Kijk, dat schiet al een beetje op. De Nederlandse Lightyear One ‘doet’ gewoon meer dan 700 km op een lading.
Het grootste nadeel aan elektrische auto’s heeft te maken met de accu’s. Ze zijn bijzonder groot en extreem zwaar. Laden duurt relatief lang en en ze zijn snel leeg. Het moment dat je moet aankomen met ‘excuses’ dat je toch “nooit meer dan 400 km achter elkaar moet willen rijden”, verdedig je een tekortkoming van het concept van de traditionele EV.
Alleen daarom is de studie naar waterstof een interessante. Maar er zijn nog meer alternatieven die deze twee substantiële nadelen van de EV aanpakken. Daar mogen we best een beetje trots op zijn, want één van die oplossingen komt uit ons koude kikkerlandje. In dit geval gaat het om de geheel Nederlandse Lightyear One.
Nederlandse Lightyear One met zonne-energie
Dit is een elektrische auto die deels zijn stroom opwekt middels zonne-energie. In plaats van een hele grote accu, heeft de auto juist een vrij kleine 60 kWh-batterij. Normaal gesproken kom je dan zo’n 350 km ver (als je dat al haalt), maar dankzij de energie van de zonnepanelen kun je verder komen. Veel verder!
De Nederlandse Lightyear One heeft namelijk op een testbaan een afstand afgelegd van 710 km. Daarvan komt ongeveer 70 km op conto van de zonnepanelen. En nee, er is niet met een snelheid van 32 km/u (ofzo) gereden. De snelheid was 85 km/u, met een verbruik van 85 Wh/km. Volgens Lightyear verbruiken de de meest efficiënte elektrische auto’s ongeveer 50% méér energie in vergelijkbare omstandigheden.
Doorontwikkelen
Maar Lightyear laat het er niet bij zitten, ze gaan nog door met ontwikkelen. Ze willen dit energieverbruik realiseren bij snelheden bóven de 100 km/u. Hoe efficiënter ze de auto kunnen krijgen, hoe kleiner de accu kan zijn en hoe beter de auto is. Of je hebt een meer dan acceptabele actieradius.
Deze tests worden gebruikt om alle prestaties te meten. Daarnaast wordt de homologatieprocedure doorlopen. Dit betekent dat er ook Lightyears One tegen de muur gaan voor de verplichte crashtests. Uiteraard is er ook een officiële WLTP-rijcyclus test. In de eerste helft van 2022 gaan de eerste exemplaren (946 stuks) geproduceerd worden.
In 2024 gaat Lightyear zijn horizon verbreden en auto’s op grote school produceren en verkopen.
tuutertuuter zegt
Ja en hoe ver komt elke andere EV bij zo’n slakkengangetje? Het verschil tussen 85 en 130 km/h is aanzienlijk.
R zegt
@tuutertuuter: idd – wat is t bereik bij 120 / 130 per uur constant met airco aan – denk dat er 300 km overblijft en dan ben ik coulant
flutterby zegt
@tuutertuuter: ze noemen 50% meer, maar is denk ik wat overdreven. De efficiëntste auto’s blijven hangen op 30-35% meer (bijv: Ioniq of Model 3), denk ik..
reactief zegt
Kan zomaar onze nieuwe Nederlandse automotive trots worden! Eigenlijk is dat het al, zeer knap wat ze tot nu toe ontwikkelen.
Hoe vet zou het zijn als je inderdaad nooit meer hoeft te tanken, maar dat je auto gewoon genoeg kan opladen om je reguliere ritten te doen.
flutterby zegt
@reactief: misschien in de zomer een realistisch, maar in de winter zal je nog steeds moeten laden.
dakarbemo zegt
absolute illusie dat die beperkte hoeveelheid zonnecellen in regios zoals Nederland op de gemiddelde parkeerplek/oprit genoeg energie leveren om enige significante afstanden op af te leggen. Tis vooral een PR praatje
reactief zegt
Bijzonder dat op het internet dit soort uitspraken het liefst zo snel mogelijk de grond in geboord worden.
