De elektrische camper is ideaal voor de, eh, ja? Voor wie eigenlijk?
Elektrisch rijden is hot. Niemand heeft er geen mening over. Men is enorm voor of juist enorm tegen. In veel gevallen is het voordeel van elektrisch rijden afhankelijk van de toepassing. Vooralsnog, want de techniek ontwikkelt zich snel.
Globetrotter
Kijk, als je aangewezen bent op elektrische occasions: succes. Je zult een ‘ander leven’ moeten gaan leiden. Maar als je aan de range van de moderne elektrische auto’s niet voldoende hebt, dan ben je een ware globetrotter.
Elektrische camper?
Dan bedoelen we in dit geval niet de zakenman die drie per week naar Genève knalt. Op hoge snelheid zijn elektrische auto’s nu eenmaal relatief inefficiënt én raakt de accu erg snel leeg. Maar als je wat rustiger aan doet tijdens het globetrotten. Is het dan mogelijk? Zoals bijvoorbeeld met een elektrische camper?
Camperfixx e-Fixxter
Deze vraag had niet relevanter kunnen zijn, want vandaag is ‘ie er dan: een elektrische camper! Het product heet de ‘e-Fixxter’ en het is een product van Camperfixx. Daar mogen we trots op zijn, want het is een Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in camperombouw.
Toyota Proace
In dit geval was de basis van de e-Fixxter een bedrijfswagen, de Toyota Proace. Deze is leverbaar met verbrandingsmotoren, maar er is ook een elektrische variant. de elektrische camper heeft een accupakket van 75 KW en een bereik van 330 km. De e-Fixxter volladden is in 30 minuten gedaan als je een snellader hebt.
Laden
Ga je de elektrische camper laden via een wallbox, dan duurt het 7,5 uur. Je kan ‘m ook gewoon via het stopcontact laden. Dat duurt dan wel iets langer: 41 uur. Camperfixx geeft al aan dat je niet in één ruk naar Zuid-Frankrijk kunt rijden. Wel in twee dagen met wat korte stops. Qua opbouw en indeling kun je de e-Fixxter samenstellen zoals je wenst. Het idee Camperfixx e-Fixxter is niet nieuw, zoals @stekkerkoning laat zien gingen deze drie elektrische campers ‘m voor.
fanboy zegt
75 KW -> 75kWh
Op zich niet eens heel slecht. Vrienden van me hebben een oude T3 camper op diesel gekocht. Volledig bewust dat het een lawaaierig hok is en je er niet hard mee kan (liefst 90 km/u) weten ze dat ze er niet snel meer naar Zuid-frankrijk zullen gaan of verder.
Eigenlijk is dit hetzelfde.
En als je wel de tijd hebt, kom je er toch wel.
lekbak zegt
@fanboy: er is één heel groot verschil. In de t3 moet je werken en wil je uitrusten. Deze elektrische bus rijdt bijna vanzelf met alle comfort en je moet stoppen om te laden. Het is maar net wat je wilt, maar ik vind ze niet bepaald vergelijkbaar.
fanboy zegt
@lekbak: nee niet vergelijkbaar, maar de manier van op vakantie gaan duidelijk wel.
De oude diesel bussen (ook die van ons) maken gewoon herrie. En geen airco etc.
Zo’n elektrisch ding zoeft lekker weg. Je zal inderdaad nog wel niet moe zijn als deze leeg is, heb je gelijk in.
Toch zou het voor heel veel regio’s wel leuk werken om naar een volgend plekje te verkassen, 300km toeren is dan al heel leuk.
Wel stroom nemen op de camping haha
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ideaal voor de vakantie naar Achtertuinië, Balkonië, Rundumhause of Hintergarten.
faalhaas zegt
@F36GC: Haalt ie ook Schuurmandië?
fanboy zegt
@F36GC: Nou ik denk dat Belgistan ook nog wel lukt.
André Wevers zegt
Ik “proef” wat cynisme. Cynisme is veelal gekoppeld aan onwetendheid en halsstarrige eigenwijzigheid.
Camperaars genieten juist van het onderweg zijn.
Ik als Leaf 30 kwh rijder heb diezelfde beleving.
Noorwegen/Zweden liggen zeker niet in je achtertuin, maar je toert er moeiteloos heen met een EV, electric vehicel,
Vanaf Nederland is er elke 200 tot 250 km een SNELLAADSTATION!! Wel ns van gehoord???????
Dat betekent elke 2 uur lekker bakkie, koekie, ff bewegen. Na 30 minuten snelladen weer relax verder.
Alles een kwestie van attitude, “mindset” kom je nog mee……………….???
Veel dieselstuivers en benzinecylinders hebben nog een lange weg te gaan, en dat is echt een lange weg.
drsjeroen zegt
Doelgroep de babyboomer die rustig 3 maanden door Scandinavië reist. Rustig bakje koffie onderweg (=laden) uurtje later lunchen bij dat leuke tentje (=laden) en daarna 2 uur door naar de volgende camping waar ze een week op staan.
