Deze konden we aan zien komen. Of niet?
Voor wie de afgelopen dagen, weken en maanden onder een enorme steen heeft geleefd: de Tesla Model 3 verkoopt uitstekend. Sterker nog: het was verreweg de bestverkochte auto van Nederland in 2019. Hoezee en hosanna voor Musk en zijn 30.000 nieuwe Nederlandse apostelen.
Volkomen logisch. De Model 3 is zelfs in standaard-trim erg snel, de laadtijden zijn relatief kort, de wegligging is top, de actieradius is prima en voor (ongeveer) Astra-geld rij je een 3 Serie concurrent. Je bent wel gek als je wél in de positie was, maar het niet hebt gedaan.
Huidige EV-generatie
Enfin, al die Model 3’s brengen een nieuw probleem met zich mee: die moeten geladen worden, uiteraard. De Innovators en Early Adopters vinden het niet zo erg om te roeien met de riemen de ze hebben, maar de huidige generatie EV-rijders wil gewoon kunnen rijden. Tanken is briljant: binnen. vijf minuten heb je een actieradius van 600 km.
Te weinig laadpalen
Kunnen die mensen wel laden? Volgens Roland Ferwerda wordt dat nog een hele uitdaging. Gerwerda is directeur van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. In de BNR Autoshow van vandaag vertelt hij dat het aantal laadpunten verhoogd moet worden. Op het moment van schrijven zijn er zo’n 150.000 laadpalen. Daarvan zijn er 100.000 privé. Denk daarbij aan laadpalen onder de carport bij mensen thuis of laadpalen op kantoor. Slechts 50.000 palen zijn publiekelijk beschikbaar.
BNR Autoshow
De BNR Autoshow met Meindert Schut en onze eigen Wouter Karssen kun je hier beluisteren.
Meer lezen? Dit zijn de bestverkochte elektrische auto’s van 2019!
kevin_cooman zegt
30000 wagens ofwel 5 a 6 weken productie van de Model 3… 12 tot 15% van alle geproduceerde 3 reeks staat in NL? Nu de bijtelling wegvalt is dus de potentiele afzet van 12% voor 2020 die er was in 2019 weg…
hplh zegt
@kevin_cooman: wel als je er vanuit gaat dat er in 2020 in nl 0 verkocht gaan worden. Maar ik ga er vanuit dat hij ook dit jaar gretig aftrek zal vinden. En er zal dit jaar in andere landen ook wel de subsidie kraan open zal gaan.
Donstil zegt
@kevin_cooman: Valt de bijtelling weg? Shit dan hebben al die leasers hem te vroeg op kenteken laten zetten ben ik bang.
Zonder gekkigheid. Je bedoelt waarschijnlijk dat de bijtelling omhoog gaat, naar een percentage waar je hem nog steeds niet (of iets vergelijkbaars) privé voor kan rijden. Ook in 2020 nog steeds interessant dus.
padoempats zegt
@donstil: juist door bijtelling te betalen mag je hem prive rijden :)
potver7 zegt
Goh, verrassend. Maar wel fijn dat het probleem zich alleen voordoet bij Tesla’s. Blijkbaar hebben andere merken er geen last van. Dát, of de titel en inhoud van het artikel kloppen niet.
vaakbenjetebang zegt
@potver7: De titel is wat kort door de bocht maar in zekere zin is het waar. De infrastructuur was (en is) niet klaar voor een zo plotselinge toename van het aantal elektrische auto’s – en in dit geval zijn dat voor het overgrote deel Tesla’s.
frank2b zegt
@vaakbenjetebang: Misschien is Tesla wel de enige fabrikant die zelf een snellaadinfrastructuur heeft aangelegd nota bene ….
