Heiligschennis kan heel gaaf zijn.
Restomods kennen we allemaal wel. Sommige auto’s zijn gaaf, maar hebben te oude techniek, dus stop je er nieuwe techniek in en maak je hem nog sneller. Allemaal heel leuk, maar het kan ook anders. In een wereld van Singers en vrees voor milieuvriendelijke 911’s, is het het Nederlandse bedrijf Voitures Extravert wat beide combineert.
Voitures wie? Het Nederlandse bedrijf doet restomods op basis van de oer-911, maar dan anders. De auto’s worden namelijk uitgerust met een elektromotor. Daarmee krijg je de instant torque-smulpraktijken van heden ten dage, gecombineerd met het oh zo klassieke uiterlijk van de eerste Porsche 911. Voor sommigen hel op aarde, maar voor de mensen die zonder zorgen een nieuwe, eh, oude 911 willen rijden is het een gouden uitkomst.
Toen we Voitures Extravert inluidden vorig jaar, waren de reacties verschillend. De daadwerkelijke kopers waren echter wel benieuwd naar de auto’s. Door een dikke geldinjectie kan de bouwer hun productie nog verder opschroeven. Ze willen eind dit jaar 36 auto’s gebouwd hebben. Da’s flink, voor een ‘restomodder’.
Het project luistert nog steeds naar de naam Quintessenza, maar de auto is weer stukje bij beetje doorontwikkeld. De WLTP-actieradius is nu ongeveer 320 km, door de mogelijkheid voor snelladen is de auto een goede daily. Je kunt de elektrische motor krijgen in twee versies, de originele 911 uit de jaren ’60 of de 930 Turbo uit de jaren ’80. Acceleratie naar 100 km/u is gepiept in zes seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Da’s niet veel, maar VE vindt het ‘just enough’. De prijs ligt nog steeds rond de drie ton, wat juist veel meer dan genoeg is. Of natuurlijk juist niet, want de vergrote productie betekent dat mensen wel warmlopen voor de auto. Het mag dan heiligschennis zijn, het is wel de gaafste vorm ervan.
Corrado16v zegt
Dus, je krijgt een auto die trager naar de 100 gaat en een lagere topsnelheid heeft dan het jaren 80 model. En dat voor maar €300.000. Om maar te zwijgen over het gemis van het geluid van de Boxer motor. Sounds like a deal.
chriscross zegt
@corrado16v: toch liever dit dan een Tesla
schuimbekje3 zegt
@chriscross: Ik had nooit verwacht dat ik dit zou zeggen maar dan heb ik toch liever 3 tot 8 tesla’s voor dat geld.. Als het nu een H6 hybrid was… mwa…
str8six zegt
@schuimbekje3: gewoon wachten op de Taycan.
rijnooit zegt
@corrado16v: Niet te vergeten dat dit geld kost… Een nette 911 rendeert tenminste nog.
MaartenD zegt
3 ton……
theblazerunner zegt
Ze zijn van lotje getikt
frederik zegt
Afgezien van het vreemde uitgangspunt en de veel te hoge prijs: waarom die lelijke brede achterschermen bij de “oer”-versie? Ga dan helemaal voor de retrolook.
Overigens gaan de heren er ook prat op een 50/50 gewichtsverdeling te bereiken, dat is eigenlijk ook jammer.
Er is vast een markt voor het elektrificeren van klassiekers, maar het lijkt me beter te beginnen bij auto’s die het toch al niet van hun motor moesten hebben, zoals de Citroën DS. Dit is zo ongeveer het andere uiterste.
hotze zegt
@frederik: die DS is zeker een fraaie kandidaat om als jas te gebruiken voor een elektrische motor. Maar mag ook met een andere motor, een prachtbak ? En Porsches rijden er genoeg. Ruf had eind jaren 2000 reeds een elektrische 911 op basis van het toen gangbare model. Weet even niet of dat toen goed verkocht, misschien te vroeg ermee gekomen, lees er nu niets meer over. Ook de Cayenne was door hen omgebouwd maar dat was denk een one-off. Het is wel weer wat anders dan een Tesla maar zou ook gaan voor een Taycan en dan nog wat leuks erbij. Al zullen de kopers van deze retro dat ‘erbij’ al lang hebben staan.
vetnek zegt
Hoe mag en kun je deze bijtellen? Als oldtimer 35% of 4% elektrisch obv een paar ton?
tenaci zegt
@vetnek: 4% tot 50000 dan en de rest erboven de volle mep toch? Maar boeit weinig want dit zal niet echt een leasetopper worden
porscheboy zegt
@vetnek: als het 35% over de dagwaarde is wordt je nog steeds niet vrolijk
toniominestrone zegt
Het zou verboden moeten worden!
vaakbenjetebang zegt
In eerste instantie heb ik de neiging om mee te huilen met de wolven in het bos en te roepen: “dit kan ècht niet!”
