Twee jaar geleden toonden de Huet Brothers de HB Special op de Autorai. Sinds die lancering in 2007 zijn de Huet Brothers meermalen benaderd, om naast het originele concept, een gelimiteerde oplage van HB Specials voor de verkoop te bouwen. Ze zijn nu toch door de knieën gegaan…
In 2006 hadden we nog een toepasselijke quote van de Huet Brothers: “Laat ook duidelijk zijn dat we niet bezig zijn met een auto die te koop is of ooit te koop komt.” Maar zeg nou zelf, wie wil er nu niet een eigen auto produceren? Juist, daarom komen er dit jaar een gelimiteerd aantal HB Special’s te koop.
Binnenkort kan met de productie gestart worden. Vanzelfsprekend zullen klanten nauw bij het project betrokken worden en krijgen de keuze uit een uitgebreide lijst met verschillende opties. Naast de keuzes die standaard mogelijk zijn als kleuren/two-tone combinaties, optie tot een LSD en overdrive, worden nu ook extra opties gegeven zoals de keuze van een persoonlijke stoel en de daarbij gewenste vormgeving. Uiteraard wordt de benodigde ‘dress code’ meegeleverd. Door de keuze van materialen en onderdelen kan ieder erkend garagebedrijf het onderhoud uitvoeren, maar dit kan ook door de Huet Brothers zelf gedaan worden.
De HB Special is een auto geïnspireerd op de Le Mans racers uit de jaren 50 en speciaal ontwikkeld voor sportieve rijders. De body van de HB Special is van koolstofvezel, het interieur van aluminium. De aandrijflijn is afkomstig uit een Triumph TR6. De 2.5 liter motor wordt opgeboord naar 2.7 liter en krijgt Honda zuigers. De auto weegt 750 kg en komt in 3 verschillende uitvoeringen; 160pk, 180pk of een 210+ supercharged versie.
tt zegt
wat een schoonheid.. pure nostalgie en ja, automobiel porno.. zalig.
Geen prijsindicaties? of zijn ze al allemaal de deur uit en is dat nu onbelangrijke info geworden?
alberto de piento zegt
Moet zalig gevoel geven, dit in je garage te hebben.
Denk echter wel dat het prijskaartje een minder zalig gevoel zal geven :p
geelhoed zegt
“De aandrijflijn is afkomstig uit een Triumph TR6.”
Een significante upgrade van de eerdere versie met Flintstone four-heel-drive.
Laurens zegt
Ik vind een technisch vrijwel identieke originele TR4/5 mooier.
Jochempie zegt
Ik vind het triest hoe lang mensen blijven romantiseren over het verleden. Het spreekt mij totaal niet aan dit ding.
Jaapschaap zegt
Ik vind hem erg mooi, helemaal in de two-tone lak, een echte Classic Racer!
Arnoud zegt
@ Jochempie:
Ik vind het triest dat moderne autobouwers geen auto’s meer maken die door de eenvoud van lijnen mooi zijn. Dat is echt een verloren gegane kunst. Deze Huet is toch vele malen mooier dan de California van Ferrari? Dat Italiaanse fladderaartje zit onder de puisten. Knikje hier, randje chroom daar, lijntje zus bobbeltje zo. Veel te veel details die de basis van het ontwerp verpesten. Wat hier boven staat is gewoon een meesterlijk ontwerp.
Jochempie zegt
Tuurlijk is ie velen malen mooier, dat zie ik ook wel, maar deze lijnen zijn nou niet bepaald tijdloos. Het is zeker mogelijk om met eenvoudige lijnen een pracht van een wagen neer te zetten die lijkt alsof hij 20 jaar uit de toekomst komt in plaats van 50 jaar uit het verleden.
Klassiekerrally zegt
@ Jochempie: wat is daar triest aan? Dan is luisteren naar klassieke muziek of jazz of het kijken naar Rembrandts en Van Goghs zeker ook triest? En oude James Bond films… Triest!?
Het is toch geweldig dat zoiets gebouwd kan worden?
Als geld geen rol zou spelen: de supercharged versie aub! :)
Jandepandaman zegt
He heerlijk wat een auto- Laat er maar lekker veel van op de weg komen, want dan wordt het tenminste weer mooi op de weg…! :-D
Stephan Tast zegt
Quote Autoblogger 2006: “Eind maart 2007 hoopt men een preview van de HB Special te tonen, vervolgens zal de auto in een gelimiteerde oplage van 12 exemplaren worden gemaakt.”
