Jammer, maar helaas: dit stukje Neerlands trots gaat niet geproduceerd worden in Born, maar in Uusikaupunki.
Om te zeggen dat Lightyear lichtjaren voorloopt op de concurrentie is wat overdreven, maar ze hebben wel een innovatief product neergezet. De Lightyear One lijkt misschien op een Audi A7, het is dan wel een elektrische A7 met zonnepanelen en indrukwekkende actieradius. Eerder deze maand deed de Lightyear One nog 710 km op één lading tijdens een test.
Chauvinistisch
Als Nederlanders hebben we niet zoveel om chauvinistisch over te zijn op autogebied. Een nieuwe Nederlandse fabrikant die een mooi product neerzet kunnen we daarom alleen maar toejuichen. Als de auto nu ook bij VDL Nedcar geproduceerd wordt is het helemaal een Nederlands feestje.
Uusikaupunki
VDL Nedcar stond wel op de kandidatenlijst, maar helaas… zij zijn het niet geworden. Het Nederlandse feestje valt daarmee in het water. In plaats daarvan gaat Lightyear in zee met Valmet Automotive, gevestigd in het Finse Uusikaupunki.
Saab
Met Valmet heeft Lightyear niet de eerste de beste partner gekozen. Het Finse bedrijf schroeft al sinds de jaren ’60 auto’s in elkaar. Dat deden ze met name voor Saab. Voor de Zweden produceerden ze onder meer de 99, 90, 900 en 9000. Het bedrijf heette eerst ook Saab-Valmet.
Porsche
Gelukkig voor de Finnen heeft Saab het bedrijf niet in hun val meegenomen. Voor Porsche mocht Valmet namelijk tot 2011 Boxster’s en Cayman’s produceren. Vandaag de dag rollen er Mercedes A-klasses en GLC’s van de band.
Fisker
Elektrisch is ook niet nieuw voor de Finnen, want ze bouwden eerder de Th!nk City (ken je die nog?) en de Fisker Karma. Die laatste was maar gedeeltelijk elektrisch, maar toch. Toevallig had de Fisker Karma óók zonnepanelen op het dak liggen.
2022
Nu wordt het Nederlandse Lightyear dus de volgende klant van Valmet. Het is de bedoeling dat in januari de eerste prototypes gebouwd worden in Uusikaupunki. In de zomer van 2022 moet vervolgens de productie van de eerste serie van start gaan. Lightyear begint klein, met een oplage van 946 stuks.
vondick zegt
Waar iets gebouwd wordt boeit niet. Het bedrijf is Nederlands en het is door Nederlanders ontworpen.
Bovendien is de productie locatie nog in Europa ook!
Topproduct dus
ericd zegt
VDL is bij lange na niet het succesnummer wat velen het ervoor houden. Het is meer een ZZP-er op industriële schaal. Het is alleen geinteresseerd in contractbouw voor grote automerken / investeerders. En oh ja, het is erg goed in handje ophouden en politici erin laten stinken dat miljoenen nodig zijn in uitbreiding -juist- nu BMW “doei” zegt tegen VDL.
pindakoning zegt
@ericd: met een goede zzp’er is niets mis ;)
ericd zegt
Over BMW gesproken…. de nieuwe 2 serie is al op straat aangetroffen. Mooie foto’s.
https://www.carscoops.com/2021/07/new-bmw-2-series-coupe-spotted-parked-on-the-streets-of-munich/#Echobox=1626705852
sonnybonds zegt
lekker ontopic
p993 zegt
@ericd: tja, ik denk dat VDL inderdaad niet voldoende zou kunnen verdienen aan de seriegrootte van Lightyear…maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. Dat van die zzper snap ik niet…duizenden arbeidsplaatsen en productie in Nederland is ook wat waard toch?
Het belang daarvan blijkt tijdens crises maar weer…
aschja zegt
Maar wie gaat dit ding in godsnaam aanschaffen?
chills zegt
Buzz ?
Captain zegt
@aschja: ik kan hier ook geen doelgroep bij bedenken. Het is een one trick pony: actieradius. Voor de rest is het een moeilijke aanbieding: veel te duur, onhandig lang, geen crossover/suv (zelf geen fan maar is wel de huidige markt) en als laatste discutabele looks. Het uiterlijk is natuurlijk kwestie van smaak, maar het is op zijn minst een buitenbeentje te noemen. Ik zie veel gelijkenissen met de VW xlr, een rijdende conceptwagen waar eigenlijk niemand op zit te wachten
basman147 zegt
De Lightyear is voor mensen die snappen dat je niet perse milieuvriendelijk bezig bent alleen maar omdat er elektrisch op staat (zie alle elektrische pickups met de aerodynamica en gewicht van een zomerhuisje).
Met een WLTP verbruik van 83 wattuur per km is hij bijna 2 keer zo zuinig als een EQS, en daarnaast zul je in het dagelijks gebruik alleen hoeven bij te laden bij lange afstandsgebruik, omdat je bij kunt laden via de zonnecellen.
Helaas heb ik er het geld niet voor, maar ik zou er serieus naar kijken als ik in deze prijsklasse zou shoppen.
JanJansen zegt
@aschja: ben bang dat deze auto zijn tijd te ver vooruit is. De generation X wil wel zo’n ding, maar kan hem nog niet betalen.
aschja zegt
En wie is generatie x? Ik ben 30 net gepasseerd, maar voor mij is nogal meeeeehhh. Ik ben 100% voor elektrisch, maar dit is een beetje een Prius verhaal. Waanzinnige techniek in een maf jasje.
mashell zegt
Generatie X is van 1961 tot 1980 volgens de alwetende viking. Sommigen van ons zijn al 50 en sommigen kunnen deze best betalen, sommigen van ons zijn opgegroeid met de Citroen CX in het straatbeeld en vinden dit een prachtig eerbetoon daaraan.
boomhauwer zegt
@aschja: ik wil maar kan niet.
p993 zegt
@aschja: ach, het is eens wat anders….genoeg mensen die geld teveel hebben en er de lol van inzien. Daar kan een ordinaire Porsche niet tegenaan. Kijk eens wat ik heb, buurman, da’s pas iets bijzonders!
p993 zegt
Aan de schrijver: een lichtjaar is eenheid van afstand, niet van tijd…
machielvdd zegt
Oké, ik schrijf de volgende keer wel dat ze mijlenver voorlopen. Oh wacht…
mgmgb zegt
Ik vind hem prachtig, waar hij ook gebouwd gaat worden. Nu nog hopen op wat succes, schaalvoordeel en dalende prijzen. Dan wie weet ooit als 3e handsje.