Als ik er dan even over nadenk, is er eigenlijk niet zo veel mis mee. Er zijn meer dan genoeg 911’s gebouwd, en er zijn er nog steeds genoeg over om origineel te houden, te restomodden, plat te rijden en om te bewaren in een geconditioneerde ruimte in de hoop dat-ie meer waard wordt (en dat, lieve mensen, kan dus ècht niet).
Bovendien denk ik dat het uiteindelijk alleen maar goed is, dit soort initiatieven. De kans dat dit voor geen kwartje rijdt is natuurlijk best aanwezig, maar als er maar genoeg van dit soort clubjes auto’s gaat ombouwen naar elektrische aandrijving komt er vanzelf een keer iets bovendrijven dat wèl leuk is. Met wat geluk groeit dat dan uit tot de (betaalbare) sportwagen van overmorgen. Bij mij bestaat namelijk het bange vermoeden dat we van de traditionele auto-industrie op dat vlak niet zo veel te verwachten hebben in de eerste periode van ‘de grote elektrificatieslag’ – en als de industrie er eenmaal aan gewend is dat ze geen sportwagens meer maakt, zou dat wel eens definitief voorbij kunnen zijn.
hotze zegt
@vaakbenjetebang: lekkere doemdenker. En een hoop onzin. Reken maar dat deze elektrische retro-911 lekker rijdt. En waarom zouden de grotere broeders stoppen met sportwagens? Tesla heeft er ook al weer 1 in de pijplijn, 0-100 in 2 secs. Snelle sportievelingen is vraag naar en dus ook aanbod.
vaakbenjetebang zegt
@hotze: Doemdenker? Wellicht, maar volgens mij schrijf ik weinig onzin in die post.
Ten eerste: Het is niet gezegd dat deze verbouwde 911 niet goed rijdt, alleen dat de kans bestaat. Het is namelijk nog lang zo eenvoudig niet om een goed rijdende ‘verbouwde’ auto te bouwen. Doe maar eens een ingrijpende motorswap waarbij het zwaartepunt drastisch verandert, je zult verbaasd staan over de effecten op het weggedrag. Nu kan het zo zijn dat in dit geval alle kwartjes de goede kant op vallen, maar daar zou ik niet blind van uit gaan.
Ten tweede: het feit dat Tesla, Rimac en weet ik veel wie nog meer nu ‘non plus ultra acceleratie’-sportwagens aankondigen dan wel bouwen, is allemaal leuk, lief en aardig, maar daar schiet 99-komma-zoveel procent van ons niets mee op. Net zo goed als ik niet in de positie ben om vanmiddag een nieuwe Ferrari te bestellen, kan ik zo’n ding toch niet betalen. Wat ik bedoel is de (semi-)bereikbare sportwagen dan wel liefhebbersauto, die op het punt staat om af te gaan via een zijdeurtje. De voortekenen zijn namelijk al lang daar: waar je in de jaren 90 nog bij vrijwel ieder merk kon binnenlopen voor een leuke, enigszins betaalbare coupé, is dat segment nu welhaast uitgestorven. Met cabrio’s, al dan niet met stalen vouwdak, gaat het al niet veel beter. Zelfs BMW, wat zich toch afficheert als het rijdersmerk bij uitstek, kan of durft het niet meer aan om de ontwikkelingskosten voor iets als de Z4 te dragen. Audi kan zomaar de TT geen opvolger geven, Mercedes worstelt met de SLK (of heet die tegenwoordig SLC?), de Nissan Z-serie is op sterven na dood, kortom: het houdt niet over. Tel daarbij op dat al deze mainstream autofabrikanten binnen nu en een paar jaar serieus aan de gang moeten om het hele gamma in enige mate te elektrificeren, en je kunt op je vingers natellen dat de R&D-budgetten niet als eerste naar, zeg, de volgende Toyota GT86 of Alpine A110 zullen gaan. Tegen de tijd dat de grote transitie dan zijn beslag heeft gekregen (1 à 2 autogeneraties, schat ik zo in) en er misschien weer budget is om wat leuks te ontwikkelen, zal de wereld en de markt er misschien heel anders uitzien. Waarschijnlijk zijn er nòg minder jonge mensen geïnteresseerd in auto’s dan nu al het geval is, en is er geen behoefte meer die een betaalbare leuke auto rechtvaardigt, althans ‘leuk’ in de traditionele zin van het woord. ‘Leuk’ betekent dan waarschijnlijk ‘zo veel mogelijk schermen en 5G+ connectiviteit’ in plaats van ‘fijne balans en sturen met het gaspedaal’.
