Mitsubishi roept bijna 1700 Outlander Plug-In Hybrides terug. De auto’s kunnen namelijk stilvallen, vanwege een probleem met het accupakket.
De Outlanders kunnen in een noodloop raken en uiteindelijk zelfs stilvallen, als de spanning in de accu te laag wordt. Dat zou komen door een probleem in de software. Mitsubishi bevestigde het nieuws tegenover BNR Nieuwsradio, maar de woordvoerder haastte zich om toe te voegen dat er vooralsnog geen gevaarlijke situaties ontstaan zijn.
“Als het probleem opspeelt, dan levert de aandrijfbatterij geen vermogen meer. De auto geeft eerst een duidelijk signaal op het dashboard. Dan heb je in principe nog voldoende tijd om langs de kant van de weg te gaan staan”, vertelde Willem Jan Oosterveld namens de fabrikant.
Mitsubishi roept in totaal 1649 Outlanders terug en heeft deze klanten per brief geïnformeerd over de problemen. Daar blijft het overigens niet bij: de Japanners halen ook 3000 andere Outlanders terug vanwege een defecte trekhaak. Hierdoor zouden remlichten overbelast kunnen raken.
lodewijkyolo zegt
het lijkt wel of al die elektrische auto’s kapot gaan!
geef mij maar benzine/diesel of gas
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@lodewijkyolo: Zo als met elk nieuw concept, doe je er verstandig aan om niet voor aan de rij te staan.
dutchneon zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Gut o gut, wat een drama word er weer gemaakt, deze brief is al van 3 weken geleden en twee weken geleden is de update al uitgevoerd. Gewoon software inlezen en binnen 5 minuten weer klaar….
smadb zegt
@lodewijkyolo: gewoon chili con carne eten en dan lekker je eigen zelfontbrander gebruiken!
fit4fun zegt
@lodewijkyolo: Toyota bijvoorbeeld heeft geen problemen. Ligt niet aan het elektro gedeelte, maar aan de fabrikant….
Rob zegt
Moest deze auto niet in alle haast geproduceerd en geleverd worden..?
En je weet wat ze zeggen: “haastige spoed…..” ;-)
glashelder zegt
@lodwijkyolo
Zoiets als een VAG TSI/DSG?
knipperlichtje zegt
@glashelder: die TSI problemen kwamen alleen maar voor in 1 bouwjaar van de 1.2 en 1.4 tsi en zijn goed opgelost, de BMW/PSA 1.6 heeft dezelfde problemen gehad, maar daar hoor je niemand over want dat is niet VAG. Verhalen over DSG zijn sowieso sterk overdreven, autovisie heeft daar een tijdje geleden onderzoek naar gedaan. Zijn bij de DSG dokter en verschillende leasemaatschappijen geweest, bijna alle DSG-problemen zitten in de aansturing van de bak. Uit gegevens van de leasemaatschappijen bleek dat er slechts 1 bak geheel is vervangen.
Vat het niet als een persoonlijke aanval op en verwar me alsjeblieft niet met een af andere fanboy, maar dit soort verhalen zorgen er bij mensen die niet in de autowereld zitten voor dat ze op totaal verkeerde gronden besluiten om een auto niet te kopen (een clio laten staan vanwege ‘elektrische ontrouw’ bijvoorbeeld)
glashelder zegt
@knipperlichtje:
Helemaal me eens.
En dat geld dus ook voor alle verhalen over problemen met EV’s, hybrides en dergelijke.
Daar zijn namelijk nauwelijks problemen mee.
amgg zegt
Daarom moet je die elektrische zooi ook niet kopen!
rolov zegt
Ze moesten voor een datum geleverd worden. Dus eventuele problemen neem.je op de koop.toe en.los dat later op. Verkocht is verkocht tenslotte ;)
gregorius zegt
Terugroepen voor een software update dus. Kan in 5 minuten.
Kun je nagaan, over een aantal jaar hoef je niet meer terug voor een software update; gaat ie gewoon over de simcard in je auto.
Vervolgens kan je dan ook allerlei info downloaden en bij houden over je rit info, je rijtijden, je snelheid, files waar je in stond, de werkelijke tijde een route kost etc etc etc. Ach ja, auto-app software staat nog zo in de kinderschoenen!
(en ja, er zal nu wel iemand roepen dat XXXX het al kan en dit en dat heeft).
Donstil zegt
@gregorius: Ja handig, kan je baas, de overheid, je minnares en je vrouw dat mooi ook allemaal oproepen.
jack_abarth zegt
@Donstil:
Vraag eens aan mij hoeveel me dat kan interesseren…
Zo heb je ook van die stellen die helemaal loco gaan als ze elkaars mobiele telefoon pakken, goede relatie heb je dan.
imba zegt
@jack_abarth: Je hoeft niet alles van elkaar te weten om een goede relatie te hebben.
gregorius zegt
@jack_abarth: OK, voorbeeldje:
Neem een auto met cruiscontrol met distance en satnav met snelheidslimiet info.
Als het kijkt naar de afstand naar de auto voor je icm langzamer rijden dan dat je normaal doet: betekent dat dat je opgehouden wordt. Als je dat combineert met data waar je de vmax or daarover rijdt, kan je met software interessante dingen uitrekenen: bijvoorbeeld hoeveel benzine je zou kunnen besparen door niet elke keer als een mogool het gaatje voor je dicht rijdt.
