Zo wordt de EV-transitie niet bepaald geholpen.
EV’s worden er niet aantrekkelijker op in Nederland. Als je alles bij elkaar optelt, zou het zelfs duurder zijn dan rijden in een benzineauto. Dat becijferde de ANWB kortgeleden. Nu lijkt het erop dat EV’s nog een klap krijgen in Nederland. De prijzen van het opladen kunnen gemiddeld met 30 procent stijgen.
Die conclusie trekt de website LaadpasTop10. De reden voor de prijsstijging is dat laadpaalbeheerders meer belasting moeten betalen per kWh die geleverd wordt. Er vervalt namelijk een belastingkorting voor oplaadbedrijven. ”Dit betekent dat laadpaalexploitanten meer belasting per kWh moeten afdragen aan de schatkist. En dat gaan we merken aan de laadtarieven op straat”, voorspelt Maarten Hachmang van de laadpalenwebsite.
Hoeveel duurder wordt elektrisch rijden?
Het is lastig om een exact cijfer aan de stijging te koppelen. Net als bij benzinepompen hanteren niet alle laadpaalbeheerders dezelfde prijzen. Zo verkopen onze vrienden van Fastned hun stroom voor € 0,69 per kWh. We zien wat jullie daar gedaan hebben, Fastned. Mocht ook dit bedrijf de prijs met 30 procent laten stijgen, dan betaal je ongeveer 90 cent per kWh.
Stel dat je EV een accu van 60 kWh heeft, dan betaal je nu € 41,40. Zou Fastned de extra belasting direct doorberekenen aan de klant, dan ga je ongeveer € 54,- per volle accu betalen. Iets minder dan € 13 per keer dus. Al zul je nooit de batterij helemaal leeg en helemaal vol laden, maar het is maar dat je een indruk krijgt.
Volgens Hachmang is het dan ook veel te vroeg om het belastingvoordeeltje weg te halen. ”Particuliere EV-rijders moeten vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting gaan betalen en tegelijkertijd wordt het laden op straat minder aantrekkelijk”, zegt Hachmang. We kunnen hem niet ongelijk geven, al zijn er verschillende merken die de BPM-kosten op zich nemen voor de klanten. Misschien nemen laadpaalbeheerders die kosten ook op zich na het wegvallen van de belastingkorting.
Bron: LaadpasTop10 via BNR
cdlop01 zegt
Who cares, wordt toch door baas betaald.
307-2.0-chipped zegt
En 1x raden hoe de baas de hogere kosten gaat doorberekenen.
cdlop01 zegt
Bij de klant.
V8Vantage zegt
Ben ik blij dat ik jouw baas niet ben.
DeWitteCondor zegt
Goh, je ziet het allemaal niet aankomen. Als je recent een EV, zonnepanelen en een warmtepomp hebt aangeschaft word je driedubbel genept. Tot zover weer het groene kompas van de overheid.
Tonnie zegt
Dat soort investeringen doe je niet met zo’n kotertermijn horizon (of zou je niet moeten doen). Over 3/4 jaar hangt de vlag er weer anders bij. Hopelijk gaat het spul zo’n 20 jaar mee, dan heb je daar echt wel profijt van tov een nieuwe cv en gasrekening. Of een EV uit kan, geen idee. Maar dat weet je met een ICE ook niet.
DeWitteCondor zegt
Dat klopt maar de horizon voor panelen terug verdienen wordt wel erg lang. En er zijn al meerdere berichten verschenen van mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft welke vervolgens stuk gaat en geen monteur te vinden. Overgestimuleerd zonder lange termijnvisie.
rwdftw zegt
Dit is wel op te lossen door een Tesla te gaan rijden. Ten opzichte van andere EVs zijn ze zeer zuinig met electronen en ik tapte afgelopen weekend voor 0.27/kWh bij de Tesla Supercharger. Daar kan je ook met je normale EV terecht als je een account aanmaakt.
Dus het kan prima goedkoop zijn. Zie af van een zeecontainer en blijf weg bij Fastned en Ionity.
V8Vantage zegt
Met een goldmember abonnement bij Fastnet dalen de prijzen best wel fors is mijn ervaring uit……2023. Jeetje wat gaat de tijd snel, pfff
verdebosco zegt
KWh’en kosten tussen de -10 en +10 eurocent per stuk. Het is een grote aanstellerij van de overheid. En dat richting zo’n mooi schoon stil sterk product. Heel erg jammer.
utregcity zegt
Al die linkse hobby’s móeten kapot natuurlijk!
quincy zegt
Blijft toch bijzonder hoe de overheid en gemeenten transport en mobitliteit telkens verder kapot weten te maken. Gelukkig is dat niet zo belangrijk…
schuimbekje3 zegt
hadden we maar geen ruzie moeten zoeken met de russen.. dan hadden we nu nog goedkope stroom gehad, en had onze industrie nog wat concurentie potentieel… nu betaalt een chemelot 30 tot 50% meer voor de stroom dan hun belgische concurenten in antwerpen.. en die stoot hun viezigheid via zeeland/noord brabant over nederland uit…
maarja, onze vriendjes die engels en frans spreken wilden hun concurentie positie vebeteren EN hun dure olie verkopen… de franse renault fabrieken draaien op goedkope nucleaire stroom, opgewekt in rusland, de VW fabrieken draaien op nederlands premium gas en de nederlandse woonhuizen op met stinkboten ingevoerde chemorommel gefabriceerde lng uit de VS wat dan aangelengd wordt met stikstof.. hoe krom wil je het hebben..
nu dan mrb op BEV, zonder accu korting, laadpaalstroom die al 3x zo duur was als particuliere stroom, terwijl je als grootverbruiker juist megakortingen krijgt, bpm op bev, geen nieuwe grijs kenteken diesels meer die 3500kg mogen trekken, tolwegen, millieuzones tegen auto’s die al gestraft worden met mrb boetes, torenhoge parkeertarieven,30kmh zones, fietszones waar je te gast bent op door jouw betaalde wegen, je wordt de moeder geflits bij 4 baans 30kmh wegen die in duitsland 100kmh zouden zijn en dan straks 1 euro per kwh..
ik ga straks naar rusland of die corrupte baltische staten voor zo’n radioisotope thermoelectric generator (RTG).. dood ga ik toch al snel, maar op deze manier zal ik warm en met een volle accu tegen de emmer schoppen..
Fernando zegt
Is ook de reden dat de EV verkoop in Duitsland niet goed gaat. Heel veel mensen leggen aardig wat meer kilometertjes af dan in België of Nederland en dan nog vaak aan hogere snelheden. tarieven van 0,70-0,90/kWh zijn vrij normaal. Het is veel goedkoper om met een ICE te rijden