hotze zegt
@vaakbenjetebang: ok, dat is een stuk genuanceerder. Dank voor de toelichting ? ik dacht dat je volledig uitsterven van supercars op het oog had. Wat betreft kleinere leuke stuurauto’s/ sportievelingen kan ’t idd wel eens een moeilijk verhaal worden. Zowiezo knap als ze geld kunnen verdienen aan deze auto’s gezien de relatief kleine aantallen. Wat betreft de elektrische retro hierboven beschreven: dat moet haast wel goed rijden. Wie gaat ‘r 3 ton betalen voor een dweil; neem aan dat ze wel een proefritje maken en hier niet blind in stappen.
888natan zegt
Ik vind het wel een leuk project!
right zegt
Is zo’n EV911 voor veiligheidsdiensten herkenbaar?
moveyourmind zegt
De elektromotor is zelfs luchtgekoeld!
Het is bijna net echt.
sinaasboom zegt
Tja vreemd concept en ook jammer van de oudjes maar wel duurzaamheid op z’n top.
pignon zegt
Ik kom net terug van Techno Classica waar ik bij Jaguar zag dat je je E-type kon inleveren. Krijg je’m even later terug met e-power ?
2wheeler zegt
Tsja, wel gaaf. Maar 300K… koop dan de dikste Tesla model S als daily en een lekkere klassieke Porsche o.i.d. voor het weekend… als ik een klassieker koop wil ik oud leer ruiken, carburateurs horen slurpen en piepjes en kraakjes in het interieur horen. Maar goed, iedere gek zijn gebrek.
frederik zegt
@2wheeler: Same here
nikilaudaferrari zegt
300k is gewoon totaal buiten proportie. Maar als je naar de website van die gasten kijkt lijkt het er in ieder geval op dat ze onwijs precies te werk gaan. En als je dan zo’n oldtimer hebt en een mega-investering hebt gedaan, dan is het wel tof dat je op een zondag middag nog gewoon door de milieu versperring van Jesse Klaver heen kunt rijden en em voor het terras van je keuze kunt parkeren.
ghost zegt
300k, veels te veel geld. Hoop dat dit over 20 jaar zo toegankelijk is dat je het zelf kan.
kobus1967 zegt
Voor 3 ton bovenop mijn aanschaf kan ik heel veel jaren benzine de lucht in blazen zonder beperkt te zijn tot 180kmh.
pomoek zegt
Volgens mij doen ze dit in Californië al heel wat jaartjes. Hoe dan ook: een heilige schennen is altijd lekker…
racerx zegt
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar dan heb ik liever een Tesla. Zo’n ouwe 911 zou ik liever met het originele boxerblok rijden.
pomoek zegt
Ik zeg: Koop dit: https://www.autotrack.nl/tweedehands/porsche/911/43212731 en dit setje: https://www.evwest.com/catalog/product_info.php?products_id=224&osCsid=p8fh6i4cg8kcgfg44gdg17rfi1
zoek een handige jongen of meid die het voor je in de 911 kan knutselen en je bent klaar voor om de nabij een ton.
kniesoor zegt
Restauratie van de body lijkt me erg goed gedaan, maar toch liever met de oorspronkelijke techniek erin.
t1mothys zegt
Erg gaaf. Petrolpower of heerlijk comfortabel electrisch cruisen. Je hebt hoe dan ook een beeldschone koets. De prijs is heftig, maar dat interesseert de kopers geen moer. Aangezien het gros hier de auto toch niet kan betalen, kun je je afvragen waarom je klaagt over de prijs. Als ik het had zou ik het wel overwegen. Wel naast een Singer ofzo. Dat dan weer wel.
dtwo zegt
Ik vind dit echt walgelijk. Mensen die dit waarderen snappen echt geen reet van de charme van oldtimers.
lau_verbeek zegt
Een tonnetje meer en hebt een mooie Singer…. met een 6pitter!
https://www.pureluxe.nl/2018/02/porsche-911-singer-nederland/
ger_dekker zegt
gelukkig hoef ik dat nieuwe tijdperk niet meer helemaal mee te maken, ik ben en blijf een petrolhead. De mensen die zo,n Porsche verzieken met een E motor, die moeten direct worden gearresteerd en voor jaren worden opgeborgen. Dit slaat nergens op en heb last van plaatsvervangend schaamtegevoel voor de dwaas die dit heeft uitgevoerd.