Eén miljoen euro voor een Mercedes SLS occasion: zo duur zijn ze nog niet. Ten minste, de meeste zijn nog niet zo duur.
Als we even kijken naar de huidige elektrische auto’s, dan valt op dat snelheid steeds meer een ding wordt. Het lukt Kia en hun EV6 om een elektrische middenklasser toch een aardig rap ding te maken. Uiteraard kunnen we Tesla en hun Ludicrous Plus modus ook niet vergeten: niet snel uitziende auto’s sprinten zo naar 100 in bizarre tijden.
Vroeg
Mercedes had dit kennelijk al snel door. Toen elektrisch nog aardig in de kinderschoenen stond, had Das Haus kennelijk door dat elektrische motoren relatief simpel voor duizelingwekkende getallen konden zorgen. Op de Autoshow van Parijs in 2012 werd daarom de Mercedes SLS Electric Drive onthuld.
De toenmalige SLS supercar van het merk was het tegenovergestelde van een EV met zijn 6.2 liter V8 voorin. Toch was de potentie van elektrische aandrijving iets wat we nog nooit gezien hadden. De standaard SLS had 571 pk en 650 Nm, de Electric Drive heeft 750 pk en 1.000 Nm koppel. Iets wat toen nieuw was, nu gemeengoed. De SLS Electric Drive is trouwens nog steeds de meest krachtige Mercedes ooit gebouwd! Ook was deze SLS al uitgerust met regeneratief remmen en ‘one-pedal-drive’, iets wat we nu ook erg normaal vinden. Het concept van afremmen zonder rempedaal was toen bizar.
Voor de specs waren de cijfers trouwens niet eens duizelingwekkend: 0-100 deed de SLS Electric Drive in 3,9 seconden. Dat is 0,1 seconden trager dan de standaard SLS. Dat met vier motoren, één voor elk wiel. Daar begint het met de nadelen die de SLS Electric Drive heeft.
Flop
De Mercedes SLS Electric Drive was namelijk een gigantische flop. Het gewicht was een nadeel, de SLS-E woog namelijk 560 kg meer dan de SLS Black Series. Het rijbereik was niet rampzalig (250 km) maar wel gemeten via de NEDC-cyclus. Het was dus veel minder. Ook kon je zo’n ding natuurlijk nergens opladen en als je al een stekker had gevonden, moest de SLS er uren aan staan voor een beetje juice. Mercedes wilde 100 exemplaren bouwen, dat werden er negen. Wereldwijd.
Zeldzaam
Acht jaar later komen we de Mercedes SLS Electric Drive tegen als occasion. Dit is één van de negen exemplaren die een eigenaar vond. De eerste koper was Zwitsers, maar de auto staat nu in ons eigen land! Er is weinig mee gereden: 3.900 km. De auto is gespoten in het zeer besmettelijke AMG Electric Yellow wat we zagen op de SLS E-Cell Concept. Termen als ‘ZEER COMPLEET!!1!’ en UNIEK!!1!1!’ zijn terecht, want dit is inderdaad erg uniek en alles is gedocumenteerd en bijgehouden.
Duur
Dat mag ook wel, want de nieuwe eigenaar worden van deze Mercedes SLS Electric Drive occasion is geen goedkoop grapje. Vanwege de zeldzaamheid wordt deze auto verkocht voor 1.050.000 euro. De Mercedes SLS als occasion kost net geen 300.000 euro in ons land, dus het driedubbele daarvan is een hoop geld. Dan heb je wel de meest krachtige én meest opvallende Mercedes ooit, waar je alle milieuzones mee in mag én waar er maar negen van zijn. RM Sotheby’s doet de verkoop en de SLS is een los item.
petros zegt
Ik zie deze auto iedere dag staan
sanderz28 zegt
@petros: dan begint je dag slecht.
roadster zegt
Dan zie je toch ook mooier spul staan.
faalhaas zegt
Kan je toch mooi nog even die elektro subsidie meepakken.
BerlingoHdi zegt
Benieuwd waarvoor de auto werkelijk verkocht gaat worden.
Robert zegt
@berlingohdi: dat vraag ik me ook af. Die 1.050.000 euro is de vraagprijs, maar of dat ook de ondergrens is bij de veiling, valt nog te bezien. De meeste veilingen hanteren zo’n 10-18% opslag als bemiddelingskosten en daarover komt ook nog de btw. Dat zou dan resulteren in een eindbedrag wat (ten minste!) richting de 1,5 miljoen euro’s uitkomt, Er van uitgaand dat die vraagprijs wordt gehaald en niet te ver wordt overboden…
jippie zegt
Een geluidloze SLS op de markt brengen nadat de brullende SLS op de markt kwam dan had je van te voren kunnen weten dat dit een flop zou worden.
florisje zegt
Kan me die aflevering van Top Gear nog goed herinneren. Goeie tijden.
