezitten, willen verduurzamen maar weinig financiële ruimte hebben: subsidies zijn hier een mooie optie, icm. renteloze leningen (naar het DUO model).
Naast isoleren, daarnaast massaal inzetten op adoptie van de warmtepomp (goed lezen: niet afdwingen dus). Hiermee sla je twee vliegen in één klap: energie besparen én minder buitenlandse afhankelijkheid.
Ook mag er wat mij betreft wat meer worden ingezet op de adoptie van EV’s. Hoe precies, dat is een goede vraag. Aanschafsubsidies vind ik niet de allerbeste optie, maar met een nog lagere cap op de cataloguswaarde is dat wellicht wel een mooie optie. Je wil ook de lagere segmenten boosten. Belangrijk is in ieder geval dat binnen afzienbare tijd een bepaald percentage EV’s onderdeel uitmaakt van het wagenpark. Niet onbelangrijk, aangezien de leeftijd van ons wagenpark het hoogset is in heel Europa.
—
Ik zie je heel veel klagen en zie dat je ontzettend pessimistisch bent over de toekomst. Maar ongetwijfeld heb jij ook fantastische idëeen hoe e.e.a. zou moeten worden aangepakt. Dus kevertje, wat is jouw plan om de wereld te verbeteren?
petroldrinker zegt
moet je wel het geld voor de autos hebben die je wilt hebben, laat dat nou net het probleem zijn dat ik die (nog) niet kan betalen…
VeniVidiVici zegt
Mensen die zo’n milieuvervuilende EV kopen zijn geen autoliefhebbers!
Pascal zegt
Milieuvervuilend zijn EV’s zeker, alleen wel een stuk minder dan elke ICE.
koeberg zegt
Na verloop van tijd wel. Af-fabriek is een EV natuurlijk vervuilender dan een ICE. Maar bij het rijden is een ICE vervuilender. Ik weet niet waar het omslagpunt tegenwoordig ligt. Wat iets van 50K kilometers of zo.
Pascal zegt
Klopt, onder aan de streep idd. Beetje goeie moderne EV haalt makkelijk 300k kilometers dus dan valt ‘t sommetje best goed uit
petroldrinker zegt
-edit: let even op je taalgebruik. Geen geslachtsdelen benoemen in je betoog graag. Dat is raar. –
slickrick zegt
@Pascal: wat Moet dat verschrikkelijk zijn, 300k in 1 auto rijden, net of je heel je leven maar 1 vrouw mag hebben….mij niet gezien, er zijn te veel leuke auto’s en vrouwen om eens uit te proberen
Pascal zegt
@slickrick wie gaat er 300k in 1 auto rijden dan? Voor zover ik weet heeft de gemiddelde auto gewoon meerdere eigenaren gedurende de levensduur.
kevertje zegt
Volgens sommige bronnen zelfs 75k km en ik betwijfel of de zeer CO2-intensieve recyclage van batterijen mee in het verhaal zit. We zwijgen dan nog hoeveel CO2 al die distributie-aanpassingen, laadpalen neerpoten en nieuwe centrales gaan kosten. M.a.w. dit verhaal is wat het van begin is geweest: gebakken lucht. Of liever CO2. Als men daarop had willen sturen, begin dat met onze webshop-cultuur aan te passen, terug meer hier lokaal te produceren ipv. de zee te bevolken met containerschepen en vooral, minder vlees te consumeren.
steephh zegt
@kevertje
Je twijfelt of zaken mee zijn genomen. De vraag is dan in hoeverre de rest van je verhaaltje klopt. Kan je dit ook onderbouwen met cijfers of relevante onderbouwing?
Hoe dan ook: olie/gas blijven verstoken voor mobiliteit, transport en verwarming is géén oplossing voor de lange termijn. De winning hiervan is namelijk eindig en gaat allang niet meer zo makkelijk als 100 jaar geleden. We moeten nu op veel plekken fracken met grote milieuschade tot gevolg.
kevertje zegt
En dat gaan we vervangen met het afschrapen van landschappen? Overal toxische waste en gifmeren? Knap hoor.
steephh zegt
@kevertje
Voor energiewinning gebeurt dat al decennia. Zie bijvoorbeeld de bruinkoolwinning in Duitsland. En dat is bedoeld voor éénmalige verbranding.