Toch door de knieën gegaan of toch de produktie voor elkaar gekregen ondanks de crisis en het feit dat je er eerlijk gezegd niets aan hebt?
autoblogger zegt
@Stephan Tast: het was natuurlijk altijd al de bedoeling dat er auto’s in productie zouden gaan, maar die waren voor eigen gebruik. Men gaat nu ook aan klanten uitleveren en dat was in eerste instantie niet gepland.
Ik zie nu ook dat mijn titel verkeerd gekozen is. “Nederlandse HB Special gaat in productie!” had beter “Nederlandse HB Special gaat in de verkoop” oid kunnen zijn;)
Jesper zegt
Kilometers respect voor deze heren!! Maar 12 stuks is wel héél weinig, ik hoop dat ze erg kieskeurig zijn met aan wie ze de auto’s verkopen :roll:
Liefst mensen die er ook daadwerkelijk mee gaan racen, Spa, Mille Migia, Classic Le Mans, etc. en niet een of andere verzamelaar die hem alleen maar binnen wil neer zetten om te zeggen dat ie er eentje heeft :?
Zou ik de supercharged versie mogen in een two-tone met bordeauxrood? :D
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding, maar zal duur zijn. Dan liever een gewone.
VonStroke zegt
Fantastisch apparaat, schitterend dat dit nog gemaakt wordt. Ik heb slechts één punt van kritiek. Zelf had ik achteraan de lijn vanaf de rolbeugel niet zo snel naar beneden laten lopen.
Jochempie zegt
@ Klassiekerrally: met jou inzicht mag deze HB special zeker gelijk meedoen aan je klassiekerrally’s? De HB special is geen coachbuild maar ze prijzen ‘m aan als een nieuwe auto. James bond films kunnen goed omdat ze al jaren oud zijn. Het lukt toch ook niemand om momenteel een nieuw klassiek nummer succesvol in de grote algemene bekendheid te brengen? Why do you think that is? Omdat men nou eenmaal vindt dat klassieke stukken uit het verleden horen te komen. En dat vind ik met klassieke auto’s.
Ik houd van klassiekers, eerlijk waar, maar niet van constructeurs die blijven hangen in het verleden.
Race_Kees zegt
@ Jochempie: Vraag die DJ Tiesto eens waar hij zijn muziek vandaan haalt. Veel nummers van hem zijn gebaseerd op klassieke muziek. Ieder zijn smaak.
—————————-
Dat logo is dat nou een knipoog naar ene autobouwer uit Frankrijk….Etore B..
EB – HB
de sjonnies zegt
Jongens, jongens, wat is er nou mooier dan een ’tableau’met Jaeger klokken voor je neus met toggle switches met losse controle lampjes op het tableau, wat is er mooier dan een wagen zonder ESP en ABS een wagen die je met je rug en je billen moet besturen en wat is er mooier dan een wagen met ronde lijnen ?
Niets toch, hou ja een jonge Brigitte Bardot, scheilings op de motorkap gezeten, druk pratend met Sophia Loren terwijl jij nou ja, hou maar op, wie dit niet begrijpt moet maar Hyundai gaan rijden?
RenesisHP zegt
Op de Rai heb ik toen met 1 van de broers over deze auto gesproken.
Ik vond de visie toen wel leuk.
Ze zijn erg ver gegaan om het oude Le Mans gevoel te doen herleven. Inclusief het afzien in deze uiterst kale auto. Het interieur is best een spartaanse bedoeling. Niet echt comfortabel dus. :)
Jochempie zegt
@ Race Kees: Ik houd meer van Armin van Buuren
lincoln zegt
deze auto komt nooooooooit te koop ..
da,s een beetje de oudste marketing truuk ..
en werkt nog steeds ..
Vive la FRANCE! zegt
Ziet er erg goed uit, vooral van de zijkant. Toch is de PGO net iets mooier. Hoeveel gaat die trouwens kosten?
Klassiekerrally zegt
@ Jochempie: hmmm… Je hebt wel een punt, mijn vergelijking liep enigszins mank. Maar goed… Misschien moet je je iets meer verdiepen in het hoe-en-waarom van deze auto. De auto is zoals ‘ie is om een pure rijbeleving te geven. Geïnspireerd op het rijgevoel dat auto’s als oude Bugatti’s en Bentleys konden geven. Peperdure auto’s, die slechts voor de ‘happy few’ bereikbaar zijn.
Om dit gevoel (Experience) toch voor een grotere groep bereikbaar te maken zijn de gebroeders Huet begonnen aan het HB Special avontuur. Een auto zonder toeters en bellen, met beproefde Triumph TR6 techniek als basis, maar wel aangevuld en geoptimaliseerd.
