
Ze heeft het Rolls-Royce wel lastig gemaakt, want het heeft vier jaar gekost om deze Phantom Syntopia te maken.
Het personaliseren van auto’s in populairder dan ooit. En dan praten we vooral over de duurste segmenten. De Tailor Made- en Bespoke-afdelingen draaien overuren. Rolls-Royce laat nu de zoveelste Bespoke Phantom zien: de Syntopia. Deze is nog nét wat specialer dan alle andere Bespoke Phantoms.
Volgens Rolls-Royce is dit technisch gezien de meest complexe Bespoke uitvoering die ze gemaakt hebben. Dat is de schuld van een Nederlandse dame, Iris van Herpen. Zij heeft namelijk deze speciale uitvoering ontworpen.
Iris van Herpen schijnt een bekende modeontwerpster te zijn, die onder andere outfits voor Lady Gaga heeft ontworpen. Dat belooft niet veel goeds voor deze Rolls-Royce Phantom… Gelukkig valt de buitenkant nog reuze mee.

De auto lijkt op het eerste gezicht ‘gewoon’ donkerblauw, maar in werkelijkheid gaat om een unieke lak, genaamd Liquid Noir. Dit is een kameleonkleur, waarin paars, blauw en goud verwerkt zit. Op de motorkap is een zebrapatroon te zien, wat golven voor moeten stellen. Water is namelijk het overkoepelende thema bij deze auto.
Dit is ook terug te zien in het interieur, waar er een enorm druk golfpatroon in de hemelbekleding te zien is. Die bestaat uit één stuk leer, waar het complexe patroon in uitgesneden is. Daarnaast zijn er 995 ‘sterren’ in aangebracht (we hebben ze even voor je geteld). In de rest van de auto zijn er ook nog allerlei bijzondere details en patronen te vinden.





Rolls-Royce heeft in deze Phantom Syntopia ook voor het eerst geur gebruikt om een auto te personaliseren. In de hoofdsteunen zit een speciaal mechanisme wat parfum verspreidt in het interieur. Dat is niet zomaar een luchtje, maar een unieke parfum met een basis van cederhout en hints van leer, roos en citroen. Een nieuwe auto rook nog nooit zo lekker.
Volgens Rolls-Royce heeft de hele ontwikkeling en uitwerking in totaal vier jaar in beslag genomen. Ze hebben het kennelijk op hun gemakje gedaan, want er is bijvoorbeeld 3.000 (!) uur gestoken in het ontwikkelen van de lak. Het vervaardigen van de bijzonder hemelbekleding nam 700 uur in beslag.
Alleen al vanwege de manuren moet dit gruwelijk veel geld gekost hebben. Mevrouw Van Herpen zal als ontwerpster met wereldfaam ook niet de goedkoopste zijn. Helaas maakt Rolls-Royce niet bekend wat dit grapje gekost heeft. Ze laten alleen weten dat deze auto binnenkort naar een privécollectie vertrekt.
De auto is helemaal niet mijn smaak. Maar ehh, zijn er meer foto’s van het model in het doorzichtige vlinderjurkje?
Dat is geen model, dat is de ontwerpster, Iris van Herpen :)
Misschien haar dochter. Hoewel ik vermoed van niet. Het gaat om het model dat poseert bij de geopende achterportieren.
Het jurkje is prima, maar de dame een model noemen gaat me erg ver. Hoe hoog is die Roller eigenlijk? Ze steekt er nauwelijks bovenuit
Op de site van RR zelf komt ze 1,4 seconde voor in bewegend beeld
BONK. Horny jail
Aan haar gezicht te zien is ze er niet echt blij mee…
Ik ben niet zo van de “bespoke”ellende, maar ik vind dit eigenlijk stiekem best mooi….
Ik heb echt niks met “hoitie-toitie-look at me I’m so special” mode…….dus vind deze rolls ook niks…….maar de lak is wel gaaf, dat dan weer wel.
Ik las Iris van Herpes :’)
Ik ben sowieso fan van de Phantom, vanaf 2003 al, het scheurt tussen mooi en lelijk, door zijn absurdische grootsheid en potsierlijkheid. Dit model was even wennen, maar met deze kleur is hij af en mag hij zo voor de deur. Prachtig.
De dame in kwestie, laat ik graag gaan, heel veel plezier samen.
Ik vind de kleur wel mooi. De ribbels vind ik niet mooi. Veel te druk. Het mocht wat kosten.
Het interieur, wat ik in andere media heb gezien, ziet er niet uit. Daar krijg je spontaan oogdiarree van.
De kameleonlak ziet er mooi uit, maar dit is geen unicum in autoland. Waarom men daar 3.000 uur voor nodig heeft gehad is mij een raadsel. Een wrap in die kleur bestellen gaat sneller.
Geur in het interieur, leuk bedacht maar ook dit is niets nieuws, behalve wellicht dat het mechaniek in de hoofdsteunen zit.
Het enige bijzondere aan de auto zijn de golfpatronen, maar mooi is anders.