Ten eerste wordt Nederland niet specifiek benoemd, ten tweede rijden de meeste mensen helemaal niet zoveel.
Al zal het in Nederland maar alleen in de zomer zijn, al zou het alleen in Californië zijn… Who cares!?
Ik benader het liever positief, dan alleen maar de negatieve kanten te moeten benoemen. Mega vette ontwikkeling dit!
dakarbemo zegt
Ik zou graag, heel graag de slingers ophangen opdat er een echt jaloersmakend pareltje geboren is, maar sorry sorry sorry “Who cares!?” Lightyear is diegene die enorm veel herrie probeert te maken met dat HUN product op de zon rijd…wat een totaal lege PR huls is in tha real world. Had liever gezien dat men zich profileerde en focuste of dingen die daadwerkelijk significant iets betekenen in the real world, wat er ongetwijfeld ook wel in zit, maar ik hoor voornamelijk getteter over rijden op de energie van de zonnencellen die volgens mij qua gewicht toevoeging een netto negatief effect hebben in de praktijk van alle dag voor hun beoogde gebruikers, dat is namelijk het element wat het bestaansrecht van EV merk 10003034 kan vormen.
reactief zegt
En weer bekijk je het geheel vanuit je eigen perspectief..
dakarbemo zegt
Wat is t “juiste” juich perspectief dan 🤔
sonnybonds zegt
Ja lekker nederlandse Trots. Hij ziet er ook wel leuk uit moet ik zeggen.
negennegenzest zegt
Nou als dit de trots van Nederland op automotive gebied moet zijn, laten we het dan maar bij DAF houden.
lekkerdwars zegt
Pionierend bedrijf met vooruitstrevende techniek. Onbetaalbaar dat helaas ook. Hoop dat ze kapitaal/partners kunnen vinden om op te schalen. Zet wel ff de efficiency benchmark voor andere merken om naartoe te kruipen.
ar156sw zegt
Natuurlijk heel mooi dat ze hiermee bezig zijn. En de insteek is fantastisch: maar het zo efficiënt mogelijk, dan win je op alle fronten.
Maar: hoe indrukwekkend zijn de resultaten, vergeleken met nu beschikbare producten?
Veel van de efficiënte zal zitten in de stroomlijn, daar wordt bij de nu te kopen EV’s ook al erg op gelet volgens mij, maar er is wel een balans tussen “zo efficiënt mogelijk” en “praktisch bruikbaar”. Binnen- én buitenruimte spelen dan mee. En dan lijkt deze auto op het eerste gezicht onhandig lang aan de achterkant, benieuwd of dat op een productiemodel zou werken.
De zonnepanelen zijn leuk, maar ook al op productiemodellen beschikbaar. Hebben in deze test krap 11% meer range opgeleverd. Mooi, maar niet wereldschokkend. En even doorrekenend: ze hebben 710km afgelegd met gemiddeld 85km/u. Dus: +- 8 uur en 20 minuten. In die tijd laad je dus voldoende bij om +/- 70 km te rijden (onder deze testomstandigheden). Dat lijkt me nog heel ver verwijderd van “maanden niet op hoeven laden”.
Uiteindelijk vind ik vooral de WLTP test wel heel interessant. Want nu rijden ze met een constante snelheid rondjes, dat is natuurlijk heel efficiënt. Een productiemodel met een WLTP van ~400 km haalt dan misschien geen 700, maar zal wel ook echt een end komen.
Ben heel benieuwd hoe ze zich verder zullen ontwikkelen, heb bewondering voor de aanpak, maar val nog niet van m’n stoel van wat ze hier presenteren.
jelmer zegt
De Gemiddelde Nederlander woont 22,6 kilometer van zijn of haar werk af. Dat betekent dat je elke dag je verbruikte energie weer terug ontvangt.
hehe zegt
Is maar goed ook, je kunt er max 60 kW met snelladen.
Die auto is dus al achterhaald voor die op de markt komt en de andere prijs is erg stevig.