Donstil zegt
@frank2b: Die zitten overigens niet in die 50.000 plekken. Althans als ik mijn laad app open, helemaal uitzoem op Nederland dan zie ik (ff snel opgeteld) c.a 55.000 plekken en die app toont geen Tesla punten.
davelepeef zegt
@frank2b: die juist een probleem zijn vanwege de hoge capaciteit die het netwerk moet leveren. Waar juist het probleem zit.
pramm zegt
@davelepeef: of die juist niet omdat die een eigen grootzakelijke aansluiting hebben, terwijl de andere publieke laadpunten veelal op reguliere consumenten /klein zakelijke aansluitingen van 3x25a worden aangesloten.
davelepeef zegt
@pramm: het komt uiteindelijk allemaal van hetzelfde netwerk. Wat we ook allemaal in toenemende mate op gaan toeleveren middels zonnepanelen. Volgens mij gaat dat allemaal niet zo maar, niet zonder uitgebreide aanpassingen, minstens op plaatsen met relatief hoge bevolkingsdichtheid.
laptom zegt
@davelepeef: In het artikel staat niet dat het elektriciteit netwerk een probleem heeft. Alleen maar dat de laadstructuur nog niet voldoende uitgerold is. Het Nederlands elektrische netwerk kan zonder veel problemen en met kleine aanpassingen over op volledig elektrisch rijden.
davelepeef zegt
@laptom: ik geloof je niet. Je moet met iets meer komen :P
nissanfairladyz zegt
@davelepeef: volgens mij heeft tennet dit aangegeven. Als iedereen elektrisch zou rijden gaat de belasting met 30% omhoog. En moet ons Nederlands net met 13% uitgebreid worden.
Natuurlijk zitten we nog LANG NIET op die 100% elektrische autos. Daarnaast gaat het vastrecht ook omhoog om meer te kunnen investeren hierin.
davelepeef zegt
@nissanfairladyz: fair enough – volledig elektrisch is nog heel ver weg. Vooral aangezien er zoveel elektrische auto’s nu geëxporteerd worden in plaats van als occasion hier door te leven.
dawwg zegt
@laptom: Het NL net heeft helemaal niet genoeg overcapaciteit om dergelijke groeiscenario’s te blijven ondersteunen hoor. Daarvoor zijn flinke investeringen nodig die niet echt lekker los komen en de ‘overbruggingsmaatregel’ is steenkool-stroom importeren; duur, vies en afhankelijk van de grillen van een ander land. Je hoort iedereen altijd alleen maar zeggen dat het op termijn wel op te lossen is, maar om daar te komen is nog best een serieuze – en vieze – uitdaging … Niet dat ik tegen ben, maar laten we a.u.b. wel reeel blijven !
nissanfairladyz zegt
@dawwg: Dus tennet zelf is niet reeel? Wie heeft hier nou verstand van ons elektrisch netwerk? Jij of tennet?
willeme zegt
@potver7: Begrijp je punt, maar het is niet zo dat er toevallig Tesla’s bij de verkochte EV’s zitten. De Model 3 heeft alle records wel een beetje gebroken, dus vandaar ‘credit where it’s due’.
Sterker nog: dankzij de groei van tesla’s komen we laadpalen te kort. Mijn inziens is de titel dus niet verkeerd in dit geval ;-)
laptom zegt
@willeme: titel is misleidend. Je merkt aan een aantal reageerders dat ze denken dat het Nederlands elektrisch netwerk niet berekend is op elektrisch rijden, terwijl dit gaat om de laadpalen netwerk.
willeme zegt
@laptom: Ik kan moeilijk een titel van vier zinnen erin zitten om te zorgen dat elke reageerder precies begrijpt wat er bedoeld wordt. Daarnaast moet de titel prikkelend voldoende zijn dat men benieuwd is en wil gaan lezen, terwijl de titel tegelijkertijd de lading dekt. In dit geval klopt dat mijn inziens ook. Dat het op meerdere manieren uit te leggen is, zul je altijd houden.
eelco74 zegt
Niet alleen hier in Nederland, ook in Frankrijk stonden er wachtenden bij de fastnet plekken op de peage. En dat was buiten het seizoen, ik denk dat het in de bouwvak pas echt dringen was.
frederik zegt
@eelco74: Ik zag ze ook staan wachten afgelopen week. Dat lijkt me echt ruk, in de rij staan terwijl je weet dat iedere persoon voor je 20-30 min bezig is. Duurt werkelijk eindeloos.
hotze zegt
@frederik: mooi tijd om even lekker te Autobloggen.
utregcity zegt
@eelco74: Denk niet dat bouwend Nederland in een Tesla rijdt. ?
pramm zegt
@eelco74: heb nog nooit hoeven wachten in t buitenland bij de Tesla Superchargers. Ik heb enkel gehoord dat voor de wintersport het in Duitsland erg druk kan worden. In Nederland is t een ander verhaal, maar daar wordt door Tesla hard gewerkt aan uitbreiding.
