Smeerlappen zijn het.
Terwijl de gewone burger krom ligt voor CO2-taksen en geweerd wordt uit allerlei milieuzones, kachelen de meeste gemeentes gewoon lekker door op diesel. Dit komt althans naar voren in onderzoek van Natuur & Milieu. De hippies keken naar de criteria die de Nederlandse gemeentes hanteren bij aanbestedingen voor eigen wagens en taxibusjes voor bijvoorbeeld scholieren, zieken en ouderen.
Wat blijkt: ondanks dat de Nederlandse gemeentes toegezegd hadden om al in 2015 te streven naar honderd procent duurzame inkoop, stelt slechts 24 procent van de gemeentes überhaupt eisen op het gebied van milieuvriendelijkheid bij aanbestedingen. Raar genoeg vereisen sommige gemeentes wel dat auto’s voorzien zijn van een DSG-versnellingsbak. Oh nee, das war einmahl.
Enfin, over het algemeen krijgt simpelweg de partij die de laagste prijs kan bieden de order. Wie had dat gedacht: gemeentes zijn kennelijk net als gewone Nederlanders. In het geval van onze regionale overheden komt dat er vaak op neer dat de auto’s en busjes die betrokken worden lopen op satansap. Dat kan met al die schadelijke uitstoot die oliestokers met zich meebrengen niet de bedoeling zijn! Enkele gemeentes doen het volgen Natuur & Milieu wel goed. Utrecht, Groningen/ Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden geven het ‘goede voorbeeld’. Daar betaal je dus teveel belasting voor hybrides en CNG-waggies et cetera.
Als je interesse hebt en/of wil controleren of Ome Jaapiyo het hele plaatje wel fair and balanced weergeeft (uiteraard), kan je het volledige onderzoek HIER lezen.
Image-Credit: VVD Rhenen via Twitter
pomoek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Wat ik weet van de budgetten die beschikbaar zijn voor gehandicapten ouderen scholieren en zieken vervoer is dat de marges krankzinnig laag zijn. Misschien de gelden verdiend zijn met de verkoop van energie maatschappijen niet besteden aan nieuwe stadskantoren maar investeren in goed duurzaam vervoer?
peug206 zegt
@pomoek: dr zijn geen marges meer. Wat er overblijft schuift naar andere potjes. Of de potjes verschuiven wel naar het budget voor ouderen kinderen zieken etc, want dat is er bijna niet.
robert110 zegt
Er is ook nauwelijks wat anders te krijgen dat een goed alternatief vormt. Zo’n handhavings wagentje zoals op de foto kan je eventueel nog wel vervangen voor een Nissan Leaf of een Prius maar bijvoorbeeld taxi busjes kan je in bruikbare vorm eigenlijk alleen maar als diesel krijgen. Er zijn wel wat elektrische, hybride en waterstof alternatieven maar die functioneren over het algemeen stukke minder als een diesel variant, en benzine busjes zijn al helemaal slecht te vinden.
Er zitten gewoon nog te veel beperkingen aan elektrische transportmiddelen waardoor professionele inzet te vaak moeilijk of onnodig duur is.
postzegel zegt
@robert110: Benzine busjes zijn gewoon te koop hoor. Zo’n beetje elk merk heeft ook gewoon benzine uitvoeringen te koop. Alleen koopt bijna iedereen diesels omdat grijskenteken = geen bpm en geen provinciale opcenten voor diesel ( lage houderschapsbelasting). Als ze er wel zijn (benzine busjes) worden ze vaak omgebouwd of af#fabriek geleverd met een CNG installatie; VW Transporter & Caddy, Mercedes Sprinter, Fiat Ducato & Doblo, Iveco Daily, Opel Combo; allemaal op benzine en/of aardgas te koop.
phevtreb zegt
@postzegel: inderdaad, de regiotaxi’s bij ons in de regio rijden veel met Sprinters op aardgas. Schijnt prima te werken, goede betrouwbaarheid, werkbare actieradius, iedereen blij
fanboy zegt
@robert110: Zoals postzegel zegt, het is vrij makkelijk om busjes in benzine mmet CNG of LPG te kiezen. Hartstikke grote Mercedes Sprinter op gas? Geen probleem.
