Al die Nederlandse bedrijven die profiteren van elektrisch rijden doen goede zaken voor de economie. Dat zegt staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).
En dat zegt de staatssecretaris niet op basis van schattingen, maar op basis van een onderzoek. In opdracht van staatssecretaris Van Veldhoven is gekeken naar wat elektrisch vervoer oplevert voor de economie. Het rapport, dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft uitgevoerd, is vandaag gepubliceerd.
Elektrisch rijden en de Nederlandse economie
Conclusie van het onderzoek, Nederlandse bedrijven verdienen jaarlijks zo’n 5 miljard euro aan elektrisch vervoer. Dit omvat leveranciers van laadpalen tot producenten van elektrische trucks en bussen. Daarnaast voorziet men een stijging van het aantal banen. Het onderzoek spreekt zelfs over een mogelijke verdubbeling in 2025. Momenteel zijn er ongeveer 7.000 voltijdsbanen in de sector elektrisch vervoer.
De ontwikkelingen gaan hard. In 2018 verdiende men jaarlijks 3 miljard euro in deze sector. Nederlandse bedrijven weten wat dat betreft goed in te spelen op de ontwikkelingen. De exportmarkt is een belangrijke factor. Kennis rondom laadpalen, maar ook elektrische voertuigen zoals die van DAF of bussen van VDL leveren een grote bijdrage aan de Nederlandse economie op het gebied van elektrisch rijden.
Als automobilist met een elektrische auto merk je daar als het goed is iets van. Met name als je in het buitenland bent geweest. De laadinfrastructuur in ons land is puik geregeld. Natuurlijk, er zijn nog genoeg gemeenten waar een publieke laadpaal niet tot nauwelijks aanwezig is. Langs de snelwegen zijn echter voldoende snellaadstations te vinden en de aantallen blijven toenemen. Je hoeft nooit echt ver te rijden voor een laadpaal in de buurt en dat is een goede, maar ook noodzakelijke ontwikkeling. Zeker als de overheid ons het liefst zo snel mogelijk in een EV wil krijgen.
Mooi, maar hoe zit het met jou en mij
Of je nu een voorstander bent van de elektrische auto of niet. Het is goed nieuws dat elektrisch rijden miljarden euro’s bijdraagt aan de Nederlandse economie. Dat gezegd hebbende, het is niet allemaal een goed nieuws show. De uitdaging voor de overheid ligt er om ‘de gewone man’ in een EV te krijgen. Vooralsnog is een elektrische auto duur in aanschaf en worden veruit de meeste EV’s verkocht aan de zakelijke markt.
connexie zegt
ID4 staat in bestelling. Gelukkig dit jaar nog met de dikke diesel naar Italië op vakantie.
detroitv8 zegt
@connexie: cool, die heeft m’n buurman ook. De overbuurman en zijn buurman trouwens ook.
maartencox zegt
@detroitv8: wat een kansloze reactie zeg
connexie zegt
@detroitv8: Nieuwe standaard voor Otto Normalverbraucher.
rotasaxal zegt
@connexie: stoer hoor zo’n auto van de zaak.
connexie zegt
@rotasaxal: Zeker. En van het versvhil in bijtelling heb ik een tank benzine in de cabrio. Dan maar wat vaker stoppen voor wat E-power in plaats van V-power.
Rick-dos zegt
Maar volgens velen zou het vergroene van de economie alleen maar geld en banen kosten…. en zou iedereen er op achter uitgaan…
potver7 zegt
Persoonlijk ben ik nooit zo onder de indruk van die paniekzaaierij dat zoiets als vergroening van de economie banen gaat kosten. Op korte termijn moeten er investeringen gedaan worden, en dat levert per definitie banen op.