alassad zegt
@pramm: ik afgelopen zondag nog bij Brugge…
davelepeef zegt
@pramm: moet je voor de lol de Teslas in het buitenland eens tellen. 5 minuten in NL terug en alles wat je in Frankrijk zag, heb je hier al gezien…
baklava zegt
Als er maar niet nog meer publieke parkeerplekken ingepikt worden door laadpunten. Er zijn nu al te weinig parkeerplekken voor normale auto’s.
mahansz zegt
@baklava: het zit je echt dwars he? Al die abnormale auto’s, bah! Een wijs man zei ooit eens: “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg” :-)
pablo1971 zegt
@mahansz: nou stel dat er straks 4x zoveel parkeerplaatsen omgetoverd zijn tot laadplekken, dan ontstaat wel een rare situatie. Ev mogen overal parkeren/laden, ice en niet ladende ev’szijn hun kostbare plekken gewoon kwijt
mahansz zegt
@pablo1971: graag even feiten en cijfers dan: wat is de verhouding van standaard parkeerplekken versus laad-parkeerplekken? Is in vorig draadje ook gemeld: de gemeente plaatst enkel laadpalen op basis van behoefte. Plus wat donstil hieronder zegt, een EV auto komt in plaats van een ICE auto: per saldo blijft het gelijk. Of zie ik het probleem niet?
racerx zegt
@mahansz: als de aantallen parkeerplekken gradueel gelijk gehouden wordt met de ratio ICE/EV is er niets aan de hand inderdaad. Ik betwijfel een beetje of dit wel overal zo is, maargoed. Ik parkeer de tweewieler op de stoep. Don’t care. Wordt pas vervelend als de elektrische motorfiets op grote schaal zijn intrede gaat doen, die zullen ook een plekje aan de laadpaal willen waar de automobilist hier nu doorgaans geen last van heeft.
pablo1971 zegt
@mahansz: ik schat in dat 1%een laadplek is. Dat klopt redelijk met het aantal ev’s. Mocht het aantal ev’s echt toe gaan nemen, voorzie ik wel problemen in het bijbenen met laadpalen. Een laadpaal krijg je pas na aanschaf van de ev, en we weten hoe snel gemeentes werken.
Los daarvan is een standaard laadpaal met lage capaciteit ook niet erg efficiënt, hij bedient ongeveer 3autos x 8 uur per dag. Dat betekend dat je er erg veel van nodig hebt
mashell zegt
@pablo1971: wat hebben de gemeenten eigenlijk met die laadpalen van doen? Geef de gemeente de plicht vergunningen daarvoor af te geven en laat het voor de rest over aan de markt. Met zo’n laadpaal is geld te verdienen, in een tijd van negatieve rente zijn daar wel investeerders voor te vinden.
trasimo zegt
@mashell: dit is al zo, gemeentes hebben de aanleg en exploitatie van laadpalen al volledig uitbesteed aan energiebedrijven zoals Engie. Ze bepalen (no pun intended ;) alleen waar ze komen te staan.
nissanfairladyz zegt
@pablo1971: luister. Iemand had normaal gesproken een brandstof auto. En nu elektrisch. Dus als het aantal parkeerplekken percentueel overeenkomt met het percentage aan elektrische autos in deze regio is er toch niks aan de hand. Anders had deze man met een verbrandingsmotor wel op een normale plek gestaan. En dus evenveel parkeerplekken in beslag genomen.
Donstil zegt
@baklava: Dat heft zichzelf ook weer op natuurlijk want op de normale plekken is dan weer extra plek.
Neemt niet weg dat ik als elektrisch rijder behoorlijk moet zoeken naar een vrije plek. Dus echt in de meerderheid zijn we al niet.
Robert zegt
@donstil: dat doen die elektrisch rijders toch negen van de tien keer helemaal zélf.