Ook kan het je leren je rechtervoet beter te beheersen: door het verschil met automatisch (cruise control) optrekken en manueel.
Uiteindelijk zal een bestuurder hier toch echt mee kunnen besparen; handig toch.
En om eerlijk te zijn: als ik in de bak van mijn baas van A naar B moet rijden, net zoals tig college; (zeg DHL busje), dan vind ik dat mijn baas het recht zou hebben om dat in de gaten te kunnen houden. (daarnaast doet UPS / DHL al dergelijke dingen in de US; zoals ook met dat Alleen-rechter-bochten nemen in de stad systeem).Je kan evt zefs een stimuleer model opzetten dat de werknemer 50% van de winst mag houden; kijken hoe goed dat petje in die DHL bus opeens kan rijden!
Kun je nagaan als vervolgens OOK nog dezelfde route over verschillende dagen kan analyseren. Dan weet je opeens welke tijden het beter is om ergens te rijden.
Voeg nu de dimensie toe dat de auto dat via 4g mag versturen en dat je dus in ruil ECHTE verkeersinfo terug krijgt. Voila: kan je bestuurders korter in de auto houden, waardoor er minder verstookt wordt.
Nadeel: verschillende makers van auto’s zullen hun ECHTE verbruik niet naar buiten willen brengen; of bijv alleen van de schone auto’s.
Nadeel 2: de overheid (als ze toestemming krijgen data te gebruiken) weet waar echt veel te hard gereden wordt en kan dat nu eens ECHT combineren met gevaarlijke situaties. Een GOEDE overheid zal je waarschuwen bij gevaarlijke punten en laat de mensen meer doorrijden om punten waar een lagere snelheid echt bullshit is. (hopelijk dat de auto bedrijven en de data bedrijven hier slim in zijn bij het opstellen van contracten). Een SLECHTE (lees NL-se) zal alleen meer snelheidsbeperkingen toepassen bij gevaarlijke punten. Die gaat vervolgens flitsen bij de overtreding punten en helemaal nergens mag je sneller rijden.
En de info kan je gewoon naar een APP sturen, die achter ene password zit. Of naar je email, dat ook achter ene password kan zitten.
En helemaal NIETS van wat ik hier voorstel, bestaat nog niet in een of andere vorm, op een kleinere schaal; het is alleen dat de vraag er nog niet is omdat mensen de voordelen nog niet inzien.
En voor de slimmerik die nu zegt: waarom start je geen bedrijf dat dat aanbied?
Te laat. ELK satnav bedrijf zal dit al hebben aan proberen te bieden bij de verschillende mogelijke afnemers. Het feit dat we nog niet zulke systemen hebben is het antwoord of er dus NU al brood in zit.
parker zegt
@gregorius: eh…. ja, ja….nou, dusss
awesome zegt
@gregorius: mooi verhaal! Lekker kort ook…
jack_abarth zegt
@gregorius:
Ik vond jouw idee ook goed, het ging mij om de comment van Donstil ;)
utr1984 zegt
Gewoon een voorkomingsmaatregel, hartstikke prima toch? Heeft bijna elk merk wel eens of vaker last van. Jammer dat er gelijk gebasht moet worden op de elektrische auto. Zijn nog altijd minder slijtagegevoelig dan een conventionele motor.
peke zegt
Haastige spoed kan prima goed.
Als hij nog wel in 2013 geleverd is ben je wat blij met je net aan nog 0% bijtelling.
Even terugroep actie en jaren goedkoop rijden:)
tupperware zegt
Gelukkig is deze terugroepactie met subsidie..
fit4fun zegt
@tupperware: zo te lezen heeft u geen profijt gehad van alle subsidie maatregelen…:-)
tupperware zegt
@fit4fun:
Je dacht toch zeker niet dat ik mij met dat soort lokkertjes in een wanstaltig hok laat proppen?
Think again, ik ben een liefhebber..
cthijs zegt
Ben zelf al enkele jaren Mitsubishi monteur en moet eerlijkheidshalve erbij zeggen dat ik geen fan ben van elektrische auto’s,maar moet toch toegeven dat er weinig problemen zijn met de phev. Iets wat ik zelf niet had verwacht.de meeste klanten komen terug met WiFi of Bluetooth problemen maar vaak weten ze zelf niet wat ze aan het doen zijn.de genoemde update steld niet zoveel voor en ik heb bovendien tot nu toe nog niemand gehad die de genoemde storing gehad heeft.terwijl wij toch een van de dealers zijn met het grootste aantal verkochte phev s
spiderman zegt
Kunnen ze niet allemaal teruggeroepen worden wegens aantasting van het straatbeeld?
Jochen zegt
@spiderman: +1
dutchneon zegt
@spiderman: dan ook graag alle polo’s aygo’s en andere meuk verbieden en alleen supercars toelaten met minimaal 400pk. De rest van het geneuzel gaat maar met de trein.
Bovendien thuiswerken doe je veel meer, dakkapelletje, serre, zwambadje….. oeh je viel even weg