Bam! Opnieuw Nederlands succes in de World Solar Challenge. De techheads uit Eindhoven hebben de onconventioneel gevormde ‘gezinsauto’ op zonne-energie naar de eerste plaats gereden in de Cruiser-klasse.
In het algemeen klassement van de 3.000 kilometer lange Australische zonnerace was het de TU Delft die de winst pakte met de Nuna7, en daar wordt vandaag een tweede Nederlands succes aan vast geplakt. De vierzits Stella is, na de tijdsfinish en de officieuze binnenkomst in het centrum van Adelaide, ook door de jury uitgeroepen tot winnaar.
De 4,5 meter langen en 1,65 meter brede Stella wordt aangedreven door vier staafmixermotortjes in de wielen, maar brute kracht is dan ook niet het doel van deze vierzitter. Rendement wel, en dankzij de zonnepanelen op het dak en het 6 kWh accuutje is een range van 600 km mogelijk. De 380 kg wegende Stella verbruikt dan 1,7 KW aan energie. Evenveel als een strijkbout.
Het waren ingrediënten die het Solar Team Eindhoven uiteindelijk met een gemiddelde snelheid van 67 km/u naar de winst in de Cruiser-klasse hebben geleid. Proficiat! Eervolle vermelding is er ook voor het Solar Team Twente, de Tukkers werden derde in het algemeen klassement.
Alle details lees je op Groen7.nl.
En dan nu inhaken maar: tijd voor bier ’n tieten!
4x4wheels zegt
Mooie trein
Rick-dos zegt
Voor een land dat voornamelijk regen kent zijn wij best wel goed met zonne-energie…
Hupke zegt
@Rick-dos:
Vergeet die zonne-energie jullie ingenieurs-opleidingen zijn gewoon bij de beste van de wereld als het aankomt op ondernemende en innovatieve stages.
Rick-dos zegt
@Hupke: Zonder arrogant over te komen; We mogen daar inderdaad wel trots op zijn.
mynameisjeroen zegt
Hier kun je ‘m rondjes draaien:
http://www.dare.nl/nl/informatie/nieuws/nieuwsbrief-herfst-2013/stella
motoragent zegt
Top prestatie! Een dag hebben ze zelfs 2 uur lang 120km/u gereden met 4 man aan boord, terwijl de concurrentie het grootste gedeelte met minder man aan boord heeft gereden. En het leukste is, aan het eind van de dag kun je je telefoon insteken in het stopcontact aan de auto omdat hij meer energie oplevert dan hij verbruikt…
mevipp zegt
@motoragent: iets dat meer energie oplevert dan het gebruikt, perpetuum mobile?
motoragent zegt
@mevipp: Nee, gewoon meer zonnepanelen dan noodzakelijk.
melkkoe zegt
@motoragent: het ding verbruikt 1,7kW en heeft een accupakket van 6kWh. Dat is dus al ruim 3 uur rijden zonder dat er ook maar een zonnestraaltje nodig is.
Blijft natuurlijk een topprestatie, maar wordt deze auto ’s nachts niet aan het stopcontact bijgeladen?
motoragent zegt
@melkkoe: Dat is geloof ik wel toegestaan inderdaad.