Bij ons in om de hoek staat één laadpaal bij een openbare parkeerplaats, die twee auto’s kan bedienen. Tot voor kort was er één auto die daar altijd stond, feitelijk vanaf zes uur ’s avonds tot acht uur de volgende ochtend. Maar nu zijn er twee elektrische auto’s in de straat bijgekomen en voor alsnog ziet de gemeente geen reden om de laadcapaciteit op te voeren; ze rekenen simpelweg in aantal laaduren per aansluiting gedeeld door het aantal auto’s. En ondertussen knettert het dus regelmatig tussen de buurtbewoner die nét te laat thuis zijn en diegene die er nét op tijd bij was. First world problems…
Donstil zegt
@rrrobert: Ik laad 90% van de tijd thuis maar er echt zo van afhankelijk zijn lijkt mij vreselijk. Ik ben helemaal voor het rekenen van kosten als de auto al vol is overigens.
Want volle auto’s bij de paal zie je inderdaad erg veel.
hotze zegt
@Donstil: op de bon slingeren die gasten…
mashell zegt
@Donstil: maar het is ook niet realistisch om te verwachten dat iemand om 03:47 uit zijn bed gaat om de Tesla te verzetten. Het is een krampachtige reflex om maar meteen boetes uit te willen schrijven, het liefst hoge “keihard aanpakken” boetes. Maar de echte oplossing is gewoon heel snel heel veel meer laadpalen plaatsen. Het streven moet zijn om binnen 10 jaar elke parkeerplek van een laadpaal te voorzien.
nissanfairladyz zegt
@mashell: Die Teslas kunnen straks zelf rijden. Dus je hoeft er niet uit. Hij zoekt zelf een plekje op. Dat is uiteindelijk de bedoeling met die robot arm die tesla ontwikkeld had om de auto op te laden. Snapje?
olivier420 zegt
@baklava: Dat maakt jou toch niks uit tijger.
Ik las in een vorig artikel dat jij m “toch wel neergooit op een laadplaats”.
?
slickrick zegt
@baklava: er zijn niet te weinig parkeerplekken, NL is gewoon te vol, te veel auto’s , te veel mensen , te veel dieren, te veel gebouwen etc. We staan op nummer 4 van meest dicht bevolkte landen ter wereld……en de trend lijkt niet te keren.
Dus ja, toch maar vaker de fiets pakken :)
eklasse zegt
@slickrick: https://amp.nos.nl/artikel/2316073-krapte-in-fietsenstallingen-stations-vooral-voor-bakfietsen.html
laptom zegt
@slickrick: zijn wij dichtbevolkt? Moet je eens vanuit een luchtballon naar NL kijken. Of eens buiten NL naar steden gaan. Dan krijg je toch aardig het idee dat NL vrij leeg is. Zelfs met onze miljoenen steden als 010, 020, 030 en 040 ?
wilbertdg zegt
@baklava: inderdaad wel een probleem. Misschien een optie om ook binnen gemeenten snelladers te plaatsen. Sommige van die Tesla superchargers (150kwh) zouden een Model 3 met 1000km/uur kunnen laden. Ook Audi en Porsche kunnen dat aan. Dan hoeft een laadplek niet uren lang door 1 auto bezet te worden. (In de nacht zijn ze dan alleen wel onbezet.)
edward330d zegt
Ik had verwacht dat er meer fastfood ketens of bouwmarkten er op in zouden spelen. Als er dan even gewacht moet worden is een bezoekje niet uitgesloten.
frank2b zegt
@edward330d: Dat zou ondernemerschap veronderstellen……
laptom zegt
@frank2b: Iets voor de boeren misschien ?
vaakbenjetebang zegt
@edward330d: Inderdaad, je zou zeggen dat dit mogelijkheden opent. Een beetje ondernemer speelt daar op in, toch?
Donstil zegt
@edward330d: Bij de Hoornbach hier kan je al laden. Niet dat er tijdens een bezoekje echt veel ingaat maar je staat wel lekker vooraan.
olivier420 zegt
@edward330d: Mwoah heel eerlijk? Als ik voor mezelf spreek: Ik heb er geen zin in om die laadkabel erin te knallen voor 15-30 min stroom. Als ik afspraak heb in de stad of bij de Toekan (supercharger) doe ik het meestal wel want dan zit je na 2u toch weer op 100 km extra, maar voor de rest…
edward330d zegt
@olivier420: ik ga ervan uit dat binnen afzienbare tijd de snelladers en de EV dusdanig zijn ontwikkeld dat een kwartier/ half uur laadtijd ook 100 km actieradius geeft . Dan worden zulke locaties ineens veel lucratiever.
kempenaer zegt
Als er maar geen belastinggeld aan verspild wordt.
superfunky zegt
@kempenaer: wie heeft die 55.000 palen betaald, dacht je?
