In een aanbesteding kwam uiteindelijk de Opel Grandland X naar voren.
Defensief rijden, omgaan met licht- en geluidsignalen en leren wat te doen in een noodsituatie. Een beschrijving die ook zou passen bij de opleiding van een Formule 1-coureur, maar in dit geval gaat het om een rijtraining die het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV) geeft aan hulpverleners uit het hele land.
Testvoertuig voor de proeven is een Opel Grandland X. De variant met een 180 pk 1.6-liter benzinemotor en een 8-traps automaat om precies te zijn. NIV heeft naar eigen zeggen voor de Duitser gekozen wegens de veiligheidsuitrusting, afmetingen (hoogte) en de comfortabele stoelen. De SUV is omgebouwd om geschikt te zijn voor de rijtrainingen die gegeven gaan worden. De Grandland X beschikt onder meer over dubbele pedaalbediening en handhavingsuitrusting.
Medewerkers van de brandweer, ambulance, politie, milieucontrolediensten, ministeries en bloedbanken gaan plaatsnemen op de bestuurdersstoel van de Opel. De rijtrainingen zijn bedoeld om de vaardigheid van de bestuurder te verbeteren om zo de veiligheid van henzelf en van de medeweggebruikers te verbeteren. Het is niet bekend welke andere auto’s kandidaat waren voor de aanbesteding van de NIV.
rutgerg zegt
Dit soort trainingsritjes moeten ze aan particulieren gaan aanbieden, goudmijn lijkt me. Wie heeft er nu niet de wens om eens 1 keer in zn leven met zwaailicht en sirene langs een file of over een druk kruispunt te rijden (zelf rijden natuurlijk en niet gestrekt op een brancard). Ik wel in ieder geval. Maar om daarvoor nu van baan te switchen is ook weer zo iets.
mk2jens zegt
@rutgerg: lijkt me niet dat ze er de openbare weg mee opgaan…
Loek zegt
@mk2jens: dubbele pedaalbediening en er zitten gewoon kentekens op. Het lijkt me van wel.
Overigens zou ik de suggestie van @rutgerg omdraaien: mensen leren op het auto-examen een hoop dingen (waarvan je langs niet alles op periodieke basis nodig hebt), maar niet hoe je moet reageren op hulpdiensten. Ja, ze hebben altijd voorrang, maar in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Kijk maar eens een video van Ambuchannel. Sommige mensen die schieten in blinde paniekmodus, of denken juist teveel aan zichzelf en blokkeren de ambulance/politieauto.
Wat mij betreft moet daar meer aandacht op gevestigd worden. Elke seconde die een ambulance verliest kan het verschil zijn tussen leven en dood. En daar zijn soms automobilisten verantwoordelijk voor.
rutgerg zegt
@mk2jens: ik zou denken van wel toch? Waarom anders de bestickering zwaailichten en kenteken? Daarnaast lijkt me dat je juist op de openbare weg moet trainen… de factor onvoorspelbare overige bestuurders is immers de meest belangrijke waar je op moet trainen. Maargoed ik kan t natuurlijk mis hebben… neemt niet weg dat ik t graag eens zou proberen.
Ekrachess zegt
@mk2jens: ik zag toevallig vanmiddag een witte Grandland met zwaailicht op het dak achter een politie touran rijden.
s62b50 zegt
OptischE- en geluidssignalen. Nu klopt t niet. En dat kan ik niet handelen. Hoe bestaat t dat iemand dit op de zeikant van die auto plakt? Waarom ziet niemand die fout?
stephane8200 zegt
@s62b50: zeikant?
phevtreb zegt
@stephane8200: zijkkant
WinkeB zegt
@phevtreb: zeikkant
stephane8200 zegt
@winkeb: zeikklant.
s62b50 zegt
@stephane8200: Haha heerlijk. Dank
gandini zegt
@s62b50: Als je het helemaal goed zou willen doen, dan zou er “licht-” moeten staan. Een streepje wekt de suggestie dat het een samengesteld woord betreft en “optischesignalen” bestaat ook niet. Strikt gezien is met “e” dus net zo fout als zonder “e”.
mpgc zegt
@gandini: de omschrijving in het RVV is optische- en geluidsignalen. Ik denk dat ze daar bij aan hebben willen sluiten. Voert een voertuig optische- en geluidssignalen dan is het een zogenaamd voorrangsvoertuig.
gandini zegt
@mpgc: Dan is het gewoon in slecht Nederlands omschreven, dat maakt het niet automatisch correct.