Bernadette zegt
@florisje:
remarkable zegt
Zeldzaamheid heeft zijn prijs. Maar ik pas 😂
Rohrl-fan zegt
Schijnbaar is dit ook het enige exemplaar in deze kleur.
Alle persfoto’s destijds? Deze wagen. 😁
Johanneke zegt
Reed Jeremy Clarkson voor top gear ook niet in deze kleur? Dacht dat ze allemaal deze kleur hadden.
rikv99 zegt
@Johanneke: je had ze ook nog in dat chrome blauw!
ghost zegt
@rikv99: en grijs
Rohrl-fan zegt
@Johanneke: Één van mijn beste vrienden is fotograaf, gespecialiseerd in klassieke & exclusieve wagens.
Hij is de man die de beelden in dit artikel heeft geschoten voor RM Auctions en hij me wist te vertellen dat dit het enige fluogele exemplaar is.
chrisvis zegt
Doe mij maar de Black series dan…kan em even rap leeg rijden dan deze maar toch nog even sneller “volgooien”. De LEZ??? Daar blijf je gewoon buiten want daar rijden toch alleen wereldverbeteraars met hun bakfiets rond…
toniominestrone zegt
Leuk voor Rijkswaterstaat.
Volvo_440_turbo zegt
Als mijn 5de auto zie ik hem wel zitten, helaas ben ik niet zo een goede voetballer…
watchhok zegt
Wrapje en klaar ben je
sportabgasanlage zegt
Dit soort auto’s zijn natuurlijk voor verzamelaars of musea. Best kans dat Evert Louwman ‘m koopt voor in z’n Haagse privémuseum, aangezien Louwman nu ook importeur is van MB.
vonklausenburg zegt
Een flop inderdaad. Maar mijn gevoel zegt dat de hele SLS een flop is geweest, de auto was vanaf presentatie al een beetje een Dodge Viper met Mercedessausje.
Het hele model is een beetje Benz onwaardig.
renskuhh zegt
@vonklausenburg: Laats heb ik er een kort stukje in kunnen rijden (een reguliere SLS), maar in mijn mening een van de meest bijzondere auto’s en zeker Benz waardig.
vonklausenburg zegt
@renskuhh: Ik heb er een aantal jaren geleden in gereden: ja het is bijzonder want vermogen. Maar de AMG GT-R doet het kunstje beter en ook de SLR was een indrukwekkendere auto.
Deze leek nogal braaf en veilig. Een zeer goede auto, daar niet van hoor!
renskuhh zegt
@vonklausenburg: zeker waar (zelf heb ik alleen de GTS gereden en in die keuze zou ik persoonlijk altijd liever de sls pakken) gelukkig/helaas zijn dat niet de keuzes die ik hoef te maken.
laraki zegt
Ik ben benieuwd of de gewone SLS AMG een investering wordt als een occasion. Want de prijzen dalen nauwelijks. Ze worden zelf duurder. Iemand meer info?
occasiefapper zegt
De coupé sowieso, alleen al vanwege de gullwing doors.
De GT is ook een bijzondere uitvoering die ook collectability schreeuwt.
ericd zegt
Hoewel electr. drive erg voor de hand ligt op het eerste gezicht voor sportwagens vanwege koppel en peekaas,.. zijn er ook een hoop dingen die juist niet zo lekker liggen, zoals “vroem-vroemm”, hoge voertuigmassa werkt slecht voor de vehicle dynamics, beperkt bereik als je wilt grand-tourismen. Zeldzaam wil nog niet zeggen dat mensen er om liggen te springen, wat al bewezen was door de beperkte afname. De eigenaar mag blij zijn als ie de helft fetched.
ericd zegt
Ondanks dat ie veel meer heeft verkocht, denk ik dat de BMW i8 coupé bijv. wél klassiekerstatus gaat krijgen.
tmenges zegt
Doe mij maar een normale met benzinemotor, daar hebben ze tevens wèl de grill afgeplakt alvorens te spuiten
MarcoM zegt
Er zijn altijd verzamelaars die zoiets in hun collectie willen hebben en het er gewoon voor betalen. Gewoon omdat het kan.
shicomm zegt
Er was natuurlijk al meer verkocht of te koop gezet uit deze collectie maar dat de e-cell ( of electric drive ) er dan ook aan moet geloven verbaast me een beetje.
Gezien de geschiedenis en de zeldzaamheid van de auto is een hogere vraagprijs niet zo gek maar toch vraag ik me af of een verzamelaar er zoveel geld voor over heeft.
Een klassieker is het immers (nog) niet en de kleur zal bij de traditionele MB liefhebber toch ook niet zo lekker vallen lijkt me.
Kan nog wel eens lastig worden..