Het koetswerk is -hoewel geïnspireerd op Le Mans racers uit de jaren vijftig- vervaardigd uit koolstofvezel.
Het hele idee zou z’n werking verliezen wanneer er een moderne carrosserie getekend zou zijn. Juist dit gevoel voor stijl en klassieke lijnen maakt het plaatje compleet. Daar hoort ook passende kleding bij.
Van begin tot eind vind ik ’t echt een geweldig concept en kan bijna niet wachten op m’n rit in de HB Special, later dit jaar.
En wat betreft deelname aan de Klassiekerrally (die voorlopig niet meer plaats zal vinden): dat zou inderdaad geen enkel probleem zijn met deze auto.
Het gaat om ’t plaatje, de sfeer, het gevoel, het totaalbeeld dat moet kloppen. En de HB Special voldoet aan alle eisen/wensen.
Klassiekerrally zegt
@ Vive la FRANCE!: de PGO mooier? Klik hier dan even! ;)
Tino Huet zegt
Heren,
Super om al die reacties te lezen. Ik begrijp best dat het niet voor iedereen is. Mochten er vragen zijn laat het me weten, ik beantwoord ze graag voor jullie.
Een PGO? Mhmmm niet echt mijn smaak maar goed, @lincoln helemaal correct – was niet de bedoeling dat we de auto zouden verkopen… maar goed, soms moet je afstappen van je idealen en anno 2009 al helemaal! @klassiekerrally volgens mij hebben wij een date om te gaan knallen in de HB Special prototype…
RenesisHP zegt
@Tino Huet.
Ik heb een vraag die meerderen zal interesseren. Wat mag dit speelgoed kosten?
Klassiekerrally zegt
@ Tino Huet: en daar verheug ik me enorm op!
Zie ook klassiekerrally.nl, waar ik door tijdgebrek (tjezis, wat komt er bij het kopen van een huis veel papierwerk kijken!) helaas niet veel verder gekomen ben dan het bijna letterlijk plaatsen van jullie persbericht, maar wel aangevuld met ’t door jullie ter beschikking gestelde beeldmateriaal.
Granturissimo zegt
Prijsindicatie is vanaf 67k excl. BTW.
Deze auto is voor al die liefhebbers die wegmijmeren bij de gedachte aan de meest pure vorm van autorijden…de barchetta’s oftewel open sportauto’s uit de jaren vijftig met licht aluminium koetswerk over relatief simpele techniek, geproduceerd in kleine aantallen door al die legendarische en daarnaast een heel stel minder bekende fabrieken uit voornamelijk Italie.
Die auto’s moeten nu een vermogen opbrengen, reden voor de gebroeders huet om een zelfde concept voor een relatief schappelijke prijs neer te zetten. Met daarbij het hele sfeerplaatje compleet.
In een woord schitterend wat die gasten doen…!
Mii zegt
Mooie auto,maar ik had hem liever als 1-zitter gezien.
Tino Huet zegt
@Granturissimo – kan het niet beter verwoorden.
@Mii – dat is natuurlijk een optie voor klanten –
Prijs indicatie voor de 160 pk is 67k exl. btw, 180 pk versie gaat voor 71k en de supercharged versie 73k. En dan is er nog een lijst met opties… full option om en nabij 80k.
Granturissimo zegt
Sorry, mijmerde zelf ook even weg bij die gedachte…
Baztrd zegt
Prachtige auto! Leuk idee en zeer goed uitgevoerd.
En de prijs valt me eigenlijk nog wel mee…
Hoewel ik dit zelf dus erg mooi vind, snap ik aan de andere kant het commentaar van Jochempie ook wel. Het is toch mogelijk/zou toch ook mogelijk moeten zijn om een “modern” design op een concept als dit los te laten? Ik denk dat daar zijn frustratie zit: we zijn vaak niet in staat om iets écht mooi nieuws (nieuw moois?) te maken.
Hoewel ik me daarbij wel realiseer dat iets ouds vaak, puur door z’n historie, al een streepje voor heeft. Net zoals iets écht futuristisch… da’s een gevolg van het zeer menselijke “het gras is altijd groener…” en “vroeger was alles beter” of zoiets… We willen altijd wat we niet hebben…
De vergelijking met muziek is wel een leuke. Oude muziek kan prachtig zijn. Nieuwe muziek kan ook heel goed zijn. Nieuwe muziek die krampachtig leunt op het verleden, zonder iets toe te voegen, is vaak een beetje treurig. Maar, er zijn muzikanten die in “oude stijl” musiceren en dit prachtig doen. Muzikanten die prachtige oude muziek verpesten door er een misplaatste beat achter te hangen of er een high-pitched sample van te maken om hun eigen lege werk op te leuken, zou ik persoonlijk geen “muzikant” noemen.