Bovendien: EV’s worden mbv subsidies financieel aantrekkelijk gemaakt, dwz dat consumenten minder geld kwijt zijn aan mobiliteit, en dat dus aan andere zaken kunnen en zúllen uitgeven. Waar dit beleid in de ene sector banen kost, zal de werkgelegenheid in andere sectoren juist toenemen.
sprankel zegt
Ho maar, dat vergroenen kost ook economie, enig idee hoeveel landen zweven op zwart goud? Weliswaar zijn die al van hun wolk afgedonderd met het Corona gebeuren maar ze zijn er terug opgeklommen door prijsafspraken te maken die naar onze regels harstikke illegaal zouden zijn maar daar trekken die zwarte goud landen hun niet veel van aan.
Het is de logica zelf dat in plaats van de hoogste wolkenkrabbers of opgespoten eilanden te financieren het ons veel beter uitkomt dat in lokale energieproductie en transport te steken. Maar dat heb je nu eenmaal in onze maatschappij, altijd om verandering roepen tot je iets veranderd, dan is het ja maar.
roadster zegt
Wanneer een staatssecretaris onderzoek laat doen naar de effecten van het eigen beleid en met een hosanna rapport komt, word ik wantrouwend. Vertrouw alleen statistieken die je zelf gemanipuleerd hebt, aldus Winston Churchill.
imaginenl zegt
@topless: Dit dus. Weet ook niet hoe die cijfers te interpreteren: 5 miljard en dan 7000 arbeidsplaatsen zou een 7 ton resultaat zijn per arbeidsplaats. Dat is best veel.
waterisnat zegt
😂😂😂fijn onderzoek wat enkel de gevraagde (verzonnen) plus kant laat zien van een grotere overheid en alle minnen weglaat, en alternatieve scenario’s niet eens doorrekende. Marketing marketing marketing tbv meer overheid. Niks anders. 🤡
flutterby zegt
Tja, de gewone man koopt geen nieuwe auto’s. Autorijden is in Nederland zo duur geworden dat met name zakelijke gebruikers de eerste afschrijven voor lief nemen.
Echter als je gebruik het toestaat dan kan het zeker lonen om de tweede auto te vervangen voor een elektrische en voor de lange afstanden een grote benzineslurper voor de deur te hebben met minimaal 5 cilinders.
Een gebruikte Zoë is niet duur en als snel een waardig alternatief, al beginnen de private lease tarieven ook steeds scherper te worden.
ar156sw zegt
@flutterby: Ik vind juist die private leasetarieven nog erg hoog… je bent per maand aan een EV meer kwijt dan aan een ICE met dezelfde aanschafprijs. En een echt vergelijkbare EV is in aanschaf ook nog steeds duurder. Wil je dus je ipv ICE een EV leasen die even groot is, dan zit je echt al snel aan een aanzienlijk hoger bedrag. Dat terwijl bij EV’s onderhoud minder zou zijn en wegenbelasting mog helemaal niet. Je bespaart wat op de brandstofkosten, maar als je niet heel veel rijd gaat dat het verschil niet echt maken…
flutterby zegt
@ar156sw: op een brandstofauto krijgt een leasemaatschappij zo 10-12,5% korting. Bij een EV lukt dan niet omdat de marges krap zijn.
tenaci zegt
De reële economie wordt steeds groener. Het geen idealisme meer maar breed omarmd. Al tijden doen mixfondsen met hoge ESG score het gewoon domweg goed als het om rendement gaat. Het is gewoon wat de consument wil.
Sterker nog, de consument wil geholpen worden. De uitspraak van de rechter in de Shell zaak aangespannen door milieudefensie had even effect op de koers, maar beleggers raakten niet echt uit balans. Uiteindelijk wil de meerderheid ook echt een verduurzamingsslag, desnoods afgedwongen.
Dat bedrijven in elektrische mobiliteit het dus ook goed doen viel te verwachten.
Klein leed voor ons petrolheads, maar ik verwacht heus nog wel een decennium met m’n Dafje paar kilometers per jaar te kunnen rijden. Als daily electrisch is mij helemaal prima. En na dat decennium bouw ik m’n Daf desnoods om.
Als dat is wat er voor nodig is om de wereld een beetje bewoonbaar te houden dan is dat helemaal prima.