Lithium wordt overigens vooral gewonnen met behulp van zoutmeren. En het klopt dat dit niet bepaald duurzaam er aan toe gaat. Lithiumwinning kan ook veel duurzamer, zie bijvoorbeeld dit intiatief met behulp van een Nederlands (!) bedrijf: https://www.change.inc/energie/lithium-uit-europa-voor-duurzame-batterijen-krijgt-vorm-dankzij-nederlandse-bedrijf-37579
Wat betreft de winning van olie en gas, wordt het alleen maar schadelijker naarmate het moeilijker te winnen is door methodes als fracking. En dat gebeurt op meer plekken dan je denkt. Alleen al in Nederland bij meer dan 200 bronnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_fracturing_by_country#Netherlands
Een EV stoot tijdens het rijden geen CO2 uit. Een groot gedeelte van de elektrische energie wordt nu al hernieuwbaar opgewekt. En wanneer de totale energievoorziening CO2 neutraal is, dan zal zowel het bouwen van de EV alsmede het recyclen volledig CO2 neutraal zijn. Dat kost tijd, maar dat gaat in de toekomst zeker gebeuren.
Het verbranden van steeds moeilijker te winnen – en daardoor met steeds grovere milieuschade – fossiele brandstoffen daarentegen, zal áltijd uitstoot van CO2 en andere giftige gassen kennen. Mede hierom en vanwege de gelimiteerde oplage is het daarom niet haalbaar het bij het oude te blijven houden. Hoe graag sommigen dit ook zouden willen, omdat zij zich hier veilig bij voelen (verandering is eng). Ook zij zullen met verandering om moeten leren gaan. En dat is van alle tijden.
kevertje zegt
Misschien ook dit nog… http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/electric-697612-km-to-become-green-true-or-false/ – alleen als iemand ook maar één woord kritiek uit op wat de lobbies proberen door te drukken, wordt hij geridiculiseerd en tot de ‘verkeerde wetenschapper’ verklaard. Dat is met Damien Ernst dus ook gebeurd. Een beetje idemdito COVID-19 waar het mirakel van de vaccins toch minder een sprookje was dan een hele lobby in de massa heeft proberen te duwen. Waarmee ik niet beweer dat vaccins en electrische auto’s onzinnig zijn. Maar in beiden was het heel denkbaar dat er een hele weg te gaan is. Zolang men mobiliteit op lithiumbatterijen en met neodymium-motoren gaat laten gebeuren, is het idd. een ecologisch sprookje dat we ‘beter bezig’ zijn.
steephh zegt
@kevertje
Het lijkt me toch niet meer dan normaal dat wanneer je de cijfertjes (aantoonbaar!!!) niet op orde hebt, dat je dan wordt gecorrigeerd door (con)cullega’s. Dat mensen hem ridiculiseren omdat hij er maar liefst een factor 20 (!!!!) langs zit, vind ik dan ook niet vreemd.
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/
Belangrijk om je te realiseren: “lobbies” kan überhaupt niet eens iemand tot verkeerde wetenschapper verklaren, het is aan de universiteit om te oordelen over de positie van deze man. En aan andere wetenschappers en experts op het gebied van mobiliteit etc om hier iets over te vinden. Wellicht moet je nog even de definitie van een lobbyen bekijken:
“Lobbyen is het stelselmatig uitoefenen van invloed op beleidsmakers bij bestuursorganen; het initiatief voor het contact ligt bij de lobbyist, iemand die er geen statutair onderdeel van uitmaakt. De interventie door zo’n derde partij vindt doorgaans plaats buiten het zicht van de openbaarheid”
Er is overigens wel heel wat bewijs dat de fossiele industrie actief lobby’t en desinformatie verspreid. Dit betreft grote invloed tot in de tweede kamer aan toe:
https://pointer.kro-ncrv.nl/klimaattwijfel-zaaien-met-hulp-van-oliegeld-en-populistisch-rechts-netwerk
Over desinformatie + windmolens gesproken: interessante leestip van enkele dagen geleden:
https://pointer.kro-ncrv.nl/anti-windmolenlobbyist-verspreidt-misinformatie-met-politieke-partij
Kritiek op wat niet goed gaat is natuurlijk prima. Er zijn heel wat zaken die beter kunnen bij de productie & recycling van EV’s. Dat wordt ook toegegeven en er wordt aan gewerkt. Immers: Rome was niet in één dag gebouwd.