Nogmaals, ik kan dit project zeer waarderen. Maar ik zou een soortgelijk project, maar dan “modern” ook erg kunnen waarderen.
Hoe dan ook: Hulde aan de heren Huet ;)
Tino Huet zegt
Misschien moeten we dat maar eens proberen… een compleet nieuwe auto, zou niet weten waarom niet. Design competitie gestart!
Granturissimo zegt
Pininfarina (Ferrari) Mythos?
Klassiekerrally zegt
@ Tino: op welke basis, en naar welke aandrijftechniek gaat je voorkeur uit?
Tino Huet zegt
Laten we beginnen met een basis platvorm, van carbon, dan ‘pancake’ electro motoren op elk wiel. Houden we een platte bodem over om iets ‘futuristics’ op te bouwen. Daar doen we dan een waterstofcel bij om wat extra energie te creeren en dan nog de hele body van zonnecellen, die nieuwe van de ratbout universiteit. Ik gooi ook maar iets in de lucht!
Klassiekerrally zegt
Ik hoopte al dat je zoiets zou zeggen! Maar ik merk toch dat ik de oude waarden erg waardeer. Zo vind ik het namelijk prachtig wanneer de carrosserie over de technische componenten gedrapeerd is, zoals bij de Maserati ‘Birdcage’:
De moderne interpretatie daarvan bevalt me ook wel, al is ’t natuurlijk iets compleet anders. Zo’n vorm kan ik me wel voorstellen voor een moderne HB Special!
Tino Huet zegt
Mee eens – heb vanmiddag nog even gekeken naar de birdcage… Nu alleen iets bedenken (lees designen) wat HB is en niet maserati uitstraald… Niet een eenvoudige opgave kan ik je verklappen… waar zijn al die design studenten??
Klassiekerrally zegt
Ik denk dat Michiel eerst zou bekijken wat het DNA van HB is, dan de techniek opzetten en daar een huid overheen tekenen. Iets wat ik helaas absoluut niet kan: de tekening zou er nogal stumperig uit zien.
Verder denk ik dat zelfs bij de elektrische aandrijving de beleving maximaal zou moeten zijn. Toch open dan maar? Wind in je gezicht, en door je haar. Misschien geen of slechts een minimale voorruit? Maar dan moet je weer een helm met vizier op…
Of een spoiler als vervanging voor de voorruit, net als de Renault Sport Spider:
Tino Huet zegt
Michiel moet designen en niet bezig zijn met techniek… of wel michiel?? Think out of the box. Compleet nieuw platvorm, je hebt geen motor die in de weg zit en het platvoorm is zo laag – 4 personen kunnen er makkelijk in… denk ik.
De beleving is futuristic – niet old school cool maar anders cool.
Veel ruimte binnenin en toch 300+ pk – actie radius 1000km.
JH zegt
Zoiets dus?:
Klassiekerrally zegt
Met techniek opzetten bedoel ik ook het bekijken waar de noodzakelijke componenten zich bevinden. Dat is de basis.
Vier personen… Achter elkaar in een soort bobslee vorm met vleugels waar zich de zonnepanelen op bevinden. De ‘sigaar’ helt mee in de bochten, de vleugels blijven ten allen tijde horizontaal. De wielen moeten helemaal op de hoeken staan…
Nu jij weer… ;)
Tino Huet zegt
@JH – you got it – enige is dat het productie technisch ook makkelijk moet zijn om te maken en dan eigenlijk zo licht mogelijk…
@klassiekerrally – helemaal plat is het platvoorm natuurlijk niet. We hebben wielen die moeten sturen – het moet ook haalbaar zijn – we hoeven het wiel niet uit te vinden – bovendien is ‘iedereen’ nog niet klaar voor vleugels met een sigaar… But I like the way your thinking. Misschien bedoel ik het anders… een plat platvorm zoals boven beschreven geeft gigantisch veel mogelijkheden wat betreft design… je zit niet vast aan benzine tank, motor en aandrijflijn. Nu moet er alleen iets opgezet worden wat aan de ene kant futuristic is maar aan de andere kant acceptabel. Mhmm weet niet of dat heel duidelijk is….
Klassiekerrally zegt
Ik probeerde slechts ‘out of the box’ te denken ;)
Op zo’n platform kan je in principe elke dag een andere carrosserie plaatsen. Plug and play!