BaRa zegt
30.000 Tesla’s. 100.000 privé-laadpalen. Must be me, maar ik zie niet meteen het probleem? Of gaan ze er bij de NKL vanuit dat al die EV-rijders de rekensom qua gebruik en bereik niet hebben gemaakt? Klinkt een beetje teveel als preken voor eigen parochie. Want wie wordt er beter van meer publieke laadpalen? Zijn dat toevallig een paar partners van de NKL…?
janvignoble zegt
@BaRa: Mijn idee!
stephane8200 zegt
Het is niet het aantal maar voornamelijk ook de capaciteit. Bij een paal in de stad is het max. 11-12Kw. Daar sta je dan dus al gauw een uur of 5-8 te laden. Dat schiet gewoon niet op.
Snelladers doen datzelfde in 30-45 minuten.
Verder moeten er idle charge fees komen zodat palen niet bezet gehouden worden. Dan kan de capaciteit ook beter uitgenut worden. Ik kan thuis laden en daar ben ik blij mee gezien laadpalen inderdaad vaak bezet zijn.
Ook bij de Tesla Superchargers in Dordrecht was het zojuist trouwens 100% bezet voor geruime tijd.
mwti zegt
Dus diesel aggregaten kopen. Dan is alles weer in orde. Bij mij staat de halve wijk in de dieselstank maar wat boeit dat, ik rijd schoon voor mijn klanten en voor Jesse en Robje. Wat kan het leven toch simpel zijn.
pablo1971 zegt
En dan is NL een voorloper op ev gebied. Hoe moet dat dan als er 100.000 ev’s per jaar verkocht gaan worden. Dat wordt oorlog en energiewanhoop in de straten.
moveyourmind zegt
“Houzee voor Muskert en zijn aanhang”
Foei toch! Deze zin is wel heel erg op het randje @Willeme…
Al zijn al die fanboys natuurlijk ook wel een heel klein beetje overlopers…
‘Op de hoek van de straat,
staan de Teslafanboys.
’t is niet links, ’t is niet groen,
’t zijn bijtellingsschuwe VVD’ers
Met een stekker in de hand,
staat ze daar te tanken.
En kopen daar een paar Kilowatt,
Voor vijf losse centen.’
olivier420 zegt
@moveyourmind: haha vind ik leuk
pablo1971 zegt
Ik denk dat de oplossing is een snellaadstation a la Tesla per dorp/wijk, net als reguliere benzinestations. Dat dan met 25 laadplekken. De laadpaal op straat is niet de oplossing, op eigen oprit een prima oplossing als je ’s nachts kan laden
laptom zegt
@pablo1971: in tegendeel. Iedere parkeerplek gewoon een laadstation. Tankstation is iets vd 20ste eeuw.
thomassnelweg zegt
Stel nou dat ik niet gewoon perse een lekker uitlaatgeluidje zou willen hebben, dan zou ik een ev alleen een optie vinden in combinatie met een eigen laadstation thuis en een brandstofauto ook erbij voor vakantie en andere ritten buiten de actieradius. Zeker de vakantie maar eigenlijk het hele leven is mij te kort om me telkens 30 minuten te moeten vervelen als de auto staat op te laden. Een plek zoeken lijkt me ook al niet zo’n toffe bezigheid. De meeste ev’s zie ik ook bij huizen met eigen parkeergelegenheid. Je ziet ze nu ze in prijs gezakt zijn wel vaker op openbare parkeerplekken dat wel. Ik zal toch niet de enige zijn die het laden niet ziet zitten.
banderas zegt
Beetje slap artikel. Er wordt een aantal laadpalen genoemd en dat is te weinig. Dat weten we allemaal al en de overheid heeft ook aangegeven veel meer palen te plaatsen. Grootste stoorzender zijn parkeergarages incl. de VVE. Andere bewoners die altijd moeilijk doen als iemand een laadpaal wil plaatsen. Gewoon meewerken ipv bang zijn voor het onbekende.
antielectrischeautos zegt
@banderas: nee hoor, wij gaan er met onze huizen ook vol tegen in, lekker een ICE blijven rijden ipv die electro troep…
trasimo zegt
@antielectrischeautos: stoer.