—
Wat ik verder vooral bijzonder vreemd vind, is dat velen meten met twee maten. Men heeft de mond vol over de milieuschade bij de productie van accu’s (wat terecht is, begrijp me niet verkeerd!) maar ondertussen laat men geen traan om de schade die de fossiele industrie aan het milieu en klimaat aanricht. Dat wordt heel mooi ook wel selectieve verontwaardiging genoemd.
mashell zegt
Waarom niet? Het zijn misschien geen liefhebbers van NVH (https://en.wikipedia.org/wiki/Noise,_vibration,_and_harshness), van stinkende giftige gassen uit de uitlaat of van tankstation bezoeken maar ze kunnen wel degelijk van autotechniek en autorijden houden, sterker nog ze kunnen zelfs van mening zijn dat een EV veel lekkerder rijdt!
steephh zegt
@mashell Interessant, ik wist helemaal niet dat hier een term voor was! Thanks!
steephh zegt
@venividivici
Autorijden is inherent milieuvervuilend. Maar EV’s zijn dat minder dan een ICE.
Waarom zou een EV-rijder geen autoliefhebber kunnen zijn? Een auto is een zelfstandig voorbewegend, rijdend vervoermiddel. Een EV voldoet dus gewoon aan die definitie.
Pascal zegt
Sluit ik me bij aan. Ik heb vandaag nog wat dijkweggetjes gepakt met de Model 3 en dat ding stuurt gewoon zeer verdienstelijk (aanzienlijk beter dan de F30 die ik hiervoor had); iets wat vele autojournalisten onderstrepen. Met 440pk op 4 wielen is dat gewoon een heel geinig ding om af en toe even de hooligan mee uit te hangen en ik betrap mezelf dan regelmatig op een glimlach. Dat is natuurlijk totaal ondenkbaar voor sommige verstokte ICE-boys hier die het allemaal beter weten.
Overigens werden rijders van Diesel en SUV’s jaren geleden ook compleet verguisd door de ‘echte petrolheads’, maar daar hoor je nu ook niks meer van. Het zal dus voor dat groepje slechts even wennen zijn.
kevertje zegt
Dus meer: laat de keuze vrij. Iets dat beter is bewijst zichzelf. Laat benzine en diesels zich uitfaseren zonder repressie. Of is het toch niet zo dat er geen zwarte kantjes aan je verhaal zitten? Die model 3 is overigens een mid-size spelertje dat qua aanschaf al aardig in de cijfers loopt. Maar wellicht niet zo belangrijk. Iedereen heeft wel ergens een spaarpotje van meer dan 53k€ voor zo’n Tesla om wat te gaan spelen, mag ik veronderstellen. Misschien even gaan bedelen bij mama of papa? De bank? Het is bovendien ook nog eens een prima gezinswagen die die diesel-MPV idd al heel gauw laat vergeten, dé perfecte reis-laadpaalhopper voor een druk, dynamisch gezin met 2 of 3 kinderen. Fantastische reiskoffer ook, kan je alle koffers en wat sportuitrusting in kwijt. Of toch niet?
Pascal zegt
Mijn reactie ging er alleen over dat een EV rijder prima een autoliefhebber kan zijn. Over de rest van jouw comment: ieder moet vooral de auto uitzoeken die past bij budget, voorkeur, behoeftes en rijgewoontes. Bij mij kwam daar een Model 3 uit, bij jou misschien wel die diesel MPV. Mooi toch? Vrijheid blijheid.
kevertje zegt
Achternagezeten door de overheid, lopen we als ratten in de val. We zien het nu al gebeuren, hoe geopolitieke schokgolven zowel op EV’s zelf als op electricteitstarieven een mega-impact hebben. Het volgende is een torenhoge transport/distributiekost, die is in Belgie soms al hoger dan de feitelijke kost van de leverancier. Idemdito de krankzinnigheid rond warmtepompen, mega-verbruikers die door de strot van de burger worden geduwd tot niemand straks de verwarmingsfactuur nog kan betalen.
ty5500 zegt
De externe factoren hebben nog een grotere impact op de gasprijzen en brandstofprijzen waardoor de mensen met condensatieketels en brandstofauto’s ook enorm zwaar geimpacteerd zijn maar toch straf hoe het in jouw ogen weer allemaal aan de EV’s en warmtepompen ligt dat alles duurder wordt.
agdesigns zegt
Wij zijn momenteel rond aan het neuzen voor een stekker auto (XC40 single engine). Bij Volvo krijg je momenteel een gratis lader met installatie thuis erbij. Helaas is de aanschaf wel weer hoger dan de 45k waar je subsidie op krijgt maar toch ook een goede actie lijkt me.
Pascal zegt
Pas op met die elektrische XC40’s. Leuke auto’s om te zien, maar de elektronica rammelt bij velen nogal.
rogerzz zegt
Als je wordt overgehaald door een ladertje van 1000 euro.. dan kun je die Chinese meuk zeker overwegen.
Hetzelfde als je naar de Keukenconcurrent gaat omdat je en gratis iPadje krijgt, onderaan de streep betaal je hem alsnog zelf hoor ;)