Je hebt wel zo’n elektrisch Nissan busje (die ze in NYC ook gebruiken) maar dat zal niet altijd praktisch zijn buiten de stad.
Hier zie ik de gemeente vooral Renault / Nissan gebruiken als personenwagens maar ook kleinere bestelbusjes, volledig elektrisch. Dat is in een stad ook totaal geen probleem. Eigenlijk voor de meeste gemeentes niet, omdat de afstanden sowieso vaak binnen de gemeente beperkt zijn (uiteraard zullen er uitzonderingen zijn)
Def_Tovertor zegt
@jaapiyo. Welk punt probeer je nu precies te maken? Eerst stel je dat de gemeenten smeerlappen zijn doordat ze diesels aanschaffen, en vervolgens is het ook niet goed als ze wél duurzame hybrides en CNG waggies aanschaffen. Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
snel70 zegt
@def_tovertor: Lekker met zijn allen op de fiets? : ))
snel70 zegt
Volgens mij is ‘stinkdiesel’ nogal een achterhaald woord. Stinkgemeente daarentegen is nog prima actueel.
Kvgorp zegt
Ik rij al 5 jaar elektrisch in mijn dienstauto van de gemeente.
racerx zegt
@kvgorp: U leegt afvalbakken bij de gemeente Breda?
Kvgorp zegt
@racerx: Haha nee maar wel in Brabant.
Kvgorp zegt
@racerx: en wegenbouw geïrriteerd als opzichter.
racerx zegt
@kvgorp: kijk aan, lijkt me een job waarbij je aardig wat km’s maakt, lukt dat een beetje met elektrisch rijden?
Kvgorp zegt
@racerx: Het lukt me al 5 jaar dus het antwoord is ja. Uiteraard moet ik er wel rekening mee houden maar het gaat prima binnen de gemeente grenzen. Als ik eens een afspraak heb daarbuiten dan pak ik ook een stinkdiesel hoor..
jdeboer zegt
De HTM laat in Den Haag zien hoe het ook kan, die rijden, buiten de stadsbussen om, in EV’s als de BMW i3 en de Smart 4four ED.
Ook de gemeente Rotterdam doet het beter, daar rijden veel Toyota Hybrides in gemeentelijke dienst.
dracae zegt
Ik heb geen principieel probleem met diesels voor gemeenten. Als dat de meest geschikte aandrijving is.. cool.
Van diesels voor zware wagens die veel kilometers rijden tot elektrisch voor de kleine afstanden ‘binnen de bebouwde kom’.
Een verplichte DSG snap ik niet helemaal..
Het is ‘ons’ geld, dus een juiste keuze maken met ook het budget in het achterhoofd is geen schande.
fanboy zegt
In het artikel wordt gesuggereerd alsof diesel het goedkoopste is, en alsof hybrids of auto’s op gas duurder rijden en verspilling van belasting geld is. Dat is maar zeer te betwijfelen. Op gas rijden is sowieso schoon en goedkoop.
Hybrides lijken me in de bebouwde kom (lees: vrijwel alle gemeentes die voornamelijk uit een stad bestaan) veel geschikter dan diesels. Met dat vele optrekken en afremmen kan een hybride zuiniger zijn, en bovendien zal zo’n diesel nooit de op gegeven uitstoot normen halen met dergelijk gebruik. Precies waarom de diesel in een verdomhoekje staat tegenwoordig, dus dan wil je dat dus niet onnodig in stedelijke omgeving hebben.
Elektrisch rijden is nog wat duur in aanschaf, vooral omdat er dan nog een laadpaal moet komen e.d. Maar voor de gemeentes is het gewoon 1.4ct/km dus ik betwijfel of het niet gewoon goedkoper is.
Zal nog veel meer gedaan worden met ranges van 300 tot 500km wat er nu aan komt, want welke gemeente zal daar niet genoeg aan hebben?
realhustler zegt
Ik daag iedereen uit om uit te rekenen wat de CO2 uitstoot is van een tesla model s.
En dan gewoon de NL handelsmix voor stroom hanteren.
En nu een nieuwe focus diesel?
Mijn conclusie, de Tesla stoot 7% meer co2 uit, als hij rustig aan doet (meestal doen ze dat niet)