Ik heb er naar gekeken omdat ik het idee van Nederlands kopen wel leuk vind, maar dit wordt hem niet zo.
flutterby zegt
@hehe: reserveren kan alleen door de volle mep (150k) nu te betalen. Dat is mij iets te gek..
AbdelJabbar zegt
CW waarde iemand?
SimonMc zegt
@a20racer: Onder de 0,20 is het doel.
Paul58 zegt
Gaaf product van eigen bodem! Wel vind ik het vergelijk een beetje krom. Ik zou het netjes vinden wanneer 710km in ‘normale’ omstandigheden zou zijn gehaald. Een elektrische auto zoals een Model 3 komt ook wel tot 600km als je de cc op 85 zet. Het iedereen optrekken en snelheden vanaf 100-110 km per uur en hoger zijn killing.
dakarbemo zegt
Ik blijf maar op 2 sporen zitten bij Lightyear. Ik zou dolgraag in die organisatie iets willen zien, maar het lukt me simpelweg niet. De claims en PR praat is zo ver van enige realiteitszin. Dit word over 2 jaar gewoon een “simpele” automotive toeleverancier van elektrische componenten, meer niet. Misschien dat ze wel nog 40 van die “one’s” produceren kunnen maar veel meer denk ik niet. Er is internationaal, wat vrij cruciaal is qua sales/investment, zo totaal een gebrek aan interesse voor zover ik gezien heb.
RAW zegt
Volgens mij willen ze ook geen echte autoleverancier worden, maar gaat het vooral om de techniek. Opschalen naar massaproductie is veel te lastig en gaan ze aan partners over laten heb ik uit een podcast met de marketing goeroe van Lightyear begrepen. Deze auto is inderdaad het uithangbord voor de technologie,
Charles Taycan 4S zegt
Positief en innovatief nieuws van NL makelij, top!👌👍
mashell zegt
Dus je maakt een super efficiënte elektrische wagen en komt dan toch weer op het design van de Citroen CX uit.
raoufff zegt
Ja Neerlands trots, totdat Victor Muller om de hoek komt kijken.
Wolflow zegt
Het lijkt wel of er een competitie is wie het meest lelijke elektrische hok kan maken
flutterby zegt
@wolflow: functie over vorm
Paul58 zegt
@wolflow: de competitie is duidelijk; wie heeft de laagste CW waarde. Is ook knap lastig om dat te combineren met een mooi design. In mijn ogen is dat alleen de Model S, Taycan en de Audi E-tron GT gelukt.
993carrera4s zegt
Mijne doet 800.000km op 1 accu, moet ik hem wel af en toe opladen
probono zegt
Vrij kansloos product m.i., en de argumenten zijn hierboven eigenlijk wel door iedereen benoemd; 85 km/h range weergeven betekent heel erg weinig, 70 km range op zonnepanelen is amper relevant vs. 7 kWh grotere accu monteren, het is duur en loopt nu al zo achter op de markt….leuk, maar niet iets om ontzettend trots op te zijn volgens mij.
mashell zegt
85 km/h is wat je gemiddeld rijdt als je overdag in Nederland een lang stuk op de snelweg rijdt en goed kan doorrijden.
ar156sw zegt
Er is alleen wel een heel groot verschil tussen gemiddeld 85km/u en constant 85km/u. Als je die 85 haalt door 40 minuten 110 op de snelweg te rijden en 2×10 minuten 35 in de stad (met veel stoppen en optrekken) is je verbruik echt niet vergelijkbaar met constant 85 rijden met minimale snelheidswisselingen.
boomhauwer zegt
@mashell: gemiddeld 85 rijden zonder te stoppen zoals op dit verkeervrije circuit is iets makkelijker te behalen dan 85 gemiddeld in de echte wereld. Daar is die gemiddelde snelheid amper te halen..
petermb zegt
Offtopic: Geniaal kenteken op de eerste foto.
slakkie zegt
700km … zonder airco, lichten, radio, gsm opladen, …
Op zich een mooie creatie maar dit zijn PR-praatjes hoor. Bij normaal gebruik en snelheid zal je dit echt niet halen.