Wat betreft de vleugels bedoelde ik meer zoiets als deze beauty heeft:
Combineer dat met een langwerpig middendeel dat kan kantelen en vier personen achter elkaar kan bevatten… Probleem is misschien dat het zwaartepunt te hoog wordt, en dat willen we natuurlijk niet…
Klassiekerrally zegt
Bovenstaande vorm past ook op een platform als boven getoond. PLUS het heeft ook nog een carrosserie die de technische componenten zeer nauw omsluit. Prachtig, en ondanks z’n leeftijd toch nog futuristisch genoeg…
Tino Huet zegt
Lekker! Misschien moeten we een nieuwe topic maken – design the car of the future – geef ze een dergelijk platvorm en laat autoblog fanatici een koets bedenken. Wij maken hem wel… mocht het ooit zover komen… ergens moet je beginnen toch??
Klassiekerrally zegt
Dat wil ik best starten op klassiekerrally.nl, en er flink wat aandacht aan geven. Laat maar weten… (of autoblogger moet in ’t gat springen?)
autoblogger zegt
Jump! ;)
Michiel heeft al eens zoiets gedaan:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/19/ontwerpwedstrijd-dutch-design
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/17/dutch-design-review
Er zijn genoeg ideeen, maar niet iedereen kan schetsen… Maar ik sta zeker open voor een vervolg! Michiel leest ook mee volgens mij?
@Tino: leuk dat je ook reageert op de bezoekers, thanks!
Klassiekerrally zegt
autoblogger to the rescue! :)
Dat topic was ik inderdaad alweer vergeten… Nieuw leven inblazen met als basis bovenstaand platform? Michiel, kijk je mee?
JH zegt
Wat interessant is zijn de chassis van RC auto’s; die zou je eigenlijk moeten vergroten:
dus een moderne variant van een ladderchassis? Wat ook interessant is zijn oude wielophanging nieuw gebruiken. Tijdens mijn studie vond ik een ophanging uit 1935 of zo; een onafhankelijke wielophanging waar de onderste draagarm tegelijk de vering was (bladveer); mijn idee was destijds om dat met nieuwe materialen (aluminium en koolstof bladveer) uit te voeren waardoor het weer interessant zijn kan.
Klassiekerrally zegt
Dat kan je bijna 1 op 1 vertalen naar Autonomy’s Skateboard. Wanneer je de accu’s en/of brandstofcellen er in plaatst en er een beschermende en estetisch verantwoorde omhulling om aanbrengt, ziet het er al bijna zo uit. Gaaf!
lincoln zegt
@Tino Huet ..
marketing-truuk moet je dan ook niet als “truuk” zien ..
tis meer een normale gang van zaken ..
als er een dozijn dol-enthousiaste mensen een down-payment doen is dat een enorm compliment waar geen principe tegen opgewassen is .. en terecht ..
tis ook niet dat je yuppie-scum veel geld voor je auto,s vraagt ..
met idealen had greenpeace ook nooit een multinational geworden ..
succes ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ohhhh die Birdcage is heerlijk klassieker!!
Klassiekerrally zegt
@ Svenska Aeroplan AB: Ja, ben er ook helemaal gek van. Vanaf ’t moment dat ik jaren geleden tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring de Birdcage van Nick Mason zag was ik verkocht… Prachtige, doelmatige machine die ‘form follows function’ bijna tot ’t uiterste drijft.
Smullen maar: http://www.youtube.com/watch?v=3szdHkUbJEY
Tino Huet zegt
@autoblogger – Mhmm gezien de laatste pogingen van het design idee ben ik het totaal met je eens. Die schetsen – hoeveel energy dan ook – lijken nergens naar. Begrijp me niet verkeert – super dat iedereen zo enthousiast reageert maar dat eindigt in een DEAD END. Wellicht een beloning uitreiken, design studenten aanschrijven…
ardjan zegt
ik hep hem zien rijden! in sassenheim, mooie wagen
Tino Huet zegt
@ardjan – klopt ik was even een rondje aan het doen met een potentiele koper… altijd leuk natuurlijk en niet eens echt koud!
Klassiekerrally zegt
Ze houden jullie wereldwijd nu wel in de gaten. Mooi zo!
http://www.autoblog.com/2009/01/15/one-for-the-roadster-huet-brothers-to-offer-hb-special-in-limit/
Klassiekerrally zegt
En hier: http://www.seriouswheels.com/cars/2009/top-2009-Huet-Brothers-HB-Special.htm