mperformance zegt
@s62b50: Optische signalen zijn ook 2 woorden terwijl geluidssignalen 1 woord is. Dus die woorden samenvoegen is sowieso al een beetje bijzonder;)
Hubert zegt
@mperformance:
Zijkerd…
phr34k zegt
@s62b50: haha idd zeg. Blunder van jewelste.
autodrome zegt
@s62b50: zeikland?
gove zegt
ben wel benieuwd naar de concurentie, lada? dacia? fiat punto. kan me anders niet voorstellen dat deze als beste uit de bus komt
johnwaters zegt
De Duitser? Niet in Duitsland gebouwd. Frans onderstel. Japanse versnellingsbak. Heeeel Duits dus.
mashell zegt
@johnwaters: Je zit gewoon reclame te maken! Duitse stoelen, Franse onderstelcomfort en Japanse betrouwbaarheid. Ik vond het maar een suffe wagen maar de Opel Grandland X blijkt gewoon het optimum van automobielbouw.
autodrome zegt
Een Grandland X??? Rijeigenachappen waren zeker niet een belangrijk criterium in deze aanbesteding, ding rijdt als een te dikke zeekoe die probeert aanland te komen …
rutgerg zegt
@autodrome: vergeleken met de DAF’s Volvo’s of Mercedes trucks van de brandweer en de Sprinters vd ambulance rijdt dit toch prima ;-)
autodrome zegt
@rutgerg: volgens mij moeten vervangen deze de trucks en ander bestaand materieel niet …
autodrome zegt
@autodrome: -moeten
rutgerg zegt
@autodrome: uiteraard niet. Maar dat is wel het spul waar de dames en heren die hierin training krijgen dagelijks rijden toch ;-)
mashell zegt
@autodrome: en daarom juist! Als je deze goed op de weg weet te houden lukt het met al het andere ook wel.
maxidyne zegt
Lijkt net een Engelse politieauto met deze livery.
tazmania zegt
Welke idioot heeft de naam ‘Grandland’ bedacht? Slechtst klinkende autonaam sinds de Croma.
gandini zegt
@tazmania: Ik vond Croma altijd wel leuk bedacht. Ik kan me helemaal voorstellen hoe zo’n oud Italiaans mannetje op een veel te serieuze toon, het luxueuze “chroom” uitspreekt. Dat een stel Nederlandse boeren deze naam voor een pakje boter hebben gebruikt, is dan wel weer een beetje jammer…
Loek zegt
@tazmania: nee, Grandland X. Straalt grootse kracht, stoerheid enzo uit. Wat goed past bij een 1.2 liter FWD crossovergedrocht.
Edoch, ik vind de Grandland een redelijk uitziende auto.
mashell zegt
@tazmania: er zit iets van grannie in en dat spreekt de doelgroep bijzonder aan.
Overigens zijn er wel meer slechte namen, bijvoorbeeld 316i (een getal en een letter, wat zegt dat nou), M3, A4, V40 (spannend… letters en getallen, ook nietszeggend), 63 S 4MATIC+ (letters en getallen gemixed met als bonus een plusje), A3 sportback (wat is er sport aan een hatchback?), Golf, Polo (snobsporten), Touareg (opstandig woestijnvolk), Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (brede auto maar niet breed genoeg voor de typenaam). Goede autonamen moet je zoeken, Alfa, Toyota en Renault snappen het nog het beste.
nietcreatief zegt
@mashell: nou inderdaad! De 33, 75, 145, 146, 155, 156 en 159 zijn geweldige namen.
Geheel offtopic: als verse aanmelder, is het dan de bedoeling je nog ergens voor te stellen of mag je head first de commentsectie in duiken?
Loek zegt
@nietcreatief: allereerst welkom!
Om je vraag te beantwoorden: nee, dat hoeft niet. Dat doet men meestal op fora, maar hier op Autoblog mag je gewoon commenten wat je wilt, vanaf het begin. Al zetten we dan bij je eerste paar reacties nog even de big brother-alert op je dak, dit om te voorkomen dat je je gaat misdragen. Ga ik verder niet vanuit, dus vat dat niet persoonlijk op ;)
Er zijn natuurlijk wel wat huisregels voor de comment-sectie, lees die even door, als je je daar aan houdt dan wens ik je veel plezier en succes op de website ;)
nietcreatief zegt
@720s: Ah ok, bedankt voor de info. Die huisregels ga ik even doorbladeren maar daar zal niet heel veel spannends in staan. Van wat er af en toe op fora voorbij is gekomen snap ik die big-Brother benadering wel, als het maar niet te lang duurt ;)
ghost zegt
Dit soort trainingen zijn erg goed vind ik!