troljedemoeder zegt
@banderas: Wordt nog wel een dingetje. Risico op brand tijdens het laden neemt toe met (veel) meer EV’s. In tijden waarin flatbranden voor veel maatschappelijke onrust zorgen gaat dat niet heel lekker samen.
janvignoble zegt
Als er 100.000 privé laadpunten zijn zie ik.het probleem nog niet zo. Een behoorlijke dekking. Plus dan nog eens openbare plekken. Alleen als je niet thuis of op kantoor kunt laden is het een probleem. Hoeveel mensen zijn dat? Geen idee maar gezien geneomde aantal privé palen niet veel lijkt me. Neemt niet weg dat bij sterke groei hoort dat het aantal laadpunten ook toeneemt. Inderdaad vreemd dat hier gedaan wordt alsof het alleen Tesla betreft. En die hebben notabene de fantastische optie om te superchargen bij Tesla zelf. Ik rij nu een dik jaar Model S, was bang dat het super druk zou worden bij de laadpunten van Tesla maar vooralsnog valt dat erg mee. Verder kan ik uit ervaring vertellen dat het hele gedoe over laden niet zo’n gedoe is. Ik heb een 75d dus niet super veel range maar zat! Ik rij 50.000 km.per jaar. Vrijwel nooit met geknepen billen in de auto gezeten. Pas naar Kopenhagen en nog een keer naar Hamburg geweest. No problemo. Dus dat briljante van tanken met brandstof is betrekkelijk. Want ik tank nooit meer en 90% van het ’tanken’ gebeurt terwijl ik.er niet ben. Dat lukt niet met je dieseltje of andere petrol.
laptom zegt
@janvignoble: Ik heb het vaker gezegd, vorig jaar heeft het mij 12uur tijd opgeleverd omdat mijn 100d iedere ochtend vol voor mij klaar staat. Heerlijk nooit met mijn tijd verspillen bij benzinestations met vieze handen en diesel aan mijn schoenen en in tapijt vd auto. Vorig jaar met een 90d en een Audi s6 naar F1 Oostenrijk geweest. Op maandag gelijktijdig teruggereden naar Eindhoven. S6 was in 14u en 10m thuis. 90d in 15u en 30m. Extra tijd was dus 1u en 20m, minder dan 10% extra tijd dus op deze afstand. Bovendien was de autopilot wel ideaal in de Duitse Stau.
Dutchcarwizard zegt
De beste man moet dit wel zeggen, anders heeft hij geen job.
3246cm252kw zegt
Kan je na gaan hoeveel belasting ontwijkers er zijn… nu worden die stakkers zelfs geconfronteerd met te weinig laad palen….
trasimo zegt
@3246cm252kw: als je de kans krijgt ben je wel gek om er geen gebruik van te maken.
racerx zegt
@trasimo: true, ik zou het ook gedaan hebben. Maar dan wel een ICE ernaast voor praktisch gemak.
antielectrischeautos zegt
@3246cm252kw: nederlanders he, als iets ze maar (zo goed als) niks kost…
trasimo zegt
@antielectrischeautos: Je schreef dat je huizen hebt zag ik, dan geniet je zeker wel van je hypotheekrente aftrek? Tsss… belastingontduiker! Typische Nederlanders he…. als ze ergens wat kunnen besparen…
antielectrischeautos zegt
@trasimo: nee hoor, al die huizen zijn cash betaald.. niks rente aftrek dus
trasimo zegt
@antielectrischeautos: ahja, als je zoveel cash doet zal dat vast ook zo z’n redenen hebben… maar even serieus, we doen allemaal weleens dingen omdat ze (fiscaal) aantrekkelijk zijn, zoals bijv. investeren in vastgoed.
Ik ben in elk geval blij niet meer met een VVE te maken te hebben, er zitten altijd een paar fossielen in die niets beters te doen hebben dan zich overal tegenaan te bemoeien.
antielectrischeautos zegt
@trasimo: Tja wij doen het omdat we in de GCC wonen en dus belasting vrij verdienen, steken het liever in huizen dan dat we er straks vermogens belasting over moeten betalen als we terug in Nederland komen… Dat is de enige reden ervoor. Hoe minder er naar de roverheid van nl gaat hoe beter
trasimo zegt
@antielectrischeautos: aha, zo te zien geniet je zelf dus ook behoorlijk wat fiscale voordelen. Het is je gegund hoor.