Geen herrie van die diesel, rustig in de rechterbaan
Lijkt me niet compleet kansloos
screamer zegt
Dit inderdaad, ik heb zelf tot nog toe maar 1 camperreis gedaan, maar meer dan 200km op 1 dag is best veel, daarnaast stop je zo af en toe. Als je kan opladen tijdens een bakkie koffie, en dan helemaal bij een camping, dan lijkt mij een elektrische camper ideaal. lekker stil en geen gedoe met moeilijk doen met berg op/af e.d. de energie die je verliest bij heuvelop, krijg je er zo weer bij, bij heuvel af (met regeneratieve remmen natuurlijk)
tvr1974 zegt
@screamer: 200km op een dag best veel?? Meen je dit? Zelfs in de binnenlanden van Brazilië en Colombia reed ik dat off-road in een paar uurtjes.. Oh zou daar ook geen succes zijn. Electra haalden we meestal uit een generator..
screamer zegt
offroad zelfs meerdere uren? hulde. Ik heb normaal gesproken geen probleem met kilometers vreten, maar dat doe ik dan bijvoorbeeld liever in een grote sedan. Dan zit ik rustig 10 uur achter stuur om ruim 1000km te rijden. Maar de camper waar ik in reed was bijna 8 ton met een V10 en vooral in de bergen daarmee rijden (over asfalt) vond ik vermoeiend vanwege het vele schakelen wat je toch moest doen om de remmen en de motor gezond te houden.
Het is een andere manier van rijden die ik niet gewend ben, en dus vermoeiend is. Net zoals dat ik rijden in het centrum van Parijs heel vermoeiend vond een paar jaar terug
tvr1974 zegt
@screamer: een 8 ton camper lijkt mij dat dit is op basis van een Vrachtwagen.. Dus lastig vergelijk. Op snelweg (maar ook combinatie met B wegen) rijd ik wel is op – 1 dag naar zuid Portugal (2600km). Heb er 19-26 uur opzitten dan…maar ben dan ook daarna aardig gaar.. Off-road is een ander verhaal. Verschilt ook waar. In Australië kun je op grevel nog wel aardig doorrijden 60-80km/u. In Zuid-Amerika, bijv op de Transpantaneira ook. Rijd je echter in Tocantins in Jalapão dan rijd je meestal langzamer maar je zult toch minimaal 6-7 uur moeten rijden omdat de volgende plaats 300km verderop licht.. Als t regent doe je er snel 12 uur over..
bruinwerker zegt
Mooi voertuig. En als je haast hebt met de camper, gaat het ergens anders mis. Ideaal.
airditude zegt
Lijkt mij een prima oplossing. Een stop per dag onderweg en dan voor dat traag laden een nachtje op een camping. Ideaal vakantie tempo
fransananas zegt
En wat kost ie?
cazzo046 zegt
Prima ding. Genoeg pech gehad met mn T5 California om deze te kunnen waarderen.
koeberg zegt
75kWh ‘vol’ (80% neem ik aan) laden in een half uur? Dat is 75 * 0,8 * 2 = 120 kW gemiddeld. Dat is serieus indrukwekkend.
flutterby zegt
Elektrische auto’s zijn niet inefficiënt op hoge snelheid. Ze zijn nog steeds efficiënt, echter zit er niet zoveel energie in een accu als in brandstof (+/- 8 kWh per liter, 50 liter staat dus gelijk aan 400 liter benzine of diesel).
flutterby zegt
@flutterby: 50 liter staat gelijk aan 400 kWh accu…
Van zegt
Dat mag wel wat kosten he?
sizedoesmatter zegt
Beplak dat hefdak dan nog met zonnepanelen, kun je ook zonder bijladen een dagje off-grid staan en met volle(re) accu’s weer vertrekken.
caprio zegt
Wat kost het nou?
bruinbeer zegt
Als je een camper vakantie doet is de reis net zo goed vakantie. Je hoort geen haast te hebben. 300 km is dan prima hoor. Wij zijn met een boot op vakantie geweest. Die gaat maar 10 km/h. En wat een relaxte vakantie was dat!
Dutchdriftking zegt
Tja, zullen de senioren deze kopen? Ik vraag het mij af.
Maarten123 zegt
Er zal heus markt zijn voor dit soort auto’s. Lekker rustig met de ACC achter een vrachtwagen aan en je komt een heel eind qua bereik. In de meeste stadscentra kun je overal op toplocaties parkeren en tijdens een rondwandeling bijladen.
300km is natuurlijk sowieso niet het daglimiet. Als je even aan de snellader hangt, kun je zo weer door. Probleem met dit soort auto’s is vaak dat je dit niet onbeperkt kunt doen. Na de tweede keer gaat de snellader vertragen omwille van de te hete accu’s. Je kunt wel incognito laden op de camping, want niemand kijkt op van een stekker die aan een camper is verbonden. 41 uur zal in de praktijk niet voorkomen, want niemand komt met een lege accu aan op de camping.
realhustler zegt
Hoeveel vermogen leveren die camping aansluitingen? Volgens mij niet zo veel. Verder slim, geen haast lekker op het gemak naar de bestemming.
speedster72 zegt
Camping aansluiting is vaak (soms kun je kiezen voor een upgrade) 4A afgezekerd. Verder een leuk idee, er zullen vast pensionado’s of weekend-kampeerders zijn die zoiets overwegen. Maar als je hem koopt en hem alleen in de zomer gebruikt, en hem verder in de stalling wegzet, is het geen verstandige keuze.
André Wevers zegt
Ik “proef” wat cynisme. Cynisme is veelal gekoppeld aan onwetendheid en halsstarrige eigenwijzigheid.
Camperaars genieten juist van het onderweg zijn.
Ik als Leaf 30 kwh rijder heb diezelfde beleving.
Noorwegen/Zweden liggen zeker niet in je achtertuin, maar je toert er moeiteloos heen met een EV, electric vehicel,
Vanaf Nederland is er elke 200 tot 250 km een SNELLAADSTATION!! Wel ns van gehoord???????
Dat betekent elke 2 uur lekker bakkie, koekie, ff bewegen. Na 30 minuten snelladen weer relax verder.
Alles een kwestie van attitude, “mindset” kom je nog mee……………….???
Veel dieselstuivers en benzinecylinders hebben nog een lange weg te gaan, en dat is echt een lange weg.