Wat is je bezwaar tegen laadpalen? Als die daadwerkelijk problemen voor je veroorzaken kan ik me uiteraard wel voorstellen dat je er niet op zit te wachten.
antielectrischeautos zegt
@trasimo: wij zitten zelf in de olie, dus hoe meer olie er vebruikt word, hoe langer wij werk hebben ;)
En fiscale voordelen in nl genieten we niet….
trasimo zegt
@antielectrischeautos: ah, duidelijk ;)
antielectrischeautos zegt
@trasimo: overigens van de VVE ben ik het mee eens, alleen de laadpalen willen we gewoon niet hebben, de rest van de dingen zijn we vaak voor…
johnwaters zegt
Er gaat nog gevochten worden aan die laadpalen.
SimonMc zegt
@johnwaters: Klopt, het gaat daar nog “spanning” geven.
mcshine zegt
Gelukkig vertrekken we iedere dag met een volle lading. Waar is de tijd dat ik nog een heel stuk moest rijden om mijn auto “op te laden”….?
trasimo zegt
Autoblog heeft de laatste tijd zeer goed in de gaten dat het woordje ‘Tesla’ in de titel garant staat voor maximaal aantal views, clicks en interactie. Ik geef jullie groot gelijk trouwens, dat is hoe de centen worden verdiend!
racerx zegt
In de tussentijd gooi ik m’n tank wel lekker vol op een moment dat het mij uit komt. Lijkt me echt ruk om mn auto als een soort mobiele telefoon te moeten behandelen. Elke nacht aan de stekker, bietsen om een oplader om er een paar procent bij te laden als je zonder stroom dreigt komen te zitten. Nee dankje, zolang binnen 5 min 80% laden zonder de accu te beschadigen geen optie is hoef ik geen EV, terwijl ik op de EV an sich niets tegen heb. Zal vast relaxed rijden.
trasimo zegt
@racerx: ook al werkt het nu prima, kan ik bevestigen dat het inderdaad zorgelozer is om niet over laden na te hoeven denken. Ik kijk uit naar het moment dat ik thuis kan laden, dan is die ‘zorg’ voor mij verdwenen.
racerx zegt
@trasimo: hopelijk heb je dat snel voor elkaar??
antielectrischeautos zegt
??
nicolasr zegt
Ik heb mijn i3 onder meer om deze reden verkocht. In mijn straat alleen al staan nu 9 Model 3’s, plus de twee i3’s, Hyundai, model S en een I-Pace die er al stonden. Dan zijn 4 publieke laadpalen te weinig. Ik werd er gek van, kon vrijwel nooit meer laden, dus moest elke dag naar de FastNed, waar het ook steeds drukker werd.
Dus nu gewoon lekker weer over op benzine. Niks mis mee. Al rijdt een i3 wel gewoon beter dan de Cooper S waar ik nu mee mag rijden.
florisje zegt
Er zijn al veel gemeenten die laadpalen subsidiëren. Als je dus met de buurt unaniem een parkeerplek kan vrijstellen gaat het daarna vrij gemakkelijk.
subzero079 zegt
Ik rij nu ruim 6 maanden in een Model 3. (Prive)laadpunt thuis voor de deur. Ideaal. Hoef eigenlijk vrijwel nooit elders te laden. Af en toe op kantoor, maar is vaak niet eens noodzakelijk. Heb wel de 75kwh variant en dat is wat mij betreft echt een must om laadstress te voorkomen.
Ik zou er ook wel grote moeite mee hebben als ik thuis van een publiek laadpunt afhankelijk zou zijn. Je wil gewoon niet die stress of je wel kan laden als je thuis bent of elke dag met je buurman af zitten stemmen wie wanneer mag.
Gezien de Nederlandse volksaard en de voorspelde schaarste gaat laadpaalkleven wel een dingetje worden de komende jaren. En Ik zie het ook wel voor me als reëel scenario; de gesjeesde vertegenwoordigertjes en tokkiemenschen die elkaar de hersens in willen slaan vanwege die ene plek waar zij natuurlijk meer recht op menen te hebben dan de ander.
Ach ja, first world problems.
En dan rij je de grens over naar onze zuiderburen en daar kachelen ze nog vrolijk massaal in hun Diesels in het rond.